Το Ιράν δεν αναγνωρίζει την ύπαρξη μιας χώρας που ονομάζεται Ισραήλ, σε αντίθεση με τη θέση του απέναντι στις Ηνωμένες Πολιτείες. Πράγματι, το Ιράν αντιτίθεται σε κάθε σχέδιο ειρήνης και συμφιλίωσης με το Ισραήλ. Αντίθετα, το Ιράν υποστηρίζει τη διεξαγωγή δημοψηφίσματος με τη συμμετοχή όλων των κύριων γηγενών κατοίκων της παλαιστινιακής γης, συμπεριλαμβανομένων των μουσουλμάνων, των χριστιανών και των εβραίων, προκειμένου να ασκήσουν το δικαίωμα αυτοδιάθεσης και να αποφασίσουν για το είδος του πολιτικού τους συστήματος. Το σχέδιο αυτό, το οποίο βρίσκεται σε πλήρη αντίθεση με το σχέδιο για τη δημιουργία δύο ανεξάρτητων κρατών του Ισραήλ και της Παλαιστίνης, δεν έχει προταθεί ή υποστηριχθεί από καμία άλλη χώρα στον κόσμο, συμπεριλαμβανομένων των αραβικών και ισλαμικών χωρών. Ωστόσο, η στάση του Ιράν σχετικά με την ισραηλινο-παλαιστινιακή σύγκρουση αντανακλά έναν πολύπλοκο συνδυασμό ιδεολογίας και πραγματισμού, ιδίως εν μέσω του σημερινού αιματηρού πολέμου μεταξύ του Ισραήλ και της Χαμάς. Το Ιράν έχει προτιμήσει οι διαστάσεις του πολέμου να παραμείνουν περιορισμένες στη Γάζα και να μην επεκταθούν στον Λίβανο και τη Συρία. Πράγματι, το Ιράν πιστεύει ότι οι πολυάριθμες ισραηλινές επιθέσεις εναντίον ιρανικών στόχων στη Συρία, ιδίως η δολοφονία πολλών ανώτερων διοικητών του Σώματος Φρουρών της Ισλαμικής Επανάστασης (IRGC), αποσκοπούν στην υποκίνηση μιας άμεσης σύγκρουσης μεταξύ του Ιράν και των Ηνωμένων Πολιτειών.
Πολλές ειδήσεις και αναλυτικά άρθρα δημοσιεύονται σε καθημερινή βάση σχετικά με την πολιτική του Ιράν έναντι της παλαιστινιακής-ισραηλινής σύγκρουσης, ιδίως με φόντο τον αιματηρό συνεχιζόμενο πόλεμο μεταξύ της Χαμάς και του Ισραήλ. Ωστόσο, η ασάφεια παραμένει και τα ερωτήματα επιμένουν σχετικά με τις αντιλήψεις και την προσέγγιση του Ιράν σε αυτή την παλιά σύγκρουση στη Μέση Ανατολή. Τι θέλει το Ιράν και ποια είναι η λύση στις εχθροπραξίες μεταξύ Παλαιστινίων και Ισραήλ από την άποψη του Ιράν; Επίσης, ποιες είναι οι ομοιότητες και οι διαφορές μεταξύ της αντίληψης και της προσέγγισης του Ιράν σε αυτή τη σύγκρουση και εκείνων άλλων ισλαμικών χωρών, συμπεριλαμβανομένων των αραβικών και μη αραβικών κρατών;
Πριν απαντηθούν τα προαναφερθέντα ερωτήματα, θα πρέπει να σημειωθεί ότι κατά την περίοδο των Παχλαβί, σε αντίθεση με την ισλαμική επανάσταση του 1979, το Ιράν διατηρούσε στενές σχέσεις τόσο με τους Ισραηλινούς όσο και με τους Παλαιστίνιους. Αν και το Ιράν αντιτάχθηκε στο σχέδιο των Ηνωμένων Εθνών για την ίδρυση του κράτους του Ισραήλ το 1948, οι “de facto” σχέσεις διαμορφώθηκαν στις αρχές της δεκαετίας του 1960. Από τη μία πλευρά, η πρώτη πολιτική στρατηγική του Ισραήλ ήταν να δημιουργήσει σχέσεις με μη αραβικά κράτη μέσω του “δόγματος της περιφέρειας”. Ως μέσο για την εξισορρόπηση του παναραβισμού και την παράκαμψη των εχθρικών αραβικών γειτόνων του, γράφει το iranicaonline.org, η στρατηγική αυτή εξυπηρετούσε την ενίσχυση της ασφάλειας και των οικονομικών δεσμών του Ισραήλ, καθώς και τη μείωση της περιφερειακής απομόνωσης. Το Ιράν και η Τουρκία είχαν βασικό ρόλο και θέση σε αυτή τη στρατηγική. Από την άλλη πλευρά, ο Mohammad Reza Pahlavi, ο Σάχης του Ιράν, παρά την υποστήριξη των δικαιωμάτων του παλαιστινιακού λαού, αρνήθηκε να συνοδεύσει και να συμμετάσχει είτε στον πόλεμο των αραβικών χωρών είτε στο αραβικό εμπάργκο πετρελαίου κατά του Ισραήλ. Το Ισραήλ και η Περσία απολάμβαναν στενούς δεσμούς, ιδιαίτερα από τη δεκαετία του 1960, με αποτέλεσμα να δημιουργηθεί μια άτυπη στρατηγική συμμαχία. Σύμφωνα με το iranicaonline.org, “Ενώ αναζητούσε στενούς δεσμούς με τη Δύση και προσπαθούσε για εκσυγχρονισμό, ο Μοχάμεντ Ρεζά Σαχ Παχλαβί (r. 1941-79) θεωρούσε το Ισραήλ ως φυσικό σύμμαχο”.
Ωστόσο, μετά τη νίκη της Ισλαμικής Επανάστασης στο Ιράν τον Φεβρουάριο του 1979, η εξωτερική πολιτική του Ιράν άλλαξε ριζικά. Μόλις οκτώ ημέρες μετά τη νίκη της Ισλαμικής Επανάστασης, το Ιράν διέκοψε όλες τις επίσημες σχέσεις με το Ισραήλ, συμπεριλαμβανομένων των επίσημων δηλώσεων, των κρατικών ινστιτούτων και των εκδηλώσεων στις 19 Φεβρουαρίου 1979. Η ισραηλινή πρεσβεία στην Τεχεράνη έκλεισε και παραδόθηκε στην Οργάνωση για την Απελευθέρωση της Παλαιστίνης (PLO). Όταν ο Γιάσερ Αραφάτ έφτασε στην Τεχεράνη στις 17 Φεβρουαρίου 1979, χαιρετίστηκε ως ο πρώτος “ξένος ηγέτης” που προσκλήθηκε να επισκεφθεί το Ιράν, λίγες μόλις ημέρες μετά τη νίκη της επανάστασης, και δήλωσε ότι ερχόταν στο “σπίτι του”. Ο Αγιατολάχ Χομεϊνί ανακοίνωσε την τελευταία Παρασκευή του Ραμαζανιού – τον ένατο μήνα του ισλαμικού ημερολογίου, που τηρείται από τους μουσουλμάνους παγκοσμίως ως μήνας νηστείας (sawm) – ως “Ημέρα Quds” και επίσης κήρυξε το Ισραήλ “εχθρό του Ισλάμ” και “Μικρό Σατανά” μαζί με τις Ηνωμένες Πολιτείες, οι οποίες ονομάστηκαν “Μεγάλος Σατανάς”. Στην επίσημη βιβλιογραφία της Ισλαμικής Δημοκρατίας, το Ισραήλ αναφερόταν ως “σιωνιστικό καθεστώς”. Το Ιράν σταμάτησε να δέχεται ισραηλινά διαβατήρια και στους κατόχους ιρανικών διαβατηρίων απαγορεύτηκε να ταξιδεύουν στην “κατεχόμενη Παλαιστίνη”. Από τις αρχές της δεκαετίας του 1980, απαγορεύτηκε στους Ιρανούς αθλητές να συναγωνίζονται με Ισραηλινούς αθλητές σε όλους τους αθλητικούς αγώνες.
Αυτή η έντονη αντι-ισραηλινή στάση συνεχίστηκε και μετά τον Αγιατολάχ Χομεϊνί- ο διάδοχός του, Αγιατολάχ Αλί Χαμενεΐ, αποκάλεσε το Ισραήλ “καρκινικό όγκο” που πρέπει να απομακρυνθεί από την περιοχή. Η αντι-ισραηλινή πολιτική του Ιράν κορυφώθηκε με την άρνηση του “εβραϊκού Ολοκαυτώματος” κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου κατά τη διάρκεια της προεδρίας του Μαχμούντ Αχμαντινετζάντ (2005-2013). Ως εκ τούτου, η αντίθεση και η εχθρότητα της Ισλαμικής Δημοκρατίας του Ιράν προς το Ισραήλ και η υποστήριξη της Παλαιστίνης αποτελούν μία από τις “κόκκινες γραμμές” της εξωτερικής πολιτικής του Ιράν από την αρχή της Ισλαμικής Επανάστασης τον Φεβρουάριο του 1979. Ωστόσο, δεν υπάρχει κανένα επίσημο έγγραφο στην εξωτερική πολιτική του Ιράν που να αφορά ειδικά την Παλαιστινιακή-Ισραηλινή σύγκρουση. Για το λόγο αυτό, οι κύριοι άξονες της εξωτερικής πολιτικής της Ισλαμικής Δημοκρατίας του Ιράν σχετικά με αυτή την παλιά σύγκρουση στη Μέση Ανατολή θα πρέπει να συναχθούν με βάση τις θέσεις και τις πρακτικές προσεγγίσεις των τελευταίων τεσσάρων δεκαετιών, οι οποίες είναι τα ακόλουθα ζητήματα:
1. Το Ιράν δεν αναγνωρίζει την ύπαρξη μιας χώρας που ονομάζεται Ισραήλ, σε αντίθεση με τη θέση του Ιράν έναντι των Ηνωμένων Πολιτειών. Στην πραγματικότητα, το Ιράν αποδέχεται την ύπαρξη των Ηνωμένων Πολιτειών, αλλά δεν έχει διπλωματικές σχέσεις με την Ουάσινγκτον. Η θέση αυτή είναι παρόμοια με τη στάση του Πακιστάν, το οποίο είναι η μόνη χώρα στον κόσμο που δεν αναγνωρίζει την Αρμενία ως κράτος. Για το λόγο αυτό, απαγορεύονται οποιεσδήποτε επαφές και διαπραγματεύσεις μεταξύ Ιρανών και Ισραηλινών και απαγορεύεται στους κατόχους ιρανικών διαβατηρίων να ταξιδεύουν στην “κατεχόμενη Παλαιστίνη”. Μάλιστα, από τις αρχές της δεκαετίας του 1980, οι Ιρανοί αθλητές απαγορεύεται να συναγωνίζονται με Ισραηλινούς αθλητές σε όλους τους αθλητικούς αγώνες. Ενώ υπήρξαν άμεσες και έμμεσες διαπραγματεύσεις μεταξύ Ιρανών και Αμερικανών αξιωματούχων τις τελευταίες τέσσερις δεκαετίες, οι Ιρανοί πολίτες δεν απαγορεύεται ή περιορίζεται να ταξιδεύουν ή να διαμένουν στις Ηνωμένες Πολιτείες. Ιρανοί και Αμερικανοί αθλητές, ιδίως στον τομέα της πάλης, έχουν αγωνιστεί μεταξύ τους στο έδαφος των δύο χωρών. Επομένως, παρά τη διακοπή των διπλωματικών σχέσεων μεταξύ Τεχεράνης και Ουάσιγκτον μετά την κατάληψη της πρεσβείας των ΗΠΑ στην Τεχεράνη τον Νοέμβριο του 1979, υπάρχει θεμελιώδης διαφορά μεταξύ της προσέγγισης του Ιράν προς τις Ηνωμένες Πολιτείες και της στάσης του απέναντι στο Ισραήλ.
2. Δεδομένου ότι η Ισλαμική Δημοκρατία ουσιαστικά δεν αναγνωρίζει μια χώρα που ονομάζεται Ισραήλ, το Ιράν θέλει όλοι οι Παλαιστίνιοι πρόσφυγες από την ίδρυση του Ισραήλ το 1948 να επιστρέψουν στην πατρίδα τους. Από την άποψη αυτή, το Ιράν δεν αναγνωρίζει κανένα σύνορο που αναγνωρίζει την ύπαρξη του Ισραήλ, συμπεριλαμβανομένων των συνόρων του 1967 που σχεδιάστηκαν μετά τον αραβοϊσραηλινό πόλεμο των έξι ημερών, τα οποία χρησίμευσαν ως βάση του ειρηνευτικού σχεδίου που οραματίζεται τη δημιουργία του Ισραήλ και της Παλαιστίνης ως δύο ανεξάρτητων κρατών.
3. Μετά την επιστροφή όλων των Παλαιστινίων προσφύγων εντός των προ του 1948 συνόρων, το Ιράν υποστηρίζει τη διεξαγωγή δημοψηφίσματος με τη συμμετοχή όλων των κύριων γηγενών κατοίκων της παλαιστινιακής γης, συμπεριλαμβανομένων των μουσουλμάνων, των χριστιανών και των εβραίων, προκειμένου να ασκήσουν το δικαίωμά τους στην αυτοδιάθεση και να καθορίσουν τον τύπο του πολιτικού τους συστήματος. Το σχέδιο αυτό, το οποίο έρχεται σε πλήρη αντίθεση με το σχέδιο σχηματισμού του Ισραήλ και της Παλαιστίνης ως δύο ανεξάρτητων κρατών, δεν έχει προταθεί ή υποστηριχθεί από καμία άλλη χώρα στον κόσμο, συμπεριλαμβανομένων των αραβικών και ισλαμικών χωρών.
4. Το Ιράν αντιτίθεται σε κάθε σχέδιο ειρήνης και συμφιλίωσης με το Ισραήλ. Για το λόγο αυτό, το 1979, ο Αγιατολάχ Ρουχολάχ Χομεϊνί, ο ηγέτης της επανάστασης, αποφάσισε να διακόψει τις διπλωματικές σχέσεις με την Αίγυπτο λόγω της υπογραφής της συμφωνίας του Καμπ Ντέιβιντ με το Ισραήλ. Από την άποψη αυτή, όταν η ισραηλινή κυβέρνηση και η Οργάνωση για την Απελευθέρωση της Παλαιστίνης (ΟΑΠ) συμφώνησαν το 1993 σε ένα σχέδιο για την εφαρμογή μιας λύσης δύο κρατών στο πλαίσιο των συμφωνιών του Όσλο, που οδήγησε στην ίδρυση της Παλαιστινιακής Αρχής (ΠΑ), το Ιράν αντιτάχθηκε σε αυτό. Η προσέγγιση αυτή υπογραμμίζει την κύρια διαφορά μεταξύ της ιρανικής θέσης και της προσέγγισης της διεθνούς κοινότητας, συμπεριλαμβανομένων των Ηνωμένων Πολιτειών, της ΕΕ, της Ρωσίας, αλλά και μουσουλμανικών χωρών όπως το Βασίλειο της Σαουδικής Αραβίας, η Ιορδανία, η Αίγυπτος, η Τουρκία, το Κατάρ και τα ΗΑΕ- όλες αυτές υποστηρίζουν την ιδέα της λύσης των δύο κρατών. Ωστόσο, η παλαιστινιακή πρεσβεία στην Τεχεράνη είναι στη διάθεση της Παλαιστινιακής Αρχής (ΠΑ), αν και η Χαμάς έχει επίσης γραφείο στην Τεχεράνη.
5. Το Ιράν υποστηρίζει σαφώς τις ένοπλες παλαιστινιακές ομάδες, ιδίως το Κίνημα Ισλαμικής Αντίστασης (Χαμάς) και την Ισλαμική Τζιχάντ της Παλαιστίνης (PIJ) στη Γάζα. Στην πραγματικότητα, το Ιράν ορίζει αυτές τις ομάδες ως μέρος του Άξονα της Αντίστασης (Mehvare Moghavemat) στη Μέση Ανατολή, ο οποίος περιλαμβάνει επίσης τη Χεζμπολάχ στον Λίβανο, την κυβέρνηση του Μπασάρ Άσαντ στη Συρία, σιιτικές παραστρατιωτικές ομάδες στο Ιράκ, όπως η Kata’ib Hezbollah (Ταξιαρχίες της Χεζμπολάχ), η Asa’ib Ahl al-Haq (Ένωση των Δικαίων), η Hashd al-Sha’bi και επίσης η Ansarallah (οι Χούτι) στην Υεμένη. Ένα πολύ σημαντικό σημείο είναι ότι, σε αντίθεση με τη Χεζμπολάχ του Λιβάνου, η οποία είναι σιιτική ομάδα, οι παλαιστινιακές ομάδες όπως η Χαμάς και η Ισλαμική Τζιχάντ της Παλαιστίνης (PIJ) είναι σουνιτικές. Αυτό θα βοηθήσει το Ιράν να αντιμετωπίσει τις κατηγορίες για σιιτική επέκταση, ιδίως την έννοια της “σιιτικής ημισελήνου” (σιιτικό τόξο) στη Μέση Ανατολή, όρος που επινοήθηκε το 2004 από τον βασιλιά Αμπντάλα Β΄ της Ιορδανίας. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι το Ιράν δεν έχει θερμή και στενή σχέση με τις παλαιστινιακές κοσμικές ομάδες στη Δυτική Όχθη, ιδίως με το Παλαιστινιακό Εθνικό Απελευθερωτικό Κίνημα (Φατάχ), λόγω της συμβιβαστικής προσέγγισης και της αλληλεπίδρασής τους με το Ισραήλ.
6. Το Ιράν αντιδρούσε πάντοτε έντονα κριτικά στην αναγνώριση και την ανάπτυξη των σχέσεων των ισλαμικών χωρών με το Ισραήλ και, στο πλαίσιο αυτό, η Τεχεράνη αποφάσισε να διακόψει τις διπλωματικές σχέσεις με την Αίγυπτο το 1979 λόγω της υπογραφής των συμφωνιών του Καμπ Ντέιβιντ με το Ισραήλ. Για το λόγο αυτό, το Ιράν αντιτάχθηκε σθεναρά στις συμφωνίες του Αβραάμ τα τελευταία χρόνια, οι οποίες οδήγησαν στην εξομάλυνση των ισραηλινών σχέσεων με τα ΗΑΕ και το Μπαχρέιν. Η Τεχεράνη καταδίκασε τις Συμφωνίες Αβραάμ, χαρακτηρίζοντάς τες “μαχαιριά στην πλάτη του καταπιεσμένου παλαιστινιακού λαού” και “δώρο στο ισραηλινό καθεστώς”. Ωστόσο, τέσσερις δεκαετίες μετά την Ισλαμική Επανάσταση του 1979, η Αίγυπτος είναι η μόνη ισλαμική χώρα της οποίας οι διπλωματικές σχέσεις με το Ιράν έχουν διακοπεί λόγω της αναγνώρισης και της εγκαθίδρυσης σχέσεων με το Ισραήλ. Σε άλλες περιπτώσεις, η αναγνώριση και οι διπλωματικές σχέσεις άλλων ισλαμικών χωρών (αραβικών και μη), όπως η Ιορδανία, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, το Μπαχρέιν, το Σουδάν, το Μαρόκο, η Τουρκία, η Δημοκρατία του Αζερμπαϊτζάν, το Καζακστάν, το Ουζμπεκιστάν και το Τουρκμενιστάν, δεν οδήγησαν στη διακοπή των διπλωματικών σχέσεων της Τεχεράνης με τις χώρες αυτές. Οι περισσότεροι ειδικοί πιστεύουν ότι ο πρόσφατος αιματηρός πόλεμος μεταξύ της Χαμάς και του Ισραήλ έπαιξε σημαντικό ρόλο στο να σταματήσει η διαδικασία εξομάλυνσης των σχέσεων μεταξύ του Ισραήλ και των ισλαμικών χωρών, ιδίως της Σαουδικής Αραβίας.
7. Εάν κάποιος έχει κατά νου τις έξι αρχές που αναφέρθηκαν, μπορεί να αναλύσει καλύτερα την προσέγγιση της εξωτερικής πολιτικής του Ιράν στον πρόσφατο αιματηρό πόλεμο μεταξύ της Χαμάς και της Παλαιστίνης. Σε αυτόν τον πόλεμο, το Ιράν συνέχισε την πολιτική υποστήριξή του προς τη Χαμάς- ακόμη και στη μέση του πολέμου, ο Esmil Haniyeh, ο ηγέτης της Χαμάς, πήγε στην Τεχεράνη για να συναντήσει ανώτερους Ιρανούς αξιωματούχους, συμπεριλαμβανομένου του Αγιατολάχ Χαμενεΐ. Ωστόσο, το Ιράν αρνήθηκε να παρέμβει άμεσα στον πόλεμο και η Χεζμπολάχ του Λιβάνου, η πιο πιστή και πιο κοντινή στο Ιράν πολιτοφυλακή πληρεξούσιος στη Μέση Ανατολή, απέφυγε επίσης να εξαπολύσει στρατιωτικές επιθέσεις μεγάλης κλίμακας κατά του Ισραήλ. Μάλιστα, το Ιράν έχει επανειλημμένα τονίσει ότι οι ομάδες αυτές, συμπεριλαμβανομένης της Χαμάς, δεν είναι πληρεξούσιες και δρουν ανεξάρτητα. Το Ιράν πιστεύει ότι οι πολυάριθμες ισραηλινές επιθέσεις εναντίον ιρανικών στόχων στη Συρία, ιδίως εκείνες που έχουν σκοτώσει αρκετούς ανώτερους διοικητές του Σώματος Φρουρών της Ισλαμικής Επανάστασης (IRGC), αποσκοπούν στην πρόκληση μιας άμεσης σύγκρουσης μεταξύ του Ιράν και των Ηνωμένων Πολιτειών.
8. Στην πραγματικότητα, σε έναν περίπλοκο συνδυασμό ιδεολογίας και πραγματισμού, το Ιράν έχει προτιμήσει οι διαστάσεις του πολέμου να παραμείνουν περιορισμένες στη Γάζα και να μην επεκταθούν στον Λίβανο και τη Συρία. Αυτό θα μπορούσε να βυθίσει το Ιράν σε έναν μεγάλο, περιφερειακό, ανεξέλεγκτο πόλεμο. Από τη σκοπιά της Τεχεράνης, ο πόλεμος αυτός κατάφερε να σταματήσει πολλές εξισώσεις στη Μέση Ανατολή, ιδίως τη διαδικασία εξομάλυνσης των σχέσεων του Ισραήλ με τις αραβικές και ισλαμικές χώρες, ιδίως τη Σαουδική Αραβία, ή τουλάχιστον να την καθυστερήσει για μεγάλο χρονικό διάστημα. Επίσης, το Ισραήλ θα εμπλακεί στη Γάζα για μεγάλο χρονικό διάστημα και δεν θα έχει αρκετή δύναμη και εστίαση για να διεξάγει επιχειρήσεις στο εσωτερικό του Ιράν. Η εικόνα και το κύρος του Ισραήλ έχουν επίσης καταστραφεί διεθνώς από τη δολοφονία χιλιάδων αμάχων, ιδίως γυναικών και παιδιών.