Του Βασίλη Σαρημπαλίδη
Η οδήγηση το χειμώνα δεν είναι τόσο εύκολη υπόθεση όσο μπορεί να φαντάζει. Η βροχή και το χιόνι Μην ξεχνάμε ως η μοναδική επαφή του αυτοκινήτου με το δρόμο είναι τα ελαστικά…δημιουργούν διαφορετικές συνθήκες οδήγησης και χρειάζεται επιπλέον προσοχή για να μην βρεθούμε προ εκπλήξεως.
Όσο καλό και ακριβό αυτοκίνητο και να έχουμε δεν πρέπει να ξεχνάμε πως η μοναδική επαφή του με το δρόμο είναι τα ελαστικά. Γι’ αυτό το λόγο θα πρέπει να τα έχουμε σε καλή κατάσταση, με το σωστό αέρα και αν είναι δυνατόν να είναι τα κατάλληλα για τις συνθήκες που θέλουμε να οδηγήσουμε, καθώς υπάρχουν πολλά είδη που ταιριάζουν σε κάθε οδόστρωμα.
Πάμε όμως να δούμε τι είναι αυτά που δεν πρέπει να κάνουμε όταν κινούμαστε σε βρεγμένο δρόμο ή που έχει χιόνι.
Τι δεν… κάνουμε
Αρχικά θα πρέπει να γνωρίζουμε πως το πέλμα του ελαστικού όσο μεγαλύτερο είναι, τόσο περισσότερο Όσοι έχετε φαρδιά ελαστικά πρέπει να κινείστε ακόμα πιο αργά…γλιστρά στο δρόμο. Άρα σε χιονισμένο – βρεγμένο οδόστρωμα πάμε πιο αργά συγκριτικά με οδήγηση σε στεγνό οδόστρωμα. Όταν ξεκινάμε δεν πατάμε τέρμα το γκάζι αλλά ελαφριά ούτως ώστε να μην σπινάρουν οι τροχοί, αν και στα σύγχρονα αυτοκίνητα γι’ αυτό φροντίζει το ESP.
Οι αλλαγές των ταχυτήτων γίνονται με απαλές κινήσεις. Διατηρούμε απόσταση ασφαλείας από τα προπορευόμενα οχήματα γιατί δεν μπορούμε να προβλέψουμε πόσο θα γλιστρήσουμε αν χρειαστεί να πατήσουμε ξαφνικά το φρένο. Για όσους κινούνται σε δρόμους με χιόνι καλό είναι να έχουν μαζί τους και αντιολισθητικές αλυσίδες και να ξέρουν να τις τοποθετούν. Μην ξεχνάτε να έχετε μαζί σας και ένα ζευγάρι γάντια για να μπορέσετε να τοποθετήσετε τις αλυσίδες χωρίς να πάθετε… κρυοπαγήματα.
Τι θα συναντήσουμε
Όταν το οδόστρωμα είναι χιονισμένο κινούμαστε στο απάτητο χιόνι προκειμένου να έχουμε καλύτερη επαφή Αν γλιστρήσουμε κάνουμε… ανάποδο τιμόνιμε το δρόμο. Αν υπάρχουν ροδιές τις ακολουθούμε, αρκεί να γνωρίζουμε (ή θα το καταλαβαίνουμε στην οδήγηση) πως έχει περάσει πριν κάποιο όχημα κα έχει ρίξει αλάτι.
Επειδή η ορατότητα (ιδίως στο χιόνι) μειώνεται αρκετά φοράμε γυαλιά ηλίου ή ακόμα καλύτερα γυαλιά για το χιόνι που σου «ανοίγουν» το μάτι (και δεν κοστίζουν μία… περιουσία). Στην περίπτωση που το πίσω μέρος γλιστρήσει κάνουμε το λεγόμενο ανάποδο τιμόνι για να μπορέσουμε, αν και εφόσον είναι εφικτό, να επαναφέρουμε το όχημα στην σωστή θέση.
Η λύση…
Στις δυσκολίες που θα συναντήσουμε κατά την οδήγηση το χειμώνα υπάρχει λύση που σίγουρα θα ανεβάσει Τα χιονολάστιχα είναι ιδανικά για βροχή και χιόνι…και τα επίπεδα ασφαλείας. Τα χιονολάστιχα είναι η καλύτερη πρόταση για οδήγηση τόσο σε βρεγμένο όσο και σε χιονισμένο οδόστρωμα καθώς ανεβάζει σημαντικά τα επίπεδα πρόσφυσης. Η διαφορά τους με τα κοινά ελαστικά έχει να κάνει σε τρία βασικά σημεία. Το μείγμα της κατασκευής, του δίνουν τη δυνατότητα να «δουλεύει» καλύτερα σε χαμηλές θερμοκρασίες και να προσφέρει καλύτερη επαφή με το δρόμο.
Αν το κοιτάξετε θα διαπιστώσετε πως η σχεδίαση είναι διαφορετική και με τέτοιο τρόπο έτσι ώστε να μπορεί να αποβάλει εύκολα και γρήγορα το νερό. Τέλος αξίζει να αναφέρουμε πως όταν έρχεται σε επαφή με το δρόμο «ακουμπά» σε σχεδόν 1.000 σημεία, γεγονός που βοηθά να «διαλυθεί» το χιόνι και αυτομάτως να το αποβάλει από τις ειδικά σχεδιασμένες αυλακώσεις.
Κάνεις το πείραμα και παίρνει την απάντηση
Στο διά ταύτα, αν θέλουμε να αυξήσουμε σημαντικά τα επίπεδα πρόσφυσης και… ασφαλείας όταν οδηγούμε σε βρεγμένο ή χιονισμένο οδόστρωμα, η επιλογή των ελαστικών χιονιού είναι η πιο σωστή λύση. Ένα πείραμα… φρεναρίσματος σε αυτού του είδους τις συνθήκες θα πείσει και τον πλέον δύσπιστο πόσο μεγάλη είναι η διαφορά και πόσο σημαντική είναι η ασφάλειά μας όταν κινούμαστε σε βρεγμένο ή χιονισμένο δρόμο.
Δείτε το σχετικό video (camera: Χάρης Γκίκας)