Επιμέλεια: Αλέξης Σφαέλος 

Tο Renault 5 αποτελεί ορόσημο για την Renault και φέτος η Γαλλική μάρκα γιορτάζει τα 50 χρόνια από την ίδρυση του. Το πρωτοπόρο μοντέλο το 1972 ήταν πολύ μπροστά από τα περισσότερα αυτοκίνητα της εποχής, ενώ ταυτόχρονα έδωσε στην κοινωνία ακριβώς αυτό που έψαχνε.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

‘Hταν απόλυτα προσαρμοσμένο στις ολοένα και πιο αναβαθμισμένες απαιτήσεις της κοινωνίας, και με την αστική τάξη να αναδύεται. Η Renault έκανε μια πολύ γενναία κίνηση παρουσιάζοντας ένα 3θυρο hatch μαζικής παραγωγής.

Ένα ευέλικτο μοντέλο με στρογγυλεμένη σχεδίαση και ήπιες γραμμές, με πρακτικό πίσω μέρος, όπως και η πλαστική του μάσκα και τα πλευρικά προστατευτικά του είχε απήχηση σε όλα τα είδη αγοραστών.

Το Renault 5 κατασκευαζόταν κατά κύριο λόγο στη Γαλλία, την Ισπανία και το Βέλγιο, ενώ αργότερα άρχισε η συναρμολόγησή του σε άλλες χώρες όπως το Ιράν, το Μεξικό,την Τυνησία, την Πορτογαλία και τη Ν. Αφρική. Περισσότερες από 5,5 εκ. μονάδες  πουλήθηκαν μεταξύ του 1972 – 1985, σε 5 ηπείρους
Μετά την πώληση του πρώτου Renault 5 to 1972 και λόγω της τεράστιας επιτυχίας του, η Renault ξεκίνησε να παρουσιάζει καινούριες εκδόσεις:

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Renault 5L και TL:

Το «L» εξοπλισμένο με κινητήρα 782 κ.εκ και έπειτα με κινητήρα 845 κ.εκ., και το «TL» με κινητήρα 956 κ.εκ. που το έκανε πιο ευέλικτο στην καθημερινή χρήση και συνολικά ένα καλύτερο αυτοκίνητο.

Renault 5 Super Production:

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Κατά τη δεκαετία του 80’, οι αγώνες αυτοκινήτου στις γαλλικές πίστες ήταν πολύ διαδεδομένοι, ιδιαίτερα χάρη στο «Renault Alpine Cup» και το «French Formula Renault Championship’» που έγιναν οι αυτόπτες μάρτυρες της γέννησης πολλών πρωταθλητών. Η συγκεκριμένη έκδοση κατασκευάστηκε λοιπόν για αγώνες, και ήταν εξοπλισμένη με έναν 4-κύλινδρο turbo κινητήρα, ο οποίος απέδιδε 370 άλογα.

Renault 5 Alpine:

To 1976, η Renault παρουσίασε ένα πραγματικά σπορ αυτοκίνητο, το Renault 5 Alpine. Συνδυάζοντας κομψότητα και αθλητικό χαρακτήρα, σχεδιάστηκε και κατασκευάστηκε στο εργοστάσιο της Alpine, στη Διέππη της Γαλλίας. Διέθετε έναν ανασχεδιασμένο κινητήρα TS με κυβισμό 1.397 κ.εκ και κιβώτιο ταχυτήτων 5 σχέσεων. Το εσωτερικό του και αυτό ήταν εμπνευσμένο από το TS, όσον αφορά στα καθίσματα και το ταμπλό. Το εξωτερικό του όμως διέθετε ένα spoiler ενσωματωμένο στον προφυλακτήρα που είχε ανοίγματα για τα φώτα μεγάλης εμβέλειας, καθώς και ζάντες Renault Gordini «17» και αυτοκόλλητα «A5» στα πλαϊνά τμήματα και το μπροστινό μέρος.

Renault 5 Le Car Van:

Τον Ιανουάριο του 1979, η Heuliez κυκλοφόρησε την έκδοση περιορισμένης παραγωγής «Le Car Van» ως φόρο τιμής στο εμβληματικό αμερικανικό βαν. Βασισμένο στο Renault 5 TS, ήταν περισσότερο ένα διθέσιο μοντέλο, ενώ τα πίσω παράθυρά του είχαν αντικατασταθεί από ένα πολυεστερικό πάνελ με φινιστρίνι από φιμέ γυαλί και επένδυση αλουμινίου. Ένας εφεδρικός τροχός ήταν τοποθετημένος στο εξωτερικό του αυτοκινήτου, στο πίσω μέρος του. Ντυμένο σε μαύρο φινίρισμα λάκας στο εξωτερικό και με εσωτερικό επενδυμένο με κόκκινη μοκέτα, είχε ρίγες στο χρώμα του ουράνιου τόξου και έντονες επιγραφές κατά μήκος της βάσης του αμαξώματος και του καπό.

Renault 5 Turbo:

Προς τα τέλη της δεκαετίας του 1970, οι νίκες στον 24ωρο αγώνα Le Mans και τη Formula 1 δεν ήταν πλέον αρκετές για τη Renault, γι’ αυτό και η μάρκα προσπάθησε να μπει στον κόσμο των ράλι με μια σειρά υπερτροφοδοτούμενων κινητήρων. Αποτελώντας μια σύλληψη του Jean Terramorsi και σχεδιασμένο από τον Yves Legal, το Renault 5 Turbo κατασκευάστηκε ειδικά για οδήγηση σε ράλι. Η πρώτη έκδοση του μοντέλου παρουσιάστηκε στην Έκθεση Αυτοκινήτου του Παρισιού το 1978, με πιστοποίηση που δόθηκε σε συνολικά 400 μονάδες. Εξοπλισμένο με έναν 4κύλινδρο υπερτροφοδοτούμενο κινητήρα Cléon-Fonte των 1.397 κ.εκ., τοποθετημένος στο κέντρο του αυτοκινήτου απέδιδε 160 ίππους.

Renault 5 GTL:

Το 5 GTL ήταν εύκολα αναγνωρίσιμο από τα πλαστικά πλαϊνά προστατευτικά του που εκτείνονταν μέχρι τον προφυλακτήρα, τους κομψούς τροχούς και τα φώτα όπισθεν. Το 1978 εξοπλίστηκε με πίσω παράθυρα που μπορούσαν να ανοίξουν όπως αυτά του 5 TS. Το 5 GTL έγινε το R5 με τις περισσότερες πωλήσεις. Το κύριο χαρακτηριστικό του μοντέλου ήταν ότι είχε μακριές σχέσεις μετάδοσης που συνέβαλαν στη μείωση της κατανάλωσης καυσίμου. Η επιθυμία για ένα πιο οικολογικό μοντέλο γεννήθηκε λόγω της πετρελαϊκής κρίσης του 1978.

Renault 5 Electric:

Το πρώτο ηλεκτρικό Renault 5 παρουσιάστηκε την άνοιξη του 1972 ως μέρος της συνεργασίας με την EDF. Λέγεται ότι έχουν κατασκευαστεί περίπου 100 μονάδες. Ήταν διθέσιο και είχε αυτονομία 60 χλμ.

Renault Supercinq GT Turbo:

Το στυλ του ήταν μοντέρνο, διέθετε καινοτόμο εσωτερικό και πολύ δυνατές επιδόσεις. Είχε 4κύλινδρο κινητήρα 1.400 κ.εκ., αλλά ήταν εξοπλισμένο με έναν στροβιλοσυμπιεστή Garrett T2. Αυτό βοήθησε στην αύξηση της ισχύος στους 115 ίππους, η οποία και βελτίωσε σημαντικά την επιτάχυνση.
Το μοντέλο χρίστηκε «Βασίλισσα των circuit» του R5 GT Cup, συνεχίζοντας μια λαμπρή καριέρα σε ράλι και πρωταθλήματα στη Γαλλία και σε όλο τον κόσμο. 160.000 μονάδες GT Turbo κατασκευάστηκαν μεταξύ του 1985 και του 1987 (φάση 1), και από το 1987 έως το 1990 (φάση 2).

Renault Supercinq Baccara:

Το Baccara ήταν μια υπερ-εκλεπτυσμένη έκδοση του Renault Supercinq: είχε δερμάτινα καθίσματα και τιμόνι, μπεζ εσωτερικό, μαύρο δερμάτινο μοχλό ταχυτήτων, παχιά μοκέτα στο πάτωμα της καμπίνας επιβατών και σε όλο το πορτμπαγκάζ, αλλά και το διάσημο κάλυμμα ενδυμάτων που τοποθετούταν κάτω από την εταζέρα του χώρου αποσκευών. Τα μπροστινά ηλεκτρικά παράθυρα και το κεντρικό κλείδωμα συμπλήρωναν το πλήρες πακέτο εξοπλισμού της έκδοσης παραγωγής. Ήταν διαθέσιμο σε τρία χρώματα αμαξώματος: Καφέ arabica, πρασινωπό & μαύρο.

Ερχόμαστε στο σήμερα όπου η Renault παρουσιάζει ένα πρωτότυπο Renault 5, με το οποίο θέλει να εκφράσει την φιλοδοξία της, να καταστήσει τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα ευρέως προσιτά.

Θα βγει στην αγορά το 2024 και προφανώς είναι εμπνευσμένο από το πρώτο R5. Όλα τα στιλιστικά στοιχεία που προέρχονται από το original R5, είναι κάτι περισσότερο από μία  αναφορά στο παλιό σχέδιο. Έχουν δουλευτεί από την αρχή προκειμένου να ενσωματώσουν πολλά νέα στοιχεία, όπως είναι οι αεραγωγοί του καπό που κρύβουν από κάτω την πρίζα φόρτισης, τα πίσω φώτα που ενσωματώνουν αεροδυναμικούς διαχύτες,  αλλά και τα εμπρός φώτα ομίχλης που έχουν αντικατασταθεί από φώτα ημέρας LED.

Όλα τα δομικά στοιχεία στο επερχόμενο Renault 5, από τη μπαταρία μέχρι τον κινητήρα του και τη νέα πλατφόρμα CFM-BEV στην οποία βασίζεται, η οποία και αποτελεί την πιο συμπαγή ηλεκτρική πλατφόρμα της αγοράς, θα κατασκευάζονται στο Renault Electricity Hub, στο εργοστάσιο της εταιρείας στο Douai της Β. Γαλλίας.  

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης