Επιμέλεια: Γιώργος Παλληκάρης
Μπορεί τα ηλεκτρικά να μην έχουν καν εξατμίσεις και κινητήρα εσωτερικής καύσης, έχουν όμως και αυτά ελαστικά (όπως τα ICE) αλλά και μεγαλύτερο βάρος (εξαιτίας της μπαταρίας). Σύμφωνα με μία μεγάλη έρευνα που διεξήχθη από την ανεξάρτητη εταιρεία δοκιμών Emissions Analytics με έδρα το Ηνωμένο Βασίλειο, η ρύπανση από τα σωματίδια που παράγονται από την φθορά των ελαστικών, είναι 1.850 φορές υψηλότερη από τις εκπομπές των εξατμίσεων των σύγχρονων αυτοκινήτων (ανεξαρτήτως καυσίμου).
Πιο συγκεκριμένα, η έρευνα έδειξε 36 χιλιοστόγραμμα σωματιδίων ανά χιλιόμετρο, δηλαδή σχεδόν 2.000 φορές περισσότερα από τον μέσο όρο mg/km των εξατμίσεων.
Κατά τη δοκιμή περισσότερων από 250 διαφορετικών τύπων ελαστικών, που συνήθως κατασκευάζονται από συνθετικό καουτσούκ, ένα υλικό που προέρχεται από το αργό πετρέλαιο, διαπίστωσε ότι τα σωματίδια από τη φθορά των ελαστικών περιέχουν ένα ευρύ φάσμα τοξικών οργανικών ενώσεων, συμπεριλαμβανομένων γνωστών καρκινογόνων ουσιών. Στη συνέχεια αυτά καταλήγουν κατευθείαν στο έδαφος και το νερό, μολύνοντας τις πηγές. Οι εκπομπές καυσαερίων των αυτοκινήτων, από την άλλη πλευρά, παραμένουν στον αέρα για κάποιο χρονικό διάστημα και επηρεάζουν σχεδόν αποκλειστικά την ποιότητα του αέρα.
Μάλιστα, τα αποτελέσματα της μελέτης υποδεικνύουν επίσης ότι περίπου το 11% των συνολικών σωματιδίων που δημιουργεί ένα ελαστικό κατά τη χρήση του (οδήγηση – φρενάρισμα – στρίψιμο κτλ.), είναι τόσο μικρά που μπορούν με ευκολία να μπουν στον ανθρώπινο οργανισμό κατά την εισπνοή.
Σε όλα τα παραπάνω έρχεται να προστεθεί και το αυξανόμενο βάρος των αυτοκινήτων αλλά και η ακραία στιγμιαία ροπή των ηλεκτρικών, τα οποία προκαλούν ταχύτερη και μεγαλύτερη φθορά των ελαστικών, παράγοντας ταχύτερη και περισσότερη ρύπανση από σωματίδια. Τα ηλεκτροκίνητα οχήματα με μπαταρία τείνουν να είναι βαρύτερα από τα συμβατικά αυτοκίνητα που κινούνται με ορυκτά καύσιμα. Μισός τόνος βάρους της μπαταρίας μπορεί να οδηγήσει σε εκπομπές από τα ελαστικά που είναι σχεδόν 400 φορές μεγαλύτερες από τις εκπομπές στην εξάτμιση. Παρά τις μηδενικές εκπομπές τους και τη σημασία τους για την απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές, τα ηλεκτροκίνητα οχήματα παράγουν δυνητικά μεγαλύτερη σωματιδιακή ρύπανση από τα ελαστικά.