Επιμέλεια: Γιάννα Μυράτ

Η Boeing αντιμετωπίζει μια άνευ προηγουμένου απόφαση τις επόμενες μέρες: Ή παραδέχεται την ενοχή της ή επιχειρηματολογεί σε δίκη ότι είναι αθώα για ένα έγκλημα που έχει ήδη πει ότι έχει διαπράξει.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Η μεγαλύτερη αεροδιαστημική εταιρεία στον κόσμο δεν έχει καλή επιλογή τώρα που οι εισαγγελείς αποφάσισαν να ανακαλέσουν την εταιρική της αναστολή για ένα έγκλημα που προηγήθηκε από τα δύο θανατηφόρα ατυχήματα του 737 MAX πριν από περισσότερα από πέντε χρόνια. Η Boeing παραδέχτηκε το 2021 ότι παραπλάνησε τις ρυθμιστικές αρχές της αεροπορικής ασφάλειας σχετικά με τεχνικό θέμα του 737 MAX που επέφερε το θάνατο σε 346 ανθρώπους.

Η παραδοχή της ενοχής θα κηλιδώσει τη φήμη, αλλά μπορεί να είναι η καλύτερη στρατηγική της εταιρείας. Πιθανότατα θα κλείσει το βιβλίο για την ποινική ευθύνη της Boeing.

Η μετάβαση σε δίκη εγκυμονεί περισσότερους κινδύνους. Οι εισαγγελείς θα μπορούσαν να παρουσιάσουν στοιχεία σχετικά με άλλες υποτιθέμενες αδικοπραγίες για να δείξουν γιατί διέλυσαν τη συμφωνία που έλαβε η Boeing το 2021.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Η Boeing παραδέχτηκε ότι δύο πρώην υπάλληλοι εξαπάτησαν την Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Αεροπορίας παραπλανώντας την σχετικά με ένα χαρακτηριστικό antistall στο 737 MAX. Αντί να αντιμετωπίσει κατηγορητήριο, η εταιρεία έκανε μια συμφωνία αναβολής δίωξης, μια μορφή δικαστικής επιτήρησης.

Ως μέρος της συμφωνίας, κατέβαλε 2,5 δις. δολάρια, συμπεριλαμβανομένου ενός ποινικού προστίμου 243,6 εκατομμυρίων δολαρίων και 500 εκατομμυρίων δολαρίων για αποζημίωση των οικογενειών των αποθανόντων επιβατών.

Οι εταιρείες συνήθως εκτελούν περίοδο δικαστικής επιτήρησης και στη συνέχεια απορρίπτονται οι κατηγορίες. Αλλά η περίπτωση της Boeing κάθε άλλο παρά τυπική ήταν.

Οι οικογένειες εκείνων που χάθηκαν στα δυστυχήματα εξοργίστηκαν με την αρχική ποινή της Boeing και την έλλειψη κατηγοριών εναντίον των στελεχών. Προσέφυγαν σε ένα ομοσπονδιακό δικαστήριο στο Φορτ Γουόρθ του Τέξας, είτε να επικυρώσει τη συμφωνία ή να την ακυρώσει. Μια σειρά από νομικές γκάφες και μπουρδουκλώματα —που εμπλέκουν τόσο την κυβέρνηση όσο και την εταιρεία—βοήθησαν τον σκοπό τους και αναζωογόνησαν την ποινική υπόθεση.

Το υπουργείο Δικαιοσύνης δήλωσε τον Μάιο ότι η Boeing απέτυχε να συμμορφωθεί με μια βασική απαίτηση της συμφωνίας αναβολής της δίωξης: τη διατήρηση ενός αποτελεσματικού προγράμματος συμμόρφωσης. Αυτό επέτρεψε στους εισαγγελείς να ακυρώσουν την προηγούμενη συμφωνία.

Οι αρχές κρατούν πλέον το ατού. Οι παραδοχές της Boeing μπορούν να χρησιμοποιηθούν εναντίον της σε δίκη. Η Boeing έχει μια εβδομάδα για να αποφασίσει πώς θα ανταποκριθεί στην απαίτηση του Υπουργείου Δικαιοσύνης να παραδεχθεί την ενοχή της.  Μια εκπρόσωπος της εταιρείας αρνήθηκε να σχολιάσει στην WSJ.

Οι εισαγγελείς είπαν στις οικογένειες ότι, κατόπιν δήλωσης ενοχής, η Boeing θα πληρώσει επιπλέον 243 εκατ. δολάρια πρόστιμο – ανεβάζοντας τη συνολική ποινική ποινή στα 487 εκατομμύρια δολάρια – και θα έπρεπε να δεχτεί έναν ανεξάρτητο επιτηρητή συμμόρφωσης για τρία χρόνια.

Μια εξωτερική δικηγορική εταιρεία ή εταιρεία συμβούλων προσλαμβάνεται συνήθως ως παρακολουθητής, η οποία κάνει αναφορές στο Υπουργείο Δικαιοσύνης ή σε ένα δικαστήριο. Οι μεγάλες εταιρείες έχουν έντονη απέχθεια για τις παρακολουθήσεις, επειδή οι επίσκοποι έχουν την «ικανότητα να περιφέρονται ελεύθερα στην εταιρεία, να κοιτάζουν οτιδήποτε, να μιλάνε με οποιονδήποτε και να εξετάζουν ό,τι θέλουν», ανέφερε ένας από τους συνηγόρους υπεράσπισης της εταιρείας.

«Αυτό κάνει το αίμα της ανώτερης διοίκησης να παγώνει», είπε.

Εταιρείες με καταδίκες για κακούργημα αντιμετωπίζουν την προοπτική να ανασταλούν ή να αποκλειστούν ως στρατιωτικοί εργολάβοι, αν και μπορούν να ζητήσουν παραίτηση.

Ο Paul Cassell, δικηγόρος των οικογενειών των θυμάτων, είπε ότι η καλύτερη επιλογή της εταιρείας είναι να παραδεχθεί την ενοχή της, παρόλο που υποστηρίζει ότι οι συνέπειες δεν είναι αρκετά σοβαρές. Οι οικογένειες αντιτίθενται σε μια παραδοχή ενοχής που δεν λέει ότι η Boeing προκάλεσε τον θάνατο των επιβατών, είπε. Το πρόστιμο που πλήρωσε η Boeing ήταν χαμηλό και δεν αναγνωρίζει τις απώλειες των οικογενειών, συνέχισε ο Cassell, ο οποίος είπε στους εισαγγελείς ότι το μέγιστο δυνατό πρόστιμο θα πρέπει να είναι 24,7 δισεκατομμύρια δολάρια.

«Νομίζω ότι η Boeing θα πάρει κάπου μεταξύ τρία με τέσσερα δευτερόλεπτα για να αποφασίσει αν θα κάνει αυτή τη συμφωνία, γιατί είναι πολύ καλή συμφωνία για αυτήν», είπε ο Cassell.

Οι οικογένειες πιστεύουν ότι οι όροι της ενοχής είναι πολύ επιεικείς και θα αντιταχθούν, είπε ο Cassell.

Η Boeing μπορεί να βρίσκεται στο προσκήνιο για επιπλέον αποζημίωση στις οικογένειες των θυμάτων του δυστυχήματος, εάν ομολογήσει την ενοχή της. Τα δικαστήρια επιτρέπεται να διατάξουν την αποκατάσταση των θυμάτων όταν ένας κατηγορούμενος καταδικαστεί για έγκλημα. Το Υπουργείο Δικαιοσύνης είπε στις οικογένειες ότι δεν θα υποστηρίξει αλλά ούτε θα αντιταχθεί στην αποκατάσταση.

Με πληροφορίες από Wall Street Journal

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης