Ζήσης Ψάλλας

Το να βλέπετε τις ετικέτες των τροφίμων που έχουν πληροφορίες για θερμίδες κάνει καλό στη σιλουέτα σας. Κάνει τα παχυντικά τρόφιμα λιγότερο επιθυμητά και επίσης αλλάζει τον τρόπο με τον οποίο ανταποκρίνεται ο εγκέφαλός σας απέναντι στο φαγητό. Αυτό είναι το συμπέρασμα μιας μελέτης που δημοσιεύθηκε στο PLOS ONE από ερευνητές του Stanford University και συνεργάτες τους.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Όταν εμφανίστηκαν εικόνες τροφίμων με την περιεκτικότητα σε θερμίδες, ο εγκέφαλος παρουσίασε μειωμένη ενεργοποίηση του συστήματος επιβράβευσης και αυξημένη ενεργοποίηση του συστήματος ελέγχου. Δηλαδή, τα τρόφιμα που διαφορετικά θα καταναλώνονταν σε μεγαλύτερη ποσότητα έγιναν λιγότερο επιθυμητά μετά την εμφάνιση του περιεχομένου σε θερμίδες.

Η μελέτη είναι η πρώτη του είδους της, εξετάζοντας πώς ο εγκέφαλος κάνει επιλογές τροφίμων όταν παρουσιάζονται θερμιδικές πληροφορίες. Τα αποτελέσματα είναι σημαντικά δεδομένου ότι η παχυσαρκία έχει φτάσει σχεδόν στο 40% των ενηλίκων σε ορισμένες χώρες.

Για τη μελέτη, 42 φοιτητές ηλικίας 18 έως 22 ετών παρακολούθησαν 180 εικόνες τροφίμων χωρίς πληροφορίες για θερμίδες, ακολουθούμενες από εικόνες με πληροφορίες για θερμίδες και τους ζητήθηκε να αξιολογήσουν την επιθυμία τους για τις συγκεκριμένες τροφές ενώ βρίσκονταν σε λειτουργικό σαρωτή μαγνητικής τομογραφίας. Από τους φοιτητές οι 22 έκαναν δίαιτα και οι 20 όχι.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Οι εικόνες ελήφθησαν από μια βάση δεδομένων τροφίμων και από δημοφιλείς ιστοσελίδες ταχυφαγείων. Οι εθελοντές είπαν πόσο πιθανό ήταν να φάνε αυτά τα τρόφιμα στην τραπεζαρία, σε μια κλίμακα από 1 έως 4 (1=καθόλου, 4=πάρα πολύ).

Η αντίδραση του εγκεφάλου

Οι ερευνητές ανέλυσαν τις αντιδράσεις σε δύο περιοχές του εγκεφάλου που κινητοποιούν την συμπεριφορά απέναντι στη διατροφή: τον επικλινή πυρήνα (nucleus accumbens) και τον κογχομετωπιαίο φλοιό (orbitofrontal cortex).

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Παρόλο που όλοι οι συμμετέχοντες παρουσίασαν μείωση της ενεργοποίησης σε αυτές τις περιοχές όταν υπήρχαν πληροφορίες για θερμίδες, όσοι έκαναν δίαιτα εμφάνισαν πιο πολύ παρόμοια πρότυπα ενεργοποίησης στον αριστερό κογχομετωπιαίο φλοιό για τα τρόφιμα με επισήμανση των θερμίδων. Αυτό το εύρημα υποδεικνύει ότι τα άτομα που κάνουν δίαιτα μπορεί να λαμβάνουν υπόψη τις θερμίδες ακόμη και όταν δεν υπάρχουν σαφείς πληροφορίες.

Οι ερευνητές είπαν ότι τα ευρήματα υποδηλώνουν πως η επισήμανση των θερμίδων μπορεί να μεταβάλει την απόκριση του συστήματος ανταμοιβής του εγκεφάλου όταν εξετάζει τις επιλογές των τροφίμων. Επιπλέον, οι διατροφικές παρεμβάσεις είναι πιθανότερο να είναι επιτυχείς είτε ένας καταναλωτής κάνει δίαιτα είτε όχι.

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης