Επιμέλεια: Θάνος Κυλάφης
Η ιδέα ενός συστήματος παρακολούθησης των τυφλών σημείων δεν είναι καινούργια, αλλά η Honda ανατρέπει το concept με μια διάταξη που φαίνεται να προορίζεται για μια μελλοντική έκδοση του Africa Twin. Αντί να σας προειδοποιεί για οχήματα στο τυφλό σημείο σας, παρεμβαίνει όταν οδηγείτε στην επικίνδυνη ζώνη όπου κάποιος άλλος οδηγός δεν μπορεί να σας δει.
Έχουμε ήδη δει πολλά στοιχεία ότι η Honda αναπτύσσει μια σειρά από συστήματα υποβοήθησης αναβάτη που βασίζονται στην τεχνολογία ραντάρ και κάμερας, με το Africa Twin και το Gold Wing να πρωτοστατούν. Αντί να ακολουθήσει το μονοπάτι της BMW, της Ducati, της KTM και της Kawasaki, που όλες χρησιμοποιούν τον εξοπλισμό της Bosch για τα πρωτοποριακά μοντέλα τους με ραντάρ, η Honda αναπτύσσει το δικό της σύστημα. Παρά το γεγονός ότι είναι από τις τελευταίες μεγάλες εταιρίες που μπαίνουν στον “χορό”, η Honda αισθάνεται σίγουρη ότι θα είναι σε θέση να προσαρμόσει καλύτερα τα συστήματά της προς τον φιλόδοξο στόχο του τερματισμού των θανατηφόρων ατυχημάτων με μοτοσυκλέτες Honda έως το 2050 το αργότερο. Οι πιο πρόσφατες αιτήσεις διπλωμάτων ευρεσιτεχνίας της εταιρείας δείχνουν ότι μια τέτοια ιδέα είναι η χρήση του εξοπλισμού για την αποφυγή επικίνδυνων καταστάσεων πριν καν προκύψουν.
Η βασική ιδέα είναι ότι η μεγιστοποίηση των πιθανοτήτων να σας δουν άλλοι χρήστες του δρόμου θα βοηθήσει στην αποφυγή ατυχημάτων. Οι μοτοσυκλέτες είναι μικρές και χάνονται εύκολα πίσω από τις ολοένα πιο παχιές κολόνες των σύγχρονων αυτοκινήτων και ενώ οδηγούμε τείνουμε να κοιτάμε τα μάτια των οδηγών για να κρίνουμε αν μας έχουν εντοπίσει. Εδώ φαίνεται να έχει βρει η Honda το πρόβλημα με το είδος των συστημάτων ελέγχου ταχύτητας με τη βοήθεια ραντάρ που τοποθετούνται σε έναν αυξανόμενο αριθμό νέων μοτοσυκλετών. Η διατήρηση σταθερής ταχύτητας ή απόστασης από ένα όχημα ακριβώς μπροστά από τη μοτοσυκλέτα σας μπορεί να σημαίνει ότι περνάτε έναν επικίνδυνο χρόνο κρυμμένος στο τυφλό σημείο ενός οχήματος στην δίπλα λωρίδα.
Η Honda αναπτύσσει ένα σύστημα που συνδυάζει μια κάμερα που κοιτάει μπροστά με ένα ραντάρ για να δημιουργήσει ένα πιο έξυπνο προσαρμοστικό cruise control που κάνει την ίδια δουλειά, αλλά επίσης εξετάζει πού είναι τοποθετημένη η μοτοσυκλέτα σας στο δρόμο και προσπαθεί να προσδιορίσει εάν μπορείτε να δείτε τους καθρέφτες ή μέσα από τα παράθυρα των οχημάτων σε λωρίδες δίπλα σας.
Τα τυφλά σημεία ενός αυτοκινήτου και ενός ημιφορτηγού είναι εντελώς διαφορετικά. Για να λειτουργεί αποτελεσματικά ένα σύστημα, πρέπει να κατανοήσει τη διαφορά μεταξύ των δύο.
Το έγγραφο ευρεσιτεχνίας της Honda εξηγεί ότι ανιχνεύει οχήματα διαγώνια μπροστά σας χρησιμοποιώντας το ραντάρ και προσθέτει πληροφορίες από την κάμερα για να προσπαθήσει να προσδιορίσει τι είδους οχήματα είναι. Τα τυφλά σημεία των αυτοκινήτων και των ημιφορτηγών είναι αρκετά διαφορετικά, επομένως αυτό το βήμα είναι ζωτικής σημασίας. Μόλις το σύστημα καθορίσει τον τύπο του οχήματος, χρησιμοποιεί ένα προ-προγραμματισμένο πρότυπο για να διαπιστώσει εάν είναι πιθανό να κρύβεστε στο τυφλό σημείο του. Εάν χρησιμοποιείτε το cruise control εκείνη τη στιγμή, θα επιταχύνει ή θα επιβραδύνει αυτόματα ένα κλάσμα για να μετατοπίσει τη μοτοσυκλέτα σας σε μια θέση όπου είναι πιο πιθανό να σας δουν. Ακόμη και με απενεργοποιημένο το cruise control, αναβοσβήνει μια προειδοποίηση στο ταμπλό για να σας πει ότι υπάρχει κίνδυνος να μην βρίσκεστε σε ορατό σημείο.
Το σύστημα δεν πρόκειται να αλλάξει τα πάντα όσον αφορά την πρόληψη ατυχημάτων. Αλλά με τα ραντάρ και τις κάμερες να αγκαλιάζονται γρήγορα από τους κατασκευαστές μοτοσυκλετών, είναι κάτι που μπορεί να εφαρμοστεί αποκλειστικά μέσω λογισμικού μόλις τοποθετηθούν οι κάμερες και τα ραντάρ στις μοτοσυκλέτες, δημιουργώντας ένα επιπλέον επίπεδο ασφάλειας χωρίς σημαντικό πρόσθετο κόστος. Ενώ το σχέδιο της Honda για μηδενικούς θανάτους που σχετίζονται με μοτοσικλέτες σε λιγότερο από τρεις δεκαετίες εξακολουθεί να φαίνεται τόσο φιλόδοξο σε σημείο που είναι αδύνατο να πραγματοποιηθεί , η εξάλειψη του προβλήματος με τεχνολογία όπως αυτή θα μπορούσε τελικά να τους φέρει πιο κοντά στην επίτευξη αυτών των στόχων.