Το πρόγραμμα «Παπαδιαμάντης – Ελύτης- Γκάτσος -Τσίρκας: 100 χρόνια μετά» παρουσίασε σήμερα το υπουργείο Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων καλώντας τους μαθητές να εμπνευστούν και να εκφραστούν όσον αφορά το έργο των τεσσάρων μεγάλων Ελλήνων λογοτεχνών και ποιητών.
Τα συλλογικά ή ατομικά καλλιτεχνικά έργα κάθε μορφής θα παρουσιαστούν στην ιστοσελίδα http://www.i-create.gr/ και θα αξιολογηθούν τους ίδιους τους μαθητές και από επιτροπή των ειδικών Λυδία Κονιόρδου, Σωτήρη Χατζάκη, Άλκη Ζέη και Αντώνη Φωστιέρη.
Η Υπουργός Παιδείας, Άννα Διαμαντοπούλου, παρουσιάζοντας την πρωτοβουλία τόνισε: «Φέτος συμπληρώνονται 100 χρόνια από τον θάνατο του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη και ταυτόχρονα 100 χρόνια από την γέννηση των Οδυσσέα Ελύτη, Νίκου Γκάτσου και Στρατή Τσίρκα. Η χρονική σύμπτωση των επετείων των τεσσάρων δημιουργών γίνεται για μας η αφορμή να ανοίξουμε στην πράξη το θέμα: Τέχνες και Πολιτισμός στο Σχολείο.Εκατό χρόνια μετά οι αξίες τους, η έμπνευσή τους, οι στίχοι τους, τα διηγήματά τους, τα μυθιστορήματα είναι εδώ, πηλός της ιστορικής, ηθικής και αισθητικής μας συνείδησης».
Το πρόγραμμα ανάπτυξης ποικίλλων δράσεων στα Δημοτικά, Γυμνάσια, και στις Α΄ και Β΄ τάξεις του Λυκείου, θα κλείσει με τη διοργάνωση εκδήλωσης στην Αθήνα στο τέλος της σχολικού έτους 2010-2011.
Στην εκδήλωση αυτή, πρωταγωνιστές θα είναι οι μαθητές και οι εκπαιδευτικοί, θα παρουσιαστούν τα επιλεγμένα έργα και θα γίνουν οι βραβεύσεις σχολείων, μαθητών και εκπαιδευτικών.
Ενδεικτικά προτείνονται δράσεις όπως:
• αγώνες φιλαναγνωσίας σε κείμενα των εν λόγω λογοτεχνών, στο πλαίσιο ενός σχολείου ή νομού ή δικτύων σχολείων,
• δημιουργία «κοινοτήτων αναγνωστών» σε ένα σχολείο ή σε δίκτυα σχολείων (καθορισμός συγκεκριμένης ημέρας και ώρας, ανάγνωση στην τάξη, συζήτηση, επιπλέον δραστηριότητες),
• αξιοποίηση λογοτεχνών ή αφηγητών για μικρούς μαθητές στο πλαίσιο της φιλαναγνωσίας,
• εικαστική έκθεση, ψηφιακή έκθεση έργων,
• γιορτή ποίησης με απαγγελίες,
• δημιουργία ποιήματος, κινηματογραφικής ταινίας, βίντεο, αφίσας, άλμπουμ, ομαδικού κολλάζ σε τοίχο του σχολείου με κινηματογράφηση και ανάρτηση στο YouTube ή προβολή μέσω live streaming, συγγραφή διηγήματος,
• μελοποίηση ποίησης ή διασκευή,
• ανάπτυξη δρώμενων (θεατρικές παραστάσεις, γιορτές, χορωδίες ή άλλα δρώμενα) και κινηματογράφησή τους,
• διοργάνωση ημερίδων για επιμέρους θέματα του έργου των λογοτεχνών με ομιλίες μαθητών, δημιουργία λεξικού (σε πλατφόρμα wiki μαθητές απ’ όλη την Ελλάδα αναρτούν κάθε φορά έναν ιδιωματισμό από το έργο του Παπαδιαμάντη και τη σημασία του. Έτσι, συνεργατικά, δημιουργούν ένα «λεξικό όρων» του Παπαδιαμάντη που μπορεί να τεθεί στη διάθεση όλων διαδικτυακά και να αναπτυχθεί στο μέλλον με τη συνεισφορά φιλολόγων ή άλλων ενδιαφερόμενων),
• δημιουργία και ηχογράφηση ραδιοφωνικών εκπομπών, κλπ.
Τα ατομικά ή συλλογικά έργα που θα δημιουργηθούν μπορούν να παρουσιαστούν στο χώρο του σχολείου ή σε άλλους χώρους της τοπικής κοινότητας.