Επιμέλεια: Γιώργος Παλληκάρης
Το 2022 η Κίνα έδειξε τα δόντια της σε ολόκληρο τον κόσμο. Κατάφερε να ξεπεράσει σε εξαγωγές την Γερμανία και να γίνει η δεύτερη μεγαλύτερη χώρα εξαγωγών στον κόσμο, πίσω από την Ιαπωνία. Πιο συγκεκριμένα, το 2022 η Κίνα εξήγαγε 3.32 εκατ. οχήματα ενώ ήδη το πρώτο 3μηνο του 2023, έχει ξεπεράσει και την Ιαπωνία, όντας πλέον ο μεγαλύτερος εξαγωγέας παγκοσμίως.
Η αύξηση που έχει σημειώσει η Κίνα στις εξαγωγές αυτοκινήτων είναι: 57% από το 2021 στο 2022 και ήδη 76% από το 2022 στο 2023 για το πρώτο τετράμηνο. Η κακή φήμη που συνόδευε τα κινεζικά αυτοκίνητα τα προηγούμενα χρόνια, αποτελεί πλέον παρελθόν καθώς τα νέα μοντέλα είναι εξαιρετικά βελτιωμένα και μπορούν να κοντράρουν στα ίσια (τουλάχιστον στο θέμα τεχνολογίας) τα ευρωπαϊκά.
Η όλο και αυξανόμενη τεχνογνωσία της Κίνα ειδικά στα ηλεκτρικά (να σημειώσουμε πως η Κίνα αποτελεί την μεγαλύτερη σε όγκο αγορά EV οχημάτων παγκοσμίως και δεν αντιμετώπισε ποτέ έλλειψη ημιαγωγών) την έχει μετατρέψει στον πρωταγωνιστή της συγκεκριμένης κατηγορίας και παράλληλα με το χαμηλότερο κόστος κατασκευής, έχει τη δυνατότητα να λανσάρει καλά οχήματα σε καλύτερες τιμές.
Παράλληλα η Κίνας εκμεταλλεύτηκε το κύμα φυγής των ευρωπαϊκών αυτοκινητοβιομηχανιών από την Ρωσία λόγω του πολέμου και έχει καλύψει αυτό το κενό προς συμφέρον της. Πλέον, ακόμη και οι ρωσικές μάρκες πωλούν κινεζικά οχήματα με ανακατασκευασμένα σήματα.
Ο καλύτερος πελάτης της Κίνας είναι το Μεξικό όπου τα μοντέλα της καταλαμβάνουν το 8% των πωλήσεων για το 2022. Από την άλλη, πολλές χώρες με υψηλούς δασμούς βάζουν φρένο στις εισαγωγές όπως η Τουρκία, Η.Π.Α. Ινδία κ.α.
Στην Ευρώπη υπάρχει ακόμα σκεπτικισμός για την ποιότητα των κινεζικών αυτοκινήτων με την καλύτερη αγορά να αποτελεί το Βέλγιο καθώς αντιπροσωπεύει το 6% των κινεζικών εξαγωγών οχημάτων, ενώ άλλο ένα 4% καταλήγει στο Ηνωμένο Βασίλειο. Άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες όπως η BYD σχεδιάζουν να κατασκευάσουν εργοστάσια στην Ευρώπη, κάτι που θα τις βοηθήσει να αποφύγουν τους τελωνειακούς δασμούς και να πουλούν πιο εύκολα, πιο φθηνά.