Zougla Newsroom
Στο φως της δημοσιότητας φέρνει το Ζougla.gr ένα ντοκουμέντο από την Εξασφάλιση Υπηρεσίας της 28ης Φεβρουαρίου στο σταθμαρχείο της Λάρισας που δείχνει ότι οι δύο απογευματινοί σταθμάρχες ,Κώστας Παυλόπουλος και Παναγιώτης Χαμηλός είχαν βάρδια 14 :00 -22:00 και όχι 14:00 -23:00 όπως αναγράφεται στο επίσημο πρόγραμμα βαρδιών Φεβρουαρίου. Η βάρδια είναι γραμμένη στο χέρι και όχι ηλεκτρονικά δημιουργεί όμως εύλογα την απορία ποιο ήταν τελικά το ωράριο που ακολουθούσαν οι σταθμάρχες ;
Ο Παναγιώτης Χαμηλός έχει δώσει ήδη εξηγήσεις για το ότι έφυγε στις 22:00 αναφέροντας ότι το ωράριο του λήγει στις 22 :00 μετά από …προφορική ενημέρωση ότι κάνει μόνο οκτάωρο .Στην απολογία του παραδέχτηκε ότι δεν αναγράφεται ωράριο στην σύμβασή του ενώ ο Προϊστάμενός του Δημήτρης Νικολάου τον «αδειάζει» απαντώντας ότι δεν υπήρχε προφορική ενημέρωση και ότι ισχύει μόνο ότι υπάρχει στο χαρτί των βαρδιών.
Ο Παναγιώτης Χαμηλός ισχυρίστηκε μεταξύ άλλων ενώπιον του Εφέτη Ανακριτή :
«Στη σύμβασή μου δεν αναφέρεται ωράριο εργασίας αλλά τόσο προφορικά όσο και εγγράφως είχα ενημερωθεί ότι η ημερήσια μου εργασία θα είναι 8ωρη .Ο Ν.Δ και οι εκάστοτε προϊστάμενοι προφορικά μου είχαν πει τόσο σε μένα όσο και στους άλλους προσληφθέντες με «μπλοκάκι « ότι η εργασία μας θα ήταν πενθήμερη και 8ωρο ημερησίως Δεν θα είχα δικαίωμα για υπερωρία .Καθημερινά ερχόμουν με τρένο από το Βόλο, όπου είναι η μόνιμη κατοικία μου ,στη Λάρισα και εργαζόμουν από 14:00 ως 22:00 .Για την επιστροφή μου στο Βόλο μετά το πέρας του 8ωρου επέβαινα επί της τελευταίας αμαξοστοιχίας για Βόλο περί 22:15-22:30 .»
Ο Κώστας Παυλόπουλος είναι σε πιο δύσκολη θέση καθώς είναι εκείνος που έκανε κοπάνα και έφυγε πριν τη λήξη του ωραρίου του.
Θα έπρεπε να υπάρχουν απαραίτητα δύο σταθμάρχες
Από την πρώτη στιγμή της δικαστικής έρευνας για τα αίτια της τραγωδίας κλήθηκαν να καταθέσουν άνθρωποι που γνωρίζουν καλά πως λειτουργεί το σταθμαρχείο της Λάρισας.Ένας από αυτούς ήταν ο πρώην κεντρικός σταθμάρχης Λάρισας Γιάννης Κολλάτος .Η Zούγκλα σας παρουσιάζει τι είπε στην κατάθεσή του για όλους τους εμπλεκόμενους στο μοιραίο δυστύχημα που στοίχισε τη ζωή σε 57 ανθρώπους :
ΕΡΩΤΗΣΗ: Γνωρίζετε ποια είναι τα προσόντα που πρέπει να έχει κάποιος για να γίνει σταθμάρχης;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Να είναι τουλάχιστον απόφοιτος λυκείου και να έχει κάποια συγκεκριμένη ηλικία. Όταν υπηρετούσα εγώ το όριο ηλικίας ήταν μέχρι 30 έτη, πλέον απ’ όσο γνωρίζω έχει ανέλθει στα 48 έτη.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Το πόστο του σταθμάρχη είναι απαιτητική θέση;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Ναι βεβαίως είναι πολύ απαιτητική θέση, Απαιτεί προσήλωση, μεγάλη προσοχή και συγκέντρωση. Και ειδικά σε μεγάλους σταθμούς όπως η Λάρισα, εκτός από τα ανωτέρω απαιτείται και μεγάλη εμπειρία.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Έχετε γνώση πόσα δρομολόγια εξυπηρετεί o σταθμός της Λάρισας καθημερινά;
ΑΓΙΑΝΤΗΣΗ: Περίπου 80 δρομολόγια με χιλιάδες επιβάτες. Εξυπηρετεί το δίκτυο Αθήνα-Θεσσαλονίκη, τον προαστιακό Λάρισα-Θεσσαλονίκη, τη γραμμή Λάρισα-Βόλο και τη γραμμή Λάρισα-Καλαμπάκα. Και επιβατικές και εμπορικές αμαξοστοιχίες, καθώς και αμαξοστοιχίες με μηχανήματα συντήρησης που κυκλοφορούν στις γραμμές,
ΕΡΩΤΗΣΗ: Ποιες είναι οι αρμοδιότητες του Σταθμάρχη;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Είναι αρμόδιος για τη ρύθμιση της κυκλοφορίας των αμαξοστοιχιών και είναι και υπεύθυνος για οτιδήποτε συμβαίνει στον σταθμό.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Πως γίνεται η ρύθμιση της κυκλοφορίας ;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Ελλείψει τηλεδιοίκησης η ρύθμιση της κυκλοφορίας γίνεται με ανταλλαγή τηλεγραφημάτων μεταξύ των σταθμαρχών των εκατέρωθεν σταθμών. Ο σταθμάρχης που έχει μία αμαξοστοιχία που επίκειται να αναχωρήσει, πριν αναχωρήσει ζητάει την άδεια από τον επόμενο σταθμό ότι η γραμμή είναι ελεύ0ερη,
ΕΡΩΤΗΣΗ: Λαμβάνοντας ειδοποίηση ότι η αμαξοστοιχία αναχώρησε από τον προηγούμενο σταθμό, ο σταθμάρχης του σταθμού στον οποίο κατευθύνεται η αμαξοστοιχία , τι πρέπει να κάνει;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ : Πρέπει να μην επιτρέψει ουδεμία κυκλοφορία επάνω στη γραμμή στην οποία είναι η αμαξοστοιχία και να εξασφαλίσει την ομαλή είσοδο αυτής εντός του σταθμού .
Ο πρώην σταθμάρχης περιγράφει πως λειτουργούν τα φωτόσημα αλλά και ποια είναι τα καθήκοντα του σταθμάρχη όταν μία αμαξοστοιχία αναχωρεί από το σταθμό αλλά και τι είναι η τηλεδιοίκηση για το οποίο χαρακτηριστικά αναφέρει ότι είναι το σύστημα κυκλοφορίας και ασφάλειας των αμαξοστοιχιών .
ΕΡΩΤΗΣΗ: Γνωρίζετε για ποιο λόγο σταμάτησε να λειτουργεί η τηλεδιοίκηση;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Ο κυριότερος λόγος ήταν η έλλειψη προσωπικού σταθμαρχών που στελέχωναν την τηλεδιοίκηση και του προσωπικού συντήρησης των μηχανημάτων τηλεδιοίκησης και της σιδηροδρομικής γραμμής. Δεύτερος λόγος ήταν ότι μία πυρκαγιά έξω από τη Λάρισα κατέστρεψε έναν υποσταθμό o οποίος δεν αντικαταστάθηκε ποτέ.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Μετά την κατάργηση της τηλεδιοίκησης, πως διεξάγεται η κυκλοφορία;
ΑΓΙΑΝΤΗΣΗ: Μόνο μέσω των σταθμαρχών των εκατέρωθεν σταθμών, με την ανταλλαγή τηλεγραφημάτων, Ο σταθμός της Λάρισας εξυπηρετείται από τρεις βάρδιες. Σε κάθε βάρδια απασχολούνταν πάντοτε δύο σταθμάρχες και άλλοι δύο ήταν στην τηλεδιοίκηση. Αυτό όπως έχω πληροφορηθεί σταμάτησε από το κλείσιμο της τηλεδιοίκησης.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Δεδομένου ότι από το έτος 2019 σταμάτησε η λειτουργία της τηλεδιοίκησης και η κυκλοφορία ρυθμίζεται αποκλειστικά από τον σταθμάρχη, με βάση την εμπειρία σας, πόσοι σταθμάρχες θα έπρεπε να υπάρχουν σε κάθε βάρδια στον σταθμό της Λάρισας;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Θα έπρεπε να υπάρχουν απαραίτητα δύο. Ο ένας να ασχολείται με οπτική επαφή για την ομαλή αναχώρηση της αμαξοστοιχίας και ο άλλος να ασχολείται με την ανταλλαγή τηλεγραφημάτων και τη συνεννόηση με τους μηχανοδηγούς και τους εκατέρωθεν σταθμούς και πριν την αναχώρηση της αμαξοστοιχίας και οι δύο να ελέγχουν τον πίνακα κυκλοφορίας.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Υπάρχει κάποια προβλεπόμενη διαδικασία μεταξύ των αλλαγών της βάρδιας; ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Όταν αλλάζει η βάρδια συντάσσεται ένα πρωτόκολλο παράδοσης παραλαβής που τηρείται στην υπηρεσία, το οποίο απαριθμεί ό,τι γίνεται εκείνη τη στιγμή στο σταθμό, δηλαδή τη στιγμή της παράδοσης, για να ενημερωθεί ο αναλαμβάνων την υπηρεσία σταθμάρχης και να αναλάβει την κυκλοφορία. Περιλαμβάνει επίσης το τελευταίο τρένο που αναχώρησε από τον παρόντα σταθμό και δεν έχει αφιχθεί στον επόμενο σταθμό, καθώς και το πρώτο τρένο που αναμένεται να αφιχθεί στον σταθμό.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Αν ένα τρένο έχει καθυστέρηση, ο σταθμάρχης στη βάρδια του οποίου έπρεπε να αφιχθεί το τρένο, έχει υποχρέωση να αναμείνει την άφιξη του τρένου ή μπορεί με τη λήξη της βάρδιας του να αποχωρήσει;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Με τη λήξη της βάρδιας του αναχωρεί αλλά και η αλλαγή της βάρδιας δεν γίνεται στο λεπτό, Απαιτείται και κάποιος χρόνος για να γίνει και η παραλαβή παράδοση. Όπως έχω πληροφορηθεί προκειμένου να γίνεται ομαλή παράδοση και παραλαβή, η βάρδια έχει παραταθεί κατά μία ώρα , με αποτέλεσμα κατά τον χρόνο αυτό να βρίσκονται στον σταθμό ταυτόχρονα δύο σταθμάρχες.
Ο Σαμαράς δεν μπορούσε να ανταπεξέλθει μόνος του
Ο πρώην κεντρικός σταθμάρχης Λάρισας είναι καταπέλτης για τον προφυλακισμένο σταθμάρχη :
ΕΡΩΤΗΣΗ: Τον κ,Σαμαρά Βασίλειο τον γνωρίζετε;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Ναι τον γνωρίζω. Όταν εργαζόμουν στον ΟΣΕ αυτός ασχολούνταν στο γραφείο αποσκευών. Μετά γνωρίζω ότι πήρε μετάταξη για το Υπουργείο Παιδείας το 2012 και επέστρεψε τον Αύγουστο του 2022 ως εκπαιδευόμενος σταθμάρχης, Η ηλικία του δεν του επέτρεπε να προσληφθεί ως σταθμάρχης. Και με την κινητικότητα όσον άφορά τους σταθμάρχες και τους μηχανοδηγούς υπάρχου όρια ηλικίας. Ο συγκεκριμένος σταθμάρχης τελείωσε τη θεωρητική και πρακτική εξάσκηση στις 24-01-2023, Εργάστηκε 5 μέρες στον σταθμό Καλαμπάκας και καλώς εργάστηκε για να αποκτήσει πείρα, αλλά θε έπρεπε να παραμείνει εκεί για χρόνια για να αποκτήσει πείρα. Μια τόσο σύντομη εκπαίδευση δεν επαρκεί για να ανταπεξέλθει κάποιος μόνος του στα καθήκοντα του σταθμάρχη στον σταθμό της Λάρισας.