Του Περικλή Χαλάτση

Όταν αποφασίζεις να κάνεις μέσα σε λίγες ημέρες ένα μεγάλο ταξίδι και έχεις επιλογές για το αυτοκίνητο που θα χρησιμοποιήσεις, ψάχνεις τέσσερα βασικά πράγματα: Να είναι άνετο, σταθερό, ασφαλές και όσο το δυνατόν πιο οικονομικό – αν και τώρα, με τις τρομακτικές αυξήσεις που έχουν πάρει τα καύσιμα, κανένα μεταφορικό μέσον δεν είναι οικονομικό. Το σκέφτεσαι να κάνεις ένα ταξίδι, γιατί, εκτός από τα καύσιμα, είναι και τα αμέτρητα διόδια. Ωστόσο, το οδοιπορικό το είχαμε αποφασίσει και το κάναμε.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Μέσα σε τρεις ημέρες διανύσαμε 1.980 χιλιόμετρα σε χωριά και κωμοπόλεις της Δυτικής Μακεδονίας. Φτάσαμε μέχρι τα σύνορα της Αλβανίας, αλλά δεν είχαμε μαζί μας την πράσινη κάρτα, και έτσι αρκεστήκαμε μέχρι εκεί. Η Ελλάδα έχει μαγευτικές περιοχές τις οποίες, δυστυχώς, ένα μεγάλο ποσοστό Ελλήνων δεν γνωρίζει. Τα ακριτικά χωριά έχουν φυσικές ομορφιές και οι κάτοικοι ζουν πολύ καλύτερα από αυτούς που μένουν και εργάζονται στις μεγαλουπόλεις.

Για να κάνουμε αυτό το οδοιπορικό στα ακριτικά χωριά, διαλέξαμε το ριζικά αλλαγμένο Honda CR-V AWD στην 5η γενιά του. Το Honda CR-V e:HEV AWD με τον δίλιτρο κινητήρα πληροί τις προδιαγραφές που θέλαμε. Γιατί, εκτός των άλλων, είναι ψηλό και αυτή η απόσταση από το έδαφος σου δίνει και άλλες επιλογές στις διαδρομές σου.

Πρώτος σταθμός ήταν οι Πρέσπες. Στο χωριό Άγιος Γερμανός. Για να φτάσεις στις Πρέσπες υπάρχουν αρκετές επιλογές. Αυτή τη φορά ακολουθήσαμε μια διαφορετική διαδρομή που είχε και εθνικές οδούς, αλλά και αρκετά χιλιόμετρα με ατέλειωτες στροφές στο επαρχιακό δίκτυο. 
Πήραμε μαζί μας τα απολύτως απαραίτητα και ξεκινήσαμε με το ευρύχωρο Honda CR-V e:HEV AWD τη μεγάλη μας βόλτα. 

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Ο οδηγός και συνοδηγός βολεύονται στις άνετες θέσεις με τα ικανοποιητικά πλευρικά στηρίγματα. Οι άνετες θέσεις σε βοηθούν να κάνεις πολλά χιλιόμετρα χωρίς να κουράζεσαι. Η θέση οδήγησης είναι από τις καλύτερες της κατηγορίας. 

Όταν βολευτείς στη θέση σου, πατάς το μπουτόν εκκίνησης, στη συνέχεια επιλέγεις τον μοχλό με την ένδειξη Drive και ξεκινάς. Υπάρχουν άλλες τρεις θέσεις στην κεντρική κονσόλα: η neutral, η reverse για την όπισθεν και η θέση Park όταν βγαίνεις από το αυτοκίνητο. Όσο κινείσαι στην Εθνική Οδό επιλέγεις και την ταχύτητά σου -ανάλογα με τα επιτρεπτά όρια- και απολαμβάνεις το ταξίδι σου. 

Το αυτοκίνητο είναι εξοπλισμένο με το Honda Connect με Garmin Navigation και το ψηφιακό ραδιόφωνο DAB. Η πλήρως έγχρωμη οθόνη αφής 7’’ προσφέρει αδιάλειπτη συνδεσιμότητα. Οι εκδόσεις AWD διαθέτουν ένα αναβαθμισμένο, έξυπνο σύστημα ελέγχου που σχεδιάστηκε για να προσφέρει κορυφαία πρόσφυση σε όλα τα εδάφη. Το Honda SENSING, μία από τις πιο προηγμένες σουίτες τεχνολογιών ενεργητικής ασφάλειας και υποβοήθησης του οδηγού, ανήκει στον βασικό εξοπλισμό του CR-V.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Η διαδρομή που ακολουθήσαμε ήταν μέχρι τη Λαμία (μέσω Εθνικής Οδού) και στη συνέχεια κατευθυνθήκαμε προς τον Δομοκό. Αρκετά χιλιόμετρα πριν φτάσουμε στον Δομοκό στρίψαμε προς την Ξυνιάδα. Από εκεί λειτουργεί το νότιο τμήμα του έργου του Ε65. Υπάρχει η σήραγγα Όθρυος, η οποία δεν έχει τελειώσει. Όταν θα παραδοθεί στην κυκλοφορία, θα γίνεται ακόμη πιο εύκολη η μετάβαση από Λαμία προς Καρδίτσα και Τρίκαλα. Προς το παρόν λειτουργεί μόνο το τμήμα του νέου δρόμου από την Ξυνιάδα προς Καρδίτσα και Τρίκαλα. 

Περνώντας τα Τρίκαλα με κατεύθυνση την Καλαμπάκα, περάσαμε από τα Μετέωρα. Σταματήσαμε για λίγο. Στα Μετέωρα γινόταν χαμός με τα πούλμαν που ήταν γεμάτα με τουρίστες από όλον τον κόσμο. Σωστά επισκέπτονται οι ξένοι τους πέτρινους γίγαντες που υψώνονται πάνω από τα Μετέωρα. Είναι ένα επιβλητικό σύμπλεγμα από τεράστια σκοτεινόχρωμα βράχια από ψαμμίτη. Οι ξένοι που έρχονται στην Ελλάδα προγραμματίζουν μια επίσκεψη στα Μετέωρα που συνδυάζει το θρησκευτικό τοπόσημο με το μεγαλοπρεπές γεωλογικό φαινόμενο. Δεν είναι τυχαίο ότι μετά το Άγιο Όρος χαρακτηρίζεται ως η πιο σημαντική μοναστική πολιτεία.

Φεύγοντας από τα Μετέωρα κατευθυνθήκαμε προς την Καλαμπάκα και στη συνέχεια προς τα Γρεβενά. Όλα τα χιλιόμετρα που κάναμε μετά τα Τρίκαλα ήταν μέσα από βουνά με συνεχόμενες στροφές.
Μετά από ώρες ταξίδι φτάσαμε σε ένα πανέμορφο χωριό, στον Άγιο Γερμανό, όπου διανυκτερεύσαμε. Αν και κάναμε στο σύνολο περίπου 800 χιλιόμετρα, η αλήθεια είναι ότι δεν κουραστήκαμε. Το Honda CR-V e είναι ξεκούραστο. Καθαρά οικογενειακό ταξιδιάρικο αυτοκίνητο. 

Πάντα όπου κι αν πηγαίνουμε, όταν βλέπουν ένα καινούργιο αυτοκίνητο οι ερωτήσεις δεν σταματούν. Το βρίσκουμε απόλυτα λογικό. Η Honda στην 5η γενιά έχει αλλάξει ριζικά το CR-V. Δεν υπάρχουν πλέον κινητήρες πετρελαίου. Προσωπικά προτιμούμε τους κινητήρες πετρελαίου για πολλούς λόγους. Όμως, η λογική στις αυτοκινητοβιομηχανίες άλλαξε.

Η Honda, ακολουθώντας τη συνταγή της ΕΕ, έχει δώσει βαρύτητα στις υβριδικές εκδόσεις. Το αυτοκίνητο της δοκιμής μας με την υβριδική τεχνολογία (Intelligent Multi-Mode Drive) συνδυάζει έναν βενζινοκινητήρα και δύο ηλεκτροκινητήρες.

Θα σας εξηγήσω πώς λειτουργεί το σύστημα που λειτουργεί με τον συνδυασμό των δύο ηλεκτροκινητήρων και του δίλιτρου 4κύλινδρου κινητήρα βενζίνης i-VTEC.
Λειτουργεί στον κύκλο Atkinson, συνδέεται με τους τροχούς μόνο «on demand» με μετάδοση μιας σχέσης και ένα σετ συμπλεκτών. Ανάλογα με τις συνθήκες το υβριδικό σύστημα επιλέγει μόνο του ένα από τα τρία διαθέσιμα προγράμματα κίνησης: το αθόρυβο EV Drive, το Hybrid Drive και το Engine Drive. 

Όταν το σύστημα επιλέξει την πρώτη επιλογή, η μπαταρία τροφοδοτεί τον ηλεκτροκινητήρα των 184 ίππων και εκείνος τους τροχούς. Με την επιλογή Hybrid Drive ο βενζινοκινητήρας τροφοδοτεί μια γεννήτρια που παράγει ρεύμα, ως range extender. Η 3η επιλογή είναι αυτή που στο ταξίδι χρησιμοποιήσαμε περισσότερο. Αντίθετα, όταν βρισκόμαστε στα χωριά και οι ταχύτητες είναι χαμηλές, η κίνηση ήταν ηλεκτρική και αθόρυβη.

Οι επιδόσεις με τον ηλεκτροκινητήρα των 184 ίππων θεωρούνται πολύ καλές. Η Honda σύμφωνα με τις επίσημες εργοστασιακές μετρήσεις αναφέρει στην έκδοση της AWD, επιτάχυνση από 0 στα 100 km/h σε 8,9 δευτερόλεπτα και τελική 180 km/h. Με βάρος 1670 κιλά οι εκπομπές CO2 είναι 126 g/km (WLTP μικτός κύκλος) και η κατανάλωση καυσίμου 7,1l/100 km (WLTP μικτός κύκλος) στην τετρακίνητη έκδοση. Βέβαια, ο δικός μας υπολογιστής κάνοντας μικτή διαδρομή ήταν από 8,9 έως 9,3 l/100 km. Στην Εθνική Οδό έχοντας σταθερή ταχύτητα 130 χλμ. η μέση κατανάλωση ήταν 7,9 λίτρα.

Ο κινητήρας των 1.993 cc αποδίδει συνδυαστικά με τους δύο ηλεκτροκινητήρες 184 PS. Η μεγίστη ισχύς του βενζινοκινητήρα είναι 145 PS/6200 και η μεγίστη ροπή 175/4000. Το κιβώτιο είναι αυτόματο μονής σχέσης. Οι εκπομπές διοξειδίου στη μεσαία κατανάλωση είναι CO2 (128 g/km) και στη συνδυασμένη 161 g/km.
Σίγουρα με το πετρέλαιο το οδοιπορικό θα κόστιζε σε καύσιμα φθηνότερα. Όχι από πλευράς τεχνολογίας του κινητήρα, αλλά λόγω διαφοράς τιμής των καυσίμων. Όπως και να το κάνουμε, η τιμή του πετρελαίου είναι αρκετά χαμηλότερη από την τιμή της βενζίνης.

Στο ένα πρατήριο γεμίσαμε με 101 ευρώ και στο άλλο για τα ίδια χιλιόμετρα 119. Είχαμε δηλαδή 10 ευρώ διαφορά σε διαφορετικά πρατήρια αλλά της ίδιας εταιρείας.
Δεν μπορώ να πω ότι ο στόχος μας ήταν η οικονομική οδήγηση. Χάσαμε αυτό το ενδιαφέρον όταν οι τιμές των καυσίμων άλλαζαν από περιοχή σε περιοχή και μάλιστα η διαφορά ήταν πάνω από 10 λεπτά το λίτρο.
Ακόμη ανάλογα με τη διαδρομή χρησιμοποιούσαμε τις επιλογές (EV Drive, Econ Mode ή Sport Mode) που μας δίνει η Honda για το συγκεκριμένο μοντέλο. Άλλος ο τρόπος οδήγησης στην Εθνική Οδό και άλλος στο επαρχιακό δίκτυο. Μας άρεσε όμως η γενικότερη γραμμική λειτουργία. 

Το τιμόνι ανταποκρίνεται άμεσα και με εξαιρετική ακρίβεια ακόμη και αν κινείσαι σε χωμάτινο δρόμο. Στα περίπου 2.000 χιλιόμετρα μία μόνο φορά χρησιμοποίησα τα paddles που βρίσκονται πίσω από το τιμόνι και το έκανα μόνο για να δω τη συμπεριφορά του κιβωτίου.
Μου άρεσαν οι αναρτήσεις που περνάνε πάνω από τα νεροφαγώματα χωρίς να μεταφέρουν τους κραδασμούς στο εσωτερικό. Γενικά μου άρεσε το στήσιμο του αυτοκινήτου, και ένας σύγχρονος οικογενειάρχης σίγουρα θα εκτιμήσει αυτά που προσφέρει το CR-V e. 

Όπως άλλωστε αναφέραμε, οι εκδόσεις AWD διαθέτουν ένα αναβαθμισμένο, έξυπνο σύστημα ελέγχου που σχεδιάστηκε για να προσφέρει κορυφαία πρόσφυση σε όλα τα εδάφη. 
Το πρόγραμμα για την επόμενη ημέρα ήταν Φλώρινα και αλβανικά σύνορα. Πριν όμως ξεκινήσουμε κάναμε μια καλή στάση στο χωριό Ψαράδες, που βρίσκεται στην άκρη της Λίμνης των Πρεσπών. Εκεί οι άνθρωποι έχουν τελείως διαφορετικούς ρυθμούς από τους δικούς μας. Είναι ήσυχοι και φιλόξενοι. Ο χρόνος έχει σταματήσει για αυτούς τους ανθρώπους, που ασχολούνται με την αλιεία αλλά και τους εκλεκτούς μεζέδες για τους περαστικούς. 

Αν ποτέ επισκεφθείτε τη λίμνη των Πρεσπών, μην ξεχάσετε να κάνετε μια βόλτα με ένα από τα σκαφάκια που κάνουν τα tours στην περιοχή. Θα ξεκινήσετε από το τελευταίο ελληνικό σημείο στο νότιο τμήμα της λίμνης και θα γνωρίσετε την ιστορία που έχουν τα βράχια στην περιοχή.

Εκεί πριν από μερικούς αιώνες πάνω στα βράχια της λίμνης είχαν βρει καταφύγιο οι μοναχοί που είχαν φθάσει από την Κωνσταντινούπολη. Οι ασκητές πάνω στα βράχια έφτιαχναν τοιχογραφίες που σώζονται μέχρι σήμερα. Πρέπει να επισκεφθείτε ό,τι έχει σωθεί από το μικρό εκκλησάκι που χτίστηκε από τους μοναχούς – ασκητές το 1410.

Η Μεγάλη Λίμνη των Πρεσπών είναι το λεγόμενο τριεθνές. Ανήκει στην Ελλάδα, στην Αλβανία και στην ΠΓΔΜ (Πρώην Γιουγκοσλαβική Δημοκρατία της Μακεδονίας), που σήμερα ονομάζεται Βόρεια Μακεδονία. Στη λίμνη των Πρεσπών κάνουν καθημερινά περιπολίες σκάφη της Αστυνομίας (όχι του Λιμενικού).

Φύγαμε από το πανέμορφο χωριό Ψαράδες, κάναμε μια γρήγορη βόλτα στις Μικρές Πρέσπες και ξεκινήσαμε με βροχή και αρκετή ομίχλη για τη Φλώρινα. Στην Αθήνα το θερμόμετρο έγραφε 22 βαθμούς και στο χιονοδρομικό κέντρο Βίγλας- Πισοδερίου είχε μόλις 5 βαθμούς. Το Πισοδέρι, που βρίσκεται στη θέση Βίγλα και απέχει μόλις 18 χλμ. από τη Φλώρινα, είναι ένα από τα καλύτερα και πιο σύγχρονα χιονοδρομικά κέντρα της Ελλάδος.

Το Honda CR-V e:HEV AWD δεν μας τρόμαξε ούτε μια στιγμή. Οι κλίσεις που παίρνει το αμάξωμα στις στροφές του βουνού δεν τρομάζουν, ενώ το AWD, η ανάρτηση και το γενικότερο στήσιμο του αυτοκινήτου εντυπωσιάζουν. Η τετρακίνηση μπαίνει μόνη της. 
Την κίνηση μεταδίδει στον πίσω άξονα το ίδιο ηλεκτρομοτέρ που κινεί και τους εμπρός τροχούς. Ο πολύδισκος συμπλέκτης συνδέει τον άξονα κίνησης στο πίσω διαφορικό μέσω μιας υδραυλικής αντλίας.

Στο οδοιπορικό των 1.980 χιλιομέτρων ήμασταν δύο άτομα. Ωστόσο, αρκετές φορές φιλοξενήσαμε δύο και τρεις φίλους. Κανένας δεν παραπονέθηκε για τους χώρους. Οι διαστάσεις του αυτοκινήτου είναι κάθε άλλο παρά μικρές. Το μήκος του αυτοκινήτου είναι 4.600 χλστ., το πλάτος 1.855 χλστ. και το ύψος 1.689 χλστ. Το μεταξόνιο είναι 2.663 χλστ.
Πλούσιος και αρκετά μελετημένος είναι ο χώρος στο εσωτερικό του αυτοκινήτου, ενώ περισσότερο από ικανοποιητικός είναι ο χώρος των αποσκευών που φιλοξενούν 497 lt. (1.692 Lt με πεσμένα τα καθίσματα).

Όταν κινείσαι με το ευρύχωρο αυτοκίνητο της Honda σε κάποιον χωματόδρομο, είσαι ήρεμος. Δεν έχεις το άγχος αν θα βρεις από κάτω σε κάποια πέτρα. Ξεφεύγεις από τα «μη» και τα «πρέπει» και νιώθεις άρχοντας. Άλλωστε, τα 190 χιλιοστά απόσταση από το έδαφος σου δημιουργεί ένα διαφορετικό αίσθημα ασφάλειας.

Τα ελαστικά που φορούσε το αυτοκίνητο της δοκιμής μας ήταν της Bridgestone με διαστάσεις 235Χ60Χ18.
Φτάσαμε στη Φλώρινα με αρκετή καθυστέρηση λόγω της ομίχλης. Μπορεί η θερμοκρασία μέσα στην πόλη να μην ξεπερνούσε τους 10 βαθμούς, ωστόσο το κρύο ήταν ανεκτό ακόμη και με ένα απλό φούτερ.

Κάθε φορά που επισκεπτόμαστε περιοχές της παραμεθορίου, πάντα ακούμε το ίδιο πρόβλημα. Εκτός από τη δυσβάστακτη τιμή του πετρελαίου θέρμανσης, υπάρχει και κάτι άλλο. Το κρύο εκεί ξεκινάει νωρίς και τελειώνει αργά. Ανάβουν τα καλοριφέρ στο τέλος Σεπτεμβρίου και τα κλείνουν στο τέλος Απριλίου. Θα έπρεπε οι άνθρωποι αυτοί να απολαμβάνουν ευνοϊκότερους όρους στο θέμα της θέρμανσης. 

Τα σύνορα τόσο με την Αλβανία όσο και με τη Β. Μακεδονία είναι υπόθεση δέκα λεπτών. Όπου και αν πήγαμε δεν το μετανιώσαμε. Είναι κρίμα που οι περισσότεροι Έλληνες δεν γνωρίζουν τις ομορφιές της Ελλάδος. Γιατί τα νησιά μας είναι όνειρο το καλοκαίρι, όμως υπάρχει και ο εναλλακτικός τουρισμός. Επισκεφθήκαμε δεκάδες χωριά, ενώ, επιστρέφοντας στην Αθήνα, κάναμε μια καλή στάση στα Γρεβενά.

Μας έκαναν εντύπωση, κυρίως στη Φλώρινα, η έντονη αστυνόμευση και η καθημερινή παρουσία της Τροχαίας για την τήρηση των ορίων ταχύτητας. 
Όταν επιστρέψαμε στην Αθήνα, το Honda CR-V e:HEV AWD 5ης γενιάς το μόνο που ήθελε ήταν ένα καλό πλύσιμο. Πριν κλείσουμε την ενότητα με το οδοιπορικό ας δούμε και τις τιμές.Οι τιμές για το 2WD ξεκινούν από 38.800 ευρώ, ενώ για το AWD στην έκδοση Elegance η αρχική τιμή ξεκινάει απο 44.800 ευρώ.
 

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης