Το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος φαίνεται ότι συμπορεύεται πλέον με τη διεθνή θεατρική πραγματικότητα και θα προχωρήσει για το επόμενο διάστημα με μια ομάδα -η Ιφιγένεια Ταξοπούλου και ο Χρήστος Σουγάρης είναι τα πρώτα ονόματα που έγιναν γνωστά- η οποία μαζί με το νέο καλλιτεχνικό διευθυντή Αστέρη Πελτέκη θα αποφασίζει για το ρεπερτόριο και τις πολιτικές που θα ακολουθήσει ο οργανισμός.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Προτεραιότητες της ομάδας, όπως εξήγησε στο Αθηναϊκό/Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων ο Αστέρης Πελτέκης, αποτελούν ο σχεδιασμός του καλοκαιρινού ρεπερτορίου, οι συνεργασίες με φορείς της πόλης, η εξωστρέφεια με συνεργασίες από το εξωτερικό και πάνω απ’ όλα το «στοίχημα» με το κοινό.

Από τις 22 Μαρτίου 2022, που ο Αστέρης Πελτέκης ορίστηκε επίσημα ο νέος καλλιτεχνικός διευθυντής του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος, ενημερώνεται, παραλαμβάνει και τρέχει να προλάβει τον σχεδιασμό και την υλοποίηση των καλοκαιρινών παραγωγών του Θεάτρου.

«Το πρώτο που πρέπει να μπει σε μια σειρά είναι να δρομολογηθεί το σύνολο της καλοκαιρινής παραγωγής και να γίνουν συμφωνίες, τουλάχιστον για την πρώτη χειμερινή περίοδο», λέει ο κ. Πελτέκης, σημειώνοντας ότι οι πρώτες επαφές δείχνουν ότι υπάρχει «θετικό κλίμα και θετική διάθεση συνεργασίας από πολλούς ανθρώπους».

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Στα πρότυπα των μεγάλων θεάτρων του εξωτερικού

Επιλογή του Αστέρη Πελτέκη, την οποία ασπάστηκε η ηγεσία του Υπουργείου Πολιτισμού, είναι αρχικά να μην οριστεί ένας αναπληρωτής καλλιτεχνικός διευθυντής, όπως υπήρχε μέχρι τώρα στο ΚΘΒΕ, αλλά να υπάρχει ένα assistant director’s team, στα πρότυπα των μεγάλων θεάτρων του εξωτερικού.

Ειδικοί σύμβουλοι καλλιτεχνικής διεύθυνσης θα είναι το ιδρυτικό μέλος και γενική γραμματέας του ευρωπαϊκού θεατρικού δικτύου mitos21 Ιφιγένεια Ταξοπούλου, ο βραβευμένος με βραβείο «Κάρολος Κουν» σκηνοθέτης Χρήστος Σουγάρης και πιθανόν ακόμη ένα πρόσωπο. Θα υπάρχουν επίσης περιφερειακοί σύμβουλοι και σύμβουλοι επί τιμή (οι τελευταίοι αμισθί).

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Άνθρωποι, οι οποίοι όπως επισήμανε ο κ. Πελτέκης, είναι «ο καθένας εξειδικευμένος στον τομέα του, άνθρωποι της πόλης, οι οποίοι έχουν υπηρετήσει το Κρατικό ο καθένας με διαφορετικό τρόπο και αυτή τη στιγμή διαπρέπουν ο καθένας στον τομέα του σε άλλες θέσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό».

Η ομάδα, με επικεφαλής τον καλλιτεχνικό διευθυντή, θα παίρνει τις αποφάσεις για το ρεπερτόριο, την εικόνα προς τα έξω και συνολικά τις πολιτικές του ΚΘΒΕ. «Στόχος μας είναι να καταφέρουμε να έχουμε πολύ σύντομα προγραμματισμό τουλάχιστον για την πρώτη διετία και σε αρκετά ικανοποιητικό βαθμό και για την τριετία».

Τα «κλειδιά» για το «τιμόνι» του ΚΘΒΕ

Η εισήγηση του Αστέρη Πελτέκη, που του έδωσε τελικά το «τιμόνι» του ΚΘΒΕ, κάλυπτε, όπως σημειώνει ο ίδιος, όλους τους τομείς του θεάτρου, καθώς συνολική είναι και η προσωπική του διαδρομή. Έχει διδάξει και έχει διευθύνει δραματικές σχολές, υπήρξε επικεφαλής θεατρικών ομάδων στην Ελλάδα και το εξωτερικό, έχει σπουδάσει θεατρολογία στο ΑΠΘ, είναι κάτοχος Μεταπτυχιακού και υποψήφιος διδάκτορας στην Πολιτιστική Διαχείριση.

Εκτιμά ότι στην τελική απόφαση έπαιξε ρόλο και το ότι έχει υπάρξει πρωταγωνιστής στο Κρατικό, είναι «παιδί», -όπως λέει- της Σχολής του Θεάτρου, ξέρει το θέατρο και τους ανθρώπους του και γνωρίζει τις λειτουργίες του και τις σκηνές του.

«Εχθρός» το απρόβλεπτο, αλλά «όπλο» η ετοιμότητα

Το μόνο που φοβίζει τον πρώτο καλλιτεχνικό διευθυντή του ΚΘΒΕ που ορίστηκε με απόφαση πενταμελούς επιτροπής αξιολόγησης των υποψηφιοτήτων -μια διαδικασία που ακολουθήθηκε για πρώτη φορά στον Οργανισμό- είναι ο απρόβλεπτος παράγοντας.

«Να συμβεί κάτι που δεν άπτεται της δικής μας ικανότητας να αντιμετωπίσουμε τα πράγματα, όπως μια πανδημία ή ένας πόλεμος», λέει χαρακτηριστικά. Τονίζει, ωστόσο, ότι ακόμη και σε έκτακτες συνθήκες απαιτείται ετοιμότητα και λύσεις.

«Είδαμε μέσα στην πανδημία θέατρα που βρήκανε λύσεις, όπως του Δημήτρη Τάρλοου. Ήταν από τους πρώτους που έκανε live streaming, απευθύνθηκε σε ανθρώπους που είχαν την τεχνογνωσία να το κάνουν σωστά και λειτούργησε πολύ καλά. Πρέπει να είμαστε έτοιμοι να βρίσκουμε λύσεις βάσει των συγκυριών, να αντιμετωπίζουμε τα πράγματα στην ώρα τους για να μη μείνουμε πίσω. Νομίζω αυτό ήταν το μειονέκτημα στην προηγούμενη περίοδο. Δεν βρέθηκαν ακριβώς οι λύσεις για να μπορέσει να υπάρξει το θέατρο», σημειώνει.

Ηρώνδας Vs Αριστοφάνη

Το ρεπερτόριο του ΚΘΒΕ θα κινηθεί σε τρεις άξονες: Αντιπολεμικό, ουμανιστικό και υπαρξιακό. «Προσπαθούμε να κάνουμε ένα ρεπερτόριο το οποίο να μην είναι σπαράγματα τυχαιότητας, αλλά ένα με συγκεκριμένο όραμα, στόχο, σημειολογική πρόταση. Να καλύψουμε τα γούστα όλων των θεατών, χωρίς να κάνουμε έκπτωση στην ποιότητα και στην παροχή του ψυχαγωγικού προϊόντος. Θα φροντίσουμε με κάθε μέσο και κάθε τρόπο που έχουμε, να φέρουμε τον κόσμο πιο κοντά στο θέατρο», υπογραμμίζει.

Για το καλοκαίρι του 2022 αποφασίστηκε ήδη να συνεχίσει το «ταξίδι» της η «Ελένη» του Ευριπίδη, σε μετάφραση Παντελή Μπουκάλα και σκηνοθεσία Βασίλη Παπαβασιλείου, με τον Αστέρη Πελτέκη να δηλώνει συγκινημένος που βρήκε αυτήν την παράσταση ως «προίκα».

Παράλληλα «σκαρώνεται» και μία ακόμη παραγωγή, η πρώτη δουλειά με την υπογραφή του ως καλλιτεχνικού διευθυντή.

«Ήθελα η πρώτη δουλειά που θα κάνουμε να έχει σε κάποιο επίπεδο σχέση με την Αναγέννηση. Η πρόταση θα απαρτίζεται από δύο μέρη. Θα είναι ο Ηρώνδας, ένας συγγραφέας των ελληνιστικών χρόνων που ήταν το «πάτημα» της Αναγέννησης, εναντίον του Αριστοφάνη που ήταν το παλιότερο αρχετυπικό θέατρο. Ένα πρότζεκτ στο οποίο ο Αριστοφάνης θα «ζητάει τα ρέστα» από τον Ηρώνδα γιατί μικραίνει τους αρχετυπικούς χαρακτήρες και τους βάζει μέσα σε καθημερινά πλαίσια, το οποίο ήταν το απαύγασμα της ελληνιστικής τέχνης, που οδήγησε στην Αναγέννηση και έφτασε μέχρι τον Τσέχοφ και το σημερινό ρεαλισμό και νατουραλισμό», εξηγεί ο κ. Πελτέκης.

Στο μεταξύ, για μετά το Πάσχα, έχουν ήδη συμφωνηθεί κάποιες μετακλήσεις, όπως το «Terror» που παίζεται τώρα στην Αθήνα, και κάποιες άλλες παραστάσεις που αναμένεται να ανέβουν άμεσα στη Μονή Λαζαριστών.

Για τη Μονή Λαζαριστών -που κυρίως λόγω της απόστασής της από το κέντρο της Θεσσαλονίκης, μένει συχνά με πολλά άδεια καθίσματα- ενδέχεται να εξεταστεί και η δυνατότητα μεταφοράς θεατών από το κέντρο της πόλης προς το θέατρο. «Αναζητούνται συνεργασίες με επιχειρηματίες της Θεσσαλονίκης σε πολλά επίπεδα», σημειώνει ο κ. Πελτέκης και προσθέτει ότι επιθυμία του είναι να υπάρξει ένα πρωτόκολλο συνεργασίας όλων των πολιτιστικών φορέων της πόλης.

Ανοιχτές οντισιόν και οι ηθοποιοί του ΚΘΒΕ

Ο νέος καλλιτεχνικός διευθυντής του ΚΘΒΕ δηλώνει υπέρμαχος των ανοιχτών ακροάσεων και αυτό θα γίνει και για την καλοκαιρινή παραγωγή. «Θα απευθύνουμε πρόσκληση σε όλο τον κόσμο και εύχομαι να βρίσκουμε καινούργιους ανθρώπους να μπαίνουν στο δυναμικό, προσπαθώντας να συντηρήσουμε και να κρατήσουμε και τους ανθρώπους του θεάτρου», εξηγεί και υπογραμμίζει ότι το θέατρο στη Θεσσαλονίκη είναι μια ιδιάζουσα περίπτωση, καθώς οι ηθοποιοί έχουν ελάχιστες εναλλακτικές πλην του Κρατικού.

Το ΚΘΒΕ, βάσει του καταστατικού του, πρέπει να έχει 100 ηθοποιούς, με τον κ. Πελτέκη να σημειώνει ότι ένας τέτοιος θεατρικός οργανισμός πρέπει να έχει έναν πυρήνα 50-60 ηθοποιών όλων των ηλικιών και της γκάμας που χρειάζονται στο θέατρο και από κει και πέρα να εναλλάσσονται και άλλοι ηθοποιοί.

Δεν αποκλείει και το ενδεχόμενο να έχει το Θέατρο και περισσότερους από 100 ηθοποιούς, εφόσον υπάρχουν οι πόροι και τα ταμεία πηγαίνουν καλά. Για τον ίδιο, βασικό είναι να αρέσουν οι παραγωγές του ΚΘΒΕ στον κόσμο, να υπάρξουν χορηγίες και να αξιοποιηθούν ευρωπαϊκοί πόροι. Στόχος του είναι το Κρατικό να λειτουργήσει ως μία κοιτίδα πολιτισμού. «Ένας θεατρικός οργανισμός που είναι για όλη την πόλη σε όσο περισσότερα επίπεδα μπορεί», σημειώνει.

Συνεργασία με μικρές ομάδες και το «στοίχημα» με το κοινό

Ο Αστέρης Πελτέκης με την ομάδα του, σχεδιάζουν συνεργασία με μικρές θεατρικές ομάδες, είτε επαγγελματικές, είτε ημιεπαγγελματικές, είτε ερασιτεχνικές ώστε να τις βοηθήσουν όπου υπάρχει ανάγκη, καθώς εκτιμά ότι ένας υγιής ανταγωνισμός μπορεί να «ξυπνήσει» και το Κρατικό. «Αν δημιουργηθούν κοιτίδες που με ωραίο τρόπο θα ιντριγκάρουν η μία την άλλη, αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα μια καλύτερη και μεγαλύτερη παραγωγή πολιτιστικού προϊόντος», εξηγεί.

Θεωρεί ότι το ΚΘΒΕ έχει χάσει αρκετές φορές την επαφή με το κοινό και είναι κάτι που θέλει να αντιστρέψει. Σε αυτό το πλαίσιο θα σχεδιαστούν νέες τιμολογιακές πολιτικές, αλλά και νέες πρακτικές, όπως μια εφαρμογή που θα μπορεί να την έχει ο καθένας στο κινητό, πακέτα εκπτωτικών εισιτηρίων και άλλα.

Μουσική και ακροβατική στη Σχολή του ΚΘΒΕ

Αλλαγές δρομολογεί ήδη και στα μαθήματα της Δραματικής Σχολής. Θα μπει μάθημα ενός μουσικού οργάνου και μάθημα ακροβατικών. «Ζητούνται πολύ από τους σύγχρονους σκηνοθέτες, γιατί το θέατρο έχει πλέον αρκετές απαιτήσεις. Όσο περισσότερο προσόντα αναπτύξουμε για τους μαθητές μας, τόσο περισσότερο θα είναι χρήσιμοι και περιζήτητοι», σημειώνει.

Το Παρίσι στη Θεσσαλονίκη και η Θεσσαλονίκη στο Παρίσι

Τα προηγούμενα 24ωρα, ο Αστέρης Πελτέκης βρέθηκε στο Παρίσι, έχοντας ήδη έχει κλείσει τα δικαιώματα ενός καινούργιου έργου που αναφέρεται στους Εβραίους της Πολωνίας. Ένα κείμενο, που έχει γράψει και σκηνοθετήσει η πρωτοεμφανιζόμενη συγγραφέας Melody Mourey.

Η πρόταση του καλλιτεχνικού διευθυντή θα είναι να ανέβει για πρώτη φορά αυτό το έργο σε άλλη ευρωπαϊκή χώρα εκτός της Γαλλίας και να έρθει η ίδια να το σκηνοθετήσει. Επίσης, θα προτείνει να στείλει το ΚΘΒΕ στο Παρίσι δικό του έργο με δικό του σκηνοθέτη. «Θα ήθελα να είναι αυτό το άνοιγμα μια πρώτης συνεργασίας με το κέντρο της Ευρώπης, με το Παρίσι που είναι η έδρα της Ένωσης Θεάτρων της Ευρώπης», σημειώνει, τονίζοντας ότι θεωρεί απαραίτητη την αναθέρμανση των σχέσεων του ΚΘΒΕ με την Ένωση.

Πηγή: ΑΠΕ – ΜΠΕ

 

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης