του Νεκτάριου Διατσίδη

 

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Η χρήση των ποδηλάτων στις πόλεις, έχει να κάνει με την ανάπτυξη ενός ασφαλούς και αρμονικού περιβάλλοντος με επίκεντρο την ποδηλασία, λέει η ΕΕ.
Η αυξανόμενη βιομηχανία ηλεκτρικών ποδηλάτων εκτιμάται ότι θα αποτιμηθεί στα 110 δισεκατομμύρια ευρώ μέχρι το 2030 και όλο και περισσότερα ηλεκτρικά ποδήλατα που κατασκευάζονται ειδικά για να ικανοποιούν τις ανάγκες των κατοίκων των πόλεων, έχουν έρθει στο προσκήνιο. Ενώ τα ηλεκτρικά ποδήλατα απολαμβάνουν επίσης μια άνοδο στις ΗΠΑ και σε άλλα μέρη του κόσμου, είναι ξεκάθαρο ότι η Ευρώπη παίρνει πολύ σοβαρά την άνοδο αυτή, καθώς η ΕΕ ετοιμάζει αρκετά μεγάλα πράγματα σχετικά με τη βιομηχανία των ποδηλάτων.
Τον Φεβρουάριο του τρέχοντος έτους, η Επιτροπή Μεταφορών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου ενέκρινε την Ευρωπαϊκή Διακήρυξη για την Ποδηλασία, η οποία δίνει μερικές μεγάλες υποσχέσεις όσον αφορά την ποδηλασία — υποδομή αφιερωμένη στο να κάνει όλα τα είδη ποδηλασίας ασφαλέστερα, καθώς και στην τόνωση της βιομηχανίας.
Ένα τεράστιο μέρος της Ευρωπαϊκής Διακήρυξης για την Ποδηλασία επικεντρώνεται στη συμπερίληψη. Είναι γενικά αποδεκτό ότι η ενασχόληση με το ποδήλατο απαιτεί έναν ορισμένο βαθμό φυσικής κατάστασης. Αλλά η ΕΕ θέλει το ποδήλατο να είναι κάτι που μπορεί να αγκαλιάσει οποιοσδήποτε, ανεξαρτήτως φυσικών δυνατοτήτων. Όπως αναφέρεται στο 2ο κεφάλαιο της διακήρυξης, «Όλοι, συμπεριλαμβανομένων των ατόμων με αναπηρία ή εκείνων με μειωμένη κινητικότητα και ανεξαρτήτως ηλικίας και φύλου, πρέπει να έχουν πρόσβαση στην κινητικότητα και η ποδηλασία μπορεί να συμβάλει σημαντικά σε αυτό».

Η Husqvarna διαθέτει ηλεκτρικό ποδήλατο βασισμένο σε μοντέλο MTB με χαρακτηριστικά για μετακινήσεις στην πόλη.

Όλα αυτά είναι αρκετά συναρπαστικά πράγματα, ειδικά αν σκεφτεί κανείς ότι η επιλογή των ποδηλάτων ακόμη και αυτή τη στιγμή κυριαρχείται από ανδρικό κοινό. Σίγουρα θα είναι ενδιαφέρον να δούμε νέες καινοτομίες στον κλάδο της ποδηλασίας σχεδιασμένες για παιδιά, γυναίκες και άτομα με διαφορετικές ικανότητες. Το ποδήλατο ένα από τα πιο ευχάριστα πράγματα εκεί έξω και θα πρέπει να το μοιράζονται όλοι, ανεξάρτητα από την ηλικία ή τις σωματικές τους ικανότητες.
Φυσικά, οι υποδομές είναι το κλειδί όταν πρόκειται να κάνουμε αυτό το όνειρο πραγματικότητα. Είναι χρήσιμο και η Διακήρυξη δίνει μεγάλη έμφαση στην ανάπτυξη ποδηλατοδρόμων που είναι διαχωρισμένοι από την κυκλοφορία των υπόλοιπων οχημάτων.
Στις Φιλιππίνες, μια χώρα που βρίσκεται στην κορυφή της λίστας σύμφωνα με τον δείκτη επισκεψιμότητας (TomTom Traffic Index List) για το 2023, τέτοιες εξελίξεις είναι όνειρο για αναβάτες ποδηλάτων που μετακινούνται τακτικά με ποδήλατο, μόλις λίγα εκατοστά μακριά από αυτοκίνητα, φορτηγά, μοτοποδήλατα και σκούτερ. Εν τω μεταξύ, στις ΗΠΑ, ορισμένες υποδομές ποδηλασίας είναι πράγματι παρούσες, ειδικά σε ανεπτυγμένες πόλεις όπως το Σαν Φρανσίσκο και τη Νέα Υόρκη. Αλλά απέχει πολύ από το τέλειο, ειδικά σε επαρχιακές και προαστιακές περιοχές.
Φαίνεται ότι η ΕΕ αναγνωρίζει ότι για να μπορέσουν περισσότεροι άνθρωποι να ασχοληθούν με το ποδήλατο, πρέπει πρώτα να δημιουργηθεί ένα ασφαλές και ευχάριστο περιβάλλον. Όπως αναφέρεται στη Διακήρυξη της ΕΕ, ένας από τους κύριους στόχους της είναι να παρέχει «επαρκή χώρο στους ποδηλάτες και άλλους ευάλωτους χρήστες του δρόμου για να αυξηθούν τα επίπεδα ασφάλειας, ιδίως μέσω του φυσικού διαχωρισμού των ποδηλατοδρόμων από την κυκλοφορία των οχημάτων όπου αυτό είναι εφικτό».

Τα ηλεκτρικά ποδήλατα μεταφοράς φορτίων είναι η λύση για να αντικαταστήσουν αρκετά οχήματα

Όλες αυτές οι υποσχέσεις είναι πολύ φιλόδοξες και κάνουν τους λάτρεις του ποδηλάτου στον υπόλοιπο κόσμο να μένουν απογοητευμένοι με την σημερινή πραγματικότητα. Ωστόσο, για να πετύχει, μια υγιής και ακμάζουσα βιομηχανία ποδηλάτων πρέπει να βρίσκεται στον πυρήνα όλων.
Ως μέρος της Διακήρυξης, η ΕΕ υπόσχεται να παράσχει χρηματοδότηση στον κλάδο της ποδηλασίας, με την ελπίδα να προσφέρει περισσότερες θέσεις εργασίας που σχετίζονται με το ποδήλατο. Αυτό περιλαμβάνει την ανανέωση των Ευρωπαϊκών εμπορικών σημάτων ποδηλάτων που έχουν δημιουργήσει καταστήματα σε άλλες αγορές λόγω του φθηνότερου κόστους εργασίας. Η υποστηρικτική βιομηχανία εξαρτημάτων ποδηλάτων θα αντιμετωπιστεί επίσης πλήρως, διασφαλίζοντας ταυτόχρονα μια κυκλική οικονομία για τη μεγιστοποίηση των πόρων και την ελαχιστοποίηση των αποβλήτων.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Τα ηλεκτρικά MTB όπως αυτό της Yamaha μπορεί να κινηθεί άνετα στην πόλη με τη βοήθεια του ηλεκτροκινητήρα

Στο τέλος, η Ευρωπαϊκή Ένωση στοχεύει να αναγνωρίσει την Ευρωπαϊκή βιομηχανία ποδηλάτων ως σημαντικό παράγοντα στην κύρια κινητικότητα. Το ποδήλατο πρέπει να γίνει κάτι πολύ περισσότερο από απλό όχημα αναψυχής και αθλητισμού, η ΕΕ θέλει να ενσωματώσει το ποδήλατο στον τρόπο με τον οποίο οι άνθρωποι φτάνουν από το σημείο Α στο Β.
Από αυτή τη στιγμή, εκκρεμεί έγκριση από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και κοινή υπογραφή από όλα τα θεσμικά όργανα της ΕΕ. Ελπίζουμε ότι αυτό θα επιτευχθεί κατά τη διάρκεια του Συνεδρίου στην Ευρώπη στις Βρυξέλλες, που έχει προγραμματιστεί από τις 2 έως τις 5 Απριλίου του 2024. Τι σημαίνει αυτό για αναβάτες ποδηλάτων και ηλεκτρικών ποδηλάτων όπως εμείς;
Οποιαδήποτε νομοθεσία που υποστηρίζει να καταστεί η ποδηλασία πιο προσιτή σε ένα ευρύτερο κοινό είναι πάντα θετική. Τα τελευταία 200 περίπου χρόνια, τα ποδήλατα αποτελούν βασικό στοιχείο της κοινωνίας, τόσο για αναψυχή όσο και για καθημερινή μετακίνηση. Η Ευρώπη υπήρξε συχνά πρωτοπόρος όσον αφορά όλα τα πράγματα με το ποδήλατο, και η Δήλωση της ΕΕ για την Ποδηλασία το φέρνει σαφώς στο επόμενο επίπεδο.
Εάν γίνει πραγματικότητα και η ΕΕ τηρήσει όλες τις υποσχέσεις της, μπορούμε σίγουρα να περιμένουμε ότι όλο και περισσότεροι άνθρωποι θα βλέπουν το ποδήλατο ως κάτι περισσότερο από μια εναλλακτική επιλογή κινητικότητας, αλλά ως μια κύρια λύση κινητικότητας. Ας ελπίσουμε ότι στο εγγύς μέλλον, άλλα μέρη του κόσμου θα χρησιμοποιήσουν τη Διακήρυξη της ΕΕ ως σημείο αναφοράς για έργα υποδομής που επικεντρώνονται στην ποδηλασία στις αντίστοιχες περιοχές τους. Και φυσικά ας ελπίσουμε ότι και η χώρα μας – που είναι μέλος της ΕΕ – θα βελτιώσει τις σχεδόν ανύπαρκτες σε πολλές πόλεις, υποδομές για πραγματικά λειτουργικούς ποδηλατόδρομους.

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης