Ένας στους 25 εφήβους ανέφεραν ότι νιώθουν «ακατανίκητη επιθυμία» να είναι στο Διαδίκτυο, ένταση όταν δεν είναι συνδεδεμένοι, ή δήλωσαν ότι είχαν προσπαθήσει να σταματήσουν ή να περιορίσουν τον χρόνο απασχόλησης τους στο Διαδίκτυο, σύμφωνα με μια αμερικανική μελέτη.

Επιπλέον, κατά τη μελέτη περισσότερων από 3.500 μαθητών γυμνασίου στην πολιτεία του Κονέκτικατ διαπιστώθηκε ότι οι μαθητές με «προβληματική χρήση του Διαδικτύου» έχουν περισσότερες πιθανότητες, από τους συνομηλίκους τους, να γίνουν καταθλιπτικοί, επιθετικοί, ακόμη και να κάνουν χρήση ναρκωτικών.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Όμως ο επικεφαλής της μελέτης Timothy Liu, από το Πανεπιστήμιο του Yale, και οι συνάδελφοι του είπαν ότι δεν μπόρεσαν να αποδείξουν τη σχέση «αιτίας και αποτελέσματος» σε ότι αφορά τις Διαδικτυακές συνήθειες, την κατάθλιψη και τη χρήση ναρκωτικών.

«Η προβληματική χρήση του Διαδικτύου μπορεί να αφορά περίπου το 4% των μαθητών γυμνασίου στις Ηνωμένες Πολιτείες» έγραψαν οι συγγραφείς της μελέτης στο The Journal of Clinical Psychology, ενώ συνέχισαν λέγοντας πως μπορεί να σχετίζεται με την κατάθλιψη, τη χρήση ουσιών, και τις επιθετικές συμπεριφορές. Ωστόσο οι μαθητές του Γυμνασίου, ενδέχεται να κάνουν μεγαλύτερη χρήση του Ίντερνετ και να είναι λιγότερο ενήμεροι για τα προβλήματα που αυτή προκαλεί.

Η μελέτη είχε ως δείγμα μαθητές από δέκα διαφορετικά γυμνάσια στο Κονέκτικατ, οι οποίοι έπρεπε να απαντήσουν σε περισσότερες από 150 ερωτήσεις σχετικά με την υγεία, τις επικίνδυνες συμπεριφορές, και η παρορμητικότητα – μεταξύ των οποίων και επτά ερωτήσεις σχετικά με τη χρήση του Διαδικτύου, όπως εάν είχαν χάσει ποτέ μαθήματα από το σχολείου ή σημαντικές κοινωνικές δραστηριότητες επειδή ήταν στο Διαδίκτυο, ή αν η οικογένειά τους είχε εκφράσει ανησυχία του εξαιτίας του χρόνου που αφιερώνουν σε αυτό.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Συγκεκριμένα, τρεις ερωτήσεις χρησιμοποιήθηκαν για να καθοριστεί εάν ένας μαθητής κάνει «προβληματική χρήση του Διαδικτύου»:

1. αν είχαν αισθανθεί «ακατανίκητη επιθυμία» να βρίσκονται στο Διαδίκτυο,

2. αν είχαν βιώσει «μια αυξανόμενη ένταση ή άγχος ότι μπορούν να ανακουφιστούν μόνο με τη χρήση του Internet»,

3. ή αν είχαν προσπαθήσει να μειώσουν ή διακόψουν τη χρήση του.

Και ιδού τα συμπεράσματα:

• Από τους 3.560 μαθητές, το 4% μπήκε στην κατηγορία σχετιζόμενη με την προβληματική χρήση του Διαδικτύου. Σ’ αυτά τα κριτήρια συμπεριλήφθηκαν περισσότεροι ασιάτες και ισπανόφωνοι φοιτητές, αν και η πλειοψηφία των μαθητών που συμμετείχε στη μελέτη ήταν λευκοί.

• Τα κορίτσια ήταν πιο διατεθειμένα να απαντήσουν θετικά σε μία από τις ερωτήσεις, αλλά

• περισσότερα αγόρια είπαν ότι αφιερώνουν πάνω από 20 ώρες την εβδομάδα στο Διαδίκτυο – περίπου το 17% των αγοριών, σε σύγκριση με το 13% των κοριτσιών.

• Οι μαθητές που εμφάνιζαν «προβληματική χρήση του διαδικτύου» ήταν, σύμφωνα με την έρευνα, πιο ευάλωτοι στην κατάθλιψη και είχαν εντονότερες τάσεις να προκαλούν φασαρίες.

• Επίσης τα αγόρια αυτής την κατηγορίας παρουσίαζαν υψηλότερα ποσοστά όσον αφορά το κάπνισμα και την χρήση ναρκωτικών oυσιών.

• Ωστόσο, σε ότι αφορά τη βαθμολογία στο σχολείο, τα αποτελέσματα τους δεν ήταν χειρότερα, και οι ειδικοί δήλωσαν ότι είναι δύσκολο να εξηγηθεί αυτή η σχέση.

Συχνά μπαίνει το ερώτημα αν η κότα έκανε το αβγό ή το αβγό την κότα: Αν δηλαδή τα παιδιά βρίσκονται στο Διαδίκτυο επειδή έχουν κατάθλιψη ή έχουν κατάθλιψη επειδή αφιερώνουν πάρα πολλές ώρες στο Διαδίκτυο;» δήλωσε στο Reuters ο Elias Aboujaoude, ερευνητής στο πανεπιστήμιο του Stanford, ο οποίος δεν έλαβε μέρος στην έρευνα και πρόσθεσε ότι οι προκαταρκτικές ενδείξεις υποδεικνύουν ότι η προβληματική χρήση του Διαδικτύου έχει κοινά χαρακτηριστικά με τις διαταραχές από την κατάχρηση ναρκωτικών και αλκοόλ, με την ιδεοψυχαναγκαστική διαταραχή και με τις διαταραχές ελέγχου των παρορμήσεων.

Το σχόλιο μας: Ο εθισμός στο διαδίκτυο έχει λάβει πλέον τεράστιες διαστάσεις, η συμβουλή όμως δεν είναι να απαγορεύσουν οι γονείς στα παιδιά τους το διαδίκτυο, αλλά μέσω της ενημέρωσης και της εκπαίδευσης να είναι σε θέση να τα μάθουν την ασφαλή του χρήση. Το μήνυμα δεν είναι «αποσυνδεθείτε» αλλά «πλοηγηθείτε με ασφάλεια». Μπορεί λοιπόν κάλλιο προλαμβάνειν παρά θεραπεύειν, όμως ακόμα κι όταν η προβληματική χρήση του διαδικτύου έχει ξεκινήσει και το πρόβλημα έχει περάσει τη πόρτα του σπιτιού μας, πάλι λύση υπάρχει, φτάνει να απευθυνθούμε στους αρμόδιους φορείς και στους κατάλληλους ειδικούς.

Πηγή:Reuters


Το άρθρο επιμελήθηκε και υπογράφει ο Νίκος Βαμβακάρης Σύμβουλος Ψυχικής Υγείας-Ψυχοθεραπευτής, επιστημονικός συνεργάτης του Ανδρολογικού Πειραιά και του Ανδρολογικού Ινστιτούτου Αθηνών.

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης