Προς την σωστή κατεύθυνση κινούνται τα μέτρα που περιλαμβάνονται στο προσχέδιο του Προϋπολογισμού 2020, επισήμανε μεταξύ άλλων ο διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος μιλώντας σήμερα το μεσημέρι στη Ναυτιλιακή Λέσχη του Πειραιά.
Ο Γιάννης Στουρνάρας υποστήριξε ότι οι δράσεις που αφορούν στη μείωση των φορολογικών συντελεστών, τη διεύρυνση της φορολογικής βάσης με μέτρα προώθησης των ηλεκτρονικών συναλλαγών και τη βελτίωση της αποτελεσματικότητας του κράτους, κινούνται προς τη σωστή κατεύθυνση και έχουν συμπεριληφθεί στις προτάσεις πολιτικής της Τράπεζας τη Ελλάδος.
Ειδικότερα όσον αφορά την προώθηση των ηλεκτρονικών συναλλαγών εκτιμάται, με βάση μελέτες της Τράπεζας της Ελλάδος, ότι μια αύξηση κατά 1% του ποσοστού της ιδιωτικής κατανάλωσης που πραγματοποιείται μέσω καρτών αυξάνει τα έσοδα από ΦΠΑ κατά 1% μέσω της αυξημένης φορολογικής συμμόρφωσης.
Όπως είπε ο ίδιος η μέχρι τώρα σταδιακή χαλάρωση των περιορισμών στις αναλήψεις μετρητών δεν φαίνεται να έχει οδηγήσει σε αντιστροφή της χρήσης καρτών, αν και η άνοδος του ποσοστού της ιδιωτικής κατανάλωσης που πραγματοποιείται μέσω καρτών φαίνεται να έχει ανακοπεί.
Ωστόσο όπως εκτίμησε ο κ. Στουρνάρας, διαφαίνεται κίνδυνος για τα δημόσια οικονομικά ο οποίος προέρχεται από τις πρόσφατες δικαστικές αποφάσεις που έκριναν αντισυνταγματικές ορισμένες ρυθμίσεις της συνταξιοδοτικής μεταρρύθμισης και οι οποίες αναμένεται να αναμορφωθούν με νέα νομοθεσία. Επίσης, εκκρεμεί η εκτέλεση αποφάσεων σχετικά με παλαιότερες περικοπές των συντάξεων.
Για την εκτέλεση αυτών των αποφάσεων θα χρειαστεί εφάπαξ δαπάνη για την πληρωμή αναδρομικών. Εκτιμάται ότι η πρόσφατη σχετική απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας περιορίζει τη δαπάνη αυτή προς το χαμηλότερο όριο του εύρους των πιθανών αποτελεσμάτων.
Αναφερόμενος στη συμβολή της ναυτιλίας στην ελληνική οικονομία, ο διοικητής της ΤτΕ υποστήριξε ότι στη διάρκεια της κρίσης, ήταν σημαντική η στήριξη της ναυτιλιακής κοινότητας στην ελληνική οικονομία μέσω της οικειοθελούς συνεισφοράς.
Το σχετικό συνυποσχετικό μεταξύ ελληνικού Δημοσίου και ναυτιλιακής κοινότητας, μετά από δύο ετήσιες παρατάσεις, διήρκησε τελικά πέντε έτη (2014-2018). Μετά το πέρας της ισχύος του, ένα νέο συνυποσχετικό συνομολογήθηκε το Φεβρουάριο του 2019, το οποίο προβλέπει την επ΄ αόριστον οικειοθελή καταβολή από τη ναυτιλιακή κοινότητα ποσοστού 10% επί των εισαγόμενων στην Ελλάδα μερισμάτων. Το καταβαλλόμενο ποσό θα ανέρχεται κατ΄ ελάχιστο σε 40 εκατ. ευρώ ανά έτος.
Τέλος, ο Γιάννης Στουρνάρας, αναφερόμενος στο θέμα των κόκκινων δανείων, χαρακτήρισε σημαντικό βήμα, αλλά όχι επαρκές για την αντιμετώπιση του ζητήματος το «σχέδιο Ηρακλής», το οποίο έλαβε σήμερα το πράσινο φως από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Υπενθυμίζοντας ότι τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια ανήλθαν σε περίπου 75 δισ. ευρώ στα μέσα του 2019, που αντιστοιχούν στο 43,6% του συνόλου των δανείων, ανέφερε πώς όλα τα κράτη-μέλη που αντιμετώπισαν πιέσεις στο χρηματοπιστωτικό τους σύστημα εφάρμοσαν παρόμοιες συστημικές λύσεις και προσέθεσε:
«Το σχήμα αυτό, που πρέπει να εξειδικευθεί μέσω του εφαρμοστικού νόμου, είναι ένα σημαντικό βήμα προς την ορθή κατεύθυνση αντιμετώπισης του προβλήματος. Δεδομένου όμως του μεγέθους αυτού του προβλήματος, το βήμα αυτό δεν είναι αρκετό και πρέπει σε αμέσως επόμενο στάδιο να συμπληρωθεί και από άλλα, περισσότερο ολιστικά και συστημικά σχήματα, όπως αυτό που έχουν επεξεργαστεί οι υπηρεσίες της Τράπεζας της Ελλάδος. Ειδικότερα, και παράλληλα με την αντιμετώπιση του προβλήματος των ΜΕΔ, θα πρέπει να αντιμετωπιστεί αποτελεσματικά και το ζήτημα της αναβαλλόμενης φορολογίας (DTC) με τρόπους συμβατούς με τους κανόνες περί κρατικής βοήθειας της Ευρωπαϊκής Ένωσης».