Το 2003, η γερμανική εταιρεία παρουσίασε το πρώτο αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη στον κόσμο, το γνωστό DSG. 17 χρόνια μετά λανσάρει στην αγορά ένα προηγμένο κιβώτιο για ηλεκτροκίνητα οχήματα με μόλις 1 σχέση.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Ένα κιβώτιο διπλού συμπλέκτη αποτελείται από δύο αυτοματοποιημένους άξονες υποπολλαπλασιασμού με τον καθένα να έχει έναν συμπλέκτη. Στον έναν άξονα υπάρχουν τα γρανάζια με ζυγό αριθμό σχέσεων και στον άλλο με μονό. Οι δύο άξονες έχουν κοινή έξοδο ισχύος. Για παράδειγμα, αν το όχημα κινείται με 4η σχέση, η 3η ή η 5η προεπιλέγεται αυτόματα μέσω του δεύτερου άξονα. Εάν ο οδηγός επιταχύνει ή επιβραδύνει, ο ένας συμπλέκτης κλείνει αστραπιαία όταν ο άλλος ανοίγει. Με αυτό τον τρόπο οι αλλαγές σχέσεων πραγματοποιούνται μερικά εκατοστά του δευτερολέπτου ταχύτερα, μια χρονική διαφορά που γίνεται εμφανώς  -και ευχάριστα- αντιληπτή.

Σε ένα ηλεκτρικό κινητήριο σύστημα αντίθετα, η μέγιστη ροπή είναι άμεσα διαθέσιμη στους ηλεκτρικούς κινητήρες και παραμένει σταθερή σε ένα ευρύ φάσμα στροφών. Επομένως, η χρήση ενός κιβωτίου με μία σχέση μετάδοσης επαρκεί για το εύρος της ταχύτητας κίνησης του οχήματος. 

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Για την οπισθοπορεία, αρκεί απλά η αντιστροφή της λειτουργίας του μοτέρ με τη βοήθεια των ηλεκτρονικών ισχύος. Στο ID.3, το νέο ηλεκτροκίνητο αυτοκίνητο της Volkswagen, το κιβώτιο είναι εξαιρετικά κόμπακτ. Με λίγα μόλις γρανάζια μεταφέρει την ισχύ της ηλεκτρικής κίνησης στους τροχούς – μία σχέση είναι αρκετή για όλες τις συνθήκες οδήγησης. Ως αποτέλεσμα, το κιβώτιο μονής ταχύτητας εξοικονομεί χώρο και βάρος, σε σύγκριση με ένα συμβατικό κιβώτιο.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Η αλλαγή από την 1η σχέση στην όπισθεν (R) ή στη θέση στάθμευσης (Ρ) γίνεται μέσω ενός περιστροφικού μοχλού που βρίσκεται στη δεξιά πλευρά του τιμονιού, πάνω ακριβώς από το χειριστήριο για τους υαλοκαθαριστήρες.

Επιμέλεια: Λουκάς Παπαλάμπρος

 

 

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης