Με την παρέλευση του χρόνου, τα μέτρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όσον αφορά τις εκπομπές ρύπων, γίνονται ολοένα και αυστηρότερα. Σύμφωνα με τα ισχύοντα μέτρα για τον περιορισμό της ατμοσφαιρικής ρύπανσης, μόνο τα «καθαρά» αυτοκίνητα τεχνολογίας Euro 6 εισέρχονται στην κυκλοφορία.
Οι αυστηρότερες προδιαγραφές έχουν επιτύχει τη μείωση των ρύπων των αιωρούμενων σωματιδίων και των οξειδίων του αζώτου που εκπέμπουν, κυρίως, οι παλαιοί πετρελαιοκινητήρες και είναι επιβλαβή για τον ανθρώπινο οργανισμό.
Σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας, ένα ετήσιο ποσοστό 3% θανάτων από κάρδιο-αναπνευστικά προβλήματα συνδέονται άμεσα με τα αιωρούμενα σωματίδια, ενώ το 5% αγγίζουν οι θάνατοι από καρκίνο του πνεύμονα.
To 2012, περίπου τρία εκατομμύρια άνθρωποι έχασαν την ζωή τους εξαιτίας της ατμοσφαιρικής ρύπανσης. Το μεγαλύτερο ποσοστό (88%) ήταν σε λιγότερο αναπτυγμένες χώρες. Πιο συγκεκριμένα, υπολογίζεται πως το 72% των πρόωρων θανάτων οφείλεται σε καρδιακά νοσήματα και εγκεφαλικά, το 14% σε αναπνευστικά νοσήματα και το 14% σε καρκίνο του πνεύμονα.
Έρευνες του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας το 2013, κατέληξαν πως τα αιωρούμενα σωματίδια σχετίζονται άμεσα με τον καρκίνο του πνεύμονα. Μικρά παιδιά που ζουν στις μεγαλουπόλεις γίνονται δυστυχώς τα επικρατέστερα θύματα αναπνευστικών λοιμώξεων. Τα περιστατικά άσθματος σε πληθυσμούς πόλεων όπως είναι η Αθήνα έχουν αυξηθεί και σύμφωνα με μελέτες, πιο ευπαθείς ομάδες για αναπνευστικά νοσήματα είναι ο γυναικείος πληθυσμός και οι νέοι κάτω των 18, ενώ ο αντρικός πληθυσμός έχει περισσότερα περιστατικά καρδιακών παθήσεων.
Ακολουθώντας τα στοιχεία και τις μελέτες αυτές, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θέτει όρια μέσα από οδηγίες για τη μείωση των ρύπων. Την 31η Δεκεμβρίου 2016 τέθηκε σε εφαρμογή η οδηγία 2016/2284/EΕ που έχει σαν σκοπό τη θέσπιση νέων ορίων εκπομπών ρύπων που είναι επιβλαβή για την ανθρώπινη υγεία. Η οδηγία αφορά τους εξής ρύπους: Διοξείδιο του θείου (SO2), οξείδια του αζώτου (ΝΟΧ), πτητικές οργανικές ενώσεις (VOC), αμμωνία (ΝΗ3) και αιωρούμενα σωματίδια (PM’s).
Τον Απρίλιο του 2019, όλες οι χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης θα πρέπει να παρουσιάσουν το πρόγραμμα μείωσης εκπομπών της χώρας τους. Το 2020 είναι υποχρεωμένες να υιοθετήσουν τα όρια, με στόχο τη μείωση του ποσοστού CO2 μέχρι το 2030, εξασφαλίζοντας ένα καλύτερο μέλλον για τις επόμενες γενεές.
Η Ε.Ε. προσπαθεί να απομακρύνει τα αυτοκίνητα παλαιότερης τεχνολογίας θεσπίζοντας ολοένα και πιο αυστηρά κριτήρια και ασκώντας πίεση στις αυτοκινητοβιομηχανίες να εφαρμόζουν τις ανάλογες νομοθεσίες.