Η Ιταλία ζήτησε σήμερα να επανεξεταστεί η χρηματοδότηση της σιδηροδρομικής σύνδεσης υψηλής ταχύτητας με τη Γαλλία, ένα έργο ύψους πολλών δισεκατομμυρίων δολαρίων που απειλεί να διαλύσει τον κυβερνητικό συνασπισμό της Ρώμης.
Η σιδηροδρομική γραμμή στις Άλπεις έχει τη στήριξη της κυβερνώσας Λέγκας αλλά ο κυβερνητικός της εταίρος, το Κίνημα των Πέντε Αστέρων, αντιτίθεται σφόδρα στο έργο, υποστηρίζοντας ότι η χρηματοδοτική συμμετοχή της Ιταλίας θα ήταν καλύτερο να δαπανηθεί για την αναβάθμιση του υφιστάμενου οδικού δικτύου και των γεφυρών.
Το σχέδιο TAV (Treno Alta Velocita) είναι μια κοινοπραξία μεταξύ του ιταλικού και του γαλλικού κράτους, με την Ευρωπαϊκή Ένωση να χρηματοδοτεί έως το 40% του κόστους, την Ιταλία έως το 35% και τη Γαλλία έως το 25%.
Ο Ιταλός πρωθυπουργός Τζουζέπε Κόντε δήλωσε σήμερα ότι οι προσφάτως επικαιροποιημένες προβλέψεις για την κίνηση στη γραμμή δικαιολογούν την επανεξέταση της μακροπρόθεσμης βιωσιμότητας του έργο και, εάν κριθεί απαραίτητο, την επαναδιαπραγμάτευση του πώς είναι μοιρασμένη η χρηματοδότηση.
«Θα χρειαστούν και άλλες συναντήσεις (της συμμαχίας) δεδομένου ότι δεν έχει ακόμα επιτευχθεί μια τελική συμφωνία», ανέφερε ο Κόντε σε ανακοίνωση ύστερα από τις συνομιλίες που κράτησαν έως αργά χθες τη νύχτα μεταξύ των ηγετών της Λέγκας και των Πέντε Αστέρων.
Οι κυβερνώσες παρατάξεις αναμένεται να συναντηθούν εκ νέου σήμερα σε μια προσπάθεια να καταλήξουν σε μια συμφωνία. Ο Κόντε έχει δεσμευθεί ότι η κυβέρνηση θα λάβει μια απόφαση έως την Παρασκευή.
Η δεξιά Λέγκα και το αντισυστημικό Κίνημα των Πέντε Αστέρων διαφωνούν για μια σειρά σημαντικών θεμάτων από τότε που σχημάτισαν κυβέρνηση συμμαχίας πέρυσι. Στα μέσα ενημέρωσης εντείνονται οι εικασίες ότι η σιδηροδρομική σύνδεση στις Άλπεις θα είναι το καθοριστικό ζήτημα για την επιβίωση ή μη της κυβέρνησης.
Οι εργασίες έχουν ήδη ξεκινήσει για το πιο φιλόδοξο κομμάτι του έργου, ένα τούνελ 58 χιλιομέτρων στις Άλπεις. Πρόσφατη μελέτη που εκπονήθηκε για λογαριασμό του υπουργού Μεταφορών Ντάνιελ Τονινέλι, πολιτικού των Πέντε Αστέρων, εκτιμά ότι το έργο είναι σπατάλη δημόσιων πόρων. Το υπουργείο Μεταφορών εκτιμά ότι το κόστος για το έργο ξεπερνά τα 20 δισεκ. ευρώ.