του Νεκτάριου Διατσίδη
Η ομάδα του ΜΙΤ βλέπει το υδρογόνο ως μια βιώσιμη εναλλακτική πηγή καυσίμου και είναι μια επιλογή από αυτές που πολλοί κατασκευαστές μεγάλοι και μικροί παρουσιάζουν ως νέα καινοτομία κάθε χρόνο, με την πλειοψηφία να προσνατολίζεται σε Ηλεκτρικά Οχήματα (EV). Αλλά είναι αυτονόητο ότι ακόμη και οι πιο προηγμένες μοτοσυκλέτες EV έχουν τους περιορισμούς τους.
Σίγουρα, η τεχνολογία φόρτισης έχει προηγμένα άλματα και όρια, αλλά ακόμη και οι πιο γρήγοροι φορτιστές χρειάζονται περισσότερο χρόνο από το να γεμίσουν το ρεζερβουάρ, αν και η Polestar εργάζεται σε κάτι πολύ ωραίο για τον χρόνο φόρτισης. Φυσικά, υπάρχει επίσης τεχνολογία εναλλαγής μπαταριών, αλλά αυτό απαιτεί εξάρτηση από την υποδομή που μπορεί να χρειαστούν χρόνια για να κατασκευαστεί.
Ως εκ τούτου, ερευνητές από το Ινστιτούτο Τεχνολογίας της Μασαχουσέτης (MIT) διερευνούν πώς οι κυψέλες καυσίμου υδρογόνου θα μπορούσαν να ανοίξουν το δρόμο για το μέλλον της κινητικότητας με δύο τροχούς, παρά το γεγονός ότι πολλές αυτοκινητοβιομηχανίες εγκαταλείπουν αυτήν την τεχνολογία.
Έχουμε μιλήσει για αρκετές πρωτοβουλίες που επικεντρώνονται στο υδρογόνο στο παρελθόν, με μερικά μεγάλα ονόματα όπως η Yamaha να εργάζονται σε καινοτομίες στον ίδιο χώρο. Οι υπόλοιποι κατασκευαστές δεν έχουν αναπτύξει πολλές πρωτοβουλίες εστιασμένες στο υδρογόνο. Και έτσι η Ομάδα Ηλεκτρικών Οχημάτων του MIT θέλει να το αλλάξει αυτό.
Η ομάδα αυτή έχει αρκετά εντυπωσιακό ιστορικό όσον αφορά την κατασκευή αγωνιστικών ηλεκτρικών οχημάτων, τόσο δίτροχων όσο και τετράτροχων. Αυτό που εξελίσσει στο χώρο της μοτοσυκλέτας με υδρογόνο είναι λίγο διαφορετικό, ωστόσο. Αλλά θα μπορούσε να είναι το πιο τολμηρό και το πιο εντυπωσιακό έργο τους. Αντί να συμμετέχει σε αγώνες και διαγωνισμούς, το πρωτότυπο θα παρουσιαστεί σε συνέδρια και εκθέσεις σε μια προσπάθεια ευαισθητοποίησης και ενθάρρυνσης της έρευνας στον τομέα του υδρογόνου.
Όσο για το πρωτότυπο, είναι ένα πλήρως λειτουργικό μοντέλο που η ομάδα EV λέει ότι είναι αρκετά προσιτό για παραγωγή μικρής κλίμακας (δηλαδή, για χρήση σε πρωτότυπες εφαρμογές), αλλά δεν είναι ακόμα έτοιμο για την αγορά. Χρησιμοποιεί μια κυψέλη καυσίμου υδρογόνου που παρέχεται από την Doosan Fuel Cell, μια Νοτιοκορεατική εταιρεία που ειδικεύεται σε ελαφριές κυψέλες καυσίμου που χρησιμοποιούνται κυρίως σε drones. Ο κινητήρας που χρησιμοποιήθηκε στο πρωτότυπο ήταν μια εμπορικά διαθέσιμη μονάδα, αλλά η ομάδα MIT EV εργάζεται στο δικό της κινητήρα, πλήρως σχεδιασμένο από την αρχή για καλύτερη απόδοση.
Ίσως η μεγαλύτερη επίδραση που θα έχει το πρωτότυπο στη βιομηχανία είναι το γεγονός ότι η ομάδα EV του MIT αναπτύσσει ένα είδος εγχειριδίου που τεκμηριώνει κάθε βήμα του έργου. Τα πάντα, από τη σύλληψη, το σχεδιασμό και την κατασκευή μεμονωμένων εξαρτημάτων θα επισημανθούν στο εγχειρίδιο και θα διατεθούν σε όσους θέλουν να ακολουθήσουν τα βήματά τους ή ίσως ακόμη και να βασιστούν στην πρόοδο της ομάδας.
Ο Aditya Mehrotra, φοιτητής Μηχανολόγων Μηχανικών και ερευνητής που πρωτοστατεί στο έργο, εξήγησε ότι το πρωτότυπο είναι κάτι περισσότερο από απλή απόδειξη της ιδέας, αλλά μάλλον, ένας καταλύτης για τους κατασκευαστές σε όλο τον κόσμο να λάβουν πιο σοβαρά υπόψη το υδρογόνο:
«Ελπίζουμε να χρησιμοποιήσουμε αυτό το έργο ως ευκαιρία για να ξεκινήσουμε συζητήσεις γύρω από μικρά συστήματα υδρογόνου που θα μπορούσαν να αυξήσουν τη ζήτηση, γεγονός που θα μπορούσε να οδηγήσει στην ανάπτυξη περισσότερων υποδομών».
Είναι αυτονόητο ότι βρισκόμαστε σε μερικές από τις πιο ενδιαφέρουσες και συναρπαστικές στιγμές στη βιομηχανία της μοτοσυκλέτας. Καθώς οι απαιτήσεις σε όλο τον κόσμο αλλάζουν, οι κατασκευαστές αναγκάζονται να καινοτομούν και να σκέφτονται έξω από τα συνηθισμένα. Η τεχνολογία κυψελών καυσίμου υδρογόνου υπάρχει εδώ και αρκετό καιρό, αλλά δεν έχει κερδίσει την ελκτική μπαταρία που απολαμβάνουν τα ηλεκτρικά οχήματα τα τελευταία χρόνια. Σίγουρα, καθώς όλο και περισσότερες εταιρείες αναπτύσσουν υποδομές υδρογόνου, θα χρησιμεύσει ως βιώσιμη εναλλακτική λύση καυσίμου, τροφοδοτώντας όχι μόνο ηλεκτρικά οχήματα υδρογόνου, αλλά και κινητήρες εσωτερικής καύσης που κινούνται με υδρογόνο. Αλλά αυτό είναι ένα θέμα για μια άλλη μεγάλη ιστορία που η Toyota πρωτοστατεί και ελπίζουμε να περάσει με συνεργασίες στις μοτοσυκλέτες.