Η Μετροπόλιταν Όπερα της Νέας Υόρκης ανακοίνωσε τη Δευτέρα 1η Ιουνίου ότι ακυρώνει όλες τις παραγωγές του φθινοπώρου εξαιτίας της πανδημίας του κορωνοϊού. Η ΜΕΤ βρίσκεται αντιμέτωπη με μία από τις σοβαρότερες κρίσεις στην πολυετή ιστορία της. Επιπλέον, οι καλλιτέχνες παραμένουν χωρίς έσοδα από τις 11 Μαρτίου οπότε και δόθηκε η τελευταία παράσταση και αρκετοί από αυτούς βρίσκονται οικονομικά σε δεινή κατάσταση.
Η ανακοίνωση του μεγαλύτερου καλλιτεχνικού οργανισμού στις ΗΠΑ, αναμένεται να επηρεάσει τις αποφάσεις και άλλων οργανισμών που προσπαθούν να λύσουν τον δύσκολο γρίφο της ασφαλούς επιστροφής κοινού και καλλιτεχνών και παράλληλα, της επιβίωσης τους έως ότου η επιστροφή αυτή καταστεί δυνατή.
Η ΜΕΤ ελπίζει να ανοίξει εκ νέου τις πύλες της με ένα μεγάλο γκαλά την Παραμονή της Πρωτοχρονιάς. Σημειώνεται ότι είναι η πρώτη φορά σε έναν αιώνα που διακόπτει για τόσο μεγάλο χρονικό διάστημα τη λειτουργία της. Η ζημία υπολογίζεται σε 100 εκατ. δολάρια, ποσό που εν μέρει θα αντισταθμιστεί από το μικρότερο κόστος λειτουργίας των μηνών αυτών και από κάποια κεφάλαια έκτακτης ανάγκης που προσπαθεί να εξασφαλίσει η διοίκηση του οργανισμού.
«Είναι προφανές ότι η κοινωνική αποστασιοποίηση σε μία μεγάλη όπερα δεν μπορεί να εφαρμοσθεί», δηλώνει ο γενικός διευθυντής του οργανισμού, Πίτερ Γκελμπ. «Δεν αφορά μόνο το κοινό, αλλά και την υγεία των καλλιτεχνών. Είναι αδύνατο να βάλεις μία συμφωνική ορχήστρα στο pit (σ.σ. το σημείο στο οποίο τοποθετείται η ορχήστρα της όπερας μεταξύ της σκηνής και της πλατείας του θεάτρου).
Ούτε τους ερμηνευτές και τη χορωδία σε στενή γειτνίαση στη σκηνή της Μet. Ακόμη και εάν όλα αυτά ήταν δυνατά και παίζαμε μπροστά σε ένα κοινό 400-500 ατόμων, προκειμένου να διασφαλίσουμε τις αποστάσεις, καθώς το αμφιθέατρο είναι χωρητικότητας 3.800 θέσεων, το ερώτημα είναι πώς γίνεται η είσοδος και η έξοδος τους; » προσθέτει.
Η ακύρωση των φθινοπωρινών παραστάσεων θέτει σε κίνδυνο τον οργανισμό. «Η οικονομική κατάσταση της Μet ήταν σχετικά εύθραυστη και πριν από την πανδημία, γεγονός που έχει πολλαπλασιάσει τους κινδύνους. Από την άλλη, η επείγουσα ανάγκη να βρεθούν λύσεις έχει εκφραστεί σε όσους μας στηρίζουν με τον πιο σαφή τρόπο», λέει ο Γκελμπ, ο οποίος έχει στραμμένο το βλέμμα στην μετά την πανδημία εποχή. «Το μέλλον της Μet θα είναι πολύ διαφορετικό», σημειώνει.
Οι εργαζόμενοι βρίσκονται αντιμέτωποι με πολύ σοβαρά προβλήματα, συμπεριλαμβανομένων των μελών της παγκοσμίου φήμης ορχήστρας και της χορωδίας της όπερας, καθώς παραμένουν χωρίς έσοδα από τον Μάρτιο, οπότε και έγινε διακοπή των συμβάσεων με τη συμφωνία ότι ο οργανισμός θα συνεχίσει να πληρώνει τις ασφαλιστικές εισφορές υγειονομικής περίθαλψης. Οι περισσότεροι είναι άνεργοι, ενώ ορισμένοι εξ αυτών αναγκάστηκαν ακόμη και να εγκαταλείψουν τα σπίτια τους. Η ελπίδα όλων ήταν να έχουν επιστρέψει στη δουλειά μέχρι το τέλος Ιουλίου, οπότε και λήγει το έκτακτο επίδομα των 600 δολαρίων της εβδομάδα, στο πλαίσιο του πακέτου στήριξης που ενέκριναν το αμερικανικό Κογκρέσο και ο Λευκός Οίκος για την ανακούφιση της οικονομίας από τις επιπτώσεις του κορωνοϊού.
«Ο πραγματικός μας φόβος είναι τι θα συμβεί μετά» εξηγεί ο Νεντ Χάνλον, μέλος της χορωδίας και πρόεδρος της επιτροπής Met’s American Guild of Musical Artists, η οποία εκπροσωπεί στον οργανισμό τα μέλη της χορωδίας, τους σκηνοθέτες, τους χορευτές κλπ. Η χορωδία δημιούργησε πρόσφατα ένα ταμείο έκτακτης ανάγκης προκειμένου να βοηθήσει τους καλλιτέχνες που αγωνίζονται να ανταποκριθούν στις ανάγκες τους προτείνοντας λύσεις, όπως το τραγούδι στις εκκλησίες ή η ανεξάρτητη εργασία, αλλά ούτε αυτές υπάρχουν πλέον. «Δεν ξέρω πώς θα ζήσουμε τους επόμενους μήνες», λέει ο Χάνλον.
Η Μet θρηνεί ήδη την απώλεια δύο μoυσικών της, οι οποίοι έχασαν τη μάχη με τον κορωνοϊό,