Τετάρτη 24 ΜΑΡΤΙΟΥ, 9μμ

Είσοδος Ελεύθερη –Ενισχύστε την αποστολή

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Για αρκετές δεκαετίες, από τις αρχές του ’70, η ελληνική κοινωνία στάθηκε αλληλέγγυα στην Παλαιστινιακή Αντίσταση, όσο καμιά άλλη χώρα της Ευρώπης. Από κάποιο σημείο και μετά, όπως όλα τα δίκτυα αλληλεγγύης στην κοινωνία μας, άρχισε να ατονεί και αυτό. Αλλά, πριν από δύο χρόνια, μέσα στην πιο σκληρή στιγμή στη 40χρονη πολιορκία της Γάζας, ήρθε ένα γεγονός παράτολμο, εύψυχο, που φάνταζε ότι επιζητεί το αδύνατο. Μια χούφτα άοπλοι πολίτες μπορούν να σπάσουν την πολιορκία της Γάζας; Κι όμως αυτό ακριβώς έγινε τον Αύγουστο του 2008.

Επιβαίνοντας σε δύο ελληνικά ψαροκάικα 44 άνθρωποι από 13 χώρες, μέλη της διεθνούς πρωτοβουλίας Free Gaza Movement (www.freegaza.org), έσπασαν για πρώτη φορά μετά από 41 χρόνια τη θαλάσσια πολιορκία της Γάζας. Την πιο μακρόχρονη και βάρβαρη πολιορκία στην ανθρώπινη ιστορία ενός ολόκληρου λαού, από στεριά, αέρα και θάλασσα. Σαράντα ολόκληρα χρόνια ενάμισι εκατομμύριο Ελεύθεροι Πολιορκημένοι Παλαιστίνιοι επικοινωνούν με τον έξω κόσμο μόνο μέσα από τα λαγούμια που ανοίγουν οι εύψυχοι γαβριάδες όλων των πολιορκιών.

Στα τέλη του Απρίλη 2010, αποστολή με περισσότερα από 10 σκάφη, φορτηγά και επιβατηγά, πολυεθνικό πλήρωμα και επιβάτες, θα πλεύσει και πάλι προς τη Λωρίδα της Γάζας, μεταφέροντας τούτη τη φορά -κυρίως- βασικά υλικά ανοικοδόμησης (τσιμέντο, ξυλεία κ.λπ.), υλικά που το Ισραήλ έχει απαγορεύσει να μπουν στη Γάζα, και ιατροφαρμακευτικό υλικό.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Ο στόχος είναι εφικτός, το ελληνικό τμήμα της διεθνούς αυτής αποστολής να συμμετέχει με ένα τουλάχιστον πλοίο, κατάλληλο για μεταφορά ανθρώπων και υλικών. Το πλοίο αυτό, για την απόκτηση του οποίου έχει ξεκινήσει οικονομική καμπάνια, δεν θα ανήκει σε κάποιο φυσικό πρόσωπο, αλλά σε εταιρικό νομικό πρόσωπο, θα έχει συμμετοχικό και μεριδιακό χαρακτήρα και προορίζεται να αποδοθεί στον παλαιστινιακό λαό μετά το τέλος των πρώτων αποστολών.

Η αλληλεγγύη μας δεν αφορά μόνο στη Λωρίδα της Γάζας. Με το χτίσιμο του Ισραηλινού Τείχους και τις συνεχείς βίαιες επεμβάσεις του ισραηλινού στρατού στη Δυτική Όχθη, ο αποκλεισμός έχει επεκταθεί σε όλη την παλαιστινιακή γη, έτσι ώστε το σπάσιμο της θαλάσσιας πολιορκίας της Γάζας να συνεπάγεται το πρώτο ελεύθερο άνοιγμα της Παλαιστίνης προς τον έξω κόσμο.

Συμμετέχουν:

Οι ράπερς: LOWKEY και η Παλαιστίνια SHADIA με τον DJ SKEPTIC (Λονδίνο)

LOWKEY (Kareem Dennis)

Ιρακινής καταγωγής, που γεννήθηκε και ζει στο Λονδίνο, ο Lowkey (1986), από τις σημαντικότερες φιγούρες του αγγλικού hip hop, μουσικός, ηθοποιός, ποιητής και ιδιαίτερα μαχητικός ακτιβιστής. Μπήκε γρήγορα στο κέντρο της σκηνής, καθώς υιοθετήθηκε και στηρίχτηκε από τους περίφημους Wu-Tang, ήδη από τον πρώτο του δίσκο «Dear listener». Έγινε η φωνή του μαχητικού hip hop με την έντονη καταγγελία της σφαγής στη Γάζα το 2009. Άνοιγε την ευρωπαϊκή περιοδία των Immortal Technique, Canibus, και Dead Prez. Πριν από λίγους μήνες, έβγαλε το συγκλονιστικό “Long Live Palestine” με τη συμμετοχή πολλών καλλιτεχνών, όπως οι Παλαιστίνιοι DAM, Shadia Mansour, The Narcicyst από το Ιράκ, οι Ιρανοί Hich Kas and Reveal, ο Συριο-λιβανέζος περφόρμερ Eslam Jawaad και ο Αφροαμερικάνος μουσουλμάνος Hasan Salaam. Αυτές τις μέρες αρχίζει μια σημαντική περιοδεία σε όλη την Ευρώπη με μια παράξενη και διαφορετική συνεργασία: με τον πανεπιστημιακό, συγγραφέα, πολιτικό αναλυτή και βαθιά αντι-σιωνιστή Εβραίο Norman Finkelstein.

SHADIA MANSOUR

Η Shadia Mansour, που είναι και γνωστή ως «η πρώτη Κυρία του αραβικού hip hop», είναι Παλαιστίνια που γεννήθηκε και ζει στο Λονδίνο. Από τα πέντε της εμφανίστηκε σε διάφορα αγγλικά και αραβικά τηλεοπτικά και ραδιοφωνικά προγράμματα και έγινε η ηγετική γυναικεία φωνή στον αραβικό MC κόσμο. Συνεργάστηκε ή συμμετείχε σε κοινές συναυλίες με τους Παλαιστίνιους DAM, αλλά και με τους: Basta Rhymes, Q-Tip, EPMD, Bilal, Immortal Technique κ.λπ. και συμμετείχε στο ντοκιμαντέρ των AAlikes” «Ballot or the Bullet». Τραγούδησε συγκλονιστικά, σόλο φωνή, το ποίημα του Μαχμούντ Νταρουίς «Πάνω στη Γη», ως κλασική αραβική τραγουδίστρια.

ΛΑΪΚΗ ΟΡΧΗΣΤΡΑ «ΜΙΚΗΣ ΘΕΟΔΩΡΑΚΗΣ»

Τραγουδούν:

ΝΕΝΑ ΒΕΝΕΤΣΙΑΝΟΥ

ΒΑΣΙΛΗΣ ΛΕΚΚΑΣ

TAREQ HANOUF

Θανάσης Βασιλάς, μπουζούκι

Γιάννης Ματσούκας, μπουζούκι

Τατιάνα Παπαγεωργίου, πιάνο

Ξενοφών Συμβουλίδης, όμποε-φλογέρες

Δημήτρης Παπαγγελίδης, κιθάρα

Άγγελος Θεοδωράκης – Παπαγγελίδης, κλασική κιθάρα

Αρτέμης Σαμαράς, βιόλα

Λευτέρης Γρίβας, ακορντεόν

Σταύρος Καβαλιεράτος, μπάσο

Νίκος Σκομόπουλος, ντραμς

Στέφανος Θεοδωράκης – Παπαγγελίδης, κρουστά

Συντονισμός: Μαργαρίτα – Ασπασία Θεοδωράκη

Ηχοληψία: Μιχάλης Αλεξάκης – Τάκης Κορορός

Σημαντική συμβολική συμμετοχή και στήριξη του εγχειρήματος «΄Ενα καράβι για τη Γάζα» είναι η παρουσία της Λαϊκής Ορχήστρας «Μίκης Θεοδωράκης» Ο ήχος της Ορχήστρας φιλοδοξεί να διαφυλάξει τη βασική αντίληψη του συνθέτη για την ηχητική συνοδεία στους Κύκλους Τραγουδιών του, όπως έχουν καταγραφεί στη συλλογική μνήμη του λαού μας.

Στις συναυλίες διαμαρτυρίας για την εισβολή στο Ιράκ, η Ορχήστρα είχε βγάλει την ακόλουθη ανακοίνωση:

Η Ορχήστρα «Μίκης Θεοδωράκης» έχει ένα διπλό χρέος προς το όνομά της: να υποστηρίξει το μουσικό έργο του συνθέτη αλλά και τους αγώνες του για ελευθερία. Γι’ αυτό θεωρούμε σημαντική τη συμμετοχή μας σε εκδηλώσεις για την ειρήνη, την καταπολέμηση του ρατσισμού, τις κοινωνικές αδικίες. Δώσαμε το παρών στις συναυλίες για τον πόλεμο στη Γιουγκοσλαβία και στο Ιράκ και συνεργαστήκαμε με τους Γιατρούς Χωρίς Σύνορα πολλές φορές, για να μαζέψουμε χρήματα για τα παιδιά της Παλαιστίνης, δείχνοντας έτσι έμπρακτα την αλληλεγγύη μας στον παλαιστινιακό λαό.Για όλους εμάς, τους μουσικούς, τους οργανωτές, τους καλλιτέχνες με τους οποίους συνεργαζόμαστε, ποτέ όσα κάνουμε δεν είναι αρκετά.

ROSS DALY – Λαβύρινθος Μουσικο Εργαστήρι

Ross Daly, λύρα, τάρχου

Κέλλυ Θωμά, κρητική λύρα

Περικλής Παπαπετρόπουλος, σάζι

Γιώργος Μανωλάκης, λαούτο, τραγούδι

Η σημαντικότερη φυσιογνωμία της world music στη χώρα μας, με μεγάλη αναγνώριση σ’ όλον τον κόσμο, συμμετοχή στα περισσότερα διεθνή φεστιβάλ, υιοθέτησε και υιοθετήθηκε από την Κρήτη, ήδη από το 1982. Από ‘κει άρχισε να αναπτύσσει το «MOYΣIKO EPΓAΣTHPI ΛΑΒΥΡΙΝΘΟΣ», με κύριο αντικείμενο τη μύηση νέων ανθρώπων σε μια δημιουργική προσέγγιση μουσικών παραδόσεων, σχεδόν από ολόκληρο τον κόσμο.

Από το 2002, ο ΛΑΒΥΡΙΝΘΟΣ σε συνεργασία με τον Δήμο «Νίκος Καζαντζάκης», στεγάζει τις δραστηριότητές του σε ένα παλαιό κτίριο, καλόγουστα διαμορφωμένο, στο χωριό ΧΟΥΔΕΤΣΙ, όπου λειτουργεί μόνιμη έκθεση με σπάνια μουσικά όργανα από διάφορες περιοχές του κόσμου, και είναι πια εκπαιδευτικό κέντρο διεθνούς εμβέλειας. Συνεχή εργαστήρια για όλα τα παραδοσιακά όργανα της Ανατολής με τους μάστερ αυτών των οργάνων, συναντήσεις και συναυλίες μουσικών από διαφορετικές χώρες και ρεύματα.

ΟΡΧΗΣΤΡΑ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΤΗΣ ΑΝΑΤΟΛΙΚΗΣ ΜΕΣΟΓΕΙΟΥ

Μέλη της είναι οι:

Μάρθα Μαυροειδή, φωνή πολίτικο λαούτο

Χάρης Λαμπράκης, νέι

Σοφία Λαμπροπούλου, κανονάκι

Στρατής Ψαραδέλλης, πολίτικη λύρα

Λευτέρης Χαβουτζάς, κιθάρα

Γιώργος Βεντουρής, κοντραμπάσο

Κώστας Μερετάκης, κρουστά

Δημήτρης Εμμανουήλ, κρουστά

Με την Ορχήστρα τραγουδούν:

Η LAMIA BEDIOUI

Η ΜΑΡΘΑ ΜΑΥΡΟΕΙΔΗ

Η Ορχήστρα αυτή συγκροτήθηκε ειδικά για το Φεστιβάλ Αλληλεγγύης, μέσα στο πνεύμα μιας άλλης παιδείας που άφησε το Μουσικό Σχολείο της Παλλήνης, στην πιο καλή του περίοδο, τότε που όλα τα μέλη της φοιτούσαν εκεί. Σήμερα, όλοι τους πολύ σημαντικοί μουσικοί, στο κέντρο της σκηνής για την έρευνα των παραδόσεων της ευρύτερης περιοχής της Ανατολικής Μεσογείου, ενώνουν τη φωνή τους και τη φωνή των οργάνων τους με την καμπάνια «Ένα καράβι για τη Γάζα».

ΚΑΛΛΙΟΠΗ ΒΕΤΤΑ –ΓΙΑΝΝΗΣ ΙΩΑΝΝΟΥ

Η δουλειά της Καλλιόπης Βέττα χαρακτηρίζεται από τη συνύπαρξη πολλών μουσικών στοιχείων, είναι ένα σταυροδρόμι ιδιαιτέρων μουσικών ακουσμάτων, ένα κράμα ηχητικών ιδεών με κοινό παρανομαστή τη φωνή της. Οι ερμηνείες της αποκαλύπτουν τις φωνητικές ικανότητές της και είναι απόλυτα αναγνωρίσιμες για την αισθαντική χροιά της, τη ζεστασιά και τα έντονα συναισθήματα. Η μουσική κινείται στο πλαίσιο της world music και παραπέμπει στο επίπεδο και τα μουσικά είδη της Loreena McKennit και της Enya. Με τον συνθέτη Γιάννη Ιωάννου συνεργάζεται από το 1995. Έχει ακόμα συνεργαστεί με την Ορχήστρα Μίκης Θεοδωράκης, με τον Philippe Eidel, τον Χρήστο Λεοντή, τον Λουδοβίκο των Ανωγείων, τον Νότη Μαυρουδή κ.λπ.

Ο Γιάννης Ιωάννου έχει συνεργαστεί με όλους σχεδόν τους Έλληνες συνθέτες, τραγουδιστές, ηθοποιούς και τις εταιρείες δίσκων. ‘Εχει επίσης ενορχηστρώσει, συνθέσει και επιμεληθεί μουσική για σειρές τηλεοπτικών μουσικών εκπομπών και έχει γράψει, διασκευάσει, ενορχηστρώσει μουσική για την Επιθεώρηση. Έχει εμφανιστεί συνοδεύοντας στα πλήκτρα γνωστούς καλλιτέχνες σε όλο τον κόσμο. Στενός συνεργάτης του Μίκη Θεοδωράκη και από τα ιδρυτικά μέλη της Ορχήστρας Θεοδωράκης, το Ι998 του απονέμεται 3ος χρυσός δίσκος για το άλμπουμ «Litαny» του Β. Σαλέα σε μουσική Μ. Θεοδωράκη. Συνεργάστηκε με τον Βαγγέλη Παπαθανασίου και τον Διονύση Σαββόπουλο στους Αχαρνής και στη συνεργασία του με τον Παπακωνσταντίνου «Για οικονομικούς λόγους». Μέχρι σήμερα. έχει συνεργαστεί σε πάνω από 200 δισκογραφικά έργα, χιλιάδες live παραστάσεις και συναυλίες. Τραγούδια του έχουν αποδώσει: η Καλλιόπη Βέττα, ο Βασίλης Παπακωνσταντίνου, ο Akira Inaba, ο Βασίλης Σαλέας κ.ά.

ΟΙ X DARAWIS με τον ΑΛΕΚΟ ΒΡΕΤΟ

Μουσικό συγκρότημα της world music, οι X DARAWISH ιδρύθηκαν στο Μπάρι της Ιταλίας το 1997 και αποτελούνται από τους Στράτο Διαμαντή, Έντσο Λεόνε και Δημοσθένη Τσάμη. Ο Στράτος και ο Έντσο γνωρίστηκαν στα τέλη της δεκαετίας του ‘80 στο πανεπιστήμιο του Μπάρι και υπήρξαν μέλη του συγκροτήματος AL DARAWISH, ο Στράτος Διαμαντής ως ακορντεονίστας και συνθέτης και ο Έντσο Λεόνε ως κιθαρίστας και συνθέτης επίσης.  Όταν το 1997 οι Al Darawish διαλύθηκαν, μέρος αυτών σχημάτισε τους Radiodervish, ενώ ο Στράτος Διαμαντής με τον Έντσο Λεόνε έδωσαν ζωή στους X DARAWISH μαζί με τον Κωστή Μαραβέγια και τον Αντζελο Πανταλέο. Το 2008 κυκλοφορησε η καινούρια δισκογραφική δουλειά των Χ DARAWISH με τοv τίτλο «DOMINO».
Μαζί τους συνεργάζεται ο Αλέκος Βρέτος, ούτι. Με σπουδές στη τζαζ με τους Μάρκο Αλεξίου, Τάκη Πατερέλη κ.λπ. και τζαζ σύνθεση στο Berklee College of Music, συναντάει την Ανατολή, σπουδάζοντας ούτι στη Νέα Υόρκη με τον Παλαιστίνιο Simon Shaheen και τους Marcel Khalife, Bassam Saba, Dr Ali Jihad Racy κ.λπ. Σ’ αυτήν τη συνάντηση με τον Γιώργο Αναγνωστόπουλο, θυμούνται παλιές αραβικές μελωδίες και μακάμια, συνδυάζοντας την αραβική μουσική με δικά τους στοιχεία. Αποτέλεσμα, καινούργιος και φρέσκος ήχος πάνω στις συνθέσεις του Αλέκου Βρέτου και άλλων συνθετών. Ένας συνδυασμός νέος και παραδοσιακός που δημιουργεί ένα οξύμωρο «μουσικό» σχήμα, το οποίο μαγεύει με τον ιδιαίτερο ήχο του.

Η ΚΑΤΙΑ ΓΕΡΟΥ (Θέατρο Τέχνης) διαβάζει MAHMOUD DARWISH

Ο Μαχμούντ Νταρουΐς (1941-2008) ήταν ένας από τους ελάχιστους σύγχρονους ποιητές που πίστευαν πως η ποίηση είναι πρώτα απ’ όλα δημιουργία μύθων, οι οποίοι εγκαθιστούν στην ιστορική ταυτότητα ενός λαού -και της γλώσσας του- τη δημιουργική ετερότητα: αυτό που έκανε η αθηναϊκή τραγωδία, δηλαδή. «Ταυτότητα είναι ό,τι κληροδοτούμε και όχι ό,τι κληρονομούμε, ό,τι επινοούμε και όχι ό,τι θυμόμαστε. Ταυτότητα είναι η αποσύνθεση του καθρέφτη που πρέπει να σπάσουμε κάθε φορά που μας αρέσει το είδωλο που βλέπουμε μέσα του!» έγραφε στο τελευταίο -μέχρι στιγμής- υπάρχον κείμενό του, το καλοκαίρι του 2007. Για να καταλήξει: «Στο εξής, δεν είσαι ο εαυτός σου!». Χτίζοντας έναν ονειρικό ποιητικό ορίζοντα, με υλικά από τους ελληνικούς, τους περσικούς, τους ρωμαϊκούς και τους βιβλικούς μύθους, εγκατέστησε μέσα του μια λυρική φωνή, γεμάτη λεπτές μεταφορές, που διαθέτουν την απλότητα, την επάρκεια του φυσικού αντικειμένου -πράγμα που εξηγεί το γεγονός πως, αν και απομακρύνθηκε σταδιακά από την παραδοσιακή αντίληψη των Παλαιστινίων, η ποίηση πρέπει να άμεση σαν όπλο, παρέμεινε εξαιρετικά δημοφιλής, κατακτώντας στην καρδιά του λαού του μια θέση ανάλογη με αυτήν του Αραφάτ. «Πιστεύω πως σήμερα ο ποιητής πρέπει να γράφει για πράγματα αθέατα», έλεγε πριν από μερικά χρόνια.«Όταν η ποίησή μου γίνεται πιο καθαρή, οι Παλαιστίνιοι μου λένε πως πρέπει να γράψω όπως παλιά. Όμως η πείρα με δίδαξε πως, αν ο αναγνώστης με εμπιστεύεται, μπορώ να τον οδηγήσω. Είμαι απόλυτα ειλικρινής κι έτσι μπορώ να παίζω τα δικά μου παιχνίδια». Εξάλλου, ο «εθνικός» ποιητής των Παλαιστινίων, μέλος του εκτελεστικού γραφείου της P.L.O., στάθηκε πάντα ένας ξένος, ένας περιπλανώμενος, σ’ αυτόν τον κόσμο- είτε σαν πρόσφυγας είτε σαν εξόριστος είτε σαν κάτοικος της κατεχόμενης Παλαιστίνης. Η πραγματική πατρίδα του υπήρξε η ποίηση. Γι’ αυτό έλεγε και ξανάλεγε πως η Παλαιστίνη είναι μια μεταφορά για την προσδοκία, την ελευθερία, την ομορφιά που «φέρνει πάντα ειρήνη», αφού «όταν διαβάζουμε κάτι όμορφο μπορούμε να συνυπάρξουμε ευκολότερα, να ρίξουμε κάθε τείχος, να εξανθρωπίσουμε ο ένας τον άλλον». Από μία άποψη, ο Μαχμούντ Νταρουίς ήταν ο τελευταίος των ποιητών που πίστευαν στην ιστορική δύναμη της ποίησης. Αλλά, από μία άλλη, μπορεί να ήταν ο πρώτος μιας σειράς ποιητών που δεν φοβούνται τη φωνή τους ούτε την Ιστορία (Γιώργος Μπλάνας, 2002).

ΠΡΟΒΟΛΗ ΤΟΥ ΤΡΕΪΛΕΡ ΤΗΣ ΤΑΙΝΙΑΣ

«ΓΑΖΑ ΕΡΧΟΜΑΣΤΕ»

Η ταινία που πήρε το Α’ Βραβείο, προχτές, στο Φεστιβάλ ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, 2010.

Σκηνοθεσία: Γιώργος Αυγερόπουλος, Γιάννης Καρυπίδης

Σενάριο: Νικόλας Ζηργάνος

Έρευνα & οργάνωση θέματος: Nasim Alatras

Μια παραγωγή του Small Planet για το Al Jazeera

Η ταινία καταγράφει το ιστορικό και ριψοκίνδυνο πρώτο ταξίδι, τον Αύγουστο του 2008, 44 ανθρώπων από 17 χώρες κι ανάμεσά τους 9 Έλληνες που έσπασαν την πολιορκία της Γάζας, μετά από 41 χρόνια. Είναι η αρχή και η έμπνευση για τα ταξίδια που ακολούθησαν κι αυτού που ετοιμάζουμε σήμερα.

ΜΑΓΝΗΤΟΣΚΟΠΗΜΕΝΑ ΜΗΝΥΜΑΤΑ

Πολλοί καλλιτέχνες και δημόσια πρόσωπα που αδυνατούν λόγω υποχρεώσεων να παραβρεθούν στην εκδήλωση θα απευθύνουν μηνύματα μαγνητοσκοπημένα.

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης