Μόλις τη δεκαετία του ’90 οι Ιάπωνες «ανακάλυψαν» το ελαιόλαδο και τις ελιές, στο πλαίσιο προωθητικών ενεργειών για την προβολή της μεσογειακής διατροφής, οι οποίες χρηματοδοτήθηκαν από Ιταλούς ελαιοπαραγωγούς.
Σχεδόν το σύνολο του ελαιολάδου και των ελιών που καταναλώνεται στην ιαπωνική αγορά εισάγεται. Το δε Διεθνές Συμβούλιο Ελαιολάδου εκτιμά ότι η κατανάλωση ελιών ανέρχεται την τελευταία τριετία 2014 – 2017 σε 4.500 τόνους ετησίως.
Οι Ιάπωνες δείχνουν ενδιαφέρον να προσαρμόσουν τη χρήση του ελαιολάδου και των ελιών στην καθημερινή τους διατροφή και να δοκιμάσουν νέες συνταγές. Στην ιαπωνική αγορά κυριαρχούν οι φτηνότερες ισπανικές ελιές (44% του μεριδίου αγοράς σε αξία το 2016) και ακολουθούν οι ιταλικές ελιές.
Οι ισπανικές εξαγωγές το 2016 ανήλθαν σε 4,92 εκατ. ευρώ και οι ιταλικές σε 2,78 εκατ. ευρώ. Το ίδιο έτος οι ελληνικές εξαγωγές αυξήθηκαν ως προς την ποσότητα, μειώθηκαν όμως σε αξία. Το μερίδιο αγοράς των ελληνικών ελιών στην ιαπωνική αγορά ανήλθε το 2016 στο 1,99% όσον αφορά στην αξία και σε 1,08% όσον αφορά την ποσότητα. Ακολουθούν (όσον αφορά την αξία) το Μαρόκο (μερίδιο αγοράς 1,22%), η Πορτογαλία (0,71%), η Τουρκία (0,36%), το Περού (0,31%) και η Τυνησία (0,18%).
Όπως επισημαίνει το Γραφείο Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων (ΟΕΥ) της Ελληνικής πρεσβείας στο Τόκιο, «το ενδεχόμενο μίας γενικής προβολής των ελιών εκτιμούμε ότι δε θα είναι αποδοτικό για τη χώρα μας, καθώς θα ευνοούσε περισσότερο την Ισπανία και την Ιταλία, που ελέγχουν ήδη το 68% των συνολικών εισαγωγών.
Το ρεαλιστικότερο σενάριο για τη χώρα μας είναι να συνδυασθούν οι δράσεις που ήδη υλοποιούμε, με στόχο τη βελτίωση της εικόνας της Ελλάδας στην Ιαπωνία, τη σύνδεσή της με τον υγιεινό τρόπο ζωής και εν τέλει την αύξηση των εξαγωγών τροφίμων – ποτών, καθώς και των Ιαπώνων επισκεπτών της χώρας μας, οι οποίοι στη συνέχεια θα αναζητήσουν τα ελληνικά προϊόντα. Η προβολή του ελληνικού ελαιολάδου και των ελιών μπορεί να είναι αποτελεσματική εάν ενταχθεί σε αυτό το πλαίσιο.
Παράλληλα, πρέπει να αναδειχθούν τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των ελιών που τις διαφοροποιούν από αυτές άλλων χωρών. Αυτό δεν μπορεί παρά να αφορά άριστα τυποποιημένο προϊόν και όχι χύμα».
ΠΗΓΗ: tharrosnews.gr