Πασχαλινή έξοδο με τις τιμές της βενζίνης να βρίσκονται στο ζενίθ θα κάνουν οι εκδρομείς φέτος. Ένας από τους λόγους που οι τιμές των καυσίμων έχουν πάρει την ανιούσα και ακόμα δεν έχει φανεί στα τιμολόγια είναι το νέο επεισόδιο που ξέσπασε στη Μέση Ανατολή.
Σύμφωνα με στοιχεία του Παρατηρητηρίου Τιμών του υπουργείου Ανάπτυξης, η μέση τιμής της αμόλυβδης πανελλαδικά ήταν την περασμένη Τρίτη στο 1,97 ευρώ έχοντας καταγράψει ήδη μία αύξηση περίπου 0,15 απ’ τον Φεβρουάριο και επιβεβαιώνοντας ότι η Ελλάδα παραμένει σταθερά 2η ακριβότερη χώρα στην Ευρώπη.
Σημειώνεται, δε, ότι το τελευταίο ημερήσιο δελτίο τιμών του υπουργείου Ανάπτυξης αναφέρει πως η υψηλότερη μέση τιμή καταγράφηκε στο νομό Κυκλάδων με 2,19 ευρώ ανά λίτρο. Ακολουθεί ο νομός Δωδεκανήσου με 2,12 ευρώ, ο νομός Κεφαλληνίας με 2,04 ευρώ και ο νομός Λευκάδας με 2,04 ευρώ επίσης. Η χαμηλότερη μέση τιμή καταγράφεται στον νομό Θεσσαλονίκης.
Γιατί αυξάνονται οι τιμές των καυσίμων
Η κόντρα Ιράν – Ισραήλ, αποτελεί αιτία της ανόδου των τιμών των καυσίμων, το πρόβλημα έγκειται στο γεγονός ότι συνδέονται περισσότερο με την ανοδική πορεία του τελευταίου τριμήνου, που επιταχύνθηκε τις τελευταίες δύο εβδομάδες.
Ειδικότερα, η τιμή του πετρελαίου Brent απ’ τα περίπου 76 δολ. το βαρέλι στις αρχές του 2024, βρέθηκε στα 85 δολ. περίπου στα τέλη Μαρτίου και προ ημερών, στην κορύφωση της αγωνίας για το χτύπημα του Ιράν στο Ισραήλ, ξεπέρασε τα 91 δολ. Χθες η τιμή του κυμαίνονταν περίπου στα 88 δολ.
Στην αγορά θα αρχίσει να επιδρά η αυξημένη ζήτηση καυσίμων για διεθνείς μετακινήσεις ενόψει του καλοκαιριού. Συνδυαστικά με τις ελλείψεις στα ευρωπαϊκά διυλιστήρια λόγω της Ρωσίας και η υπερφορολόγηση των καυσίμων, θα λειτουργήσουν καταλυτικά ώστε να διατηρηθούν σε υψηλά επίπεδα οι τιμές.
Νέα μέτρα για την παραβατικότητα
Αυτό ευνοεί βέβαια την παραβατικότητα και τη νοθεία της εμπορίας καυσίμων, οπότε αναμένεται να ενεργοποιηθούν από 1η Μαΐου τα νέα μέτρα που θεσπίστηκαν στην αγορά για την καταπολέμησή της.
Σύμφωνα με αυτά τα διυλιστήρια και οι εταιρείες πετρελαιοειδών οφείλουν να ενημερώνουν την ΑΑΔΕ όταν το πρατήριο με το οποίο συνεργάζονται, «…δεν παρέχει στοιχεία φορολογικού μητρώου, άδεια λειτουργίας, πιστοποιητικά και λοιπά προβλεπόμενα στοιχεία, δεν επιτρέπει τη λήψη δείγματος καυσίμων που διακινεί για έλεγχο, δεν έχει εγκαταστήσει σύστημα εισροών – εκροών..». Επίσης οφείλουν να ενημερώνουν την ΑΑΔΕ αν οι πρατηριούχοι – συνεργάτες τους, όχι έχουν μόνο εγκαταστήσει σύστημα εισροών – εκροών, αλλά και αν αυτό λειτουργεί. Ένα μέτρο με το οποίο ουσιαστικά καθιστά συνυπεύθυνη την εταιρεία εμπορίας για τις πράξεις του πελάτη – πρατηριούχου.