Του Δημήτρη Διατσίδη
Φωτογραφία: Amazing Studio
Οδηγήσαμε όχι μία αλλά δύο πανομοιότυπες Vespa GTS 300, για να προσδιορίσουμε το ότι το νέο αυτό μοντέλο της θρυλικής “Σφήκας” είναι το καλύτερο όλων των εποχών, μάλλον μέχρι το επόμενο…
Όταν τα Χριστούγεννα του 1979 οι Ιταλοί φίλοι μου με πήγαιναν βόλτα στους βρεγμένους πλακόστρωτους δρόμους του Καντού, μιας πόλης στα βόρεια του Μιλάνο, δεν μπορούσα να φανταστώ ότι η απίστευτη εκείνη εμπειρία θα λειτουργούσε τόσο καταλυτικά, ώστε έκτοτε να αποκτήσω τέσσερις Βέσπα στη συνέχεια! Το διαχρονικό σχήμα, που παραμένει ουσιαστικά αναλλοίωτο από το 1946, έχει προσφέρει σε πάνω από 16 εκατομμύρια χρήστες ανά τον κόσμο τις υπηρεσίες του και συνεχίζει να παράγεται με μικροβελτιώσεις που το διατηρούν στην κορυφή των προτιμήσεων για τις αστικές μετακινήσεις και όχι μόνο. Γιατί αν μιλήσουμε για τα όρια της πόλης αρκεί μια έκδοση των 125 κ.εκ., για να εξυπηρετήσει τον χρήστη. Όμως η έκδοση των 300 κ.εκ. είναι που κλέβει τα βλέμματα και την παράσταση, με σχεδιαστικές πινελιές που στο μοντέλο GTS 300 Supersport, που είχαμε στη διάθεσή μας, κάνουν τη διαφορά.
Ειδικά με το πράσινο ματ χρώμα που συνδυάζεται άψογα με μαύρα σειρήτια στον προβολέα, περιμετρικά του φέρινγκ και της ποδιάς και σε κάρμπον υφή στην “γραβάτα”, το σήμα κατατεθέν των Βέσπα (που ξεκινάει κάτω από τον προβολέα και φθάνει πριν το ανασχεδιασμένο φτερό) να διαμορφώσει τις εισαγωγές αέρα για το ψυγείο, που εδώ έχουν κόκκινο χρώμα.
Στον τομέα του κινητήρα και του πλαισίου δεν έχουμε διαφορά σε σχέση με το προηγούμενο μοντέλο και η απόδοση των 23.8 ίππων στις 8,250 σ.α.λ., από τα 278 κ.εκ. του μονοκύλινδρου hpe μοτέρ και η ροπή των 26 Nm στις 5.250 σ.α.λ. είναι νούμερα που μπορούν να κινήσουν πολύ γρήγορα την Βέσπα των 150 κιλών στην πόλη και να της δώσουν τελική ταχύτητα κοντά στα 140 χλμ/ώρα και να κάνουν και το ταξίδι με 110-120 χλμ/ώρα άνετη υπόθεση.
Τη διαφορά όμως – που είναι αρκετά μεγάλη – την κάνει το μπροστινό σύστημα της ανάρτησης, που ναι μεν είναι το κλασικό μονόμπρατσο με ελικοειδές ελατήριο και υδραυλικό αμορτισέρ, όπως και οι προηγούμενες εκδόσεις, αλλά τώρα η Piaggio καταχώρησε μια νέα πατέντα για αυτό το πιρούνι που στηρίζει τον τροχό από την αριστερή πλευρά.
Το σύστημα που είχε από το 2014 με το όνομα ESS (Enhanced Sliding Suspension), χρησιμοποιήθηκε μέχρι το 2017 και τώρα η νέα πατέντα περιέχει λειτουργίες που θεωρεί ότι προσφέρουν στην συμπίεση “pro-dive” και στην αντιβύθιση “anti-dive” και συμβάλλουν στην καλύτερη συμπεριφορά της ταλαντευόμενης ανάρτησης. Τα λαμάκια και οι συνδέσεις που υπάρχουν τώρα κάνουν την αλληλεπίδραση του κάθε μέρους να είναι λιγότερο επιβλαβής για το άλλο, όπως περιγράφει στην πατέντα η Piaggio.
Με τον Θάνο Κελάφη λοιπόν πήραμε τις δύο Βέσπες, η μία εντελώς νορμάλ, χωρίς προστασία από τον αέρα και η άλλη με την προσθήκη ενός θαυματουργού μεσαίου φέρινγκ από την Γαλλική Ermax, που μας σύστησε ο πρώτος Πρωταθλητής Ελλάδας Ταχύτητας στα 600, Άκης Γεωργόπουλος.
Η συμπεριφορά του μπροστινού είναι σαφώς βελτιωμένη, ιδιαίτερα στην αίσθηση ασφαλείας που προσφέρει και κατά τα υπόλοιπα η ευελιξία της Βέσπα με τους τροχούς των 12” ιντσών, είναι κάτι που την κάνει ακαταμάχητη στην κυκλοφορία της πόλης, ενώ η σταθερότητα είναι παραπάνω από ικανοποιητική.
Η βελούδινη λειτουργία του μοτέρ συμβάλει στην άνεση στις μετακινήσεις, καθώς και η νέα σέλα που αποδεικνύεται καλύτερη. Ο μόνος τομέας που εξακολουθεί να μην μας αρέσει είναι το ότι ο χώρος κάτω από τη σέλα δεν χωράει τα περισσότερα full-face κράνη της αγοράς.
Στους άλλους τομείς τα φρένα με το ABS και η βοήθεια από το σύστημα ASR για το ανεπιθύμητο γλίστρημα, την κάνουν ακόμη πιο ασφαλή.
Η πιο γρήγορη Βέσπα της ιστορίας λοιπόν, είναι και η καλύτερη μέχρι στιγμής και σίγουρα μπορεί να θεωρηθεί ένας άξιος διάδοχος στη σειρά της βασίλισσας που κυριαρχεί στις αστικές μετακινήσεις όλου του κόσμου.