Της Ελένης Δρίβα
 

Σε μια άκρη των Lands Between, στην όμορφη και επικίνδυνη περιοχή του Limgrave, ένας σαμουράι ξεπροβάλει μέσα από ένα παλιό κτήριο. Ο άνδρας δεν θυμάται πολλά. Θυμάται όμως ότι πολέμησε ένα αλλόκοτο πλάσμα, με πολλά άκρα, το οποίο αφότου τον νίκησε τον πέταξε από τα τείχη ενός κάστρου και έτσι βρέθηκε σε έναν υπόγειο χώρο. Θυμάται και τη φωνή μιας κοπέλας, όμως δεν μπορεί να θυμηθεί τι έλεγε.
 

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Μπροστά του, λίγα μέτρα μακριά, σε ένα ύψωμα, στέκεται κάποιος. Ο σαμουράι πλησιάζει και ο άγνωστος τον ενημερώνει πως, αν θέλει να έχει μια ελπίδα, τότε θα πρέπει να νικήσει πέντε ημίθεους, τα παιδιά της πρώην βασίλισσας Marika. Με γλαφυρό ύφος του εξηγεί, επίσης, ότι ο σαμουράι πλέον θεωρείται Tarnished. Τι είναι αυτό; Δεν του εξηγεί περαιτέρω και έτσι ο σαμουράι πηδάει από το ύψωμα και αρχίζει να περιπλανιέται, ακολουθώντας ένα χρυσό φως. Σύντομα όμως αρχίζει να ξεμακραίνει από το βασικό μονοπάτι και πάνω σε έναν λόφο βλέπει ένα άγαλμα, που κρατάει ένα κοίλο σκεύος στα χέρια. Ακριβώς από κάτω ανθίζει ένα λουλούδι, το οποίο ο σαμουράι κόβει και κουβαλάει μαζί του στην κορυφή, όπου περιμένει το παράξενο άγαλμα. Από ένστικτο, ακουμπάει το λουλούδι μέσα στο σκεύος και τότε ξεπροβάλει μια απαλή ακτίδα από το λουλούδι που τον οδηγεί σε μια πόρτα, κρυμμένη, λίγο πιο πέρα.
 

 

Όπως πολύ σύντομα καταλαβαίνει ο σαμουράι, το άγαλμα του έδειξε τον δρόμο για μια κατακόμβη. Στους διαδρόμους της ο άνδρας βρίσκει μικρά, πέτρινα πλάσματα που θυμίζουν γκαργκόιλ και προσπαθούν να τον σκοτώσουν, όμως με κόπο τελικά φτάνει στο τέλος της κατακόμβης και βρίσκει έναν μοχλό. Όταν τον τραβάει κάπου ανοίγει μια πόρτα και εκείνος θυμάται ότι υπήρχε μια σχεδόν στην αρχή του κτίσματος, που δεν άνοιγε νωρίτερα. Επιστρέφοντας, περνάει το κατώφλι και μπαίνει σε ένα μεγάλο, σκοτεινό δωμάτιο. Στο τέλος κάτι κινείται και ανάβει μια φωτιά. Η φωτιά πλησιάζει και ο σαμουράι αντικρίζει μια πέτρινη γάτα με σπαθί και τη φωτιά να καίει στην ουρά της, σαν δάδα. Η γάτα αρχίζει να αιωρείται, ο σαμουράι, απροετοίμαστος για τη μάχη, δεν έχει αλλά θεραπευτικά αντικείμενα μαζί του και πριν σηκώσει την ασπίδα του, το άγαλμα προσγειώνεται πάνω του και μετά σκοτάδι…
 

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Ο εν λόγω σαμουράι είναι ο χαρακτήρας που επιλέξαμε ξεκινώντας το ταξίδι μας στον κόσμο του Elden Ring, το νέο παιχνίδι της FromSoftware. Και αυτό που περιγράψαμε ήταν ένα από τα πρώτα γεγονότα του τίτλου. Ακολούθησαν αμέτρητα άλλα. Παράξενα, αστεία, ανατριχιαστικά και επικά. Ο ανοιχτός κόσμος των Lands Between είναι γεμάτος με κάθε λογής τοπία και πλάσματα. Περιστασιακά θα συναντήσετε και φίλους, σύμμαχους. Περιστασιακά όμως και σπάνια.
 

Το σύμπαν του Elden Ring είναι πλούσιο. Σε κάθε γωνιά του υπάρχει κάτι να κάνεις, κάτι να βρεις, μια νέα, διαφορετική περιοχή για να εξερευνήσεις. Κρύβει φρικτές και σκοτεινές ιστορίες. Δεν υπάρχουν παραμύθια. Παρ’ όλα αυτά, υπάρχουν που και που και άλλες, διαφορετικές ιστορίες. Μερικές είναι λυπητερές και άλλες αμφιλεγόμενες. Καμία δεν είναι χαρούμενη, αλλά καμιά φορά, υπάρχουν στιγμές που γεννάνε ελπίδα. Το βιντεοπαιχνίδι της FromSoftware “ανθίζει” μέσα στη δυστυχία και τη μιζέρια. Θριαμβεύει και θεριεύει. Καταμεσής της τραγωδίας, προσφέρει έναν πανέμορφο και ενδιαφέροντα ανοιχτό κόσμο, έναν από τους καλύτερους που έχουμε δει ποτέ σε παιχνίδι ρόλων. Το άλμα της αξιέπαινης εταιρείας ανάπτυξης στο μοτίβο του open world δεν είναι μόνο επιτυχημένο, είναι υποδειγματικό.
 

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Τα Lands Between σας προκαλούν να τα εξερευνήσετε. Είναι σχεδόν αδύνατο να μην παρεκκλίνετε του βασικού μονοπατιού που σας οδηγεί στους πέντε ημίθεους και αν κρίνουμε από την ύπαρξη του πιστού μας φίλου και αξιόπιστου… μεταφορικού μας μέσου, Torrent, τότε η FromSoftware θέλει να αποκλίνουμε. Θέλει να πάμε στη σπηλιά με τους μαϊμουδάνθρωπους, να ανέβουμε στον λόφο που μας έχει στήσει ενέδρα μια τερατώδης αρκούδα και να ορμήξουμε στους λύκους που ξεπροβάλλουν μέσα από την καταιγίδα, λες και πήδηξαν μέσα από τα σύννεφα. Και ο Torrent, εφόσον τον προστατεύσουμε, θα είναι πάντα εκεί για να μας βοηθήσει να μετακινηθούμε γρήγορα, ευέλικτα και διασκεδαστικά όλο και πιο μακριά, όλο και πιο ψηλά. Σαν ένα πιστό άλογο, σε διασταύρωση με τράγο(;) – σε περίπτωση που δεν το έχετε καταλάβει ακόμα, ο κόσμος του Elden Ring δεν στερεύει ποτέ από φαντασία.
 

Ο Torrent, όμως, δεν υπάρχει μόνο για να καλύπτετε αποστάσεις, αφού θα είναι σύντροφός σας και στη μάχη. Η έφιππη σύγκρουση είναι κάτι που βλέπουμε για πρώτη φορά σε παιχνίδι της FromSoftware και είναι μια απολαυστική προσθήκη. Πέρα από τις επιλογές που προσφέρει το σύστημα μάχης αυτόνομα (θα μιλήσουμε για αυτές εντός ολίγου), η δυνατότητα να μονομαχήσετε καβάλα στον Torrent δίνει ακόμα περισσότερες νέες διαστάσεις και ταχύτητες στις συγκρούσεις. Σας επιτρέπει να περάσετε τρέχοντας ανάμεσα από ομάδες εχθρών και με μερικά σωστά τοποθετημένα χτυπήματα από τη ράχη του Torrent να μειώσετε τις απειλές και εν τέλει να τις εξαλείψετε. Σας επιτρέπει να πολιορκήσετε το φάντασμα ενός βαρκάρη, που κατά τα άλλα θα σας έστελνε στο τελευταίο checkpoint (site of grace) με ευκολία και έπειτα εσείς θα έπρεπε να τρέξετε να μαζέψετε τα runes σας, το currency του παιχνιδιού με το οποίο αγοράζετε πράγματα, αναβαθμίζετε τα όπλα σας και δυναμώνετε τον χαρακτήρα σας. Και, πάνω από όλα, σας δίνει την ευκαιρία να έρθετε αντιμέτωποι με έναν δράκο σε μια επικών διαστάσεων σύγκρουση στο κέντρο μιας λίμνης, μεταξύ άλλων. Το να σαρώνεις τις περιοχές του Elden Ring μαζί με τον Torrent είναι πιο απολαυστικό και από τα πολύ σύντομα loading screens.
 

Ιδιαίτερα εθιστικές είναι και οι μάχες όταν είστε πεζοί. Το Elden Ring προσφέρει δεκάδες όπλα και πανοπλίες, σας δίνει τη δυνατότητα να δημιουργήσετε το δικό σας στιλ και να υποστηρίξετε τις επιλογές σας μέχρι τέλους. Όμως τα σπαθιά, τα δόρατα, τα τόξα, τα ραβδιά και οι πανοπλίες είναι το λιγότερο. Ακόμα και αν χρησιμοποιείτε τον ίδιο εξοπλισμό με κάποιον άλλον, μπορείτε να έχετε τελείως διαφορετική προσέγγιση. Τα ashes of war, ειδικές κινήσεις που μπορείτε να χρησιμοποιήσετε την ώρα της μάχης, βοηθούν ιδιαίτερα σε αυτό. Γιατί, εκτός από τις εντυπωσιακές κινήσεις που φέρουν, μπορούν να αλλάξουν και τα στατιστικά των όπλων σας ή και από ποιο στατιστικό αντλούν δύναμη (scaling). Οι επιλογές είναι φαινομενικά εκατοντάδες και δεν σας αναγκάζουν να μείνετε πιστοί σε ένα στιλ. Ένας σαμουράι μπορεί να γίνει μάγος και ένας μάγος σαμουράι ή μπορείτε να είστε και τα δύο ταυτόχρονα, πιο ενδιαφέρον· πόσο μάλλον όταν μπορείτε να επιλέξετε και summons που θα σας συντροφεύουν στις πιο δύσκολες συγκρούσεις, είτε σε μορφή λύκων ή μέδουσας, είτε ως μια στρατιά από zombie, μεταξύ άλλων. 
 

Άσχετα από το τζέρτζελο που δημιουργήθηκε στο διαδίκτυο, το οποίο σχολίασε με το γνωστό του χιούμορ την αργοπορημένη προσθήκη του στάσιμου άλματος σε παιχνίδι της FromSoftware για πρώτη φορά, η ύπαρξη του είναι όντως σημαντική. Δεδομένο για την εποχή που ζούμε και τα παιχνίδια που παίζουμε πια μεν, καθοριστικό για το gameplay του Elden Ring δε, το jump δίνει ελευθερία στη μάχη, προσθέτει κινήσεις και δίνει… ύψος στον παίκτη μας, ο οποίος πλέον μπορεί να κάνει jump attack στους εχθρούς για να τους αποσταθεροποιήσει. Έτσι απλά. Και σε συνδυασμό με όλα όσα προαναφέραμε, καθώς και τη δυνατότητα της αθόρυβης προσέγγισης (stealth), δημιουργείται ένα εξαιρετικό μιξ και ένα απολαυστικό μοτίβο όσον αφορά στο gameplay.
 

Και τώρα ήρθε η ώρα να αναφερθούμε σε αυτό το επίμαχο σημείο, αυτό που έχει χαρίσει στη FromSoftware την τεράστιων διαστάσεων φήμη της μέσα από τους προηγούμενους τίτλους της: τη δυσκολία του παιχνιδιού. Τελικά, είναι δύσκολο το Elden Ring; Ναι, είναι. Όμως, δεν είναι τόσο δύσκολο όσο τα Dark Souls, το Bloodborne και το Sekiro: Shadows Die Twice. Όχι, δεν του λείπουν τα bosses που σας κάνουν να νιώθετε πως είστε ο Βενιαμίν και σίγουρα τα χτυπήματά τους δεν είναι λιγότερο επικίνδυνα, αλλά το νέο παιχνίδι της ιαπωνικής εταιρείας “συγχωρεί” πιο εύκολα τα λάθη για δύο λόγους. Πρώτον, έχει αμέτρητα checkpoints (sites of grace), σε πολύ βολικά σημεία, στα οποία μπορείτε να κάνετε fast travel σχεδόν πάντα και από σχεδόν οπουδήποτε, χωρίς κάποιο κόστος, πέρα από το γεγονός ότι οι εχθροί ξαναεμφανίζονται. Δεύτερον, όσο και αν δυσκολεύεσαι κάπου, πάντα θα μπορείς να φύγεις, να πας κάπου αλλού, να κάνεις κάτι άλλο, να δυναμώσεις τον χαρακτήρα σου και μετά να επιστρέψεις, ίσως να καλέσεις και άλλους παίκτες για βοήθεια. Δεν είσαι καταδικασμένος να πολεμάς ξανά και ξανά το ίδιο boss και να σε συντριβεί επανειλημμένα μέχρι τα νεύρα σου να μην αντέχουν άλλο ή μέχρι τελικά να τα καταφέρεις.
 

Πιο εύκολο είναι να κατανοήσει κανείς και το τι γίνεται. Η FromSoftware είναι γνωστή για τη μινιμαλιστική της αφήγηση, η οποία έχει τη δική της, ξεχωριστή γοητεία, όμως σε ένα τόσο μεγάλο παιχνίδι μια τέτοια προσέγγιση θα ήταν χαοτική. Τα Lands Between φιλοξενούν ιππότες, πρίγκιπες, ευγενείς, απατεώνες, ήρωες και διδάκτορες με αμφιλεγόμενες τακτικές που θα ζητήσουν τη βοήθειά σας ή θα σας προσφέρουν τη δική τους και ο στόχος τους είναι ξεκάθαρος μέσα από τα λεγόμενά τους. Μην περιμένετε να δείτε μεγάλους διαλόγους και ντουζίνες από cutscenes όμως και πρωτίστως, μην υπολογίζετε σε quest tabs και μενού με υπενθυμίσεις για να σας βοηθούν να θυμηθείτε. Ο χάρτης και η μνήμη σας είναι οι καλύτεροι σας φίλοι. Όσο για τους λάτρεις του lore, το χέρι του George R.R. Martin έχει κάνει τα μαγικά του, έχει απλώσει την αιματοβαμμένη χρυσόσκονή του και αυτό είναι προφανές και ονειρικό για τους θαυμαστές του και μη.
 

Αν έπρεπε να περιγράψουμε το Elden Ring με ελάχιστες λέξεις, μια από τις πρώτες που θα επιλέγαμε θα ήταν η “ποικιλία”. Τα Lands Between προσφέρουν μια τεράστια γκάμα από τοποθεσίες, που διαφέρουν τόσο οπτικά, όσο και από άποψη οικοσυστήματος. Διαφορετικές περιοχές κρύβουν διαφορετικά είδη ζωής, βλάστησης και εχθρών. Και πρόκειται για έναν τερατώδη χάρτη. Με αμέτρητα μυστικά, σπηλιές, ορυχεία, κατακόμβες, κάστρα, δάση και χωριά, μεταξύ άλλων. Οι εχθροί που καλείστε να αντιμετωπίσετε είναι διαφορετικοί ανά περιοχή, τόσο σε εμφάνιση, όσο και σε προσέγγιση. Τα bosses εμφανίζονται σε αφθονία, κρυμμένα στα βάθη των dungeons, περιμένοντας με υπομονή σε κάποιο φρούριο ή περιφερόμενα ακόμα και έξω στον κόσμο, σε συγκεκριμένες ώρες της ημέρας και μη. Το Elden Ring δεν αναμασάει εύκολα καταστάσεις και απειλές, προσφέρει καινούργιες κάθε φορά, γενναιόδωρα και “χαιρέκακα”.
 

Μιλώντας για έναν τίτλο της FromSoftware, δεν θα μπορούσαμε παρά να σταματήσουμε για μια στιγμή ώστε να αναφερθούμε στο soundtrack. Το έπος του Elden Ring ντύνουν εξαιρετικά και ιδανικά οι σκοτεινές και επιβλητικές νότες πέντε διαφορετικών συνθετών. Χορωδίες και βαρύτονα όργανα “κεντούν” τους ύμνους των μαχών, ενώ οι πιο φωτεινές μελωδίες και τα απαλά μοτίβα στολίζουν συνήθως την εξερεύνηση. Μπορείς να χαθείς στη μουσική επένδυση του παιχνιδιού, όσο εύκολα χάνεσαι στον επικίνδυνο κόσμο του.
 

Σαν ένας άλλος Γολιάθ, το Elden Ring μπορεί να είναι τιτάνιο, αλλά δεν είναι αψεγάδιαστο (όπως τα bosses του, που δεν είναι άτρωτα). Με κάθε νέα κυκλοφορία γίνεται ολοένα και πιο ξεκάθαρο πως τα παιχνίδια της FromSoftware δεν έχουν ως σκοπό να θεωρηθούν τεχνολογικό πρότυπο, όμως παρότι δεν αποτελεί βασικό τους στόχο, αυτό δεν σημαίνει πως δεν θα κριθούν για αυτό. Το Elden Ring κυκλοφορεί κατά τη διάρκεια μιας χρονιάς που οι κονσόλες ήδη έχουν δείξει επιτυχώς τα δόντια τους και αναμένεται να συνεχίσουν με τον ίδιο ρυθμό. Η σύγκριση με άλλους τίτλους είναι αναπόφευκτη και η διαφορά εμφανής. Τα animations έχουν μείνει πίσω, τα textures ποικίλουν ποιοτικά ανάλογα με το αντικείμενο και γενικά, κατά το ντεμπούτο του, το παιχνίδι έχει βρεθεί στο επίκεντρο της προσοχής τόσο λόγω του υπέροχου κόσμου που προσφέρει, όσο και λόγω των προβληματικών επιδόσεών του.
 

Εάν η FromSoftware δεν επιθυμεί να έρχεται αντιμέτωπη με τις βάσιμες κριτικές των παικτών όσον αφορά τον συγκεκριμένο τομέα, τότε οφείλει να το πάρει απόφαση και να επενδύσει περισσότερο σε αυτόν. Το remake του Demon’s Souls, άλλωστε, μας έχει ήδη δώσει μια γεύση για το πως είναι ένας τίτλος της εταιρείας που είναι και άρτιος τεχνικά (αν και έχουμε την Bluepoint Games να ευχαριστήσουμε για αυτό).
 

Χαρακτηριστικά, στις κονσόλες, πέρα από την ξεπερασμένη προσέγγιση στους τομείς που προαναφέραμε, υπάρχει και αστάθεια στο frame rate. Τα PlayStation 5 και Xbox Series X/S προσφέρουν δύο modes. Το ένα εστιάζει στην ανάλυση (quality) και επιτρέπει στους παίκτες να παίξουν σε 4K και 60 fps, το άλλο στα καρέ το δευτερόλεπτο (frame rate), με ανάλυση 2688×1512 και -θεωρητικά- σταθερά 60 fps. Όμως και στις δύο περιπτώσεις παρατηρούνται frame drops, με το quality mode να κυμαίνεται από τα 30 καρέ το δευτερόλεπτο, μέχρι τα 60, με μεγάλη αστάθεια. Το frame rate mode τα καταφέρνει καλύτερα, περιορίζοντας τις διακυμάνσεις από τα 60 fps μέχρι τα 45, όμως και εκεί υπάρχουν πτώσεις στα καρέ. Για το εν λόγω παιχνίδι σίγουρα προτιμάται το frame rate mode. Ειρωνικά, έχει αποδειχθεί ότι ο καλύτερος τρόπος να επιτύχετε σταθερό frame rate είναι να παίξετε στο PlayStation 5 την έκδοση του PlayStation 4 και αυτό γιατί η συγκεκριμένη έκδοση έχει χαμηλότερη ανάλυση (1800p), με αποτέλεσμα να διατηρεί τα 60 fps.
 

Μεγαλύτερα, τη δεδομένη στιγμή, είναι τα προβλήματα στο PC, ασχέτως τα specs του έκαστου χρήστη. Στη συγκεκριμένη πλατφόρμα υπάρχει μεγάλο θέμα με το stutter (παρατηρείται σε πολύ μικρότερο βαθμό και συχνότητα και στις κονσόλες), ειδικά στην αρχή και όταν οι παίκτες επισκέπτονται για πρώτη φορά μια περιοχή. Πρόκειται για ένα πρόβλημα που παρατηρείται συχνά σε παιχνίδια που χρησιμοποιούν το DirectX 12.
 

Έπειτα, ο τεράστιος κόσμος του Elden Ring έχει το τίμημά του σε όλες τις πλατφόρμες. Δεν είναι λίγες οι φορές που θα δείτε assets να φορτώνουν μπροστά στα μάτια σας, αν και όχι σε πολύ κοντινή απόσταση. Περάσαμε αρκετές φορές τρέχοντας από περιοχές και πάνω από τη ράχη του Torrent προσέξαμε τα δέντρα και το γρασίδι να “γεμίζουν” τμηματικά, όσο πλησιάζαμε και τα textures στα κτήρια να φορτώνουν με μια καθυστέρηση. Κοιτώντας από ένα ύψωμα τα εδάφη που απλώνονταν μπροστά μας ομολογουμένως το περιμέναμε αυτό το φαινόμενο, μιας και μιλάμε για πλούσιες εκτάσεις, γεμάτες πράγματα, που για μεγάλες αποστάσεις δεν χωρίζονται από κάποιο loading screen. Όσον αφορά στους ίδιους τους χρόνους φόρτωσης πάντως, η ελάχιστη διάρκειά τους ήταν μια ευχάριστη έκπληξη.
 

Παρά τα τεχνικά -κυρίως- ελαττώματά του, το Elden Ring πετυχαίνει με υψηλή ακρίβεια όλα όσα θα έπρεπε να επιδιώκει ένα παιχνίδι του είδους του. Ο ανοιχτός κόσμος του έχει εξαιρετική δομή, είναι πλούσιος σε περιεχόμενο, ποικιλία και ζωή και θα αποτελέσει παράδειγμα προς μίμηση για πολλά παιχνίδια. Οι τρόποι που μπορεί να τον προσεγγίσει ο παίκτης είναι πάρα πολλοί και όλοι άκρως διασκεδαστικοί. Ο νέος τίτλος της FromSoftware δεν καταλαμβάνει μόνο μια θέση ανάμεσα στις καλύτερες κυκλοφορίες της χρονιάς, αλλά και ανάμεσα στα καλύτερα RPG παιχνίδια, ανοιχτού κόσμου, όλων των εποχών. Η ιαπωνική εταιρεία κατάφερε να ταράξει τα νερά της gaming βιομηχανίας για ακόμα μια φορά, αψηφώντας τις “άχρωμες” εκτάσεις που άλλες εταιρείες ανάπτυξης ονομάζουν open world RPGs. Ο πήχης ανέβηκε, η FromSoftware φρόντισε για αυτό μέσα από το τιτάνιο και μαγικό σύμπαν των Lands Between.
 

Βαθμολογία

 

Πληροφορίες‌

Τίτλος:‌ Elden Ring
Διαθέσιμο‌ ‌σε:‌ PC, PS5, PS4, Xbox Series X|S, Xbox One
Δοκιμάστηκε‌ ‌σε:‌ PS5
Εταιρεία‌ ‌Ανάπτυξης:‌ FromSoftware
Εκδότρια‌ ‌Εταιρεία:‌ Bandai Namco Entertainment
Είδος:‌ Action role-playing
Ηλικίες:‌ 16+‌ ‌
Ημ/νία‌ ‌Κυκλοφορίας:‌ 25 Φεβρουαρίου 2022

Το παιχνίδι μάς παραχωρήθηκε από την εκδότρια εταιρεία για τις ανάγκες του review.

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης