Ο πρώην αντιπρόεδρος της κυβέρνησης για την κλιματική πολιτική και υπουργός Περιβάλλοντος και Υδάτων Μπόρισλαβ Σάντοφ δήλωσε την Τετάρτη στον λογαριασμό του στο Facebook ότι σταμάτησε την υλοποίηση των έργων στο Φαράγγι της Κρέσνας, μετά την επιστολή που έλαβε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή στις 27 Ιουλίου. Το φαράγγι της Κρέσνας είναι τμήμα του αυτοκινητοδρόμου Στρούμα (Στρυμώνας) στο σημείο ελέγχου Κούλατα στα βουλγαρικά σύνορα με την Ελλάδα.
Η επιστολή αναφέρει σαφώς ότι, σύμφωνα με τις ευρωπαϊκές οδηγίες, η ΕΕ αναμένει από τη βουλγαρική κυβέρνηση μια νέα Εκτίμηση Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων και αξιολόγηση συμβατότητας Natura 2000 του αυτοκινητοδρόμου Στρούμα για την παρτίδα 3.2 στην περιοχή του φαραγγιού της Κρέσνας, στην οποία όλες οι δυνατές εναλλακτικές λύσεις αξιολογούνται εκ νέου πλήρως και επί ίσοις όροις, δήλωσε ο Σάντοφ.
“Η ΕΕ επισημαίνει κατηγορηματικά ότι η επιλογή εναλλακτικών λύσεων δεν μπορεί να προκαθοριστεί και ότι οι υπηρεσίες της ΕΕ θα παρακολουθούν στενά όλες τις ενέργειες σε σχέση με το έργο και θα εξασφαλίσουν τη συμμόρφωση με την περιβαλλοντική νομοθεσία, λαμβάνοντας τα απαραίτητα μέτρα προς την κατεύθυνση αυτή, εάν χρειαστεί”, εξήγησε.
Ο Σάντοφ πρόσθεσε ότι μία ημέρα πριν από την επιστολή της ΕΕ, στις 26 Ιουλίου, ο ίδιος είχε ενημερώσει για τις ίδιες περιστάσεις τον υπουργό Περιφερειακής Ανάπτυξης και Δημοσίων Έργων — προκειμένου να υπάρξει συμμόρφωση με τις απαιτήσεις της ευρωπαϊκής και της εθνικής νομοθεσίας και να μην χαθούν τα κοινοτικά κονδύλια, είναι αναγκαίο να προετοιμαστεί μια Εκτίμηση Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων και αξιολόγηση συμβατότητας και ότι η απόφαση για την Εκτίμηση Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων από το 2017 δεν μπορεί να εφαρμοστεί.
“Λαμβάνοντας υπόψη την επιστολή της ΕΕ, την 1η Αυγούστου σταμάτησα δύο διαδικασίες για την κατασκευή τμημάτων της παρτίδας 3.2 του αυτοκινητοδρόμου Στρούμα που υπάγεται στην Υπηρεσία Οδικών Υποδομών. Και οι δύο πράγματι παραβιάζουν τις ευρωπαϊκές απαιτήσεις, γιατί οδηγούν στην απουσία μιας νέας Εκτίμησης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων και αξιολόγησης συμβατότητας και προκαθορίζουν την εφαρμογή της εναλλακτικής λύσης που εγκρίθηκε το 2017 — που σημαίνει ότι η μη διακοπή τους θα οδηγούσε σε άμεση παραβίαση των ευρωπαϊκών οδηγιών και των όρων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και σε επακόλουθα μέτρα της Κομισιόν προς τη Βουλγαρία”, επεσήμανε ο Σάντοφ.
“Από την έναρξη της εντολής της κυβέρνησης, έχω επισημάνει ότι η ταχύτερη δυνατή έναρξη μιας νέας Εκτίμησης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων και αξιολόγησης συμβατότητας με όλες τις δυνατές εναλλακτικές λύσεις εκτός του φαραγγιού της Κρέσνας και της πόλης της Κρέσνας, είναι η πιο σημαντική προϋπόθεση για την επιτάχυνση της κατασκευής του αυτοκινητοδρόμου, για την εξασφάλιση της ευρωπαϊκής χρηματοδότησης και για την πρόληψη μελλοντικών διαδικασιών επί παραβάσει”, υπενθύμισε επίσης ο Σάντοφ.
“Η απόφασή μου είναι πλήρως συγχρονισμένη με τη βουλγαρική νομοθεσία και τις συστάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, συμπεριλαμβανομένης της επιστολής της Γενικής Διεύθυνσης Περιφερειακής Πολιτικής και Αστικής Ανάπτυξης (REGIO) της ΕΕ προς τον υπουργό Περιφερειακής Ανάπτυξης και Δημοσίων Έργων και το υπουργείο Περιβάλλοντος και Υδάτων. Η απόφασή μου δεν θέτει σε κίνδυνο τα ευρωπαϊκά κονδύλια και η Βουλγαρία δεν θα επιστρέψει χρήματα μετά την απόφαση αυτή”, έγραψε επίσης.
Πηγές: ΑΜΠΕ, BTA