Σε θετικό έδαφος πέρασε ο πληθωρισμός τον Νοέμβριο εφέτος, καθώς αυξήθηκε 0,2% σε ετήσια βάση, από μείωση 0,7% τον Οκτώβριο 2019 και έναντι αύξησης 1% τον Νοέμβριο πέρυσι.

Μεταξύ Νοεμβρίου 2019 και Νοεμβρίου 2018, οι κυριότερες ανατιμήσεις αφορούν σε: Μεταφορά επιβατών με αεροπλάνο (22,9%), νωπά φρούτα (12,5%), φαρμακευτικά προϊόντα (5,6%), τηλεφωνικές υπηρεσίες (2,7%), ξενοδοχεία (2,7%), κρέατα (2,4%), δίδακτρα προσχολικής και πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης (2,4%), τυριά (1,8%) και ασφάλιστρα οχημάτων (1%).

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Μεταξύ Νοεμβρίου και Οκτωβρίου εφέτος καταγράφηκαν πολλές ανατιμήσεις στο λεγόμενο «καλάθι της νοικοκυράς» και ειδικότερα σε: Νωπά φρούτα (4,7%), αρνί- κατσίκι (4,2%), γιαούρτι (4%), αλλαντικά (2,3%), ελαιόλαδο (1,8%), χοιρινό (1,4%) και πετρέλαιο θέρμανσης (0,6%).

Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, η αύξηση του γενικού δείκτη τιμών καταναλωτή τον Νοέμβριο προήλθε κυρίως από τις μεταβολές στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών:

1. Από τις αυξήσεις των δεικτών κατά:

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

*0,4% στην ομάδα «Αλκοολούχα ποτά και καπνός», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα).

*1,9% στην ομάδα «Υγεία», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα φαρμακευτικά προϊόντα.

*2,2% στην ομάδα «Μεταφορές», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα καύσιμα και λιπαντικά.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

*2,5% στην ομάδα «Επικοινωνίες», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στις τηλεφωνικές υπηρεσίες.

*0,6% στην ομάδα «Εκπαίδευση», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα δίδακτρα προσχολικής και πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης.

*0,4% στην ομάδα «Ξενοδοχεία- Καφέ- Εστιατόρια», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εστιατόρια- ζαχαροπλαστεία- καφενεία- κυλικεία, ξενοδοχεία- μοτέλ- πανδοχεία.

*0,7% στην ομάδα «Άλλα αγαθά και υπηρεσίες», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: άλλα είδη ατομικής φροντίδας, ασφάλιστρα οχημάτων.

2. Από τις μειώσεις των δεικτών κατά:

*0,5% στην ομάδα «Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: ψωμί και δημητριακά, νωπά ψάρια, έλαια και λίπη, νωπά λαχανικά, πατάτες, λαχανικά διατηρημένα ή επεξεργασμένα, ζάχαρη- σοκολάτες- γλυκά- παγωτά, λοιπά τρόφιμα, καφές- κακάο- τσάι, χυμούς φρούτων.

Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών σε: κρέατα (γενικά), γάλα νωπό πλήρες, τυριά, νωπά φρούτα.

*0,3% στην ομάδα «Ένδυση και υπόδηση», λόγω μείωσης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.

*1,8% στην ομάδα «Στέγαση», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: πετρέλαιο θέρμανσης, φυσικό αέριο, ηλεκτρισμό.

*0,7% στην ομάδα «Διαρκή αγαθά- Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: έπιπλα και διακοσμητικά είδη, υφαντουργικά προϊόντα οικιακής χρήσης. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών στα είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού.

*1,7% στην ομάδα «Αναψυχή- Πολιτιστικές δραστηριότητες», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: οπτικοακουστικό εξοπλισμό- υπολογιστές- επισκευές, μικρά είδη αναψυχής- άνθη- κατοικίδια ζώα.

Σε μηνιαία σύγκριση, ο γενικός δείκτης παρουσίασε μείωση 0,6%, έναντι μείωσης 1,5% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του προηγούμενου έτους.

Όσον αφορά στον εναρμονισμένο πληθωρισμό, αυτός αυξήθηκε 0,5% τον Νοέμβριο εφέτος, από μείωση 0,3% τον Οκτώβριο 2019 και έναντι αύξησης 1,1% τον Νοέμβριο πέρυσι.

Σε μηνιαία σύγκριση, ο εναρμονισμένος πληθωρισμός παρουσίασε μείωση 0,7%, έναντι μείωσης 1,6% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του προηγούμενου έτους.

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης