του Νεκτάριου Διατσίδη
Τα νέα ποδήλατα της Yamaha βάζουν τα παιδιά σε δύο διαφορετικές θέσεις με το PAS Baby να έχει το παιδί πίσω από τον αναβάτη και το PAS Kiss μπροστά στο τιμόνι! Πόσο ασφαλείς είναι αυτές οι δύο θέσεις; Σίγουρα έχουν νόημα αν το ποδήλατο κινείται στο κατάλληλο περιβάλλον, αλλά πόσες χώρες έχουν ασφαλείς ποδηλατοδρόμους;
Σε όλο τον κόσμο, τα ηλεκτρικά ποδήλατα έχουν αλλάξει τον τρόπο που κινούνται οι άνθρωποι. Είναι απλά και πρακτικά στη χρήση για να μετακινηθεί ο κόσμος, αλλά όταν το παιδί πρέπει είναι μαζί σε αυτές τις μετακινήσεις και είναι εκτεθειμένα στους αυτοκινητόδρομους, είναι αναμφίβολα επικίνδυνος τρόπος μετακίνησης και σίγουρα στην Ελλάδα και σε άλλα μέρη του κόσμου, τα ηλεκτρικά ποδήλατα που έχουν ενσωματωθεί σε μεγάλο βαθμό στο κύριο δίκτυο κινητικότητας πρέπει να βελτιώσουν το σχεδιασμό τους ως προς την ασφάλεια.
Τα νέα ηλεκτρικά ποδήλατα της Yamaha μπορεί να φαίνονται εντελώς πρόχειρα στην προστασία του παιδιού, αλλά δεν είναι, καθώς σε καμία περίπτωση δεν προορίζονται για τους ποδηλατοδρόμους που έχουμε δει να δημιουργούνται και στην Ελλάδα. Τόσο τα ηλεκτρικά ποδήλατα PAS Baby όσο και τα ηλεκτρικά ποδήλατα PAS Kiss φαίνεται να βάζουν το παιδί σε μια μάλλον επισφαλή θέση, εκθέτοντάς το σε κάθε είδους κίνδυνο στο δρόμο. Υπάρχουν όμως χώρες που έχουν ήδη ξεχωριστούς δρόμους για τα αυτοκίνητα και ξεχωριστούς για τα ποδήλατα, με πόλεις όπου το κέντρο τους έχει σχεδιαστεί κατάλληλα εξαρχής για την ασφαλή μετακίνηση με ποδήλατο και για την μετακίνηση σε μικρές αποστάσεις μαζί με το παιδί και η Yamaha δίνει την καλύτερη δυνατή λύση.
Το πρώτο από τα δύο νέα ηλεκτρικά ποδήλατα είναι το PAS Baby, το οποίο έχει το παιδικό κάθισμα στο πίσω μέρος με το παιδί είναι σε λίγο πιο ασφαλή θέση αλλά μακριά από το οπτικό πεδίο όπως συνήθως συμβαίνει και με τα περισσότερα ποδήλατα που έχουν παιδικά καθίσματα. Στο δεύτερο μοντέλο το PAS Kiss, ο σχεδιασμός είναι πολύ διαφορετικός. Εδώ, το παιδί είναι δεμένο στο μπροστινό άκρο του ποδηλάτου, ανάμεσα στο τιμόνι, δίνοντας περισσότερη εποπτεία στον γονιό που ανησυχεί.
Τα ηλεκτρικά ποδήλατα της Yamaha έχουν σχεδιαστεί, πρώτα και κύρια, για να χρησιμοποιούνται σε πόλεις που έχουν ήδη την υποδομή για τις μετακινήσεις με ποδήλατο. Πράγματι, το να οδηγείς ένα ηλεκτρικό ποδήλατο με το μικρό παιδί δεμένο μπροστά ή πίσω φαίνεται πολύ πιο ασφαλές αν δεν υπάρχουν αυτοκίνητα και φορτηγά που περνούν δίπλα με υψηλή ταχύτητα. Βοηθά επίσης πολύ εάν το περιβάλλον στο οποίο κινούνται είναι καθαρό, καλά στρωμένο χωρίς παγίδες με απότομες λακκούβες και ολισθηρές επιφάνειες και είναι πραγματικά σχεδιασμένο για ποδήλατα.
Και όλα αυτά είναι πραγματικότητα σε πολλές χώρες σε όλο τον κόσμο, ιδιαίτερα στην Ευρώπη και την Ασία, όπου οι κυβερνήσεις εργάζονται για την ενσωμάτωση της κινητικότητας με τη χρήση του ποδηλάτου που έχει γίνει πλέον ηλεκτρικό και προσφέρει μεγαλύτερη ευκολία στις μετακινήσεις.
Η Yamaha έχει φροντίσει ώστε τα PAS Baby και PAS Kiss να είναι όσο πιο ασφαλή στην προστασία του παιδιού. Για να γίνει αυτό, ο Ιάπωνας κατασκευαστής ενσωμάτωσε αρχικά ένα νέο συμπαγές πλαίσιο που προσφέρει χαμηλότερο κέντρο βάρους για βελτιωμένη σταθερότητα. Το παιδικό κάθισμα του PAS Baby έχει επίσης επανασχεδιαστεί. Ονομάζεται Hug Seat Plus και όπως υποδηλώνει το όνομά του, έχει σχεδιαστεί για να κρατά το παιδί σφιχτά ασφαλισμένο καθώς το ποδήλατο βρίσκεται σε κίνηση. Χρησιμοποιεί ένα κάθισμα που μοιάζει με αυτά των αγωνιστικών αυτοκινήτων με ζώνες και στεφάνι προστασίας για το παιδί. Το μπροστινό κάθισμα του PAS Kiss ονομάζεται Cocoon Room Plus και είναι ουσιαστικά ένα κέλυφος που εμποδίζει να παραμορφωθεί σε περίπτωση μετωπικής σύγκρουσης. Το ποδήλατο έχει επίσης ένα αρκετά μακρύ μεταξόνιο για επιπλέον σταθερότητα, καθώς και για να αποτρέψει το παιδί να είναι πολύ μπροστά αλλά και πίσω από την μπάρα προστασίας.
Αν φανταστούμε τα ηλεκτρικά ποδήλατα της Yamaha σε έναν καλοσχεδιασμένο ποδηλατόδρομο μακριά από τα αυτοκίνητα και τις μοτοσυκλέτες, τότε είναι τα ιδανικά για μεταφορά των παιδιών και είναι απολύτως λογικά. Τι χρειάζεται για να κινηθούν και στους Ελληνικούς ποδηλατορδόμους; Πόσο δύσκολο είναι να φτάσουν να γίνουν ασφαλείς για τις μετακινήσεις με ποδήλατο και να είναι ένας διασκεδαστικός και βιώσιμος τρόπος μετακίνησης και μάλιστα έχοντας μαζί και τα παιδιά; Για να σχεδιαστούν σωστά οι ποδηλατόδρομοι τόσο στις πόλεις όσο και στην επαρχία, σίγουρα πρέπει να ληφθούν υπόψη όλα τα ενδεχόμενα όπου μπορεί να βρεθούν μαζί τα αυτοκίνητα και οι μοτοσυκλέτες με τα ποδήλατα. Ο διαχωρισμός τους παρέχοντας πλήρη ασφάλεια στις μετακινήσεις, είναι η ένδειξη ότι κινούμαστε προς τα εμπρός και ένας τρόπος που θα μπορούσε να δώσει στα παιδιά μας περισσότερη ασφάλεια.