Η Μη προσέλευση μέλους της εφορευτικής επιτροπής αποτελεί ποινικό αδίκημα, ενώ ο δικαστικός αντιπρόσωπος μπορεί να διατάξει την βίαιη προσαγωγή του στο εκλογικό τμήμα.
Το Προεδρικό Διάταγμα 96/2007 (ΦΕΚ 116/Α’/5.6.2007) που αφορά στο νομικό πλαίσιο ορίζει ότι η συμμετοχή στην εφορευτική επιτροπή είναι Υποχρεωτική (αντίστοιχη με την στρατιωτική υποχρέωση) και όσοι ορίστηκαν μέλη των εφορευτικών επιτροπών, θα πρέπει να παραμείνουν από την αρχή της εκλογικής διαδικασίας μέχρι την ολοκλήρωση της καταμέτρησης των ψηφοδελτίων. Τα μέλη εφορευτικής επιτροπής ειδοποιούνται με απόδειξη για τον διορισμό τους, 5 τουλάχιστον ημέρες πριν από την ψηφοφορία με φροντίδα του Εισαγγελέα Πρωτοδικών, στον οποίο διαβιβάζεται από τον Πρόεδρο Πρωτοδικών αντίγραφο της πράξης του πρωτοδικείου για τον διορισμό τους. Η κλήρωση για τον ορισμό των μελών εφορευτικής επιτροπής, διενεργείται από το Πρωτοδικείο της περιοχής.
Με φυλάκιση μέχρι δύο χρόνια και χρηματική ποινή τιμωρείται: Όποιος αποτρέπει με οποιοδήποτε τρόπο εκλογέα ν’ ασκήσει το εκλογικό του δικαίωμα, ιδίως αν αυτός εξαρτάται οπωσδήποτε απ’ αυτόν.
Χαρακτηριστική είναι η υπόθεση που δικάστηκε στα τέλη του περασμένου Μαρτίου από το Μονομελές Πλημμελειοδικείο Θεσσαλονίκης, για την μη προσέλευση μελών εφορευτικής επιτροπής. Το δικαστήριο επέβαλε ποινή φυλάκισης 5 μηνών με τριετή αναστολή σε δύο μέλη εφορευτικής επιτροπής, οι οποίοι αναφέρθηκαν από τον δικαστικό αντιπρόσωπο στην εκλογική διαδικασία του 2019.
Στην αναφορά επισημάνθηκε πως οι δύο κληρωθέντες να συγκροτήσουν την εφορευτική του εκλογικού τμήματος, όχι μόνον δεν εμφανίστηκαν το πρωί αλλά διαμαρτυρήθηκαν έντονα όταν ο δικαστικός αντιπρόσωπος τους ζήτησε να μείνουν στις θέσεις τους, όταν παρουσιάστηκαν για να ψηφίσουν.
Ευθύνη των Δήμων:
Σύμφωνα, με την παρ. 3 του άρθρου 83 του π.δ. 26/2012: Οι Δήμοι έχουν την αποκλειστική ευθύνη για την δημιουργία υποχρεωτικά χώρων πρόσβασης ατόμων με ειδικές ανάγκες- ΑΜΕΑ στις εκλογές. Οι Δήμοι ευθύνονται για τον επαρκή φωτισμό του εκλογικού τμήματος, για την διαμόρφωση κατάλληλου χώρου που δεν εγκυμονεί κινδύνους και για τον καθαρισμό του χώρου. Το εκλογικό υλικό παραδίδει υπάλληλος του Δήμου στον δικαστικό αντιπρόσωπο, στον τόπο της ψηφοφορίας, την παραμονή των εκλογών. Ανήμερα, μία ώρα πριν ανοίξουν οι κάλπες, δηλαδή στις 06:00 το πρωί, τα μέλη της εφορευτικής επιτροπής οφείλουν να βρίσκονται στον τόπο της ψηφοφορίας, για να παραλάβουν από τον ορισθέν δημοτικό υπάλληλο, το κατάστημα ψηφοφορίας, τις κάλπες, τα έπιπλα και σκεύη και τα υπόλοιπα εκλογικά είδη. Αρμόδιος για την οργάνωση και τη διενέργεια των εκλογών σε κάθε εκλογική περιφέρεια (Νομό) είναι ο Αντιπεριφερειάρχης της περιφερειακής ενότητας της έδρας του (άρθρο 132 του π.δ. 26/2012).
Οι αστυνομικές αρχές, οφείλουν να συνεργάζονται με τους δικαστικούς αντιπροσώπους και τους επόπτες εκλογών, για την ομαλή διεξαγωγή της εκλογικής διαδικασίας. Το εκλογικό επίδομα 2023 για τους Αστυνομικούς, σύμφωνα με το ΦΕΚ 3218/Β/16 Μαΐου 2023, είναι 200 ευρώ και δεν υπόκειται στις νόμιμες κρατήσεις καθώς και σε φορολογία εισοδήματος. Το ύψος του εκλογικού επιδόματος για τους υπαλλήλους των Δήμων ,είναι 150 ευρώ αυξημένο κατά περίπου 15% σε σχέση με τις εκλογές του 2019 που ανερχόταν στα 130 ευρώ.
Όλες οι λεπτομέρειες για τις εκλογές 25ης Ιουνίου 2023:
Οι βουλευτικές εκλογές της 25ης Ιουνίου 2023 είναι μια ξεχωριστή, νέα εκλογική διαδικασία, ανεξάρτητη από εκείνη της 21ης Μαΐου 2023. Ως εκ τούτου, χαρακτηρισμοί όπως «δεύτερος γύρος» ή «επαναληπτικές εκλογές» δεν είναι ορθοί.
Οι βουλευτικές εκλογές της 25ης Ιουνίου 2023 θα διεξαχθούν με το σύστημα της ενισχυμένης αναλογικής, εν αντιθέσει με εκείνες της 21ης Μαΐου που διεξήχθησαν με το σύστημα της απλής αναλογικής.
Οι επικείμενες εκλογές θα πραγματοποιηθούν με δεσμευμένο συνδυασμό (λίστα) και όχι με σταυρό προτίμησης. Με αυτή τη διαδικασία, οι βουλευτές εκλέγονται βάσει της σειράς κατάταξης τους στο ψηφοδέλτιο κάθε εκλογικής περιφέρειας, η οποία καθορίζεται από τα εκάστοτε κομματικά επιτελεία. Ως εκ τούτου, ΔΕΝ βάζουμε σταυρό στα ψηφοδέλτια των κομμάτων. Εξάλλου, στα παραβάν των εκλογικών τμημάτων που θα δημιουργηθούν Δεν θα υπάρχει στιλό.
Τα ψηφοδέλτια που χρησιμοποιήθηκαν στις εκλογές της 21ης Μαΐου 2023 Δεν ισχύουν πλέον. Οι βουλευτικές εκλογές της 25ης Ιουνίου 2023 θα διεξαχθούν με νέα ψηφοδέλτια, τα οποία θα τυπωθούν βάσει όσων ορίζει ο ισχύων νόμος. Ως εκ τούτου, ψηφοδέλτια που αφορούσαν στις εκλογές της 21ης Μαΐου 2023 και για οποιοδήποτε λόγο παρέμειναν στην κυριότητα των ψηφοφόρων καθίστανται άκυρα και δεν δύνανται να χρησιμοποιηθούν.
Οι ετεροδημοτες ψηφίζουν στον τόπο διαμονής τους,εφόσον η αίτησή έχει υποβληθεί στον αρμόδιο Δήμο και έχει διεκπεραιωθεί από αυτόν το αργότερο έως και την 30ή Απριλίου 2023, μπορείτε να ψηφίσετε στον Δήμο διαμονής σας. Αίτηση που δεν διεκπεραιώθηκε έως τη συγκεκριμένη ημερομηνία, δε λαμβάνεται υπόψη για την επικείμενη εκλογική διαδικασία. Σε κάθε περίπτωση, συνιστάται οι εκλογείς να ανατρέξουν στην πλατφόρμα του Υπουργείου Εσωτερικών «Μάθε πού Ψηφίζεις» για να ενημερωθούν για τον τόπο που ψηφίζουν.
Οι Έλληνες του εξωτερικού μπορούν να ψηφίσουν στον τόπο διαμονής τους εφόσον η αίτηση για εγγραφή στους ειδικούς εκλογικούς καταλόγους έχει υποβληθεί στη σχετική πλατφόρμα του Υπουργείου Εσωτερικών (https://apodimoi.gov.gr) έως και την Τετάρτη 17 Μαΐου 2023. Διευκρινίζεται πως για την έγκριση της αίτησης εφαρμόζονται τα κριτήρια όπως ορίζονται από τον ισχύοντα νόμο.
Η καταληκτική ημερομηνία υποβολής αίτησης για αναστολή της εγγραφής στους ειδικούς εκλογικούς καταλόγους του εξωτερικού ήταν η Παρασκευή 26 Μαΐου 2023. Οποιαδήποτε αίτηση υπεβλήθη μετά τη συγκεκριμένη ημερομηνία δεν θα ληφθεί υπόψη για την επικείμενη εκλογική διαδικασία. Σε κάθε περίπτωση, συνιστάται οι εκλογείς να ανατρέξουν στην πλατφόρμα του Υπουργείου Εσωτερικών «Μάθε πού Ψηφίζεις» για να ενημερωθούν για τον τόπο που ψηφίζουν.
Συνιστάται ισχυρά σε όλους τους ψηφοφόρους να ανατρέξουν στην πλατφόρμα του Υπουργείου Εσωτερικών «Μάθε πού Ψηφίζεις» για να ενημερωθούν για το πού ψηφίζουν.
Όπως έχει ήδη ανακοινωθεί από το Υπουργείο Εσωτερικών, οι πολίτες μπορούν να ψηφίζουν και μέσω της επίδειξης της ψηφιακής τους ταυτότητας από την εφαρμογή Gov.gr wallet.
Εκεί οι επιλογές είναι δυο:
- Να πατήσει κανείς το κουμπί quick scan και να επιδείξει τον κωδικό QR στον δικαστικό αντιπρόσωπο,
- Να πατήσει κανείς το κουμπί «Προβολή QR κωδικού» και μετά την επίδειξη του κωδικού QR στο δικαστικό αντιπρόσωπο να δώσει και τον πρόσθετο κωδικό που θα έχει λάβει μέσω της εφαρμογής.
Και οι δυο επιλογές είναι ισοδύναμες ως προς την εκλογική διαδικασία, με την πρώτη να θεωρείται ευκολότερη.
Σε περίπτωση που κάποιο μέλος της εφορευτικής επιτροπής επικαλεστεί κώλυμα, όπως π.χ. ασθένεια ή εγκυμοσύνη, που δεν επιτρέπει την παρουσία του, οφείλει να είναι σε θέση να το αποδείξει (π.χ. ιατρική γνωμάτευση), ενώ θα πρέπει να γνωρίζει πως η παρουσία του ή μη στην επιτροπή εναπόκειται τελικά στη διακριτική ευχέρεια του αντιπροσώπου της δικαστικής αρχής. Σε κάθε περίπτωση, η ενημέρωση του αντιπροσώπου της δικαστικής αρχής για τυχόν κωλύματα θα πρέπει να γίνεται εγκαίρως, κυρίως για πρακτικούς λόγους (αντικατάσταση του μέλους, ανάθεση αρμοδιοτήτων στα λοιπά μέλη, κ.ο.κ.). Να σημειωθεί ότι ο αντιπρόσωπος της δικαστικής αρχής λαμβάνει τα στοιχεία των κληρωθέντων μελών της εφορευτικής επιτροπής του τμήματός του από τον οικείο έφορο και έχει κάθε δικαίωμα να ζητήσει από ψηφοφόρο-μέλος της εφορευτικής επιτροπής, ο οποίος δεν επικαλείται τυχόν κώλυμα, να παραμείνει στο εκλογικό τμήμα, εφόσον προσέλθει να ψηφίσει.
Χρέη εφορευτικής επιτροπής θα κληθούν να τελέσουν πολλοί στις επερχόμενες εκλογές . Η μη προσέλευση μέλους της εφορευτικής επιτροπής αποτελεί αδίκημα, ενώ ο αντιπρόσωπος της δικαστικής αρχής μπορεί να διατάξει την βίαιη προσαγωγή του στο εκλογικό τμήμα.
Σε περίπτωση που κάποιο μέλος της εφορευτικής επιτροπής επικαλεστεί κώλυμα, όπως π.χ. ασθένεια ή εγκυμοσύνη, που δεν επιτρέπει την παρουσία του, οφείλει να είναι σε θέση να το αποδείξει (π.χ. ιατρική γνωμάτευση), ενώ θα πρέπει να γνωρίζει πως η παρουσία του ή μη στην επιτροπή εναπόκειται τελικά στη διακριτική ευχέρεια του αντιπροσώπου της δικαστικής αρχής. Σε κάθε περίπτωση, η ενημέρωση του αντιπροσώπου της δικαστικής αρχής για τυχόν κωλύματα θα πρέπει να γίνεται εγκαίρως, κυρίως για πρακτικούς λόγους (αντικατάσταση του μέλους, ανάθεση αρμοδιοτήτων στα λοιπά μέλη, κ.ο.κ.). Να σημειωθεί ότι ο αντιπρόσωπος της δικαστικής αρχής λαμβάνει τα στοιχεία των κληρωθέντων μελών της εφορευτικής επιτροπής του τμήματός του από τον οικείο έφορο και έχει κάθε δικαίωμα να ζητήσει από ψηφοφόρο-μέλος της εφορευτικής επιτροπής, ο οποίος δεν επικαλείται τυχόν κώλυμα, να παραμείνει στο εκλογικό τμήμα, εφόσον προσέλθει να ψηφίσει. Άρθρο 60 Π.Δ. 96/2007):
Αναπλήρωση μελών εφορευτικών επιτροπών
1. Εάν μέλη της εφορευτικής επιτροπής δεν προσέλθουν να εκπληρώσουν τα καθήκοντά τους γιατί απουσιάζουν ή κωλύονται ή για οποιαδήποτε άλλη αιτία, αναπληρώνονται από τα αναπληρωματικά μέλη. Εάν η αναπλήρωση είναι αδύνατη για τους ίδιους λόγους, η εκλογή διεξάγεται μόνο από τα παρόντα μέλη της εφορευτικής επιτροπής, καθώς και από μόνο τον πρόεδρό της, αντιπρόσωπο της δικαστικής αρχής.
2. Σε περίπτωση που κωλύεται ή για οποιονδήποτε λόγο απουσιάζει ο πρόεδρος της εφορευτικής επιτροπής, αντιπρόσωπος της δικαστικής αρχής, αναπληρώνεται από τον αναπληρωτή του, που ορίζεται από τον έφορο δικαστικών αντιπροσώπων. Αν λείπει κι αυτός, για οποιονδήποτε λόγο, η εκλογή γίνεται ενώπιον των τεσσάρων (4) μελών της εφορευτικής επιτροπής, με πρόεδρό της τον μεγαλύτερο σε ηλικία.
Αν για οποιονδήποτε λόγο κωλύεται ή απουσιάζει ο αντιπρόσωπος της δικαστικής αρχής και ο αναπληρωτής του, καθώς και τρία (3) από τα άλλα μέλη της εφορευτικής επιτροπής, τότε το μοναδικό παρόν μέλος διορίζει δύο (2) και σε περίπτωση αδυναμίας ένα (1) ως μέλη της επιτροπής από τους εκλογείς του εκλογικού τμήματος, τα οποία υποχρεούνται να εκτελούν τα καθήκοντά τους.
Οι διατάξεις της παραγράφου αυτής εφαρμόζονται και σε κάθε άλλη περίπτωση προσφυγής στη λαϊκή ετυμηγορία.
Από το νομικό πλαίσιο που διέπει τα καθήκοντα και τις υποχρεώσεις των συμμετεχόντων σε εφορευτικές επιτροπές, όπως ορίζεται στο Κεφάλαιο Ε’ του Προεδρικού Διατάγματος 96/2007 .
Τι ισχύει για το διορισμό των μελών των εφορευτικών επιτροπών:
Άρθρο 58.
Τα μέλη των εφορευτικών επιτροπών και οι αναπληρωτές τους κληρώνονται, μέσα σε δεκαπέντε (15) ημέρες από την κατά το άρθρο 31 παράγραφος 3 έναρξη της προεκλογικής περιόδου, από το οικείο Πρωτοδικείο. Στην κλήρωση, κατά την οποία μπορούν να παρίστανται οι υποψήφιοι, οι αντιπρόσωποι και πληρεξούσιοι των κομμάτων περιλαμβάνονται οι εγγεγραμμένοι στους εκλογικούς καταλόγους του οικείου εκλογικού διαμερίσματος που φέρονται στους καταλόγους αυτούς ως κάτοικοι της περιοχής.
Μέσα στην προθεσμία της προηγούμενης παραγράφου το αρμόδιο δικαστήριο, μπορεί, κατά την κρίση του, να διορίζει, με απόφασή του που λαμβάνει σε συμβούλιο, τα μέλη των εφορευτικών επιτροπών από τους καταλόγους της προηγούμενης παραγράφου. Στην περίπτωση αυτή μέλη εφορευτικών επιτροπών ορίζονται αυτοί που κατά την κρίση του συμβουλίου πρωτοδικών παρέχουν στοιχεία επάρκειας γι’ αυτά τα καθήκοντα. Οι οριζόμενοι πρέπει να έχουν τουλάχιστον απολυτήριο δημοτικού σχολείου και να μην έχουν υπερβεί το εξηκοστό πέμπτο έτος της ηλικίας τους.
Για το σκοπό αυτό είναι δυνατόν ο αρμόδιος πρόεδρος πρωτοδικών να ζητήσει πληροφορίες και στοιχεία από τους ειρηνοδίκες του τόπου και τις δημοτικές ή κοινοτικές αρχές. Με αυτές τις προϋποθέσεις το συμβούλιο πρωτοδικών μπορεί ν’ αποκλείσει μέλη που κληρώθηκαν και που τα κρίνει ανεπαρκή για το έργο της εφορευτικής επιτροπής.
Αρμόδιο πρωτοδικείο είναι αυτό που στην περιφέρειά του υπάγεται ο δήμος ή η κοινότητα όπου εδρεύει το εκλογικό τμήμα.
Όσοι σύμφωνα με τα παραπάνω ορίστηκαν μέλη των εφορευτικών επιτροπών, ειδοποιούνται με απόδειξη για το διορισμό τους πέντε τουλάχιστον ημέρες πριν από την ψηφοφορία με φροντίδα του Εισαγγελέα Πρωτοδικών, στον οποίο διαβιβάζεται από τον Πρόεδρο Πρωτοδικών αντίγραφο της πράξης του πρωτοδικείου για το διορισμό τους.
Τα μέλη των εφορευτικών επιτροπών είναι υποχρεωμένα να εκτελούν τα καθήκοντά τους ανεξαρτήτως αν ειδοποιήθηκαν εγκαίρως.
Ποιοι δεν μπορούν να διοριστούν μέλη της εφορευτικής επιτροπής :
Άρθρο 59.
1. Δημόσιοι και δημοτικοί ή κοινοτικοί υπάλληλοι ή έμμισθοι υπάλληλοι δημοτικών ή κοινοτικών νομικών προσώπων και ιδρυμάτων και όσοι μ’ αυτές τις ιδιότητες υπηρέτησαν την τελευταία τριετία προ της εκλογής, δεν μπορούν να κληρωθούν ή διοριστούν μέλη εφορευτικών επιτροπών και αν τυχόν κληρωθούν ή διοριστούν δεν μπορούν να λάβουν μέρος στη συγκρότηση των επιτροπών. Το κώλυμα ισχύει και για τους αποστρατευθέντες αξιωματικούς, τα όργανα των σωμάτων ασφαλείας, καθώς και γι’ αυτούς που διετέλεσαν δήμαρχοι και πρόεδροι κοινοτήτων κατά την τελευταία τριετία.
2. Τα τακτικά μέλη των εφορευτικών επιτροπών, αν προταθούν και ανακηρυχθούν από το πρωτοδικείο υποψήφιοι βουλευτές, έχουν το δικαίωμα της επιλογής με δήλωση, που επιδίδεται στην διοικητική αρχή με δικαστικό επιμελητή πέντε τουλάχιστον ημέρες πριν από την ψηφοφορία. Εάν για οποιοδήποτε λόγο δεν ασκήσουν αυτό το δικαίωμα, θεωρείται ότι προτίμησαν τη βουλευτική υποψηφιότητα και αντικαθίστανται στην εφορευτική επιτροπή σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 60.
3. Οι δικηγόροι.
Ποια είναι τα καθήκοντα των εφορευτικών επιτροπών:
Άρθρο 61.
1. Η επιτροπή που καταρτίστηκε σύμφωνα με τις πιο πάνω διατάξεις διευθύνει την εκλογή και τηρεί τα εξής βιβλία:
α) βιβλίο πρακτικών,
β) πρωτόκολλο ψηφοφορίας και
γ) βιβλίο διαλογής ψήφων.
Με απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης είναι δυνατή η απλούστευση, ενοποίηση ή η κατάργηση ορισμένων βιβλίων ή στοιχείων.
2. Η επιτροπή αποφασίζει κατά πλειοψηφία. Σε ισοψηφία νικάει η ψήφος του προέδρου.
Πως ψηφίζουν τα μέλη των εφορευτικών επιτροπών:
Άρθρο 62.
1. Τα μέλη των εφορευτικών επιτροπών, ψηφίζουν στα τμήματα που εκπληρώνουν τα καθήκοντά τους. Για την άσκηση του εκλογικού τους δικαιώματος γίνεται μνεία στο βιβλίο πρακτικών και αναγράφονται τα στοιχεία τους ιδιαίτερα στο πρωτόκολλο ψηφοφορίας.
2. Αν επαναληφθεί η ψηφοφορία σύμφωνα με το άρθρο 102, γιατί ακυρώθηκε η εκλογή σε μερικά μόνο τμήματα της εκλογικής περιφέρειας, αυτοί που ψήφισαν σύμφωνα με την προηγούμενη παράγραφο σε τμήματα, που δεν ακυρώθηκε η εκλογή, δεν μπορούν να ψηφίσουν στα τμήματα που επαναλαμβάνεται η ψηφοφορία και αν είναι γραμμένοι στους εκλογικούς καταλόγους αυτών των τμημάτων.
Σημείωση: Για τη διευκόλυνση της συγκρότησης των εφορευτικών επιτροπών, επιλέγονται μέλη σε κάθε εκλογικό τμήμα από τον εκλογικό κατάλογο που αντιστοιχεί σε αυτό το τμήμα, ώστε να μπορούν παράλληλα να ασκήσουν και το εκλογικό τους δικαίωμα στο τμήμα που αποτελούν μέλη της εφορευτικής επιτροπής.
Από την υποχρεωτική άσκηση του εκλογικού δικαιώματος απαλλάσσονται νόμιμα όσοι την ημέρα της ψηφοφορίας θα βρίσκονται στο εξωτερικό και όσοι έχουν υπερβεί το 70ό έτος της ηλικίας τους.
Επίσης οι εκλογείς που έχουν εγγραφεί στους ειδικούς εκλογικούς καταλόγους ετεροδημοτών, αλλά δεν κατέστη δυνατή η σύσταση ειδικού εκλογικού τμήματος ετεροδημοτών, λόγω μη συμπλήρωσης, σε όλη την εφετειακή περιφέρεια, του αριθμού των σαράντα (40), τουλάχιστον, ετεροδημοτών εκλογέων της ίδιας βασικής εκλογικής περιφέρειας (άρθρο 96, παρ. 1 του π.δ. 26/2012).
Μπορείτε να ψηφίσετε με την αστυνομική ταυτότητα, το διαβατήριό σας, την άδεια οδήγησης ή το ατομικό βιβλιάριο υγείας όλων των ασφαλιστικών ταμείων που έχουν εκδοθεί από τις αρμόδιες ελληνικές αρχές. Η «κομμένη» ταυτότητα είναι αποδεκτή. Εάν έχουν αλλάξει τα προσωπικά σας στοιχεία (π.χ. μεταβολή επωνύμου λόγω διαζυγίου), θα πρέπει να προσκομίσετε τα σχετικά δικαιολογητικά. Στρατιωτικοί και υπηρετούντες στα σώματα ασφαλείας χρησιμοποιούν την υπηρεσιακή τους ταυτότητα. Επίσης, η αναγνώριση των εκλογέων μπορεί να γίνει και με χρήση της ψηφιακής ταυτότητας του άρθρου 80 του ν.4954/2022 (Α’136), ακολουθώντας τη διαδικασία ταυτοποίησης που προβλέπεται στην κοινή υπουργική απόφαση 4082/2022 (Β’ 3982) και είναι προσβάσιμη μέσω της κυβερνητικής πύλης https://wallet.gov.gr. Αν για οποιοδήποτε λόγο δεν είναι εφικτή η τήρηση της ως άνω διαδικασίας, ή η εφαρμογή της προκαλεί καθυστερήσεις στη διαδικασία της ψηφοφορίας, κατά την κρίση του προέδρου της εφορευτικής επιτροπής, η ταυτοποίηση των εκλογέων γίνεται με βάση τα στοιχεία της προηγούμενης παραγράφου.
Όταν τα στοιχεία στους εκλογικούς καταλόγους είναι διαφορετικά από αυτά της ταυτότητας:
Εξαρτάται από τις διαφορές. Αν είναι ουσιώδεις, μπορεί να απαιτηθεί να προμηθευτείτε, από το δήμο σας, πιστοποιητικό ταυτοπροσωπίας. Καλό είναι να εφοδιαστείτε με αυτό έγκαιρα, για να αποφύγετε τις ταλαιπωρίες της τελευταίας στιγμής.
Εκλογική άδεια:
Όσοι εργάζονται 5 ημέρες δικαιούνται:
• Αυτοί που θα μετακινηθούν από 200-400 χλμ, 1 εργάσιμη ημέρα
• Αυτοί που θα μετακινηθούν από 401 χλμ και άνω, 2 εργάσιμες ημέρες, εφόσον κινηθούν εξ ολοκλήρου οδικώς με βάση την υπεύθυνη δήλωσή τους
Όσοι εργάζονται 6 ημέρες δικαιούνται:
• Αυτοί που θα μετακινηθούν από 100-200 χλμ, 1 εργάσιμη ημέρα
• Αυτοί που θα μετακινηθούν από 201-400 χλμ, 2 εργάσιμες ημέρες
• Αυτοί που θα μετακινηθούν από 401χλμ και άνω, 3 εργάσιμες ημέρες
Και για τις δύο παραπάνω περιπτώσεις, όσοι μετακινηθούν σε νησιά για τα οποία δεν υπάρχει πρόσβαση, ο αριθμός ημερών άδειας θα εξετάζεται κατά περίπτωση, ανάλογα με την απόσταση και τις ειδικές συνθήκες μετακίνησης, χωρίς η άδεια αυτή να υπερβαίνει τις 3 εργάσιμες ημέρες.
Για να ψηφίσουν οι Έλληνες και οι Ελληνίδες που την ημέρα της εκλογής βρίσκονται μόνιμα ή προσωρινά εκτός της Ελλάδας πρέπει να έχουν σωρευτικά τις παρακάτω προϋποθέσεις:
α) να είναι εγγεγραμμένοι στον εκλογικό κατάλογο δήμου της Ελληνικής Δημοκρατίας και να έχουν το δικαίωμα του εκλέγειν, σύμφωνα με το π.δ. 26/2012,
β) να πληρούν τις προϋποθέσεις της παρ. 2 άρθρου 2 του ν. 4648/2019, ήτοι:
βα) να έχουν διαμείνει συνολικά δύο (2) έτη εντός της Ελληνικής Επικράτειας κατά το χρονικό διάστημα των τελευταίων τριάντα πέντε (35) ετών από την ημερομηνία υποβολής της αίτησης εγγραφής,
ββ) να έχουν υποβάλει φορολογική δήλωση κατά το τρέχον ή το προηγούμενο φορολογικό έτος.
γ) να είναι εγγεγραμμένοι στους ειδικούς εκλογικούς καταλόγους εξωτερικού.
Η εγγραφή στους ειδικούς εκλογικούς καταλόγους εξωτερικού συντελείται, κατόπιν εγκεκριμένης αίτησης που υποβάλλεται μόνο ηλεκτρονικά στην ιστοσελίδα https://apodimoi.aov.gr, σύμφωνα με την υπ’ αρ. 27336/4.5.2020 (Β’ 1702) απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών και την υπ’ αρ. 57598/11.09.2020 (B’ 3994) κοινή απόφαση των Υπουργών Εξωτερικών και Εσωτερικών.
Εγγραφές ή μεταβολές αιτήσεων που λαμβάνουν χώρα σε χρονικό διάστημα μικρότερο των δώδεκα (12) ημερών πριν από την προκήρυξη των εκλογών, καταχωρίζονται στους ειδικούς εκλογικούς καταλόγους εξωτερικού μετά τη διενέργεια των εκλογών.
Αναστολές ή διαγραφές αιτήσεων που λαμβάνουν χώρα σε χρονικό διάστημα μικρότερο των τριών (3) ημερών πριν από την προκήρυξη των εκλογών καταχωρίζονται στους ειδικούς εκλογικούς καταλόγους εξωτερικού μετά τη διενέργεια των εκλογών, σύμφωνα με το δεύτερο εδάφιο της παρ. 4 άρθρου 5 του ν. 4648/2019, όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 101 του ν. 5003/2022 (Α’ 230).
Δικαιολογητικά εκλογέων προκειμένου να ασκήσουν το εκλογικό τους δικαίωμα
Για την άσκηση του εκλογικού τους δικαιώματος την ημέρα των εκλογών, οι εκλογείς οφείλουν να προσκομίσουν την αστυνομική τους ταυτότητα ή το ελληνικό διαβατήριό τους. Σημειώνεται ότι, τυχόν «κομμένα» δελτία αστυνομικής ταυτότητας είναι αποδεκτά. Η αναγνώριση των στρατιωτικών και όσων υπηρετούν στα σώματα ασφαλείας γίνεται από τις στρατιωτικές ή υπηρεσιακές τους ταυτότητες.
H αναγνώριση των εκλογέων μπορεί να γίνει και με χρήση της ψηφιακής ταυτότητας του άρθρου 80 του ν.4954/2022 (Α’ 136), ακολουθώντας τη διαδικασία ταυτοποίησης που προβλέπεται στην κοινή υπουργική απόφαση 4082/2022 (Β’ 3982) και είναι προσβάσιμη μέσω της κυβερνητικής πύλης https://wallet.gov.gr. Αν για οποιοδήποτε λόγο δεν είναι εφικτή η τήρηση της ως άνω διαδικασίας ή η εφαρμογή της προκαλεί καθυστερήσεις στη διαδικασία της ψηφοφορίας, κατά την κρίση του προέδρου της εφορευτικής επιτροπής, η ταυτοποίηση των εκλογέων.
Ποιοί άλλοι ψηφίζουν:
Οι πολίτες των κρατών – μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, οι οποίοι δεν έχουν την ελληνική ιθαγένεια, αλλά κατοικούν στην Ελλάδα, έχουν συμπληρώσει το 18ο έτος της ηλικίας τους , είναι εγγεγραμμένοι στους ειδικούς εκλογικούς καταλόγους του σημερινού δήμου ή της κοινότητας, όπου κατοικούν. Επίσης, οι ομογενείς, οι οποίοι δεν έχουν την ελληνική ιθαγένεια, αλλά διαμένουν νόμιμα στην Ελλάδα, ως αλλοδαποί, και έχουν συμπληρώσει το 18ο έτος της ηλικίας τους, είναι εγγεγραμμένοι στους ειδικούς εκλογικούς καταλόγους του σημερινού δήμου ή της κοινότητας, όπου κατοικούν.
Για την εγγραφή τους σε ειδικούς εκλογικούς καταλόγους των δήμων, οι εκλογείς όλων των κατηγοριών οφείλουν να προσέλθουν οι ίδιοι αυτοπροσώπως στις υπηρεσίες προκειμένου να υποβάλουν σχετική αίτηση, προσκομίζοντας τα ακόλουθα δικαιολογητικά: α) Επικυρωμένο αντίγραφο τίτλου νόμιμης διαμονής σε ισχύ. β) Επικυρωμένο αντίγραφο ισχυρού διαβατηρίου. γ) Πιστοποιητικό ποινικού μητρώου δικαστικής χρήσης πρόσφατης έκδοσης. δ) Βεβαίωση μόνιμου κατοίκου- μόνο για εκείνους που έχουν τίτλο διαμονής που εκδίδεται από τις αστυνομικές αρχές.