Ο πολυσυζητημένος αγωγός φυσικού αερίου από τη Ρωσία στη Γερμανία – Nord Stream 2 – ξεπέρασε το τελευταίο εμπόδιο την περασμένη εβδομάδα. Στις 30 Οκτωβρίου, η Δανία συμφώνησε να επιτρέψει το πέρασμα του αγωγού μέσω των υδάτων της.

Εμπειρογνώμονες του Συμβουλίου του Ατλαντικού απαντούν στις ακόλουθες ερωτήσεις:

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Είναι το Nord Stream 2 πλέον ολοκληρωμένη συμφωνία; Αναμένετε από το Κογκρέσο να εγκρίνει νομοσχέδιο για τις κυρώσεις αυτό το φθινόπωρο και ακόμη και αν αυτό συμβαίνει, οι κυρώσεις θα έχουν οποιεσδήποτε επιπτώσεις;

Υπάρχουν φήμες ότι το Nord Stream 2 θα ολοκληρωθεί εγκαίρως για να αποκοπεί το φυσικό αέριο στην Ουκρανία αυτόν τον χειμώνα. Είναι αυτή η ανησυχία που πρέπει να πάρουμε σοβαρά;

Πέρα από τις κυρώσεις, έχει η Δύση άλλες επιλογές για να σταματήσει το Nord Stream 2;

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Ο Michael Carpenter, ανώτερος διευθυντής του κέντρου Penn Biden και ανώτερος συνεργάτης του Ατλαντικού Συμβουλίου, απάντησε:

«Το Nord Stream 2 είναι ένα γεωπολιτικό σχέδιο για την άμεση μεταφορά του ρωσικού φυσικού αερίου στη Γερμανία παράλληλα με την παράκαμψη της Ουκρανίας. Σε αντίθεση με ορισμένες πεποιθήσεις, στην πραγματικότητα δεν εισάγει νέο αέριο στην αγορά. Αλλά υπονομεύει σοβαρά την ενεργειακή ασφάλεια της Ουκρανίας ακριβώς όπως η Gazprom και η Naftohaz διαπραγματεύονται νέα σύμβαση αερίου. Η Ευρωπαϊκή Ένωση, δυστυχώς, δεν έχει την πολιτική βούληση να εφαρμόσει τους δικούς της αντιμονοπωλιακούς κανόνες και να σταματήσει το έργο αυτό, πράγμα που σημαίνει ότι το Κογκρέσο των ΗΠΑ είναι τώρα το μοναδικό όργανο που μπορεί να εμποδίσει την κατασκευή του αγωγού (τουλάχιστον σε σύντομο χρονικό διάστημα)».

Ο Ariel Cohen, ιδρυτής της Διεθνούς Ανάλυσης Αγοράς και ανώτερος σύμβουλος στο Ατλαντικό Συμβούλιο, είπε:

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

«Η απόφαση της Δανίας αποδίδει αποφασιστικό πλήγμα όχι μόνο στην Ουκρανία αλλά και στις Ηνωμένες Πολιτείες. Στην πραγματικότητα, έριξε την Ουάσινγκτον ενάντια στο Βερολίνο και στη Μόσχα και η Ουάσιγκτον έχασε. Η εσωτερική πολιτική κρίση και η έρευνα επιβολής κινδύνου διαδραμάτισαν σημαντικό ρόλο, αποσπούν την αμερικανική προσοχή από το θέμα. Οι προηγούμενες συγκρούσεις μεταξύ του προέδρου Donald Trump και της Γερμανίδας καγκελαρίου Άνγκελα Μέρκελ, καθώς και μεταξύ του Trump και του Δανού πρωθυπουργού δεν βοήθησαν επίσης.

»Η Μόσχα πιθανότατα θα εξακολουθήσει να προμηθεύει με ποσότητα φυσικού αερίου την Ευρώπη μέσω του ουκρανικού συστήματος, τουλάχιστον για έναν χρόνο μετά τη λειτουργία του Nord Stream 2. Εντούτοις, μόλις οι Turk Stream και το Nord Stream 2 είναι πλήρως ολοκληρωμένοι και λειτουργικοί, οι Ρώσοι μπορούν να καταργήσουν τη διέλευση φυσικού αερίου μέσω του ουκρανικού συστήματος και η Ουκρανία δεν θα έχει τα έσοδα που χρειάζεται για να διατηρήσει το γιγάντιο σύστημα αγωγών της σοβιετικής εποχής. Είναι επιτακτική ανάγκη η Ουκρανία να αναπτύξει τη δική της εγχώρια παραγωγή φυσικού αερίου και αέριο εισαγωγής από τη Δύση, συμπεριλαμβανομένου του ΥΦΑ ΗΠΑ μέσω της Πολωνίας.

»Όσον αφορά στις κυρώσεις, δεν είναι σαφές ποια θα είναι η νομική βάση για την επιβολή τους. Ωστόσο, είναι πιθανό το Κογκρέσο να επιβάλει κυρώσεις κατά της Gazprom. Το ερώτημα είναι αν οι γερμανικές και άλλες ευρωπαϊκές εταιρείες και τα στελέχη τους θα είναι επίσης στοχευμένες. Το τελευταίο αυτό βήμα θα επιδεινώσει περαιτέρω την ήδη περίπλοκη σχέση μεταξύ των Ηνωμένων Πολιτειών και της Γερμανίας».

Ο Daniel Fried, Weiser, διακεκριμένο στέλεχος του Ατλαντικού Συμβουλίου, απάντησε: «Μετά την απόφαση της Δανίας να επιτρέψει στο Nord Stream 2 να περάσει από τα ύδατά της, θα υπάρξει κατανοητός πειρασμός να επιβληθούν κυρώσεις τώρα για να αποκλειστεί αυτή η κακή ιδέα. Ωστόσο, οι κυρώσεις κατά των δυτικών εταιρειών είναι διχαστικές. Πρέπει να θυμόμαστε ποιος είναι ο πραγματικός αντίπαλος. Υπάρχουν δύο τουλάχιστον εναλλακτικές λύσεις: Η Ευρωπαϊκή Ένωση θα μπορούσε να πιέσει τώρα να εφαρμόσει τις δικές της ενεργειακές πολιτικές – κυρίως τη διαφάνεια και την απομόνωση – στη Nord Stream 2. Με τον τρόπο αυτόν θα εξασθενίσει η ικανότητα του Κρεμλίνου και της Gazprom να χρησιμοποιεί την ενέργεια ως γεωπολιτικό μοχλό.

»Δεύτερον, οι Ηνωμένες Πολιτείες θα μπορούσαν να προετοιμάσουν κυρώσεις έκτακτης ανάγκης κατά των ρωσικών στόχων που θα επιβληθούν εάν η Ρωσία χρησιμοποιήσει ροές φυσικού αερίου για μόχλευση ή πολιτική πίεση, μεταξύ άλλων μέσω αυθαίρετων μειώσεων αερίου σε οποιαδήποτε ευρωπαϊκή χώρα.

»Πέρα από αυτό, οι Ηνωμένες Πολιτείες και η Ευρώπη πρέπει να σταματήσουν να αγωνίζονται για το Nord Stream 2 και να αρχίσουν να εργάζονται για να μετριάσουν τους κινδύνους της ρωσικής ενεργειακής μόχλευσης στην Ευρώπη, συμπεριλαμβανομένης της αύξησης της δυναμικότητας ΥΦΑ και περισσότερων αγωγών».

Η Olga Khakova, αναπληρώτρια Διευθύντρια Ευρωπαϊκής Ενεργειακής Ασφάλειας στο Παγκόσμιο Κέντρο Ενέργειας του Ατλαντικού Συμβουλίου, είπε:

«Αυτή είναι μια κρίσιμη στιγμή για την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να προβεί σε σύσφιγξη των μυών εφαρμογής της και να διασφαλίσει ότι το Nord Stream 2 συμμορφώνεται πλήρως με την τροποποιημένη οδηγία για το φυσικό αέριο που επεκτείνει τους κανόνες της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την κάλυψη υπεράκτιων αγωγών από τρίτες χώρες που εισέρχονται στην ένωση. Ο κοινοτικός νόμος (η τρίτη δέσμη μέτρων για την ενέργεια) συνεπάγεται διαχωρισμό της ιδιοκτησίας αγωγών και φυσικού αερίου, πρόσβαση τρίτων στον αγωγό και διαφανείς, μη διακριτικές τιμολογήσεις τιμών.

»Εάν η Επιτροπή εφαρμόσει πλήρως τους κανόνες, η Gazprom θα πρέπει να προβεί σε ουσιαστικές αλλαγές προκειμένου να συμμορφωθεί με την τροπολογία, γεγονός που θα οδηγήσει σε περαιτέρω καθυστερήσεις των σχεδίων. Η υποχρέωση να λειτουργεί με διαφανείς και ανταγωνιστικούς κανόνες της αγοράς της Ε.Ε. αποδυναμώνει την ικανότητα της Gazprom να χρησιμοποιεί την ενέργεια ως γεωπολιτικό μοχλό».

Πληροφορίες από atlanticcouncil.org/

Σύνταξη Κ. Μπετινάκης

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης