Επιμέλεια: Λουκάς Παπαλάμπρος
Χιόνι, πάγος, περιορισμένη ορατότητα. H κακοκαιρία «Μήδεια» βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη, με δρόμους να έχουν κλείσει και πολλές περιοχές της Ελλάδας να έχουν ντυθεί στα λευκά. Σε αυτές τις συνθήκες απαιτείται πολύ μεγάλη προσοχή από την πλευρά του οδηγού, καθώς ο κίνδυνος ατυχήματος ελλοχεύει σε κάθε σημείο.
Στη χώρα μας δεν είμαστε συνηθισμένοι σε τέτοιες καιρικές συνθήκες, τουλάχιστον οι περισσότεροι. Γι΄ αυτό είναι καλό να γνωρίζουμε ορισμένα βασικά πράγματα, προκειμένου να μη βρεθούμε προ εκπλήξεων.
Παρακάτω σαν αναφέρουμε ορισμένες βασικές συμβουλές για ασφαλείς μετακινήσεις:
1. Καθαρίστε το αυτοκίνητο από το χιόνι. Απομακρύνετε τον πάγο από το παρμπρίζ, τα τζάμια και τα φώτα. Είναι πολύ βασικό να έχετε ορατότητα προς κάθε κατεύθυνση.
2. Να είστε απόλυτα συγκεντρωμένοι στο τιμόνι, να διατηρείτε μεγάλες αποστάσεις από τα υπόλοιπα οχήματα και να κινείστε με σταθερή ταχύτητα.
3. Μην κάνετε απότομες κινήσεις για κανένα λόγο. Οι κινήσεις των χεριών και των ποδιών να είναι πάντα ομαλές. Πιέστε ελαφρά το φρένο όποτε χρειαστεί, καθώς η πρόσφυση στο χιόνι είναι περιορισμένη. Δεν αναπτύσσουμε ταχύτητα, δεν στρίβουμε απότομα το τιμόνι.
4. Έχουμε αναμμένα τα φώτα και ενεργοποιημένους τους προβολείς ομίχλης. Είναι σημαντικό όχι μόνο να βλέπουμε εμείς, αλλά και να μας βλέπουν και οι άλλοι.
5. Σε χαμηλές θερμοκρασίες, τα πιο σκούρα σημεία στον δρόμο είναι σημάδι ολισθηρών επιφανειών. Το αλάτι μπορεί να μετατρέψει το χιόνι σε νερό, πράγμα που αυξάνει επίσης τον κίνδυνο ολίσθησης. Η ταχύτητα του οχήματος θα πρέπει να μειωθεί όταν η χιονόπτωση είναι συνεχής, μιας και ο δρόμος μπορεί να έχει παγώσει κάτω από το χιόνι, κάτι που δεν είναι άμεσα αντιληπτό. Σε τέτοιες καταστάσεις οδηγείτε συνετά, θα πρέπει πάντα να διατηρείτε μία απόσταση αρκετών μέτρων ή τριών δευτερολέπτων από τους άλλους οδηγούς ώστε να μπορείτε να αντιδράσετε.
6. Αν το αυτοκίνητο γλιστρήσει, διατηρήστε την ψυχραιμία σας και μην πανικοβληθείτε. Σε έναν χιονισμένο ή παγωμένο δρόμο, μειώστε την ταχύτητα στο μισό. Η απόσταση φρεναρίσματος σε αυτές τις συνθήκες είναι τρεις έως τέσσερις φορές μεγαλύτερη.
7. Ο πιο ύπουλος και επικίνδυνος εχθρός των οδηγών είναι ο «μαύρος πάγος». Πρόκειται για νερό που έχει παγώσει και έχει το χρώμα του οδοστρώματος. Στην ουσία δημιουργείται ένα πολύ λεπτό «φιλμ» το οποίο όμως έχει όλες τις ιδιότητες του πάγου, ενώ ο δρόμος δείχνει στεγνός είναι αρκετά ολισθηρός. Ακόμη κι αν πατήσετε σε «μαύρο πάγο», αποφύγετε τους ξαφνικούς ελιγμούς. Είναι σημαντικό να παραμείνετε ψύχραιμοι και να προσπαθήσετε να επαναφέρετε το αυτοκίνητο, ώστε οι τροχοί να βρουν πρόσφυση.
8. Σε αυτοκίνητα με χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων, ο συμπλέκτης πρέπει να πατιέται εάν το όχημα αρχίζει να σπινάρει. Αν το αυτοκίνητο γλιστράει σε μια στροφή, αρκεί να στρίψετε το τιμόνι προς την κατεύθυνση ολίσθησης για να ανακτήσετε τον έλεγχο. Όταν θέλετε να αλλάξετε λωρίδα και υπάρχει χιόνι ανάμεσα, καλύτερα να πατήσετε τον συμπλέκτη και να αφήσετε το αυτοκίνητο να κινηθεί προς την άλλη λωρίδα με λίγο μεγαλύτερη ορμή.
9. Επιλέξτε να ξεκινήσετε με τη δεύτερη σχέση στο κιβώτιο και «παίξτε» λίγο με τον συμπλέκτη και το πεντάλ γκαζιού για να αποφύγετε το σπινάρισμα, ειδικά κατά την εκκίνηση.
10. Αν έχετε όχημα με αυτόματο κιβώτιο, επιλέξτε τη χειροκίνητη λειτουργία. Kαι σε αυτή την περίπτωση η δεύτερη σχέση είναι η ενδεδειγμένη. Τα πιο σύγχρονα αυτοκίνητα διαθέτουν διαφορετικά προφίλ οδήγησης, οπότε επιλέξτε το «snow». Στα παλαιότερης τεχνολογίας το 4Χ4 ή το «lock» θα σας βγάλουν ασπροπρόσωπους.
11. Παρκάρετε σε σημείο χωρίς κλίση, βάλτε πρώτη σχέση στο κιβώτιο αν είναι μηχανικό το κιβώτιο και «P» αν είναι αυτόματο. Μην κάνετε χρήση του χειροφρένου. Σηκώστε τους υαλοκαθαριστήρες για να μην κολλάνε τα λαστιχάκια στο παρμπρίζ.