Επιμέλεια: Στέλιος Βασιλούδης

Ερευνητές υποστηρίζουν ότι οι υπολογιστές που τροφοδοτούν τα αυτοοδηγούμενα αυτοκίνητα θα μπορούσαν να έχουν μεγάλο αποτύπωμα άνθρακα.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Η μελλοντική ενέργεια που απαιτείται για τη λειτουργία μόνο των υπολογιστών ενός παγκόσμιου στόλου αυτόνομων οχημάτων, θα μπορούσε να δημιουργήσει τόσες εκπομπές αερίων θερμοκηπίου όσο όλα τα κέντρα δεδομένων στον κόσμο, σήμερα.

Αυτό το εύρημα, που ανακοινώθηκε πρόσφατα από ερευνητές του MIT, βασίζεται σε ένα στατιστικό μοντέλο που υπολόγισε την συνολική ενέργεια που θα απαιτούσε ένας στόλος 1 δισεκατομμυρίου αυτόνομων ηλεκτρικών οχημάτων – εάν έτρεχαν μία ώρα την ημέρα. Ο αριθμός που προκύπτει μεταφράζεται χονδρικά στο 0,3% των παγκόσμιων εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου. Προκειμένου τα αυτοοδηγούμενα αυτοκίνητα να κινούνται αυτόνομα, απαιτούν μεγάλες ποσότητες υπολογιστικής ισχύος για την εκτέλεση εξελιγμένων αλγορίθμων και ενσωματωμένων συστημάτων κάμερας για την ασφαλή πλοήγηση στην κυκλοφορία.

Αν και τα ευρήματα είναι μόνο προβλέψεις, η Soumya Sudhakar, επικεφαλής ερευνήτρια της μελέτης του MIT, είπε ότι τα αποτελέσματα θα πρέπει να κάνουν τους ερευνητές και τους κατασκευαστές αυτοοδηγούμενων αυτοκινήτων να συνειδητοποιήσουν ότι το «business-as-usual» δεν αρκεί και ότι η υπολογιστική αποδοτικότητα θα πρέπει να είναι στην πρώτη γραμμή της σκέψης τους. 

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

«Αυτό ίσως αποτελέσει ένα τεράστιο πρόβλημα», πρόσθεσε. «Αλλά αν το προλάβουμε, θα μπορούσαμε να σχεδιάσουμε από την αρχή πιο αποτελεσματικά αυτόνομα οχήματα που να έχουν μικρότερο αποτύπωμα άνθρακα», συμπληρώνει. 

Οι μεγάλοι κατασκευαστές αυτοκινήτων, από την Tesla έως την GM, έχουν βάλει τεράστια στοιχήματα στα αυτοοδηγούμενα αυτοκίνητα, που θα κυριαρχούν στο μέλλον. Όμως έχουν ταλαιπωρηθεί από ανησυχίες για την ασφάλεια, τεχνολογικές προκλήσεις και καθυστερήσεις. Ωστόσο, ο κλάδος αποτιμήθηκε κατά προσέγγιση στα 22 δις δολ το 2022 και σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία της αγοράς – και θα μπορούσε να αυξηθεί σε σχεδόν 76 δις δολ μέχρι το 2027.

Για να μελετήσουν τον αντίκτυπο αυτού του επιπέδου ανάπτυξης, οι ερευνητές κατασκεύασαν ένα μοντέλο, προκειμένου να υπολογίσουν πόσες εκπομπές θα παρήγαγαν οι υπολογιστές ενός στόλου ηλεκτρικών, πλήρως αυτόνομων οχημάτων. Το μοντέλο υπολόγισε περίπου 1 δισεκατομμύριο οχήματα σε έναν παγκόσμιο στόλο, μαζί με την ισχύ περιπου 849 Watts που θα χρησιμοποιεί ο υπολογιστής κάθε αυτοκινήτου, τις μέσες ώρες που θα κινείται αυτόνομα το καθένα και το αποτύπωμα άνθρακα της ηλεκτρικής ενέργειας που τροφοδοτεί κάθε υπολογιστή. Ενώ αυτή η εξίσωση φαίνεται «παραπλανητικά απλή», είπε η Sudhakar, είναι δύσκολο να υπολογιστεί με ακρίβεια, επειδή είναι ακόμα αβέβαιος ο τρόπος με τον οποίο τα αυτοοδηγούμενα οχήματα θα αλλάξουν τις συνήθειες οδήγησης.

Για παράδειγμα, ορισμένες έρευνες λένε ότι τα αυτοοδηγούμενα αυτοκίνητα θα οδηγούσαν σε μεγαλύτερους χρόνους οδήγησης, επειδή οι άνθρωποι θα μπορούν να κάνουν άλλες εργασίες την ώρα της οδήγησης. Άλλοι υποστηρίζουν ότι ο χρόνος οδήγησης θα μειωνόταν, επειδή οι υπολογιστές θα έβρισκαν τους πιο γρήγορους δρόμους για τους προορισμούς.

Οι ερευνητές βρήκαν επίσης ότι για να μην τεθούν εκτός ελέγχου οι εκπομπές που παράγονται από την λειτουργία των υπολογιστών τις επόμενες δεκαετίες, κάθε αυτόνομο όχημα θα πρέπει να καταναλώνει λιγότερο από 1,2 kilowatts ενέργειας για τον υπολογιστή του, κάτι που θα απαιτούσε διπλασιασμό της αποδοτικότητας του, περίπου κάθε 1,1 χρόνο. «Σημαντικά πιο γρήγορος ρυθμός» από αυτό που γίνεται αυτή τη στιγμή, σύμφωνα με τους ερευνητές. Σε ορισμένα σενάρια, οι επιστήμονες βρήκαν ότι οι εταιρείες αυτόνομης οδήγησης θα πρέπει να διπλασιάζουν την απόδοση του υλικού των υπολογιστών τους περίπου κάθε χρόνο, προκειμένου ο παγκόσμιος στόλος να μην ξεπεράσει αυτές τις εκτιμήσεις εκπομπών έως το 2050.

Για να ενισχύσουν την αποδοτικότητα, οι επιστήμονες θα μπορούσαν να αναπτύξουν εξειδικευμένο υλικό σχεδιασμένο να εκτελεί συγκεκριμένους αλγόριθμους οδήγησης και να τροφοδοτεί εργασίες πλοήγησης και αντίληψης. Όμως αυτό συνοδεύεται από μια πρόκληση, λέει η Sudhakar, καθώς τα οχήματα έχουν συχνά διάρκεια ζωής από 10 έως 20 χρόνια. Επομένως, τυχόν τρέχουσες αναβαθμίσεις υλικού θα πρέπει να παρέχουν την δυνατότητα εκτέλεσης νέων αλγορίθμων στο μέλλον.

Οι επιστήμονες θα μπορούσαν επίσης να προσπαθήσουν να κάνουν τους αλγόριθμους πιο αποτελεσματικούς, έτσι ώστε να απαιτούν λιγότερη υπολογιστική ισχύ. Αυτό έμως ίσως θα απαιτούσε να ανταλλάξουν τον βαθμό ακρίβειας με την αποτελεσματικότητα – επηρεάζοντας ενδεχομένως την ασφάλεια των οχημάτων, είπαν οι συγγραφείς της μελέτης.

Η Vivienne Sze, μια από τους συγγραφείς της μελέτης και αναπληρώτρια καθηγήτρια στο Τμήμα Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Επιστήμης Υπολογιστών του MIT, είπε πως ελπίζει ότι οι αυτοκινητοβιομηχανίες αυτοοδηγούμενων οχημάτων θα λάβουν υπόψη τους τις εκπομπές ρύπων και την απόδοση άνθρακα της τεχνολογίας τους.

«Η κατανάλωση ενέργειας ενός αυτόνομου οχήματος είναι πραγματικά κρίσιμη», είπε η Sze. «Όχι μόνο για την επέκταση της διάρκειας ζωής της μπαταρίας, αλλά και για τη βιωσιμότητα».

Πηγή: The Washington Post

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης