*** Φίλες και Φίλοι,
το «Open» έκανε πρεμιέρα
και η πρώτη εκπομπή που προέβαλε το νέο κανάλι
ήταν το κεντρικό δελτίο ειδήσεων με την επανακάμψασα Έλλη Στάη.
* Δεν θα πω ακόμη το «Καλορίζικα»,
διότι πρέπει πρώτα να διαπιστώσω
αν ο καινούργιος τηλεοπτικός σταθμός
θα επιδεικνύει σεβασμό προς τούς πολίτες και προς τούς τηλεθεατές,
αν θα τηρεί τις αρχές τής δεοντολογίας
και αν θα εκδιώξει από το πρόγραμμά του κάποια θλιβερά σκουπίδια
που εκληρονόμησε από το πρόσφατο παρελθόν του ως «Epsilon».
* Όμως, με απολύτως θετική προαίρεση θα πω,
ότι θέλω το «Open» να πάει καλά
και να καταφέρει
-μέσα από νοοτροπία και επιλογές ποιοτικής εμπορικότητας-
να αποτελεί σύντομα βασική επιλογή μας.
*** Παρηκολούθησα ολόκληρο το 45λεπτο δελτίο
και… ολόκληρη την «45χρονη» Έλλη Στάη.
Παρατηρήσεις πολλές· άλλες θετικές και άλλες αρνητικές.
Πάμε να αναφερθούμε πρώτα στο δελτίο…
*** Αναμφίβολα, το στούντιο, η σκηνογραφία,
δεν έχουν την παραμικρή σχέση με την πρότερη τραγική αισθητική.
Ζωντανά χρώματα, δυναμική εικόνα, σωστές γραμματοσειρές·
απ’ την άλλη,
το «elephant» φόντο προσδίδει χλωμάδα
όταν η κάμερα ζουμάρει στην παρουσιάστρια.
Επίσης, ναι μεν είναι ανεκτά τα υπερμεγέθη «super»
(οι τίτλοι και τα λοιπά στοιχεία που συνοδεύουν τις ειδήσεις),
αλλά η «αχίλλειος πτέρνα» είναι ο λογότυπος.
* Έχει αλλάξει προ ελαχίστου διαστήματος ο «Σκάϊ» τον λογότυπό του,
με κεντρικό χαρακτηριστικό το ελλειπτικό γράμμα…
…και πας εσύ που είσαι καινούργιο κανάλι
(και υποτίθεται έρχεσαι για να φέρεις νέο αέρα, καινοτομία και πρωτοτυπία)
και εμφανίζεις ως σήμα σου αυτό…
* Και, εν’ πάση περιπτώσει,
ακόμη κι αν δεχθούμε ότι πάντοτε θα υπάρχουν ακούσιες ομοιότητες,
φρόντισε τουλάχιστον
αυτός ο ελλειπτικός λογότυπος να μη χτυπάει άσχημα στο μάτι·
με το γαλάζιο φόντο δείχει μια χαρά,
αλλά στην οθόνη τής τηλεόρασης δείχνει κάπως «παιδικός», φλύαρος,
έως και εκνευριστικός·
δεν φτάνει η εκτενής ελλειπτικότητα,
αλλά κάποιος ακαλαίσθητος εγκέφαλος έχει κάνει και πλατιά τα γράμματα
(λες και βλέπουμε προχώ γοτθική τηλεόραση τού 16ου αιώνα).
* Επίσης,
ουδείς βλέπει ότι στο σταθερό «super» τού δελτίου,
η λέξη «News» χάνεται εντελώς
και δεν δύναται να την αντιληφθεί
ακόμη και αετός από απόσταση δέκα πόντων;
* Με πιάνουν νεύρα
που ένα εύπορο κανάλι πληρώνει γραφίστες, σχεδιαστές, designers,
και χρειάζεται να έρθει ένας δημοσιογράφος, μία τηλεοπτική στήλη,
ένας πολίτης, ένας τηλεθεατής,
για να επισημάνει το Αυταπόδεικτο και το Οφθαλμοφανές.
* Όσον αφορά στο περιεχόμενο τού πρώτου δελτίου,
υπήρξαν οι κλασικές ατάκες για αντικειμενικότητα, εγκυρότητα
(και όλα τα συμπαρομαρτούντα που παραδοσιακώς καταστρατηγούνται)
και στη συνέχεια ήρθε η «πατάτα» υπό τη μορφή αποκλειστικότητας,
για να αναιρέσει τις μόλις προ ολίγων λεπτών δοθείσες υποσχέσεις.
* Όπως απεκάλυψε με ακαριαίο ρεπορτάζ η «Ζούγκλα»,
ουδεμία σχέση με την πραγματικότητα
είχε η «αποκλειστική είδηση» τού δελτίου τού «Open»,
σύμφωνα με την οποία οι στρατιωτικοί Μητρετώδης και Κούκλατζης
παραπέμπονταν στο Στρατοδικείο
για την περιβόητη υπόθεση τής σύλληψής τους από τούς Τούρκους.
Μάλιστα, ήταν τέτοιο το μέγεθος τής «πατάτας»,
που δύο ώρες μετά
το «Γενικό Επιτελείο Εθνικής Άμυνας»
εξέδωσε κατηγορηματική ανακοίνωση-διάψευση.
* Αν στο συγκεκριμένο σοβαρό ατόπημα,
προσθέσουμε την ανακρίβεια
γύρω από την πρόσφατη δήλωση τού Πάνου Καμμένου
περί χρηματοδότησης τού Νίκου Κοτζιά από τον Τζορτζ Σόρος
(στο δελτίο τού «Open» έγινε λόγος
για χρηματοδότηση σύσσωμης τής Ελληνικής Κυβέρνησης),
έχουμε ένα μικρό «Βατερλό».
* Τέλος,
ακόμη και η «αποκλειστική συνέντευξη»
με τον αδελφό τής δολοφονημένης εφοριακού Δώρας Ζέμπερη,
θα μπορούσε να λείπει,
καθώς ουδέν νέο στοιχείο προσέθεσε στην Ενημέρωση
και το μόνο που επέτυχε
ήταν να μετατρέψει το δελτίο σε μπαγιάτικο και ανάλγητο ριάλιτι.
*** Πάμε τώρα και στην Έλλη Στάη…
* Μόλις την είδα,
είπα «Ωπ!, η Μαντόνα παρουσιάζει το δελτίο ειδήσεων τού “Open”;».
(δεν θα ξαφνιαζόμουν αν η Έλλη-Λουΐζα-Βερόνικα-Τσικόνε-Στάη
μάς έριχνε ένα χαμόγελο για να μάς δείξει το διαμαντένιο της δόντι
και ξεκινούσε να χορεύει και να τραγουδάει
«Hey, Mr. D.J., put a record on…
I wanna dance with my baby…»!)
* Εντάξει, πρέπει να δεχθούμε ότι άνθρωποι όπως η Έλλη Στάη,
που στηρίζουν όλη τους τη ζωή στην Εικόνα,
θα υποκύπτουν στις Προσταγές τής Εικόνας
προκειμένου να διατηρούν ή να αυξάνουν τα κεκτημένα τους.
* Το «Χρυσογυάλινο Κωσταλέξι» έχει τούς δικούς του νόμους·
ή, όπως θα ’λεγαν οι Τεράστιοι Κατσιμιχαίοι,
σε μία σύγχρονη τηλεοπτική διασκευή
τής Παγκόσμιας Κοινωνικής Ηθογραφίας τους, στο «Για ένα κομμάτι ψωμί»..:
Για ένα κομμάτι χαβιάρι,
δεν φτάνει μόνο η δουλειά.
Για ένα κομμάτι χαβιάρι,
πρέπει να δώσεις πολλά.
Δεν φτάνει μόνο το μυαλό σου,
δεν φτάνει μόνο το κορμί σου,
το πιο σπουδαίο είν’ η ψυχή σου, δικέ μου,
έχει τούς νόμους της αυτή η ιστορία,
δεν φτάνει μόνο η δουλειά.
* Και θυμήθηκα την απάντηση που έδωσε κάποτε η Έλλη Στάη
σε μία εκδήλωση περί τής Δημοσιογραφίας,
όταν είχε ερωτηθεί ποιο είναι το σημαντικότερο εφόδιο ενός δημοσιογράφου.
«Οι Δημόσιες Σχέσεις.», είχε πει,
με συνέπεια να με βυθίσει σε καταθλιπτική περισυλλογή.
* Και επειδή με το θέμα Παπαντωνίου διάγουμε «ημέρες ΠΑ.ΣΟ.Κ.»,
θυμήθηκα επίσης μία φωτογραφία από την Ιστορία
και τούς δικούς της νόμους.
Δεκαετία ’90, Ελούντα.
Η πιο ηχηρή απόδειξη
ότι το σημαντικότερο εφόδιο τού Δημοσιογράφου
είναι οι «Δημόσιες Σχέσεις».
* Κατά τα λοιπά,
η Έλλη Στάη ήταν εξαιρετικά άνετη και χαλαρή
στην παρουσίαση τού πρώτου της δελτίου.
Δεν γνωρίζω αν θα έχει την επιτυχία που αναμένουν οι ιθύνοντες τού καναλιού
(διότι οι καιροί έχουν αλλάξει
και τα «target groups» είναι διαφοροποιημένα σε σύγκριση με το παρελθόν),
αλλά οφείλω να πω
ότι στη συγκεκριμένη περίπτωση μιλάμε για μία ταλαντούχα γυναίκα.
* Το Ταλέντο είναι Αντικαθεστωτικό, οι Δημόσιες Σχέσεις είναι Καθεστωτικές.
Αν διαθέτεις μόνο το ένα από τα δύο στοιχεία,
γλυτώνεις από το εξαιρετικά δύσκολο σταυροδρόμι.
Αν διαθέτεις και τα δύο… (δικό σας)!
*** Φεύγω για να σάς λείψω
και θα επιστρέψω για να μη σάς λείπω…
*** Ες σήμερον τα σπουδαία, ες αύριον τα σπουδαιότερα…
*** Τα λέμε αύριο…
Ο Υπο-Κοσμικός