Την ώρα που η χώρα διέρχεται, κατά κοινή ομολογία, τη χειρότερη κρίση σε όλα τα επίπεδα, οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις είναι αυτές που πλήττονται περισσότερο και οδηγούνται καθημερινά σε ολοένα και μεγαλύτερο μαρασμό.

 Καθώς λοιπόν «ανηφορίζουν το δικό τους Γολγοθά» συχνά πυκνά εφευρίσκουν τρόπους να προσεγγίσουν το καταναλωτικό κοινό, όχι απλά για να έχουν κέρδος παρά μόνο για να κρατήσουν τις επιχειρήσεις τους ανοιχτές και να μην οδηγήσουν τους υπαλλήλους τους στην ανεργία και στην αβεβαιότητα.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

 Επιχειρούν  μεγάλες εκπτώσεις, αλλά και με την καθιέρωση των λεγόμενων «happy hours» στις «νεκρές» -από άποψη επισκεψιμότητας- ώρες και μέρες της εβδομάδας, προσπαθούν να τονώσουν την κίνηση στα καταστήματά τους  κυρίως οι επιχειρηματίες στον κλάδο των καφέ-μπαρ και χώρων διασκέδασης.

 

Το θέμα αποτελεί κυρίαρχο θέμα συζήτησης σήμερα στον Εμπορικό Σύλλογο του Πειραιά, κατά την οποία προγραμματίζονται οι επόμενες στρατηγικής σημασίας κινήσεις που θα ακολουθηθούν προκειμένου να τονωθεί η αγορά. Σε τηλεφωνική επικοινωνία που είχε το zouglaport.gr με τον κ. Γιώργο Ζησιμάτο, πρόεδρο του Ε.Σ.Π, ανέφερε ότι σύντομα οι λεγόμενες  «happy hours» που ισχύουν στην υπόλοιπη Ελλάδα στο Πειραιά θα ισχύουν από Δευτέρα μέχρι Παρασκευή, τα απογεύματα όπου θα υπάρχουν προσφορές και κοινές συνεργασίες. Για τη ορθότερη προώθηση αυτής της κίνησης θα αναρτηθούν αφίσες και ταμπέλες που θα ενημερώνουν το καταναλωτικό κοινό.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

 «Το εγχείρημα δεν είναι, ωστόσο, εύκολο, καθώς η κρίση έχει χτυπήσει τον κλάδο, με την πτώση τζίρου να φτάνει κατά περιπτώσεις μέχρι και στο 50%, σε σχέση με το 2009. Ακόμη και η “χρυσή” κάποτε Παρασκευή, τείνει να “παγώσει”», επισημαίνουν εκπρόσωποι του κλάδου.

 

«Εκεί που η μέση κατανάλωση τις Παρασκευές ήταν 2-3 ποτά/πελάτη, τώρα έχει πέσει στο ένα ή σε αρκετές περιπτώσεις, αντικαταστάθηκε από καφέ. Ένα μπαρ δυναμικότητας 150 ατόμων, με τιμή ποτού 7 ευρώ, δύσκολα θα κάνει τζίρο πάνω από 1000 ευρώ την Παρασκευή», σημειώνει η πρόεδρος του Πανελλήνιου Συνδέσμου Καταστημάτων Εστίασης-Διασκέδασης (ΠΑΣΚΕΔΙ), Νίκη Κωνσταντίνου.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

 

      Αυξάνουν τις προσφορές οι επιχειρηματίες

 

      Ολοένα και περισσότεροι καταστηματάρχες του κλάδου μπαίνουν δυναμικά στο παιχνίδι των δελεαστικών προσφορών, των οικονομικών πακέτων και πολλών άλλων έξυπνων τρικ, για να μπορέσουν να αντέξουν στον σκληρό ανταγωνισμό, αλλά και στην έκρυθμη κατάσταση, που έχει δημιουργήσει η οικονομική κρίση, που, όπως λένε, απειλεί τη βιωσιμότητα ακόμα και υγιών επιχειρήσεων.

 

      Προσαρμοσμένοι στο πνεύμα της εποχής, που επιβάλλει χαμηλές τιμές, εμφανίζονται οι συνιδιοκτήτες καταστημάτων cafe – restaurant στον Κορυδαλλό και στο Ίλιον (Εγκώμιο, Αγορά και Dali), Ανδρέας Τζαβάρας και Κώστας Παντελάκης.

 

      «Ο στόχος των προσφορών είναι να δώσουμε ένα ισχυρό κίνητρο στον πελάτη να βγει από το σπίτι του», δηλώνουν οι κύριοι Τζαβάρας και Παντελάκης. «Η κίνηση στα μαγαζιά έχει μειωθεί και η κατανάλωση δέχεται ασφυκτικές πιέσεις, με αποτέλεσμα ο τζίρος των μαγαζιών να έχει μειωθεί σημαντικά» αναφέρει ο κ. Τζαβάρας.

 

      «Ήδη, την τιμή του καφέ την έχουμε μειώσει αισθητά στα 3,00 ευρώ. Ωστόσο, έχουμε προχωρήσει και σε μεγαλύτερες προσφορές. Αρκεί να σας πω ότι, από τις 13:00 έως τις 18:00, η τιμή του καφέ είναι στα 2,50 ευρώ, ενώ ο πελάτης, που θα έρθει να αγοράσει τον καφέ του πακέτο, θα πληρώσει μόνο 1,50 ευρώ και δώρο το μπουκαλάκι νερό» επισημαίνει ο ίδιος.

 

      Εκτός από τις γενναίες προσφορές στον καφέ, ο κ. Τζαβάρας δηλώνει ότι έχουν διαμορφωθεί και ειδικά μενού ενάντια στην κρίση σε ιδιαίτερα συμφέρουσες τιμές. «Για παράδειγμα, οι πελάτες έχουν τη δυνατότητα να απολαύσουν ένα μενού, που περιλαμβάνει μία μακαρονάδα της επιλογής τους, μία σαλάτα και ένα παγωτό, στην τιμή των 9 ευρώ, δύο ποτήρια μπύρα με μεζέ στην τιμή των 7 ευρώ, πίτσα, σαλάτα και παγωτό, στην τιμή των 9 ευρώ, όπως, επίσης, και μία κρέπα ή βάφλα με τρία υλικά της επιλογής τους στην τιμή των 3,90 ευρώ, ενώ με κάθε κυρίως πιάτο μπορούν να διαλέξουν εντελώς δωρεάν ένα αναψυκτικό ή μία μπύρα ή ένα ποτήρι κρασί» αναφέρει ο κ. Τζαβάρας. «Βέβαια, παρά τις χαμηλές τιμές, οι επιχειρήσεις μας αντιμετωπίζουν καθημερινά και χιλιάδες άλλα προβλήματα, που έχουν οδηγήσει τον κλάδο σε πραγματικό αδιέξοδο» δηλώνει, από την πλευρά του, ο συνιδιοκτήτης, κ. Παντελάκης.

 

      «Πώς να εξακολουθήσουμε να είμαστε βιώσιμοι, τη στιγμή που οι συνθήκες, που ίσχυαν, όταν ξεκινήσαμε την επιχειρηματική μας δραστηριότητα, δεν υφίστανται πλέον. Οι τρέχουσες οικονομικές εξελίξεις, ο ΦΠΑ που έχει εκτοξευθεί στο 23%, τα τιμολόγια της ΔΕΗ που αυξάνονται συνεχώς, καθώς και τα υψηλά λειτουργικά έξοδα, έχουν πλήξει καίρια τον κλάδο μας» υπογραμμίζει ο κ. Παντελάκης και συμπληρώνει ότι: «Εάν δεν αλλάξουν άμεσα τα πράγματα, τότε υπάρχει κίνδυνος να χαθούν θέσεις εργασίας. Επίσης, παρά τη δύσκολη οικονομική συγκυρία, οι προσπάθειές μας για μείωση μισθώματος έπεσαν στο κενό».

 

      Τη νέα τάση των προσφορών ακολουθεί και ο ιδιοκτήτης καφετέριας στο κέντρο της Αθήνας, Γιάννης Αναστασιάδης, ο οποίος περιγράφει με μελανά χρώματα την εικόνα, που παρουσιάζει σήμερα ο κλάδος.

 

      «Στην αρχή όλης αυτής της κατάστασης, ο κόσμος ήταν φοβισμένος για το τι μέλλει γενέσθαι, πλέον το πρόβλημα είναι πραγματικό» δηλώνει στο ΑΜΠΕ και προσθέτει: «Δεν σας κρύβω ότι με την έναρξη των προσφορών στο μαγαζί μου, η ψυχολογία των πελατών ανέβηκε, ωστόσο τα αποτελέσματα δεν ήταν θεαματικά. Υπό αυτά τα δεδομένα, πήρα την πρωτοβουλία να μειώσω τις τιμές σε ορισμένα προϊόντα από 5% έως 20%. Έχοντας πλήρη συνείδηση των οικονομικών δυσκολιών, που αντιμετωπίζουν οι περισσότεροι, άλλοι σε μικρότερο και άλλοι σε μεγαλύτερο βαθμό και στοχεύοντας στη διατήρηση της πελατείας μου ή ακόμα και στην προσέλκυση νέων πελατών, εδώ και λίγους μήνες, εφαρμόζω το λεγόμενο σύστημα πιστότητος πελατών, δηλαδή ο πελάτης μπορεί να λάβει ένα προϊόν εντελώς δωρεάν, όταν συμπληρώσει μία κάρτα, που του παρέχει το κατάστημα, με σφραγίδες σε κάθε αγορά του είτε πρόκειται για κατανάλωση εντός του καταστήματος είτε για παραγγελία – πακέτο. Ο κόσμος μπορώ να πω ανεπιφύλακτα ότι έχει ανάγκη από τέτοιου είδους ενέργειες και τις επιβραβεύει, στο βαθμό που αντέχει η τσέπη του».

 

      Μειώσεις τιμών και προσφορές και στη Θεσσαλονίκη

 

Αντίστοιχες κινήσεις πραγματοποιούνται και από επιχειρήσεις στη Θεσσαλονίκη, προκειμένου να προσελκύσουν πελάτες, με happy hours και εκπτώσεις, όπως αναφέρει ο επιχειρηματίας Πέτρος Μωυσίδης, ιδιοκτήτης τεσσάρων από τα γνωστότερα καταστήματα του κλάδου στη Θεσσαλονίκη, μεταξύ των οποίων η «Ρέμβη» στη Ν.Κρήνη (ανατολικά), το «Mojo» στην πλατεία Αριστοτέλους (κέντρο) και το «KaKa» στον Εύοσμο (δυτικά).

 

      «Στο κέντρο ρίξαμε, πριν λίγους μήνες, τις τιμές στους καφέδες κατά 18%-20% και ένας καφές στοιχίζει πλέον 3,5 ευρώ. Παράλληλα, από τις 8 μέχρι τις 10.30 το πρωί, καθιερώσαμε «happy hour» (σ.σ.ώρες κατά τις οποίες ισχύουν ειδικές εκπτώσεις) κι ο καφές στοιχίζει 2,5 ευρώ. Στα ανατολικά μειώσαμε τις τιμές κατά 20% σε καφέδες και ποτά. Για να το καταφέρουμε αυτό, προσπαθούμε να κόψουμε από αλλού, π.χ, έχουμε περιορίσει πολύ τα κεράσματα, που τις καλές εποχές γίνονταν μέρα παρά μέρα», σημειώνει ο κ. Μωϋσίδης και παρατηρεί ότι αναγκαστικά μειώθηκε και το προσωπικό, καθώς λόγω της πτώσης της κίνησης, κάποιοι υπάλληλοι δεν είχαν αντικείμενο («π.χ., σε μια βάρδια 10 ατόμων, δουλεύουν πλέον επτά»).

 

      Έκπτωση 50% στα ελληνικά ποτά

 

Με «γενναίες» μειώσεις τιμών της τάξης του 50% στα ελληνικά ποτά, φιλοδοξεί να αντιμετωπίσει την κρίση ο επιχειρηματίας Τάσος Ευστρατιάδης, ιδιοκτήτης του καταστήματος «Bodrum» στο κέντρο της Θεσσαλονίκης (περιοχή Πλατείας Ναυαρίνου).

 

      «Τον Μάιο, πρόκειται να εγκαινιάσουμε προσφορές σε συγκεκριμένα κρασιά, τσίπουρο, ούζο, αφρώδεις οίνους και σανγκριά, τα οποία θα διατίθενται με έκπτωση 50%. Από 6 ευρώ περίπου, ο καταναλωτής θα τα πληρώνει 3 ευρώ. Αυτό, όμως, μπορεί να γίνει μόνο σε ποτά, όπου έχουμε χαμηλό κόστος. Στο ουίσκι, που στοιχίζει στον επιχειρηματία 2 ευρώ/ποτήρι, πόση έκπτωση να κάνεις» σημειώνει ο κ. Ευστρατιάδης.

 

      Αγορά-«φάντασμα» τα πρωινά τις καθημερινές

 

Τα κίνητρα για τους καταναλωτές φαίνεται ότι είναι απολύτως απαραίτητα, καθώς η αγορά έχει «καθίσει». «Υπάρχουν συγκεκριμένες ημέρες και ώρες -π.χ., νωρίς το πρωί- που η εμπορική αγορά στο κέντρο της Θεσσαλονίκης μοιάζει με δρόμο πόλης φάντασμα. Κι αυτό επηρεάζει, εννοείται, τα καφέ μπαρ» παρατηρεί ο κ. Μωυσιάδης.

 

      Το κατάστημα στην Αριστοτέλους έχασε πέρυσι -όπως λέει- περίπου το 45% του τζίρου του, σε σχέση με το 2010. Στα ανατολικά της πόλης, οι απώλειες είναι περίπου ίδιες, ενώ πιο ανθεκτική εμφανίζεται η δυτική Θεσσαλονίκη, όπου η πτώση τζίρου το 2010, σε σχέση με το 2009, περιορίστηκε σε περίπου 10%.

 

      Το ουίσκι που έγινε …κρασί

 

Η κρίση άλλαξε και την καταναλωτική συμπεριφορά των Θεσσαλονικέων. «Οι πελάτες διαλέγουν πιο φθηνά ποτά. Για παράδειγμα, αντί να πάρουν ένα ποτό, που θα στοιχίσει 7-8 ευρώ, προτιμούν ένα κρασί, των 4,5-5 ευρώ. Παράλληλα, οι περισσότεροι αποφεύγουν το δεύτερο ποτό» επισημαίνει ο κ. Μωϋσίδης.

 

      Από την πλευρά του, ο κ.Ευστρατιάδης σημειώνει: «’Ανθρωποι που πρόπερσι έρχονταν καθημερινά και δαπανούσαν 30-70 ευρώ, πλέον βγαίνουν μια-δύο φορές το μήνα και ξοδεύουν 20-30 ευρώ. Οι πρώτοι που κόβουν από τα έξοδά τους, είμαστε εμείς. Ιδίως οι μεγαλύτεροι σε ηλικία έρχονται πολύ πιο αραιά. Σήμερα, βασιζόμαστε, κυρίως, στους φοιτητές, που οι γονείς τους τούς στέλνουν ό,τι έστελναν και παλιότερα», επισημαίνει ο κ. Ευστρατιάδης, που σημειώνει ότι κι αυτός αναγκάστηκε να μειώσει το προσωπικό του, λόγω της κρίσης, αλλά και να ρίξει τις αποδοχές των εργαζομένων.

 

      Η φτώχεια θέλει καλοπέραση, αλλά…

 

Συγκρατημένος εμφανίζεται, από την πλευρά του, ο κόσμος, που έχει αναγκαστεί να αλλάξει την καταναλωτική του συμπεριφορά, εξαιτίας της συνεχιζόμενης κρίσης. Ωστόσο, παρά το περιορισμένο εισόδημα των περισσοτέρων, η νέα τάση των προσφορών φαίνεται να κερδίζει συνεχώς έδαφος στην προτίμηση του κόσμου.

 

      «Έχουμε γίνει “κυνηγοί” προσφορών ακόμα και για έναν καφέ» δηλώνει στο ο Δημήτρης Παναγόπουλος, δημόσιος υπάλληλος και προσθέτει: «Ελπίζω τέτοιες ενέργειες να έχουν συνέχεια από όλα τα μαγαζιά».

 

      Υπέρ των προσφορών είναι και η Μυρτώ Μαυρίδου. «Τον τελευταίο χρόνο, η οικονομική μου κατάσταση έχει διαφοροποιηθεί σημαντικά, κάτι που δεν μου επιτρέπει να βγαίνω με την ευκολία, που έβγαινα παλιά», δηλώνει η κ. Μαυρίδου και συμπληρώνει: «Παρόλα αυτά, οι προσφορές στον καφέ και τα εκπτωτικά μενού, που διαφημίζουν ολοένα και περισσότερα μαγαζιά, μου επιτρέπουν ακόμα να διασκεδάζω. «Ενώ, στο παρελθόν, είχα συγκεκριμένα στέκια, πλέον επιλέγω το μαγαζί εκείνο με τις μεγαλύτερες προσφορές», αναφέρει χαρακτηριστικά η Μαυρίδου.

 

      Από την πλευρά του, ο Βασίλης Στεργίου, άνεργος, δηλώνει : «Η αλήθεια είναι ότι σχεδόν όλα τα μαγαζιά έχουν προχωρήσει σε προσφορές. Παρόλα αυτά, οι έξοδοί μου εξακολουθούν να είναι περιορισμένες και σε καμία περίπτωση, δεν συγκρίνονται με αυτές του παρελθόντος. Πώς να βγαίνω το ίδιο, άλλωστε, τη στιγμή που ψάχνω έναν χρόνο για δουλειά και οι υποχρεώσεις μου “τρέχουν”».

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης