Πτώση 50% στις αφίξεις παρουσιάζουν οι τουριστικές επιχειρήσεις λίγες μέρες μετά τις εκλογές  ενώ η  πλειονότητα των ξενοδοχειακών και τουριστικών επιχειρήσεων ανέφερε επιδείνωση του επιχειρηματικού κλίματος πολύ πριν τη διενέργεια των εκλογών.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Η  πτωτική πορεία του Δείκτη Επιχειρηματικών Προσδοκιών συνεχίζει τη  κατηφόρα για τις επιχειρήσεις του τουρισμού το τρίμηνο Ιανουαρίου-Μαρτίου 2012, όπως προκύπτει από την έρευνα οικονομικής συγκυρίας στον τουρισμό, που διεξάγει ο Σύνδεσμος Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ), σε συνεργασία με το Ίδρυμα Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ) .

Στην έρευνα, συμμετείχαν επιχειρήσεις παροχής υπηρεσιών καταλύματος (Ξενοδοχειακού τύπου καταλύματα και Ενοικιαζόμενα 6ωμάτια-6ιαμερίσματα) και Τουριστικές επιχειρήσεις

(Τουριστικά γραφεία, εταιρίες Ενοικίασης αυτοκινήτων, 6ιοργάνωσης Συνεδρίων-Εκθέσεων

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

και Ακτοπλοϊκές εταιρίες).

Με βάση τα αποτελέσματα της τελευταίας έρευνας, το α’ τρίμηνο του 2012 ο δείκτης Επιχειρηματικών Προσδοκιών, τόσο στις Υπηρεσίες Παροχής Καταλύματος όσο και στις

Τουριστικές επιχειρήσεις (πλην των ξενοδοχειακών), συνεχίζει την πτωτική του πορεία η οποία όμως, είναι σημαντικά ηπιότερη έπειτα από τη μεγάλη πτώση που σημειώθηκε το τρίμηνο Οκτωβρίου-Νοεμβρίου-Δεκεμβρίου ‘11. Η τάση αυτή είναι πιο έκδηλη στις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις, καθώς ο δείκτης διαμορφώνεται στις 69 μονάδες έναντι 71 μονάδων το τελευταίο τρίμηνο του 2011, ενώ στις Τουριστικές υποχωρεί κατά 4 μονάδες σε σχέση με την προηγούμενη εκτίμηση. Η εξέλιξη αυτή ερμηνεύεται και στις δύο κατηγορίες από τη σχετική βελτίωση στις προβλέψεις για την πορεία της ζήτησης το ερχόμενο τρίμηνο, οι οποίες αντισταθμίζουν εν μέρει τις αρνητικές εκτιμήσεις για την κατάσταση της επιχείρησης, αλλά και την πορεία της ζήτησης τη χρονική περίοδο Ιανουαρίου-Μαρτίου 2012.

 

Ξενοδοχειακές επιχειρήσεις.

 

Από τις εκτιμήσεις των επιχειρήσεων όπως αυτές αποτυπώθηκαν στην έρευνα, το απαισιόδοξο επιχειρηματικό κλίμα διατηρείται, καθώς το σχετικό αρνητικό ισοζύγιο συνεχίζει να βρίσκεται σε χαμηλό επίπεδο. Με βάση την κατηγορία αστεριών, οι εκτιμήσεις είναι πιο δυσμενείς στα ξενοδοχεία 5 αστέρων με το ισοζύγιο να επιδεινώνεται κατά 13 μονάδες, ενώ στον ίδιο περίπου βαθμό πλήττονται από την τρέχουσα οικονομική κατάσταση και τα ξενοδοχεία 3 αστέρων. Ελαφρώς ηπιότερο είναι το κλίμα στα ξενοδοχεία 4 αστέρων, καθώς οι αρνητικές εκτιμήσεις είναι συγκριτικά λιγότερες.

Ανά γεωγραφική περιοχή, στα ξενοδοχεία της Αττικής καταγράφεται ιδιαίτερα αρνητικό κλίμα. Το γεγονός αυτό συνδέεται κυρίως με την κατάσταση των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στην Αθήνα, με τις εκτιμήσεις να παραμένουν δυσοίωνες, λόγω των εκτεταμένων καταστροφών τον Φεβρουάριο, που επέφεραν νέο ισχυρό πλήγμα στην ήδη κακή εικόνα της πρωτεύουσας.

 

Η αξιολόγηση αυτή της οικονομικής κατάστασης από τις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις αντανακλά σε σημαντικό βαθμό την ενίσχυση των δυσμενών εκτιμήσεων για την πορεία της ζήτησης από τον αλλοδαπό τουρισμό, με το αρνητικό ισοζύγιο να έχει υπερδιπλασιαστεί σε σχέση με την προηγούμενη μέτρηση. Ταυτόχρονα, απαισιόδοξες συνεχίζουν να δηλώνουν οι επιχειρήσεις για την πορεία της ζήτησης από το εσωτερικό, δεδομένης της ύφεσης της ελληνικής οικονομίας με το σχετικό ισοζύγιο να παραμένει έντονα αρνητικό όπως και στην προηγούμενη εκτίμηση.

Η πτωτική πορεία της ζήτησης επηρεάζει τον κύκλο εργασιών, με το 70% των επιχειρήσεων

να αναφέρει κάμψη στα έσοδα και το σχετικό αρνητικό ισοζύγιο να επιδεινώνεται κατά 12

μονάδες, ενώ σε όρους απασχόλησης οι δυσμενείς εκτιμήσεις των επιχειρήσεων εντείνονται με το αρνητικό ισοζύγιο να υποχωρεί κατά 18 μονάδες, καθώς η πλειοψηφία των επιχειρήσεων αναφέρει ότι προχώρησε σε μείωση του αριθμού των εργαζομένων τους.

Η μέση διάρκεια διανυκτερεύσεων διαμορφώνεται στις 3 ημέρες κατά μέσο όρο, με τις

περισσότερες επιχειρήσεις να δηλώνουν ότι έχει παραμείνει αμετάβλητη σε σχέση με το

προηγούμενο περσινό τρίμηνο. Η υποχώρηση της ζήτησης οδήγησε επίσης σε κάμψη της

μέσης πληρότητας, η οποία είναι πιο έντονη στα ξενοδοχεία 5 αστέρων όπου το ισοζύγιο

αρνητικών εκτιμήσεων καταγράφει σημαντική υποχώρηση κατά 29 μονάδες.

Όσον αφορά  στην πορεία της τουριστικής κίνησης για το ερχόμενο τρίμηνο, το σχετικό αρνητικό ισοζύγιο εξομαλύνεται, γεγονός που αντανακλά ένα πιο αισιόδοξο κλίμα εν όψει της κύριας τουριστικής περιόδου στη χώρα (Απρίλιος-Οκτώβριος).

 

Τουριστικές επιχειρήσεις (πλην των ξενοδοχειακών).

 

Η πλειοψηφία των επιχειρήσεων εκτιμά ότι η κατάστασή τους έχει χειροτερεύσει με την επιδείνωση του επιχειρηματικού κλίματος να αντανακλάται στην ενίσχυση του αρνητικού ισοζυγίου κατά 17 μονάδες συγκριτικά με την εκτίμηση Οκτωβρίου-Νοεμβρίου-Δεκεμβρίου του 2011. Είναι ενδεικτικό ότι απρόσκοπτη λειτουργία αναφέρει μόλις το 3% των επιχειρήσεων που συμμετείχαν στην έρευνα, με τις εκτιμήσεις των επιχειρήσεων σε κάθε κατηγορία τουριστικής δραστηριότητας να είναι ιδιαίτερα απαισιόδοξες.

Η ανεπαρκής ζήτηση για τις προσφερόμενες υπηρεσίες τους αποτελεί την κυριότερη αιτία των απαισιόδοξων εκτιμήσεων, καθώς καταγράφεται επιδείνωση του σχετικού αρνητικού ισοζυγίου κατά 20 μονάδες σε σχέση με την προηγούμενη μέτρηση. Το αρνητικό κλίμα είναι πιο έντονο στις εταιρίες Ενοικίασης αυτοκινήτων και 6ιοργάνωσης Συνεδρίων, όπου τέσσερις στις πέντε επιχειρήσεις εκτιμούν ότι η ζήτηση κινήθηκε σε χαμηλότερο επίπεδο σε σχέση με ένα χρόνο πριν, με αποτέλεσμα το ισοζύγιο ποσοστών θετικών / αρνητικών απαντήσεων να διαμορφώνεται στην περιοχή των -80 μονάδων.

Ακόμα πιο Ακόμα πιο απαισιόδοξες είναι οι εκτιμήσεις σχετικά με τη ζήτηση που προέρχεται από τον εγχώριο τουρισμό, με το σχετικό ισοζύγιο να διατηρείται σε χαμηλό αρνητικό επίπεδο.

Η εξέλιξη αυτή αποτυπώνεται με χαρακτηριστικό τρόπο στις εταιρίες 6ιοργάνωσης Συνεδρίων, οι οποίες στο σύνολό τους αναφέρουν υποχώρηση της ζήτησης από το εσωτερικό της χώρας σε σχέση με το α’ τρίμηνο του 2011.

Επιδείνωση, παρατηρείται και από την πλευρά της ζήτησης των αλλοδαπών επισκεπτών, με τις εκτιμήσεις να είναι δυσμενέστερες συγκριτικά με την προηγούμενη μέτρηση, με συνέπεια το σχετικό αρνητικό ισοζύγιο να έχει σχεδόν διπλασιαστεί σε σχέση με τη 2η έρευνα οικονομικής συγκυρίας (-51 μονάδες).

Απογοητευτικές είναι επίσης οι εκτιμήσεις για τον κύκλο εργασιών, καθώς η πλειοψηφία αναφέρει κάμψη των εσόδων, με αποτέλεσμα το σχετικό αρνητικό ισοζύγιο να καταγράφει σημαντικές απώλειες (-69 μονάδες), ενώ σε όρους απασχόλησης, δύο στις τρεις τουριστικές επιχειρήσεις δηλώνουν πως ο αριθμός των απασχολουμένων στις επιχειρήσεις τους κυμάνθηκε σε αντίστοιχο επίπεδο με το περσινό.

Από την άλλη πλευρά, για την πορεία της ζήτησης το ερχόμενο τρίμηνο, καταγράφεται μια ευνοϊκή μεταβολή καθώς το ισοζύγιο θετικών / αρνητικών απαντήσεων, αν και παραμένει σε αρνητικό επίπεδο, σημειώνει βελτίωση κατά 26 μονάδες σε σχέση με την προηγούμενη μέτρηση.

 

Παράγοντες που επηρεάζουν την επιχειρηματική δραστηριότητα (Ξενοδοχειακές και

Τουριστικές επιχειρήσεις)

Σε πιο ποιοτικές ερωτήσεις που περιλαμβάνονται στην έρευνα, ως κυριότερος παράγοντας που επηρεάζει θετικά την επιχειρηματική δραστηριότητα αναδεικνύεται – πολύ λογικά, η έναρξη της κύριας τουριστικής περιόδου στη χώρα. Επίσης, η ενίσχυση των αφίξεων από νέες αγορές, η βελτίωση των προσφερόμενων υπηρεσιών σε ανταγωνιστικό επίπεδο τιμών, η αύξηση των κρατήσεων από το διαδίκτυο και η επέκταση του δικτύου με πτήσεις από αερομεταφορείς χαμηλού κόστους θεωρούνται ευνοϊκές εξελίξεις.

Αντίθετα, το ευμετάβλητο οικονομικό περιβάλλον στο οποίο δραστηριοποιούνται οι επιχειρήσεις στον τουριστικό τομέα συνεχίζει να αποτελεί τον κυριότερο παράγοντα που επηρεάζει αρνητικά την λειτουργία τους. =ς βασικό εμπόδιο αναφέρεται το λειτουργικό κόστος, το οποίο επιβαρύνεται από την υψηλή φορολογία, το ύψος των εργοδοτικών εισφορών κ.ά., σε συνδυασμό με την τρέχουσα οικονομική συγκυρία η οποία έχει ως αποτέλεσμα τη σημαντική υποχώρηση των εσόδων τους. Τέλος, από πολλές επιχειρήσεις επισημαίνεται ότι η αρνητική εικόνα της χώρας στις αγορές του εξωτερικού έχει προκαλέσει σημαντικές απώλειες –οι οποίες αποτυπώνονται, μεταξύ άλλων, στις μειωμένες διεθνείς αφίξεις στις αρχές του έτους, ενώ πιθανή επανάληψη κινητοποιήσεων αντίστοιχων των περσινών στη διάρκεια της καλοκαιρινής περιόδου τονίζεται ως παράγοντας που θα επηρεάσει αρνητικά το εγχώριο τουριστικό προϊόν.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης