Επιμέλεια: Γιώργος Παλληκάρης
Υπάρχει «απόλυτη αναγνώριση ότι στο μέλλον, οι εταιρείες που δεν είναι κατάλληλες να αντιμετωπίσουν τον κινεζικό ανταγωνισμό θα βάλουν τον εαυτό τους σε μπελάδες», δήλωσε ο Carlos Tavares, διευθύνων σύμβουλος της Stellantis, σε συνέντευξή του την περασμένη εβδομάδα.
Ο ίδιος έχει δηλώσει στο παρελθόν ότι η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία θα αντιμετωπίσει ένα “λουτρό αίματος” εάν δεν προσαρμοστεί στα νέα δεδομένα που φέρνουν τα κινεζικά και τα αμερικάνικα (Tesla) EVs.
Ωθούμενοι από την επιβράδυνση του ρυθμού υιοθέτησης των ηλεκτροκίνητων οχημάτων, τα στελέχη των αυτοκινητοβιομηχανιών συζητούν ιδέες που κυμαίνονται από τη συγκέντρωση πόρων ανάπτυξης έως τη συσσωμάτωση επιχειρήσεων πέρα από τα ευρωπαϊκά σύνορα για να ανταγωνιστούν καλύτερα τη νέα πραγματικότητα.
Οι πωλήσεις των πλήρως ηλεκτρικών αυτοκινήτων φέτος θα αυξηθούν με τον πιο αργό ρυθμό από το 2019, σύμφωνα με το Bloomberg.
Ακόμα και για την Tesla, η επιβράδυνση – η οποία οδήγησε σε εκτεταμένες εκπτώσεις – είχε αντίκτυπο. Η πτώση της μετοχής της κατά 20% φέτος έχει διαγράψει περίπου 150 δισεκατομμύρια δολάρια από την κεφαλαιοποίησή της.
Οι αντίξοοι άνεμοι για τον κλάδο έρχονται από τις κυβερνήσεις που μειώνουν τα κίνητρα, τις εταιρείες ενοικίασης που δυσκολεύονται να αντιμετωπίσουν το διογκούμενο κόστος επισκευής και τους καταναλωτές που απογοητεύονται όλο και περισσότερο από τις πολιτικές για το κλίμα που επηρεάζουν το πορτοφόλι τους.
Το 2025, τίθενται σε ισχύ αυστηρότεροι κανόνες για τις εκπομπές ρύπων στην Ευρωπαϊκή Ένωση, πράγμα που σημαίνει ότι οι κατασκευαστές πρέπει να πουλήσουν περισσότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα με μπαταρία ή να αντιμετωπίσουν βαριά πρόστιμα.
Η αποτυχία των ευρωπαϊκών αυτοκινητοβιομηχανιών να καταλήξουν σε ένα λειτουργικό σχέδιο Β εγκυμονεί κινδύνους αναταραχής σε μια βιομηχανία που απασχολεί περίπου 13 εκατομμύρια ανθρώπους και αντιπροσωπεύει το 7% της οικονομίας της ΕΕ.
Η VW, η Stellantis και η Renault εργάζονται ανεξάρτητα σε μοντέλα που κοστίζουν 25.000 ευρώ ή λιγότερο, ενώ η Mercedes και η BMW σχεδιάζουν να παρουσιάσουν αρκετά νέα EV με βελτιωμένη τεχνολογία μέχρι τα μέσα της δεκαετίας.
Όλα τα παραπάνω έκαναν τον Λούκα Ντε Μέο, να προτείνει την ιδέα ενός «Airbus of cars» ενώνοντας τρεις από τους μεγαλύτερους Ευρωπαίους κατασκευαστές αυτοκινήτων με μοναδικό στόχο την ανάπτυξη EV οχημάτων σε μεγάλη κλίμακα.