Επιμέλεια: Περικλής Χαλάτσης
 
Το πρώτο ερώτημα είναι τι σημαίνει το Pu+Ra Zero και το δεύτερο είναι ποιες είναι οι εκπλήξεις που θα μας κάνει η Lancia το 2023 αλλά και τις επόμενες χρονιές που θα ακολουθήσουν. Διαχρονικά η ιταλική αυτοκινητοβιομηχανία  αποτελούσε τον απόλυτο πρεσβευτή της κομψότητας. Μετά από κάποια χρόνια απουσίας αποφάσισε να επιστρέψει δυναμικά.

Αν και οι Ιταλοί δεν αποκάλυψαν πολλά για τις κινήσεις τους, οι σχεδιαστές της Lancia , μας έδωσαν ένα μήνυμα . Μας προϊδέασαν για το νέο στιλιστικό επίπεδο της μάρκας και μας έβαλαν στο δρόμο του μοντέρνου μανιφέστου σχεδίασης. 

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Το Pu+Ra Zero είναι ένας γρίφος. Μοιραία μας αφήνει ερωτήματα. Αν όμως «διαβάσουμε» καλύτερα τις έννοιες θα καταλάβουμε τη σειρά με τα φουτουριστικά χαρακτηριστικά που θα παρουσιαστούν τα επόμενα χρόνια στα νέα μοντέλα της μάρκας. Αυτοκίνητα που ξεφεύγουν από τη σημερινή λογική.

Να ξέρετε ότι κάθε μεγάλη φίρμα πριν ξεκινήσει να σχεδιάζει ένα νέο μοντέλο κάνει έρευνα αγοράς. Ρωτάει τον κόσμο, συμβουλεύεται τις μοντέρνες τάσεις της αγοράς. Μαθαίνει ποιες είναι οι ανάγκες του σύγχρονου οδηγού. Είναι σύνηθες μια μάρκα να ερευνά τις αντιδράσεις αλλά και επιθυμίες των αγοραστών για τα μελλοντικά της σχέδια μέσω της δημιουργίας πρωτοτύπων οχημάτων. 

Η Lancia πριν περίπου ένα μήνα συνδύασε την ανακοίνωση για την παρουσίαση των τριών νέων μοντέλων που θα στηρίξουν την αναγέννησή της, με το Pu+Ra Zero, μια ρηξικέλευθή σχεδιαστική άσκηση, η οποία η ίδια ονόμασε σχεδιαστικό μανιφέστο και όχι πρωτότυπο.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Ο Επικεφαλής του τμήματος σχεδίασης της Lancia, Jean-Pierre Ploué, είναι παράλληλα ο επικεφαλής σχεδίασης για το σύνολο του Ομίλου Stellantis, αλλά κυρίως ένας σχεδιαστής που στην πορεία του επαναπροσδιόρισε αντιλήψεις στο χώρο του. Με το νέο του μανιφέστο, δείχνει την πορεία για την αναβίωση μιας μάρκας, η οποία με απόλυτο σεβασμό στο ένδοξο παρελθόν της θα δημιουργήσει ένα αντίστοιχα συναρπαστικό μέλλον. 

Ποια είναι όμως εκείνα τα χαρακτηριστικά του Pu+Ra Zero που μπορεί κανείς να περιμένει ότι -με τους όποιους περιορισμούς υπαγορεύει η μαζική παραγωγή- θα τα συναντήσουμε και πάλι το 2024 με το νέο Lancia Ypsilon, το 2026 με τη νέα ναυαρχίδα της μάρκας και το 2028 με την επιστροφή του θρυλικού ονόματος, Delta.
Μεγάλη σημασία έδωσαν στη φωτεινότητα των αυτοκινήτων. Σήμερα η φωτεινότητα παίζει σημαντικό ρόλο στη διάθεση των επιβατών. Ο ορισμός «φωτεινότητα»  είναι μέσα στο σύγχρονο λεξιλόγιο των σχεδιαστών του αύριο.

Πέρα από τις προδιαγραφές που έκαναν υποχρεωτική τη χρήση των «φώτων ημέρας» οι σχεδιαστές εκμεταλλεύτηκαν αυτή τη νέα παράμετρο για να ενισχύσουν περαιτέρω την εικόνα των δημιουργιών τους και να τα κάνουν άμεσα αναγνωρίσιμα στο φως, αλλά και στο σκοτάδι. 
Το Pu+Ra Zero εξελίσσει αυτή την τάση παρουσιάζοντας με έναν έξυπνο τρόπο μια φωτεινή υπογραφή που δεν περιορίζεται στα φωτιστικά σώματα, αλλά επί της ουσίας ορίζει με τις γραμμές της την ίδια τη μάσκα της μάρκας. 

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Η μάσκα “celice” ή αλλιώς το «Άγιο Δισκοπότηρο» της Lancia είναι το χαρακτηριστικό που θα συνοδεύει και τα τρία νέα μοντέλα της που θα παρουσιαστούν κατά σειρά το 2024, το 2026 και το 2028. Στόχος είναι μια ξεκάθαρα εταιρική ταυτότητα που θα εκφράζει την τεχνολογική καινοτομία και κομψότητα της μάρκας, θα είναι άμεσα αναγνωρίσιμη και έντονη, χωρίς όμως να «κανιβαλίζει» τον ξεχωριστό χαρακτήρα κάθε μοντέλου.

Οι σχεδιαστές από τη μια δίνουν έμφαση στη φωτεινότητα και από την άλλη στις σκιές. Οι νέοι σχεδιαστές συχνά διαμορφώνουν σκιές και όχι επιφάνειες, κάτι που είναι απόλυτο λογικό με δεδομένο ότι ο φυσικός χώρος ενός αυτοκινήτου δεν είναι μόνο το εσωτερικό αλλά και το εξωτερικό περιβάλλον. Εκεί όπου το φως δεν αναδεικνύει απλά τις μορφές, αλλά τις καθορίζει. 

Το προφίλ του Pu+Ra Zero εκφράζει απόλυτα την αύρα των κλασσικών μορφών της Lancia, με χαρακτηριστικότερη εκείνη της Aurelia της δεκαετίας του 1950. Η καθαρότητα των επιφανειών δεν εξαντλείται στην έκφραση της κομψότητας, αλλά δίνει επιπλέον ένταση στους όγκους που δημιουργούν τα εμπρός και πίσω φτερά προσφέροντας μια αρμονική ένταση. 

Αυτό το χαρακτηριστικό είναι ιδιαίτερα εμφανές στο Pu+Ra Zero και νοητά υπονοεί τους θόλους με την έντονη καμπυλότητα που θα φιλοξενούν τους τροχούς στα μελλοντικά μοντέλα της μάρκας. Η απουσία περιττών γραμμών είναι ακόμα ένα χαρακτηριστικό που θα μπορεί να αναγνωρίσει κανείς στο μέλλον της Lancia που βρίσκεται ήδη προ των πυλών.    

Στο Pu+Ra Zero μπορεί κανείς να αναγνωρίσει -στην ακραία της μορφή- μια επιλογή της Lancia που έγινε γνωστή με την παρουσίαση της Fulvia τη δεκαετία του 1960. Οι εξαιρετικά λεπτές κολόνες που ενώνουν τις γυάλινες επιφάνειες της Fulvia αποτελούσαν από μόνες τους ένα μανιφέστο τεχνολογικής και στιλιστικής υπεροχής, στοιχείο που διατηρήθηκε στη συνέχεια στις Stratos και Delta. 

Στο Pu+Ra Zero οι σχεδιαστές προχώρησαν σε μια ακραία έκφραση αυτής της παράδοσης με το συμβολισμό ενός γυάλινου κύκλου να οριοθετεί τη γυάλινη επιφάνεια που υπονοεί την καμπίνα των επιβατών. Είναι προφανές ότι κάτι τέτοιο δεν θα ήταν εφικτό να μεταφερθεί σε ένα αυτοκίνητο παραγωγής, όμως το μανιφέστο της Lancia υποδηλώνει ότι η ελαφρότητα και η κομψότητα που εκφράζουν οι λεπτές κολώνες θα συνεχίσουν τον διαχρονικό τους συμβολισμό και στα νέα μοντέλα της μάρκας.

Οι σχεδιαστές προσπαθούν να συνδυάσουν τις ακμές με τις καμπύλες. Ο αρμονικός συνδυασμός δύο αντίθετων από τη φύση τους στοιχείων είναι από τις πλέον δύσκολες προκλήσεις. Πρόκειται για μια ακροβασία ανάμεσα στην κομψότητα και την ευαισθησία των καμπύλων επιφανειών με το δυναμισμό και την τεχνολογική ισχύ που εκφράζουν οι ακμές.

Θυμηθείτε ότι τα αυτοκίνητα που θα παρουσιάσει η Lancia θα είναι ιδιαίτερα εντυπωσιακά.

Οι ακμές είναι το στοιχείο που βρίσκεται βαθιά ριζωμένο στην ιστορία της και κυρίως στα μοντέλα που δημιούργησαν το μύθο της στους αγώνες, όπως η Stratos, η Rally 037 και η S4.

Οι επικεφαλής της Lancia ζήτησαν από μηχανικούς και σχεδιαστές να συνεργαστούν  πάνω στη νέα λογική «Pu+Ra Zero» . Το χαρακτηριστικό επίπεδο κομμάτι που ενώνει τα πίσω φτερά θα πρέπει να τονίζει τη νέα λογική. Ο συνδυασμός είναι ποιότητα και αψεγάδιαστο φινίρισμα σε κάθε εκατοστό στο αμάξωμα. Πρώτη γεύση θα πάρουμε με την αποκάλυψη του νέου Ypsilon.  

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης