Zougla Newsroom
Η εθνική τραγωδία στα Τέμπη αποκάλυψε ένα σάπιο και επικίνδυνο σιδηροδρομικό δίκτυο αλλά και ένα «μεγάλο φαγοπότι» με αφορμή την περίφημη σύμβαση 717. Το «φαγοπότι» βγήκε στην επιφάνεια με 23 άτομα να διώκονται για βαριά κακουργήματα μεταξύ των οποίων, για απάτη και απιστία.
Η σύμβαση, που έπρεπε να έχει ολοκληρωθεί το 2016, έπαιρνε διαρκώς παρατάσεις με τους υπεύθυνους να ζητούν συνεχώς επιχορηγήσεις για να ολοκληρωθεί, δήθεν, το έργο που αφορούσε σε ασφαλές σιδηροδρομικό δίκτυο (τηλεδιοίκηση, σηματοδότηση, κλπ. ) μέχρι και τον Προμαχώνα.
Πριν φθάσουμε στην ποινική δίωξη μετά από το κατηγορητήριο που συνέταξε η Ευρωπαία Εντεταλμένη Εισαγγελέας κ. Πόπη Παπανδρέου – που ερεύνησε κάθε πτυχή αυτής της σύμβασης – κλήθηκαν να καταθέσουν μάρτυρες που γνώριζαν εκ των έσω, τα κακώς κείμενα.
Η «Ζούγκλα» για πρώτη φορά φέρνει στο φως την κατάθεση ανώτατου υπαλλήλου του ΟΣΕ που αποκάλυψε «σημεία και τέρατα». Ο εν λόγω υπάλληλος χαρακτηρίζει την σύμβαση «μοιραία και αμαρτωλή» και περιγράφει την απάτη στην 1η Συμπληρωματική της Σύμβαση.
«Η μοιραία σύμβαση 717/2014, αν δεν είχε συμβεί το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη, στο οποίο έχασαν τη ζωή τους 57 νέοι κυρίως άνθρωποι, θα ήταν μία από τις πολλές αμαρτωλές εργολαβίες του ΟΣΕ και της ΕΡΓΟΣΕ, που σέρνονται στο χρόνο, χωρίς να ολοκληρώνονται, παρά τον πακτωλό χρημάτων που απορροφούν. Οι μεγαλοεργολάβοι, που είναι οι απόλυτοι άρχοντες και κυρίαρχοι των δύο αυτών εταιρειών του Υπουργείου Μεταφορών, μοιράζονται εδώ και πολλά χρόνια (από το 1996 κυρίως και μετά, με τη δημιουργία της ΕΡΓΟΣΕ) μεταξύ τους τα έργα εκσυγχρονισμού του σιδηροδρομικού δικτύου, καταργώντας εθνικούς και ευρωπαϊκούς πόρους. Παρά το πλήθος των συμπληρωματικών συμβάσεων, τα έργα που εκτελούν δεν τελειώνουν ποτέ και ο εκσυγχρονισμός του σιδηροδρομικού δικτύου, που άρχισε τη δεκαετία του 1990, εξακολουθεί μέχρι σήμερα να αποτελεί ένα ζητούμενο. Θα αναρωτηθεί εύλογα ο απλός πολίτης αυτής της χώρας, γιατί μεγάλες κατασκευαστικές εταιρείες, με τις τεράστιες δυνατότητες που έχουν, αλλά και με τη συνεργασία μεγάλων εξειδικευμένων εταιρειών όπου απαιτείται, δεν κατάφεραν να ολοκληρώσουν εδώ και 30 ολόκληρα χρόνια ούτε τον βασικό άξονα Αθήνα –Θεσσαλονίκη. Τα τρένα κυριολεκτικά κυκλοφορούν στα… τυφλά, αφού τα συστήματα σηματοδότησης -τηλεδιοίκησης που είχαν εγκατασταθεί στα διάφορα τμήματα της γραμμής του εν λόγω άξονα την περίοδο 1990 -2000 και λειτουργούσαν κανονικά, αφέθηκαν μετά το 2005 στην τύχη τους, χωρίς την απαιτούμενη συντήρηση και άρση των βλαβών με συνέπεια να καταρρεύσουν. Η απάντηση στο ερώτημα είναι απλή και εκθέτει όλες τις κυβερνήσεις από το 1996 και μετά, οι οποίες τουλάχιστον ανέχτηκαν αν δεν υπέθαλπαν, τα παιχνίδια των μεγάλων κατασκευαστικών εταιρειών, οι οποίες βάσει ενός προμελετημένου σχεδίου υπονόμευσαν τον εκσυγχρονισμό του σιδηροδρομικού δικτύου, προκειμένου ο Σιδηρόδρομος να μην γίνει ποτέ ανταγωνιστικός προς τα άλλα μέσα μεταφοράς, όπου έχουν τα τεράστια συμφέροντά τους».
Ο μάρτυρας αναφέρει, ότι η ΕΡΓΟΣΕ που ανεχόταν, – όπως περιγράφει- τα παιχνίδια του αναδόχου, άφησε να περάσει άπρακτη χωρίς συνέπειες η συμβατική προθεσμία εκτέλεσης του έργου (29.06.2016) Για την Τηλεδιοίκηση αναφερόταν για την ανάδοχο εταιρεία μεταξύ άλλων:
«Ο ανάδοχος είναι υπεύθυνος να προβεί σε οποιαδήποτε εργασία ή προμήθεια εξοπλισμού ή τροποποίηση προγραμματισμού, προκειμένου να είναι λειτουργική η Τηλεδιοίκηση μετά το πέρας των εργασιών της παρούσης».
Έτσι έρχεται η 1η Συμπληρωματική Σύμβαση αξίας 13.320.240 ευρώ και παίρνει την έγκριση του Διοικητικού Συμβουλίου της ΕΡΓΟΣΕ στις 22.12.2017. Η εν λόγω συμπληρωματική σύμβαση, όμως βρήκε εμπόδιο το Ελεγκτικό Συνέδριο που έκρινε με δύο μάλιστα αποφάσεις του, ότι η υπογραφή της σύμβασης κωλύεται.
Ο μάρτυρας καταθέτει:
«Αλλά η ΕΡΓΟΣΕ δεν το έβαλε κάτω και σε αγαστή συνεργασία με τον Ανάδοχο, ζήτησε την αναθεώρηση της απόφασης του Ελεγκτικού Συνεδρίου, προσφεύγοντας στο Τμήμα «Μείζονος -Επταμελούς Σύνθεσης» του Ελεγκτικού Συνεδρίου το οποίο με απόφαση του το 2018 έκανε δεκτή την αίτηση και αποφάνθηκε ότι δεν κωλύεται η υπογραφή της σύμβασης, δεχόμενο τους ψευδείς ισχυρισμούς της ΕΡΓΟΣΕ».
Σύμφωνα με τον μάρτυρα όμως, παρά την υπογραφή της συμπληρωματικής σύμβασης η Ανάδοχος Εταιρεία δεν καλείται να υπογράψει άμεσα.
Στο μεταξύ αρχίζουν σιγά -σιγά να ανοίγουν στόματα για τις κινήσεις της ΕΡΓΟΣΕ με την Επιτροπή Δημοσιονομικού Ελέγχου του Υπουργείου Οικονομικών να αναζητά τι ακριβώς γίνεται. Ο έλεγχος βγάζει στην επιφάνεια τα παράδοξα που γίνονταν, υποστηρίζει ο μάρτυρας.
«Η ΕΔΕΛ απαίτησε από την ΕΡΓΟΣΕ να κάνει αυτό που δεν έκανε τόσα χρόνια, καλύπτοντας τον εθνικό εργολάβο, που σε αντίθεση με τον συμβατικό όρο υπέβαλλε μελέτες για το τμήμα ΣΚΑ-Πλατύ που εκπονούσε η εταιρεία, η οποία δεν είχε την απαιτούμενη «Ειδική Εμπειρία Σηματοδότησης».
Με λίγα λόγια, το έργο το έκανε εταιρεία που δεν είχε την εμπειρία. Στην κατάθεσή του ο μάρτυρας κάνει λόγο για βασίλειο της ΕΡΓΟΣΕ.
Η «Ζούγκλα» μεταφέρει αυτούσια τα λόγια του μάρτυρα για το ρόλο πολιτικών προσώπων και υπουργών μεταφορών:
«Αρχικά και στα πλαίσια της μοιρασιάς βρέθηκε ο τρόπος με την υπ’ αρ. πρωτ.Δ14/α/6351/Φ-ΕΡΓΟΣΕ/12-01-2021 απόφαση του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών κ. Καραμανλή 2.767.782,93 € να δοθούν στην κοινοπραξία, ως αποζημίωση λόγω θετικών ζημιών για τις περιόδους 1/5/2019 έως 30/6/2019.1/7/2019 έως 31/8/2019.1/9/2019 έως 31/10/2019. 1/11/2019 έως 31/12/2019 και 1/1/2020 έως 31/3/2020. Η εν λόγω σκανδαλώδης απόφαση ήταν άμεση συνέπεια της υπ’ αρ. πρωτ. Δ14/α/οικ. 711/Φ-ΕΡΓΟΣΕ/06-03-2020 Απόφασης του ίδιου υπουργού, με την οποία, αποφασίζοντας επί της με αρ. πρωτ. ΕΡΓΟΣΕ 1804/20/21-02-2020 ένστασης της αναδόχου κοινοπραξίας, «εγκρίθηκε η παράταση, με αναθεώρηση, της 7ης αποκλειστικής προθεσμίας και της συνολικής προθεσμίας του έργου έως 26-01- 2021». Δηλαδή οι εγκάθετοι του «εθνικού εργολάβου» στην ΕΡΓΟΣΕ δημιούργησαν τις προϋποθέσεις για να ζητήσει η κοινοπραξία αποζημιώσεις για τις καθυστερήσεις του έργου και στη συνέχεια εισηγήθηκαν στον υπουργό τους πρώτα να δοθεί, χωρίς υπαιτιότητα της αναδόχου κοινοπραξίας, νέα παράταση στη προθεσμία του έργου και μετά να αποζημιωθεί η κοινοπραξία για τις καθυστερήσεις, ενώ είχε, όπως αναφέρουμε παραπάνω, την αποκλειστική υπαιτιότητα γι’ αυτές τις καθυστερήσεις. Επισημαίνουμε σε αυτό το σημείο, ότι η παραπάνω αποζημίωση θετικών ζημιών αφορά συνολικά την περίοδο από 1/5/2019 έως 31/3/2020, δηλαδή την περίοδο δυο κυβερνήσεων, ΝΔ και ΣΥΡΙΖΑ, που δυο υπουργοί τους, Σπίρτζης και Καραμανλής, κάνουν τον ανήξερο, ενώ έχει προηγηθεί η Έκθεση της ΕΔΕΛ και το πόρισμα της ΕΑΔ. Συνεπώς αφήνουν ανενόχλητους και ατιμώρητους τους εγκάθετους «εθνικού εργολάβου» στην ΕΡΓΟΣΕ να δρουν κατά του δημοσίου συμφέροντος».
Ο μάρτυρας καταλήγει:
«Το μεγαλύτερο έγκλημα που διαπράχθηκε από την ΕΡΓΟΣΕ, είναι ότι η τεράστια καθυστέρηση στην αποπεράτωση και της σύμβασης αυτής, που ήδη έχει φτάσει σχεδόν τα εννέα (9) χρόνια (!!!), έχει σαν άμεση συνέπεια τη μη λειτουργία της σηματοδότησης-τηλεδιοίκησης σε όλο σχεδόν τον άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη και την αδυναμία αποπεράτωσης και λειτουργίας του συστήματος ETCS, αλλά και του GSM-R, ζωτικών συστημάτων για την ασφάλεια της κυκλοφορίας. Έτσι, υπάρχει έλλειμμα ασφαλείας στην κυκλοφορία των τρένων και συμβαίνουν δυστυχήματα, όπως αυτό που έγινε στο Άδενδρο το 2017, το οποίο στοίχισε τη ζωή σε 3 ανθρώπους και όπως αυτό που έγινε στα Τέμπη το βράδυ της 28ης Φεβρουάριου 2023, το οποίο στοίχισε τη ζωή σε 57 ανθρώπους και βύθισε την Ελλάδα ολόκληρη στο πένθος και στην ανασφάλεια. Οι Ευρωπαίοι πολίτες αυτής της χώρας συνειδητοποίησαν, ότι ο ελληνικός Σιδηρόδρομος, για τον εκσυγχρονισμό του οποίου ξοδεύτηκε πακτωλός εθνικών και ευρωπαϊκών πόρων, βρίσκεται σε χειρότερη κατάσταση από εκείνη της εποχής του Χαρίλαου Τρικούπη, με ευθύνη όλων των ελληνικών κυβερνήσεων, κυρίως αυτών από το 1996 και μετά, αλλά και των ελεγκτικών μηχανισμών της ΕΕ, στους κόλπους των οποίων δρουν μηχανισμοί συγκάλυψης των σκανδάλων, που συντελούνται στα έργα εκσυγχρονισμού του ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου» .