Του Παύλου Κρούστη
Ένα από τα πιο βαριά ονόματα στον χώρο των racing games είναι αδιαμφισβήτητα αυτό του Gran Turismo. H σειρά της Polyphony Digital και των PlayStation Studios έχει ταυτιστεί από τη μία με την πορεία του ίδιου του PlayStation brand και από την άλλη με την μοναδική οπτική και την προσοχή στη λεπτομέρεια που αφιερώνει ο δημιουργός της, Kazunori Yamauchi.
Κι ενώ έπεται η κυκλοφορία του Gran Turismo 7, του πρώτου παιχνιδιού της σειράς για το PlayStation 5, αλλά και του πρώτου βασικού τίτλου εδώ και περίπου 9 χρόνια, η Sony μάς έδωσε τη δυνατότητα να παρακολουθήσουμε ένα media briefing περίπου 30 λεπτών, μαζί με ένα Q&A session, από τα οποία μάθαμε σχεδόν για κάθε πτυχή του τίτλου, τα νέα modes, τα νέα χαρακτηριστικά και τελικά τι το κάνει next-gen τίτλο.
Το GT7 συμπίπτει με την 25η επέτειο της σειράς και μπορούμε εύκολα να αντιληφθούμε ότι έχουν αλλάξει πάρα πολλά πράγματα έκτοτε. Για αρχή, έχει αλλάξει η ίδια η κουλτούρα που συνοδεύει τα αυτοκίνητα, όπως ανέφερε και ο ίδιος ο κ. Yamauchi. Με το GT7, η Polyphony Digital θέλει να επαναπροσδιορίσει το Gran Turismo ως “Car Life Simulator” και όχι απλά “racing sim”. To πάθος της ομάδας είναι ισχυρό και σκοπός τους είναι να δείξουν σε παλιούς, αλλά και νέους χρήστες πόσο διασκεδαστική μπορεί να είναι η οδήγηση, το tuning των αυτοκινήτων, αλλά και άλλοι τομείς, όπως η συλλογή ή η διάδραση με άλλους χρήστες. Κατά συνέπεια, όλα αυτά που είδαμε δείχνουν ένα ανανεωμένο Gran Turismo, που έρχεται με την εμπειρία των 25 ετών μαζί με νέα, σύγχρονα στοιχεία.
Κομβικό σημείο στο νέο παιχνίδι είναι το World Map: ο χάρτης που δείχνει τις διαθέσιμες επιλογές συνοδεύεται από τον φινετσάτο σχεδιασμό, καθώς θα μας συνοδεύει η lounge μουσική για μια εμπειρία, που οι φίλοι της σειράς γνωρίζουν και αγαπούν. Εντός του χάρτη θα βρείτε πολλές επιλογές που περιλαμβάνουν ό,τι έχουμε αγαπήσει στο παρελθόν, όπως τα διπλώματα με τα τρόπαιά τους, τα διάφορα πρωταθλήματα, τους πωλητές αυτοκινήτων και άλλα πολλά.
Για αρχή, τα γνωστά πρωταθλήματα επιστρέφουν με πάνω από 34 διαφορετικές τοποθεσίες σε τουλάχιστον 90 διαφορετικά layouts. Οι πίστες περιλαμβάνουν γνωστές, αληθινές, αλλά και άλλες που έχουν δημιουργηθεί για το παιχνίδι. Αυτές συνοδεύονται από δυναμικό σύστημα ημέρας/νύχτας και δυναμικό σύστημα καιρού. Συγκεκριμένα, μπορείτε να παίξετε για παράδειγμα μια πίστα η οποία ξεκινά πρωί με λιακάδα και καταλήγει με τη δύση του ηλίου με έντονη βροχή, αλλά και όλους τους πιθανούς συνδυασμούς αυτών. Το καιρικό σύστημα έχει επιπτώσεις σε πολλαπλά σημεία στο gameplay, τα οποία συνδυάζονται με τις next-gen λειτουργίες που προσφέρει το παιχνίδι. Για παράδειγμα, όταν ξεκινά η βροχή, αρχίζει να ολισθαίνει ο δρόμος και να δημιουργούνται λακούβες με νερό. Αυτό γίνεται σταδιακά, ενώ όταν σταματήσει η βροχή, ο δρόμος και πάλι σταδιακά θα αρχίσει να στεγνώνει, ενώ τελευταίες θα μείνουν οι λακούβες με το νερό. Όλα τα παραπάνω επηρεάζουν την πρόσφυση των οχημάτων και σαφώς τον χειρισμό και το feedback που λαμβάνετε. Μια μεγάλη διαφορά σε σχέση με τα προηγούμενα παιχνίδια έχει να κάνει με τις δραστηριότητες σε κάθε πίστα. Ενώ στους προηγούμενους τίτλους η κάθε μία είχε ταυτιστεί με συγκεκριμένη δραστηριότητα, στο νέο παιχνίδι της Polyphony θα έχουμε ποικιλία.
Στόχος του Gran Turismo 7 είναι να κρατήσει τον παίκτη σε μια εμπειρία διαρκείας και δήλωσαν πως «δεν υπάρχει τερματισμός» και ιδανικά θα ήθελα να κρατήσουν τους παίκτες ακόμη κι έναν χρόνο αργότερα. Πάντα θα υπάρχουν νέα πρωταθλήματα και νέες δραστηριότητες, καθώς το παιχνίδι θα είναι always online, το οποίο βοηθά και στην προσθήκη περιεχομένου και στις αλλαγές σε διάφορα modes, αλλά και στην προστασία από cheating.
Παράλληλα με τα πρωταθλήματα, θα βρείτε πολλαπλά modes για να ασχοληθείτε. Το πρώτο, που ουσιαστικά θα αποτελεί και τη βάση σας είναι το νέο “Café”. Το συγκεκριμένο αποτελεί μια πύλη για να μάθετε τα πάντα γύρω από την αυτοκίνηση, αφού θα περιλαμβάνει εκτενείς πληροφορίες για τα αυτοκίνητα και τους κατασκευαστές τους μέσω μουσείων, όμως η βασική του λειτουργία θα είναι τα menus. Στην ουσία, συμπεριλαμβάνει καταλόγους, οι οποίοι λειτουργούν ως “objectives” και θα καθοδηγήσουν τον παίκτη κατά μήκος και πλάτος του τίτλου. Κάθε menu θα περιλαμβάνει ορισμένους στόχους που θα πρέπει να πετύχετε και θα περιλαμβάνει πάνω από 30 quests. Ολοκληρώνοντας αυτά, πρακτικά θα έχετε ολοκληρώσει και το campaign του παιχνιδιού, χωρίς όμως αυτό να σημαίνει ότι τελειώνει κάτι εδώ.
Μια άλλη τοποθεσία είναι οι πωλητές των αυτοκινήτων, όπως αναφέραμε. Στην ουσία θα μπορείτε να αγοράσετε αυτοκίνητα από τρία διαφορετικά μέρη: Brand Central (καινούργια αυτοκίνητα), Used Car Dealer (μεταχειρισμένα), Legendary Car Dealer (θρυλικά αυτοκίνητα που έχουν πάρει υπεραξία). Στο παιχνίδι θα βρείτε πάνω από 400 αυτοκίνητα με κάθε λεπτομέρεια, ενώ η εταιρεία υπόσχεται updates με νέα αυτοκίνητα, πίστες και πρωταθλήματα. Παράλληλα, η αντιπροσωπεία με τα μεταχειρισμένα θα λαμβάνει updates καθημερινά με αλλαγές σε τιμές και σε μοντέλα.
Άλλο mode κι ένα από τα εξίσου κομβικά σημεία του τίτλου είναι φυσικά το customization. Θα μπορείτε να τροποποιήσετε τα αυτοκίνητά σας τόσο εμφανισιακά, όσο και στο εσωτερικό τους «πειράζοντας» σωρεία παραμέτρων. Συγκεκριμένα ανέφεραν πως πρόκειται για ένα mini game εντός του παιχνιδιού με εντελώς δικό του σύστημα. Τροποποιώντας μία και μόνο ρύθμιση, θα δείτε τους πόντους του αυτοκινήτου σας να αλλάζουν, πατώντας το κουμπί «μέτρησης», το οποίο θα σας δείχνει τις αλλαγές σε πραγματικό χρόνο, ενώ φυσικά θα μπορείτε να το τεστάρετε και ανά πάσα στιγμή στην πίστα.
Παράλληλα, υπάρχει ένα showcase mode, που επιτρέπει τη δημιουργία σχεδίων, liveries, αυτοκόλλητων, αλλά και άλλων στοιχείων, όπως replays και φωτογραφιών. Τα πάντα θα μπορείτε να τα μοιραστείτε μαζί με άλλους παίκτες, ώστε να κατεβάσουν τα σχέδια και το περιεχόμενο που θα έχετε δημιουργήσει. H μηχανή για τα replay επίσης έχει αναβαθμιστεί, με ειδικό random generator για τις κάμερες, ενώ πλέον τα πλάνα θα ακολουθούν τον ρυθμό της μουσικής.
Η μουσική φυσικά παίζει και πάλι τρομερά σημαντικό ρόλο στην εμπειρία του νέου Gran Turismo. Στο παιχνίδι θα βρείτε πάνω από 300 τραγούδια από 75 καλλιτέχνες σε διάφορα είδη. Η μουσική αυτή θα σας συνοδεύει παντού, όμως υπάρχει ένα συγκεκριμένο νέο mode, το οποίο βασίζεται στη μουσική και ονομάζεται “Music Rally”. Σε αυτό ο σκοπός δεν είναι η γρήγορη οδήγηση, αλλά η χαλάρωση και η οδήγηση που συνοδεύεται από μουσική. Δεν είναι εντελώς σαφές το πώς δουλεύει, όμως θα πρέπει να περνάτε από συγκεκριμένα checkpoints για να συνεχίσει ο ρυθμός της μουσικής, ενώ το παιχνίδι σταματά, όταν δεν θα ακούτε πια μουσική. Ίσως θα πρέπει να παίξουμε πρώτα για να μεταφέρουμε καλύτερα πώς ακριβώς λειτουργεί.
Περνώντας τέλος στο πιο τεχνικό κομμάτι, έχουμε σίγουρα το πιο εξελιγμένο παιχνίδι της σειράς και όχι μόνο. Θα υπάρχουν δύο modes για τα γραφικά: ένα “framerate mode”, που θα λειτουργεί σε κάθε πτυχή του στα 60 fps κι ένα “ray-tracing mode”, το οποίο θα εφαρμόζει φωτισμό και αντανακλάσεις RT σε κάθε mode «στο οποίο δεν θα απαιτούνται γρήγορες αντιδράσεις από τον παίκτη». Δηλαδή, θα βλέπουμε ray-tracing αντανακλάσεις και φωτισμό στα race replays, 3D stages και στο rendering του photo mode. Χωρίς να αποσαφηνίζεται και πάλι, καταλαβαίνουμε ότι στους αγώνες και πάλι θα παίζουμε στα 60 fps, κάτι το οποίο καθιστά κάπως ανούσιο το performance mode, όμως αφήνουμε ανοιχτό το ενδεχόμενο να κάνουμε λάθος, καθώς ίσως δεν έχουμε πλήρη πληροφόρηση.
Είναι περιττό φυσικά να πούμε ότι τα πλάνα που έχουμε δει ως τώρα από το παιχνίδι είναι άκρως εντυπωσιακά και αγγίζουν φωτορεαλισμό, έναν όρο που συνοδεύει τη σειρά πολλά χρόνια, όμως εδώ φαίνεται ότι όντως ισχύει. Από τη λεπτομέρεια των ελαστικών και του οδοστρώματος, μέχρι τους φωτισμούς της καμπίνας και πλέον τις εντελώς ρεαλιστικές (ελέω ray-tracing) αντανακλάσεις, φαίνεται πως έχουμε πράγματι τον πιο φωτορεαλιστικό GT τίτλο.
Αντίστοιχη φροντίδα φαίνεται να έχει λάβει και ο ήχος. Στην παρουσίαση είδαμε πώς λειτουργεί το 3D Audio του PlayStation 5, το οποίο εκμεταλλεύεται πλήρως τη μηχανή ήχου του παιχνιδιού. Μπορεί να δημιουργεί έως και 16 διακριτά κανάλια, τα οποία παράγουν ήχους που αντανακλώνται και περνούν μέσα από διαφορετικές επιφάνειες όπως φράχτες και τσιμέντο. Η κάθε μηχανή, η κάθε εξάτμιση, οι ρόδες και άλλα πολλά, παράγουν δικά τους δείγματα δυναμικά και φαίνεται να είναι από τις πιο εντυπωσιακές χρήσεις 3D Audio. Πολλές διαφορετικές ομάδες της Polyphony ταξίδεψαν σε Αμερική, Ευρώπη και Ιαπωνία για να ηχογραφήσουν τις μηχανές και τις εξατμίσεις των αυτοκινήτων.
O ήχος συνοδεύεται από την απτική ανάδραση του DualSense και η προσοχή που έχει δοθεί και πάλι φαίνεται πολύ σημαντική. Έχουν προσέξει τον ρυθμό του παλμού της δόνησης του χειριστηρίου, ώστε να μην μετατρέπεται σε ήχο και να απομονώνεται σωστά. Μέσω του χειριστηρίου του PS5 θα νιώθετε μόνιμα τα δύο μπροστινά λάστιχα του αυτοκινήτου σας, ενώ θα αντιλαμβάνεστε και τις διαφορές στο οδόστρωμα, αλλά και αν έχουν μπλοκάρει οι τροχοί, πώς ενεργοποιείται τo ABS και άλλα πολλά.
Όσον αφορά στις online multiplayer λειτουργίες, υπάρχουν ανανεωμένα συστήματα για τα lobbies και το σύστημα «ματσαρίσματος» σε head to head. Οι παίκτες θα μπορούν να βρίσκονται και να συνομιλούν, ανταλλάζοντας απόψεις, αλλά και ανταγωνίζονται στους αγώνες που θέλουν, ενώ φυσικά θα μπορούν να μοιράζονται και περιεχόμενο όπως τα replay και τα σχέδια, που αναφέραμε και παραπάνω.
Ενθουσιασμό μάς προκάλεσε το γεγονός ότι θα υποστηρίζεται και 2-player split-screen mode για όσους θέλουν να παίξουν το κλασικό «πατροπαράδοτο διπλό» στην ίδια οθόνη. Ακόμη κι αν δεν παίζετε όμως με αντίπαλο κάποιον παίκτη, η εταιρεία υπόσχεται ανανεωμένη AI, που έχει δημιουργηθεί με γνώμονα και τους πραγματικούς χρόνους που επιτυγχάνονται σε κάθε πίστα, αλλά και θα εξελίσσεται με βάση την πρόκληση που πρέπει να επιτευχθεί.
Τέλος, μία από τις σημαντικότερες αλλαγές, όπως ανέφερε και o ίδιος ο κ. Yamauchi είναι οι μηδενικοί χρόνοι φόρτωσης, οι οποίοι σε προηγούμενες γενιές μπορεί να αποτελούσαν ανασταλτικό παράγοντα, όμως στο PlayStation 5 θα μπορούν οι χρήστες στιγμιαία να εναλλάσσουν τα modes.
Κλείνοντας την παρουσίαση, αναφέρθηκε ότι η Polyphony ξεκίνησε με 15 άτομα και πλέον οι developers έχουν φτάσει τους 300. Αυτή η τεράστια αλλαγή φυσικά φαίνεται και στα παιχνίδια που έχει κυκλοφορήσει η εταιρεία. Με το Gran Turismo 7, o Kazunori Yamauchi δήλωσε πως νιώθει μια «ευθύνη» να φέρει την κουλτούρα των αυτοκινήτων και σε νεότερους ανθρώπους. Κάπως έτσι δημιουργήθηκε το μεγαλύτερο και πιο πλήρες Gran Turismo, που έχει κυκλοφορήσει ποτέ.
Το Gran Turismo 7 θα κυκλοφορήσει σε PlayStation 4 και PlayStation 5 στις 4 Μαρτίου.