Ένα άκρως ανησυχητικό φαινόμενο που καταγράφεται για πρώτη φορά στην ιστορία εμφανίζει η αγορά πετρελαίου παγκοσμίως με ιδιαίτερα αρνητική ένταση στις ΗΠΑ. Ούτε λίγο, ούτε πολύ αυτό που καταλαβαίνει ο μέσος άνθρωπος, χωρίς ειδικές γνώσεις, γίνεται τραγική πραγματικότητα.
Όποιος θέλει να πουλήσει πετρέλαιο αυτές τις ώρες θα πρέπει να πληρώσει και όχι να εισπράξει έστω ένα ελάχιστο αντίτιμο. Όλοι πουλάνε και κανείς δεν αγοράζει…
Αργά το βράδυ της Κυριακής κατέρρευσαν κάτω από το μηδέν τα futures του πετρελαίου στη Νέα Υόρκη, κάτι που όπως προαναφέρθηκε γίνεται για πρώτη φορά στην ιστορία, καθώς η άνευ προηγουμένου οικονομική αναταραχή που έχει προκαλέσει η παγκόσμια κρίση του κορωνοϊού έχει οδηγήσει ουσιαστικά τους traders σε μια απελπισμένη προσπάθεια να αποφύγουν την παραλαβή φορτίων φυσικού αργού.
Το φαινόμενο αυτό σύμφωνα με ναυτιλιακές πηγές έχει «εγκλωβίσει» μεγάλο αριθμό δεξαμενόπλοιων φορτωμένα με πετρέλαιο, των οποίων οι καπετάνιοι πήραν εντολή από τους εφοπλιστές να μην ξεφορτώσουν, περιμένοντας νεότερες οδηγίες και οπωσδήποτε ομαλοποίηση της αγοράς πετρελαίου. Η διακράτηση του εμπορεύματος όμως στα δεξαμενόπλοια έχει μεγάλο κόστος και αυτή την ώρα είναι άγνωστο ποιος θα επωμισθεί αυτή την παράπλευρη… απώλεια ή τι θα γίνουν τα φορτία αυτά.
Ο πανικός που προκλήθηκε στην αγορά πετρελαίου, αλλά και στην παγκόσμια οικονομία χαρακτηρίζεται «άνευ προηγουμένου»
ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ
Ειδικότερα, το αργό παραδόσεως Μαΐου σημειώνει βουτιά άνω του 150%(!) τη Δευτέρα κάτι που σημαίνει ότι πλέον θα πρέπει να πληρώσεις για να μπορέσεις να ξεφορτωθείς το πετρέλαιο που έχεις στα χέρια σου.
Συγκεκριμένα, το WTI στο χρηματιστήριο Εμπορευμάτων της Νέας Υόρκης κατρακυλά 154% φτάνοντας να διαπραγματεύεται στο -10 δολ. το βαρέλι. Σημειώνεται ότι το συμβόλαιο λήγει με την ολοκλήρωση των κανονικών συναλλαγών αύριο.
Δεν υπάρχει ιστορικό προηγούμενο με συμβόλαιο να διαπραγματεύεται με αρνητικές τιμές. Αυτή είναι ταυτόχρονα η μεγαλύτερη ημερήσια πτώση και ένα νέο ιστορικό χαμηλό.
Το προηγούμενο ιστορικό χαμηλό είχε σημειωθεί στις 31 Μαρτίου του 1986 στα 10,42 δολ.
Η λήξη του συμβολαίου ενέτεινε τις πιέσεις: το συμβόλαιο του επόμενου μήνα, αν και υποχωρεί σε ποσοστό άνω του 10%, απέφυγε την ολική κατάρρευση που γνώρισε το συμβόλαιο του Μαΐου. Ειδικότερα, το συμβόλαιο του Ιουνίου, το πιο ενεργό συμβόλαιο πλέον, χάνει 12% στα 21,14 δολ. το βαρέλι.
Το χρηματιστήριο όπου τα futures διαπραγματεύονται ανακοίνωσε ότι θα επιτραπεί στο συμβόλαιο να υποχωρήσει κάτω από το μηδέν.
Η ακραία αυτή κίνηση, σημειώνει το Bloomberg, δείχνει το μέγεθος της υπερπροσφοράς στην αμερικανική αγορά καθώς η βιομηχανική και οικονομική δραστηριότητα έχει ουσιαστικά παραλύσει και οι κυβερνήσεις σε ολόκληρο τον πλανήτη παλεύουν να ΄περιορίσουν την πανδημία του νέου κορωνοϊού.
Δεν αρκούν οι περικοπές του OPEC+
Οι περικοπές της παραγωγής κατά 9,7 εκατ. βαρέλια την ημέρα που συμφωνήθηκαν από τον OPEC+ ωχριούν μπροστά στην πρωτοφανή οικονομική κατάρρευση που γνωρίζουν οι μεγαλύτερες χώρες του πλανήτη.
Η Κίνα την Παρασκευή ανακοίνωσε την πρώτη συρρίκνωση της οικονομίας της εδώ και δεκαετίες, σε μια ένδειξη του τι πρόκειται να ακολουθήσει για άλλες μεγάλες οικονομίες που δεν έχουν ακόμη “ξεπαγώσει” μετά τον κορωνοϊό.
Πρόσφατα εξάλλου του Διεθνές Νομισματικό Ταμείο προειδοποίησε ότι η παγκόσμια οικονομία είναι αντιμέτωπη με τη χειρότερη ύφεση από τη δεκαετία του ’30.
Σύμφωνα με τις τελευταίες εκτιμήσεις του Ταμείου, η παγκόσμια οικονομία αναμένεται να συρρικνωθεί το 2020 κατά 3% εμφανίζοντας πολύ χειρότερες επιδόσεις από την παγκόσμια κρίση του 2008–09.