του Νίκου Βιτσιλάκη
Ο Βαυαρός κατασκευαστής έπιασε τα μηνύματα της εποχής και σοφά σκεπτόμενος έβγαλε στους δρόμους μια μοτοσυκλέτα που κάνει ότι κάνουν οι θηριώδεις Adventure (ίσως και καλύτερα) χωρίς να στοιχίζει μια περιουσία.
Οδηγώντας για λίγες μέρες το “μεσαίο” On-Off της BMW πραγματικά αναρωτιόμουν γιατί ο πολύς ο κόσμος πάει και δίνει ένα τσουβάλι χρήματα για ένα αντίστοιχης(;) φιλοσοφίας μοντέλο των 1000 και βάλε κυβικών. Απ’ όπου και να το δεις, “δικαιολογία” δεν υπάρχει. Ή μήπως υπάρχει και τη λένε ματαιοδοξία; Αν εξαιρέσουμε τα πολύ μακρινά ταξίδια, όπου υπάρχει μια μικρή υπεροχή των υπερκυβισμένων Adventure λόγω της ικανότητάς τους να ταξιδεύουν υπερφορτωμένα σε υψηλές μουαγιέν με μεγαλύτερη ευκολία, από εκεί και πέρα ένα μεσαίο μοντέλο της δημοφιλούς αυτής κατηγορίας κερδίζει σε όλους τους υπόλοιπους τομείς. Κοστίζει πολύ λιγότερο, καίει πολύ λιγότερο, η συντήρησή του είναι φθηνότερη, δεν τρώει λάστιχα, αλυσίδες, τακάκια, είναι πολύ πιο ευκολο-οδήγητο, πληρώνει λιγότερα ασφάλιστρα και τέλη κυκλοφορίας, παρκάρει σε μικρότερο χώρο και, το βασικότερο, μπαίνει στο χώμα χωρίς να το σκέφτεται και διασχίζει δασικά μονοπάτια και κακοτράχαλα εδάφη με πολύ μεγαλύτερη ευκολία. Αφήστε που λόγω μικρότερου όγκου και χαμηλότερου βάρους παθαίνει λιγότερες ζημιές σε μια ενδεχόμενη πτώση.
Ολική επαναφορά
Μετά από μία δεκαετία εξέλιξης η BMW έκανε πλήρη αναθεώρηση των μεσαίων της μοντέλων F-GS, σε μια προσπάθεια να τα εκσυγχρονίσει και παράλληλα να τους δώσει τα απαραίτητα εφόδια προκειμένου να αντιμετωπίσουν τον επίσης αναβαθμισμένο ανταγωνισμό. Αρχής γενομένης από έναν τελείως νέο κινητήρα και ένα επίσης νέο μονοκόκ ατσάλινο περιμετρικό πλαίσιο, έμφαση δόθηκε και στην εμφάνιση, όπου η σχεδίαση έχει γίνει με γνώμονα τον εκσυγχρονισμό και σε αυτόν τον τομέα. Ο σκελετός είναι φτιαγμένος από μορφοποιημένα, συγκολλημένα εξαρτήματα και χρησιμοποιεί τον κινητήρα σαν δομικό στοιχείο στήριξης, ενώ το δοχείο καυσίμου έχει πλέον μεταφερθεί στην κλασική θέση ανάμεσα σε σέλα και τιμόνι (ήταν κάτω από τη σέλα). Ο νέος δικύλινδρος εν σειρά κινητήρας διαθέτει ηλεκτρονικό γκάζι (RbW), δύο αντικραδασμικούς άξονες και χρονισμό ανάφλεξης στις 270/450 μοίρες, κάτι που αποφέρει πιο αθόρυβη λειτουργία και πλέον εθιστικό ήχο, που μάλιστα θυμίζει κινητήρα boxer! Η εξέλιξή του επικεντρώθηκε στην αύξηση τόσο της ισχύος όσο και της ροπής, ενώ ιδιαίτερη προσοχή δόθηκε και στη μείωση της κατανάλωσης καυσίμου.
Με κυβισμό 853cc, διαστάσεις 84x77mm, δύο εκκεντροφόρους επικεφαλής, τέσσερις βαλβίδες σε κάθε κύλινδρο και ηλεκτρονικό ψεκασμό στην τροφοδοσία, αποδίδει 95 ίππους στις 8.250rpm και ροπή 92Nm στις 6.250rpm (από 83Nm στις 5.750rpm που είχε το παλαιότερο 800 GS). O υγρός πολύδισκος συμπλέκτης είναι τεχνολογίας slipper – assist και αυτό σημαίνει ευκολότερη χρήση και αποφυγή αναπηδήσεων του πίσω τροχού στα απότομα κατεβάσματα. Η μετάδοση της κίνησης γίνεται μέσω 6-τάχυτου κιβωτίου, με την τελική μετάδοση να έχει κλασσική μορφή (αλυσίδα/γρανάζια) και να βρίσκεται πλέον στην αριστερή πλευρά της μοτοσυκλέτας. Θέση όμως άλλαξε και το τελικό της εξάτμισης, μετακομίζοντας με τη σειρά του στη δεξιά πλευρά του F-GS.
Οι αναρτήσεις απαρτίζονται από μη ρυθμιζόμενο ανεστραμμένο πιρούνι διαμέτρου 43mm (διαδρομής 230mm) και μονό αμορτισέρ με ρυθμιζόμενη προφόρτιση ελατηρίου και απόσβεση επαναφοράς (διαδρομής 215mm). Στα φρένα θα δούμε τρεις δίσκους, δύο διαμέτρου 305mm με διπίστονες δαγκάνες μπροστά και ένα διαμέτρου 265mm με δαγκάνα ενός εμβόλου πίσω. Το δικάναλο ABS έχει τη δυνατότητα να απενεργοποιηθεί, κάτι εξαιρετικά χρήσιμο για όποιον θελήσει να κινηθεί γρήγορα στο χώμα. Τα προγράμματα οδήγησης Road και Rain, καθώς και το ABS με το σύστημα ελέγχου ευστάθειας ανήκουν στο βασικό εξοπλισμό, με τα αντίστοιχα προγράμματα Dynamic, Enduro και Enduro Pro να παραμένουν στον προαιρετικό. Ο κατάλογος των αξεσουάρ είναι ανεξάντλητος και περιλαμβάνει από σέλες και ζελατίνες διαφορετικού ύψους μέχρι προβολέα full LED και εξοπλισμό συνδεσιμότητας με οθόνη TFT και λειτουργία eCall για κλήσεις έκτακτης ανάγκης.
Μεταμόρφωση
Το F 850 GS έχει αποκτήσει μια εντελώς νέα εμφάνιση, με τη σχεδίαση να έχει γίνει ακόμα πιο αεροδυναμική προκειμένου αφενός να παρέχει καλύτερη προστασία από τα καιρικά φαινόμενα και αφετέρου μικρότερη μετωπική επιφάνεια, άρα και χαμηλότερη κατανάλωση. Μεταφέρει έναν «αέρα ταξιδιού», ξυπνώντας τα γονίδια της περιπέτειας που κάθε μοτοσυκλετιστής διαθέτει στο DNA του. Μοιάζει πολύ, γιατί το θέλει πολύ, με τον μεγάλο αδερφό των 1250cc και με τους ακτινωτούς τροχούς των 17 και 21 ιντσών με τα ελαστικά tubeless (για πρώτη φορά σε μεσαίο GS) που διαθέτει δεν φοβάται να μπει στο χώμα. Απεναντίας, το κάνει με χαρακτηριστική άνεση και στα χέρια ενός έμπειρου αναβάτη θα διασχίσει ακόμα και δύσκολα «εντουράδικα» κομμάτια. Το ζητούμενο της πλειοψηφίας των αναβατών, να μπορούν δηλαδή να επισκέπτονται μέρη που δεν θα μπορούσαν με μια μοτοσυκλέτα δρόμου, έχει επιτευχθεί 100%.
Είναι BMW
Από την πρώτη επαφή αντιλαμβάνεσαι ότι πρόκειται για καθαρόαιμο BMW, με την εμφάνιση στο σύνολό της να αποπνέει τη σχεδιαστική φιλοσοφία της γερμανικής εταιρίας και να μεταφέρει μια αίσθηση «heavy duty». Η ποιότητα κατασκευής είναι υψηλή και όσοι θελήσουν να βρουν ψεγάδια θα δυσκολευτούν πολύ. Οι γραμμές της μοτοσυκλέτας είναι κλασικές μοντέλου διπλής χρήσης της BMW, όπου με το ρύγχος και τα πλαστικά που καλύπτουν το δοχείο καυσίμου δημιουργείται η εντύπωση μιας σκληροτράχηλης και μυώδους κατασκευής. Αντίθετα, το πίσω μέρος είναι απόλυτα λιτό και ταυτόχρονα εντυπωσιακό έτσι όπως δένει με το μεγάλο τελικό και το ασύμμετρο αλουμινένιο ψαλίδι, αποπνέοντας μια εντουράδικη εικόνα. Η οθόνη TFT (που υπήρχε στο μοντέλο της δοκιμής) είναι από τα καλύτερες, ομορφότερες και λειτουργικότερες που κυκλοφορούν σήμερα, ενώ -και όλως περιέργως- το εξτρά σύστημα keyless είναι εύκολο και απλό στη χρήση του. Συμβάλλει πολύ στην όλη καλή εικόνα και η λειτουργία του περιστροφικού επιλογέα στην αριστερή άκρη του τιμονιού, που δίνει πρόσβαση σε πολλές ηλεκτρονικές λειτουργίες και ρυθμίσεις της μοτοσυκλέτας.
Η οδήγηση
Η θέση οδήγησης είναι όρθια και –όπως αποδείχθηκε- άνετη για όλες τις χρήσεις, με χέρια και πόδια να τοποθετούνται στις κατάλληλες γωνίες. Βάζεις μπροστά και ο δικύλινδρος δουλεύει κάπως άναρχα στο ρελαντί, κουμπώνεις πρώτη σχέση στο κιβώτιο και ένα χαρακτηριστικό «κλανκ» ακούγεται. Ευτυχώς αυτό δεν ισχύει και στις υπόλοιπες σχέσεις, όπου οι αλλαγές γίνονται ιδανικά, ειδικά στο μοντέλο δοκιμής με το quick shifter. Ο κινητήρας έχει ροπή και δύναμη, το ηλεκτρονικό γκάζι παρουσιάζει μια μικρή υστέρηση στις χαμηλές στροφές αλλά από τις μεσαίες και πάνω δουλεύει προσφέροντας εξαιρετική απόκριση. Η επιτάχυνση δείχνει ατελείωτη και σε κάνει να πιστεύεις ότι η ιπποδύναμη είναι μεγαλύτερη από αυτή που δηλώνει ο κατασκευαστής, με την τελική ταχύτητα να ξεπερνά τα 210 πραγματικά χιλιόμετρα ανά ώρα (ένδειξη κοντέρ 220+). Ο κινητήρας ακούγεται μεν αλλά δεν παράγει κραδασμούς δε, κάτι που θα εκτιμηθεί δεόντως στην κάλυψη μακρινών αποστάσεων με υψηλές μουαγιέν. Στο ταξίδι η χαμηλή ζελατίνα δεν παρέχει την επιθυμητή αεροδυναμική κάλυψη αλλά αυτό εύκολα διορθώνεται, απλά τοποθετώντας μια ψηλότερη. Στην πόλη το GS δείχνει ασταμάτητο, καθώς ροπή, θέση οδήγησης, φρένα και ανάρτηση αποδεικνύονται σύμμαχοι σε κάθε επιθυμία του αναβάτη.
Κι αν αυτός ξεχαστεί με μια 5η ή 6η σχέση στο κιβώτιο και κινείται σε χαμηλές ταχύτητες, ο πανάλαφρος συμπλέκτης βρίσκεται εκεί για να εξαλείψει το όποιο «σκορτσάρισμα» και να βοηθήσει την επιτάχυνση της μοτοσυκλέτας χωρίς κατέβασμα σχέσης. Ο κινητήρας είναι ζωντανός, ευχάριστος και γραμμικός, εμφανίζοντας φιλική συμπεριφορά σε όλα τα οδηγικά προγράμματα. Τη λειτουργία (Rain) θα τη συστήσουμε για μέσα στην πόλη και όχι απαραίτητα όταν βρέχει, καθώς επιλέγοντάς την ο αναβάτης εισπράττει πιο ήπιες αντιδράσεις στο άνοιγμα του γκαζιού. Η κατανομή βάρους, τα γεωμετρικά χαρακτηριστικά και το μεταξόνιο δημιουργούν ένα εξαιρετικά σταθερό σύνολο και όσον αφορά στην άνεση και στο πέρασμα από λακκούβες και λοιπές οδικές κακοτεχνίες το 850 παίρνει άριστα με τόνο. Η σωστή γεωμετρία, το στιβαρό πλαίσιο και η σφικτή ανάρτηση ευνοούν και τη χωμάτινη οδήγηση, καθώς συνεργάζονται και αντιδρούν έτσι όπως πρέπει σε μια βαριά μοτοσυκλέτα μικτής χρήσης, Ταυτόχρονα, η μελετημένη εργονομία δίνει στον αναβάτη τη δυνατότητα να οδηγήσει όρθιος έχοντας τον απόλυτο έλεγχο, κάτι εξαιρετικά χρήσιμο εκτός δρόμου. Η μέση κατανάλωση που μετρήσαμε κυμαίνεται λίγο πάνω από τα 6 λίτρα ανά 100 χιλιόμετρα, άρα με το 15λιτρο ρεζερβουάρ υπολογίστε μια αυτονομία κοντά στα 230 χιλιόμετρα.
Στο δια ταύτα
Το νέο F 850 GS είναι η μοτοσυκλέτα που κάνει τα πάντα και με τον κατάλληλο εξοπλισμό μπορεί να γίνει ο χιλιομετροφάγος που πολλοί ονειρεύονται. Έχει ανανεωθεί πλήρως σε σχέση με το απερχόμενο 800, έχει γίνει πιο δυνατό και πιο σταθερό, με τα ηλεκτρονικά του βοηθήματα να το καθιστούν σε μια απόλυτα λογική επιλογή για τους οπαδούς του είδους. Η ομοιογένεια είναι αυτή που το χαρακτηρίζει, ζεις μαζί του χωρίς να ασχολείσαι μαζί του και αυτό είναι το κλειδί της επιτυχίας του. Όπως γράψαμε παραπάνω, η τιμή εκκίνησης είναι στα 11.200€ και είναι η χαμηλότερη στη μεσαία κατηγορία των πραγματικών On/Off, με τους κύριους “αντίπαλους” να κοστίζουν από 600 έως και 2.590€ παραπάνω (Triumph Tiger 800 XCx 13.490€, KTM 790 Adventure 13.790€, Moto Guzzi V85 TT 11.800€). Η επιλογή όλη δική σας..
Τεχνικά Χαρακτηριστικά
Γενικά |
|
Τύπος |
F 850 GS |
Κατηγορία |
On/Off |
Έτος |
2019 |
Τιμή |
11.200 € |
Κατασκευαστής |
|
Αντιπρόσωπος |
|
Κινητήρας |
|
Τύπος |
Τετράχρονος, δικύλινδρος, υγρόψυκτος |
Διάταξη / Κυβισμός |
Εν σειρά / 853cc |
Διάμετρος επί διαδρομή |
84 x 77mm |
Εκκεντροφόροι / Βαλβίδες στον κύλινδρο |
DOHC/4 βαλβίδες στον κύλινδρο |
Ιπποδύναμη |
95 ίπποι στις 8.250rpm |
Ροπή |
92Nm στις 6.250rpm |
Τροφοδοσία |
Ηλεκτρονικός ψεκασμός 46mm |
Σχέσεις ταχυτήτων |
6 |
Συμπλέκτης / Λειτουργία |
Ξηρός Πολύδισκος / Μηχανικός |
Πρωτεύουσα μετάδοση |
Με γρανάζια |
Τελική μετάδοση |
Με αλυσίδα |
Πλαίσιο |
|
Τύπος πλαισίου |
Χωροδικτύωμα από ατσάλι |
Αναρτήσεις |
|
Μπροστά (Τύπος – Διαδρομή) |
Ανάποδο τηλεσκοπικό πιρούνι – 230mm |
Ρυθμίσεις |
Καμία |
Πίσω (Τύπος – Διαδρομή) |
Υδραυλικό Αμορτισέρ – 215mm |
Ρυθμίσεις |
Προφόρτιση ελατηρίου – Απόσβεση επαναφοράς |
Φρένα |
|
Μπροστά (Τύπος – Διάμετρος) |
Δύο δίσκοι – 305mm |
Δαγκάνα |
Αιωρούμενη 2 εμβόλων |
Πίσω (Τύπος – Διάμετρος) |
Δίσκος – 265mm |
Δαγκάνα |
Αιωρούμενη 1 εμβόλου |
Τροχοί |
|
Μπροστά (Διάμετρος – Ελαστικό) |
21″ – 90/90-21 |
Πίσω (Διάμετρος – Ελαστικό) |
17” – 150/70-R17 |
Διαστάσεις – Βάρος |
|
Μήκος |
2.305mm |
Πλάτος |
922mm |
Ύψος |
1.356mm |
Μεταξόνιο |
1.593mm |
Ύψος Σέλας |
860mm |
Ρεζερβουάρ |
15lt |
Βάρος |
229Kg (πλήρης υγρών) |