Σε επιχειρηματικό ανέκδοτο έχει μετατραπεί η υπόθεση των υδροπλάνων, που εδώ και 10 τουλάχιστον χρόνια συγκεντρώνει το ενδιαφέρον, χωρίς όμως να καταφέρουν να εκτελούν κανονικά δρομολόγια.
Πότε οι αντιδράσεις των ακτοπλόων, πότε οι περιορισμοί από το Γενικό Επιτελείο Στράτου, πότε η έλλειψη νομοθετικού πλαισίου, τα υδροπλάνα επί της ουσίας δεν πέταξαν… ποτέ.
Ούτε και εφέτος πρόκειται να πετάξουν.
Η καλοκαιρινή περίοδος χάθηκε για τις εταιρείες, που σχεδιάζουν να υλοποιήσουν μεταφορές με υδροπλάνα, αλλά και για τις τοπικές κοινωνίες, που περιμένουν μια λύση στις μετακινήσεις τους.
Κατά καιρούς δηλώσεις-δεσμεύσεις για απαλλαγή της σχετική πρωτοβουλίας από τα προσκόμματα και τα βαρύδια έχουν γίνει πολλές από εκπροσώπους του πολιτικού συστήματος. Ευχές, έχουν ακουστεί ακόμη πιο πολλές. Τίποτα όμως επί της ουσίας δεν έχει γίνει.
Τώρα σειρά πήρε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης, ο οποίος ανέφερε σε πρόσφατη συνεδρίαση του Κυβερνητικού Συμβουλίου Οικονομικής Πολιτικής (ΚΥ.Σ.ΟΙ.Π) ότι εντός των προσεχών ημερών κατατίθεται στη Βουλή το σχέδιο νόμο για τα υδατοδρόμια. Όπως είπε, διευθετήθηκαν και οι τελευταίες εκκρεμότητες.
Κανείς δεν θέλει να αποκλείσει αυτή να είναι η «τυχερή φορά» για τα υδροπλάνα, αλλά δεν είναι λίγοι εκείνοι που πλέον κρατάνε… μικρό καλάθι. Ούτε και εφέτος πρόκειται να πετάξουν τα υδροπλάνα
Πάντως, μετά την αναγκαία εναρμόνιση του νομοσχεδίου για τα υδατοδρόμια με τις διατάξεις του νόμου για την αναδιάρθρωση της ΥΠΑ, ούτως ώστε να περιληφθούν και θέματα υδροπλάνων, την ενσωμάτωση παρατηρήσεων από τη δημόσια διαβούλευση και την επίλυση διαδικαστικών ζητημάτων, πρόσφατα η αρμόδια Γενική Διεύθυνση Μεταφορών και Κινητικότητας της Ε.Ε. άναψε το πράσινο φως.
Το νομοσχέδιο, προβλέπει, μεταξύ άλλων, αποζημίωση για δαπάνες που έχουν υλοποιήσει ιδιώτες για μελέτες ίδρυσης υδατοδρομίων.
Η σεζόν χάθηκε
Το μόνο βέβαιο είναι ότι και η φετινή σεζόν για τα υδροπλάνα έχει χαθεί, ενώ οι εξαγγελίες περισσεύουν.
Τον Δεκέμβριο του 2016, το υπουργείο Υποδομών διέρρεε ότι αρχές της χρονιάς θα κατατεθεί το νομοσχέδιο για τα ελληνικά υδατοδρόμια που θα ξεκλειδώσει τις πτήσεις με υδροπλάνα.
Επίσης, ο υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Νεκτάριος Σαντορινιός εξήγγειλε, στις 28 Ιανουαρίου (σε συνέντευξή του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ), ότι το καινούργιο νομικό πλαίσιο θα ψηφιστεί από τη Βουλή, ενδεχομένως, μέσα στον Φεβρουάριο!
«Το 2016 πρέπει να λειτουργήσουν τα υδροπλάνα και το Υπουργείο θα στηρίξει όλες τις επενδυτικές πρωτοβουλίες στον τομέα των υδροπλάνων όπου μπορούν να δώσουν ώθηση στα νησιά, να δημιουργήσουν νέες θέσεις εργασίας και να κάνουν πιο εύκολη τη σύνδεση της ηπειρωτικής χώρας με δύσκολους συγκοινωνιακά προορισμούς» είχε δηλώσει τον Δεκέμβριο του 2015 ο τότε υφυπουργός Υποδομών Παναγιώτης Σγουρίδης.
Όλα αυτά όταν έχουν περάσει περισσότερα από τέσσερα χρόνια από τον Απρίλιο του 2013, οπότε δημοσιεύθηκε ο Ν.4146 για τις στρατηγικές και ιδιωτικές επενδύσεις που προέβλεπε την επιτάχυνση των αδειοδοτήσεων για τα υδροπλάνα.
Μέχρι σήμερα, η ελληνική πολιτεία έχει αδειοδοτήσει μόλις τρία υδατοδρόμια σε Κέρκυρα, Παξούς και Πάτρα, ενώ, σύμφωνα με εξαγγελίες του Δεκεμβρίου 2015, μέχρι τον Φεβρουάριο του 2016 θα έπρεπε να είχαν αδειοδοτηθεί 10 ή 12 υδατοδρόμια σε όλη τη χώρα…
Νωρίτερα εφέτος, το πράσινο φως για την αδειοδότηση 25 υδατοδρομίων, έδωσε με έγγραφο του το Γενικό Επιτελείο Στρατού, αίροντας τις αντιρρήσεις που εδράζονταν σε θέματα ασφαλείας και εθνικής άμυνας. Η καλοκαιρινή περίοδος χάθηκε για τις εταιρείες, που σχεδιάζουν να υλοποιήσουν μεταφορές με υδροπλάνα
Σύμφωνα με το γραφείο του υφυπουργού Ναυτιλίας Νεκτάριου Σαντορινιού, πρόκειται για τα νησιά σε Αστυπάλαια, Μύκονο, Λέρο, Λειψούς, Ρόδο, Κω, Τήλο, Χάλκη, Καστελόριζο, Κάρπαθο, Κάσο, Νίσυρο, Κάλυμνο, Σύμη, Σύρο, Μήλο, Θήρα, Πάρο, Νάξο, Κύθνο, Κέα, Αμοργό, Άνδρο, Σίκινο και Αγαθονήσι.
Το υπουργείο Ναυτιλίας παρακολουθεί στενά, από την πρώτη στιγμή, την πορεία προς την ολοκλήρωση του πλαισίου λειτουργίας των υδατοδρομίων, συμμετέχοντας σε κοινές ομάδες εργασίας με το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και ενημερώνοντας, παράλληλα, τους τοπικούς φορείς για κάθε εξέλιξη, καθώς θεωρεί ότι είναι κομβικής σημασίας η αρχή λειτουργίας αυτού του εναλλακτικού τρόπου μετακίνησης για τους νησιώτες.