Επιμέλεια: Γιώργος Παλληκάρης
Από τις 6 Ιουλίου, όλα τα νέα αυτοκίνητα που θα πωλούνται, θα είναι εφοδιασμένα υποχρεωτικά με “μαύρο κουτί”. Όπως ακριβώς και στα αεροπλάνα, έτσι και στα αυτοκίνητα, η αποκλειστική ύπαρξη τους θα είναι να παρέχουν στοιχεία, εάν υπάρξει σοβαρό ατύχημα.
Ο νόμο της Ε.Ε. είναι ξεκάθαρος και ορίζει την υποχρέωση όλων των οχημάτων κατηγορίας M1 να φέρουν αυτή τη συσκευή. Στην συγκεκριμένη κατηγορία ανήκουν όλα τα οχήματα τα οποία μπορούν να μεταφέρουν έως και 8 επιβάτες. Το ίδιο θα ισχύει και για τα επαγγελματικά κατηγορίας N1, VAN δηλαδή και Pick-ups με βάρος κάτω από 3.500 κιλά.
Τι θα καταγράφει το “μαύρο κουτί” ή αλλιώς EDR;
Το Event Data Recorder, όπως είναι ολόκληρο το όνομα, δεν αποτελεί μία φυσική συσκευή, αλλά αντιθέτως ένα λογισμικό εγκατεστημένο στην μονάδα ελέγχου του αερόσακου, με στόχο την αποθήκευση data.
Θα υπάρχει συνεχής αντικατάσταση των αποθηκευμένων δεδομένων με νέα (overwriting), όμως εάν ενεργοποιηθούν οι αερόσακοι τότε αποθηκεύονται τα συλλεγμένα δεδομένα των τελευταίων 5 δευτερ. πριν το ατύχημα και των πρώτων 5 δευτ. μετά από αυτό.
Ποια δεδομένα αποθηκεύονται;
Φυσικά το EDR δεν θα καταγράφει ομιλίες όπως στα αεροπλάνα αλλά, το πότε ενεργοποιήθηκε ο αερόσακος, πόσα καθίσματα ήταν σε χρήση, την ταχύτητα του οχήματος, την επιβράδυνση του, την κατάσταση του πεντάλ γκαζιού και του φρένου, την θέση του τιμονιού, πληροφορίες από ABS και ESP και τέλος τις στροφές λειτουργίας του κινητήρα.
Ποιοι θα έχουν πρόσβαση σε αυτά τα δεδομένα;
Αρχικά ξεκαθαρίζεται πως οι πληροφορίες αυτές δεν μπορούν να επεξεργαστούν ή να “πειραχτούν”, ενώ η ανάσυρση τους γίνεται αποκλειστικά με ειδικό εργαλείο, μετά από παραχώρηση άδειας από τις Αρχές.
Κανένας ιδιοκτήτης αλλά ούτε και μηχανικός μπορεί να έχει πρόσβαση σε αυτά. Τέλος, τονίζεται πως ούτε καμία ασφαλιστική εταιρία δεν θα μπορεί να έχει επίσης πρόσβαση.