Την ικανοποίησή του για την πορεία των μέτρων για την αντιμετώπιση της πανδημίας του κορωνοϊού στον κλάδο της ναυτιλίας εξέφρασε ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Γιάννης Πλακιωτάκης στην πρώτη τηλεσυνέντευξη τύπου που πραγματοποιήθηκε σήμερα.
Ειδικότερα ο κ. Πλακιωτάκης επισήμανε ότι η αντιμετώπιση της κρίσης πραγματοποιήθηκε σε 4 κατευθύνσεις για τη διασφάλιση της λειτουργικότητας των υπηρεσιών του υπουργείου και του λιμενικού, την προστασία στον μέγιστο βαθμό της υγείας του πολιτικού και στρατιωτικού προσωπικού, την προστασία των θαλάσσιων συνόρων αλλά και τη στήριξη της ναυτιλίας και των ναυτικών.
Ο ίδιος αναφέρθηκε στα μέτρα στήριξης της ναυτιλίας και των ναυτικών, ενώ αποκάλυψε ότι έχει έρθει σε επικοινωνία με τον ΙΜΟ για το θέμα της αντικατάστασης και επιστροφής των πληρωμάτων των πλοίων. Για την επιδότηση των ακτοπλοϊκών εταιρειών, ο κ. Πλακιωτάκης σημείωσε ότι έπρεπε να εξασφαλιστεί η έγκριση της ΕΕ ώστε να μην κριθεί παράνομη κρατική ενίσχυση η προσπάθεια της ελληνικής κυβέρνησης να διαφυλαχθεί η μίνιμουμ επικοινωνία των νησιών με την ηπειρωτική χώρα.
Για το πώς θα λειτουργήσει η ακτοπλοΐα το καλοκαίρι σε περίπτωση που υπάρξει αύξηση της ζήτησης και επιχειρηθεί να διασωθεί η τουριστική σεζόν, ο κ. Πλακιωτάκης διευκρίνισε ότι η επιβατική κίνηση αυτή τη στιγμή έχει μειωθεί πάνω από 90%, ενώ η ακτοπλοΐα λειτουργεί στο 30 με 35% της δυναμικότητάς της.
«Επεξεργαζόμαστε διάφορα πρωτόκολλα και είμαστε σε επικοινωνία με τις συναρμόδιες υπηρεσίες. Ετοιμαζόμαστε από το μηδέν προκειμένου να αντιμετωπίσουμε ανάλογες καταστάσεις» ανέφερε ο υπουργός, σημειώνοντας ότι το δεύτερο και πιο δύσκολο στάδιο θα είναι να βρεθεί η κατάλληλη ισορροπία μεταξύ της διασφάλισης της δημόσιας υγείας αλλά και της συνέχισης της οικονομικής δραστηριότητας.
Ήδη πάντως υπάρχουν οι πρώτες σκέψεις και οδηγίες των υγειονομικών αρχών για την επανέναρξη της μεταφοράς των επιβατών προς τα ελληνικά νησιά, που περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων:
– Τη συμπλήρωση ερωτηματολογίου από όλους τους επιβάτες.
– Τη θερμομέτρηση κατά την επιβίβαση όλων των επιβατών.
– Τη δρομολόγηση μερικών πλοίων με μέγιστη επιτρεπτή πληρότητα της τάξης του 50% σε σχέση με τον μέγιστο επιτρεπόμενο αριθμό των συμβατικών επιβατηγών πλοίων.
– Για όσα πλοία διαθέτουν καμπίνες το ποσοστό της μέγιστης επιτρεπτής πληρότητας ανεβαίνει στο 55%.
– Την τήρηση σε όλους τους εξωτερικούς και εσωτερικούς χώρους απόστασης 1,5 μέτρου.
– Την υποχρεωτική χρήση υφασμάτινης μάσκας.
– Τον έλεγχο της τήρησης των μέτρων από τα μέλη του πληρώματος.
– Τη σήμανση στα καθίσματα που επιτρέπεται να καθίσουν επιβάτες και στα καθίσματα που δεν επιτρέπεται,
– Την άρνηση επιβίβασης σε επιβάτες που έχουν συμπτώματα συμβατά με τη λοίμωξη COVID-19 και εκείνων που αρνούνται τη χρήση υφασμάτινης μάσκας.
Περιφερειακά λιμάνια
Ο κ. Πλακιωτάκης άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο να υπάρξει καθυστέρηση στη διαδικασία των διαγωνισμών για την παραχώρηση των 10 περιφερειακών λιμανιών. Όπως είπε προ 3 μηνών ελήφθη η απόφαση να προχωρήσει η διαδικασία για τα 4 λιμάνια της Αλεξανδρούπολης, της Ηγουμενίτσας, του Ηρακλείου και του Βόλου. Το ΤΑΙΠΕΔ προχώρησε στην πρόσληψη των συμβούλων που θα τρέξουν τα πρότζεκτ και αναμένεται από το υπουργείο η ολοκληρωμένη πρόταση.
Εφόσον διαπιστωθεί ότι υπάρχει επενδυτικό ενδιαφέρον και ώριμες συνθήκες, οι διαδικασίες θα προχωρήσουν με γνώμονα τη διασφάλιση του δημόσιου συμφέροντος αλλά και των θέσεων εργασίας, ανέφερε ο κ. Πλακιωτάκης επισημαίνοντας ότι είναι σημαντικό να σταλεί ένα διεθνές μήνυμα μέσω των παραχωρήσεων ότι η ελληνική οικονομία λειτουργεί κανονικά.
Το ίδιο ισχύει, σύμφωνα με τον υπουργό, και για τις επενδύσεις που βρίσκονται σε εξέλιξη από την Cosco στο λιμάνι του Πειραιά, που, όπως είπε ο κ. Πλακιωτάκης, είναι πλήρως αδειοδοτημένες και έχουν όλες τις νόμιμες εγκρίσεις. «Είναι σημαντικό σε αυτές τις ώρες η Ελλάδα να εμφανίσει εικόνα κανονικότητας και ότι οι επενδύσεις προχωρούν κανονικά. Αυτό είναι το σήμα που πρέπει να στείλουμε τώρα» υπογράμμισε.
Αξίζει να αναφερθεί τέλος ότι ο υπουργός ναυτιλίας και νησιωτικής πολιτικής αποκάλυψε ότι βρίσκεται σε διαδικασία έκδοσης η κοινή υπουργική απόφαση που θα αφορά στην αναστολή του ΦΠΑ για τις ναυλώσεις του 2020 -πιθανόν και του 2021- για τα σκάφη αναψυχής.