Πόλος έλξης επενδυτών για νέες ξενοδοχειακές μονάδες γίνεται η Αθήνα ως αποτέλεσμα των προσδοκιών για περαιτέρω ενίσχυση των τουριστικών αφίξεων στην πρωτεύουσα, χωρίς ωστόσο αυτές να αλλάζουν σε αυτή τη φάση και τον υφιστάμενο χάρτη της ξενοδοχείας, όπως σημειώνει σε δηλώσεις του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ και στο περιοδικό «Πρακτορείο» ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Αθηνών Αττικής και Αργοσαρωνικού, Αλέξανδρος Βασιλικός.
Το μεγάλο στοίχημα, όπως τονίζει ο κ. Βασιλικός, δεν είναι η αύξηση των ξενοδοχειακών κλινών -άλλωστε η Αθήνα με τις υπάρχουσες σχεδόν κλίνες φιλοξένησε Ολυμπιακούς Αγώνες-, αλλά ο εκσυγχρονισμός τους που θα σηματοδοτήσει και την αναβάθμιση συνολικά του προορισμού.
Είναι σίγουρο ότι η εξαγορά του «Αστέρα», του «Χίλτον» αλλά και του «Ledra» από νέους επενδυτές, θα δημιουργήσουν μια άλλη αίγλη στον προορισμό και σίγουρα θα αποτελέσουν πόλο έλξης ταξιδιωτών. Ωστόσο, η Αθήνα τονίζει ο κ. Βασιλικός, απώλεσε την περίοδο της κρίσης περίπου 80 ξενοδοχειακές μονάδες και οι νέες που υλοποιήθηκαν τα τελευταία χρόνια ανέρχονται περίπου σε 15. Μάλιστα εκφράζεται η ανησυχία μήπως προστρέξουν στον κλάδο ευκαιριακοί επενδυτές, που δεν θα υπολογίσουν ορθολογικά τη δραστηριοποίηση σε ένα τέτοιο πεδίο, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τη βιωσιμότητα της επένδυσης.
Ο Νίκος Γεωργακόπουλος με ιστορία στο χώρο του τουριστικού επιχειρείν, προχώρησε με ίδια κεφάλαια στην αγορά και μετατροπή ενός παλαιού κτίσματος κοντά στο ιστορικό κέντρο της Αθήνας σε Boutique Hotel 17 δωματίων και όπως εξιστορεί στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, η συγκεκριμένη επένδυση έχει καρποφορήσει και στο πλάνο υπάρχει και το ενδεχόμενο και νέας παρόμοιας επένδυσης. Όπως μας λέει, ο νόμος για τα Boutique Hotels έχει δώσει σημαντική ώθηση σε νέους επενδυτές να προχωρήσουν σε τέτοιου είδους επενδύσεις. Να τονιστεί ότι συνολική επένδυση του κ. Γεωργακόπουλου ανήλθε σε 2,5 εκατ. ευρώ και απασχολεί 15 εργαζόμενους.
Το Athens Lodge, που άνοιξε στα μέσα Ιουνίου, βρίσκεται πλησίον της οδού Ερμού και 200 μέτρα από την υπαίθρια αγορά της πλατείας στο Μοναστηράκι, έχει θέα την Ακρόπολη και όπως θα διαπιστώσει κανείς, αν το επισκεφτεί, συνδυάζει το μοντέρνο design, τη χαλαρωτική ατμόσφαιρα με την ελληνική φιλοξενία. Το χαρτοφυλάκιο των υπηρεσιών του περιλαμβάνει μεταξύ άλλων, πολυτελές spa αλλά και δωμάτια με θέα στον Ιερό Βράχο.
Πρόσφατα ωστόσο νέες ξενοδοχειακές μονάδες προστέθηκαν στο χαρτοφυλάκιο του προορισμού. Στη Λεωφόρο Συγγρού 142 άνοιξε το «Athenaeum Grand Hotel», ενώ το «Kubic Athens», που βρίσκεται κοντά στην Αθήνα, θα υποδέχεται τουρίστες ως το πρώτο full digital ξενοδοχείο της πόλης. Το 2017 εξάλλου άνοιξε τις πύλες του και το «Electra Metropolis», στο κτίριο που στεγάζονταν το υπουργείο Παιδείας και σήμερα πλέον λειτουργεί ως ξενοδοχείο με 217 δωμάτια.
Παρά τις ελεύσεις νέων ξενοδοχειακών μονάδων, ο αριθμός των ξενοδοχείων στην Αττική, με βάση πάντα τα στοιχεία του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος (ΞΕΕ), μειώθηκε κατά 3%, σε 649 μονάδες το 2016 από τις 669 το 2005, ενώ την ίδια περίοδο ο αριθμός των δωματίων μειώθηκε κατά 4,3%. Είναι χαρακτηριστικό ότι στον κεντρικό τομέα της Αθήνας ο αριθμός των ξενοδοχείων μειώθηκε σε 226 μονάδες το 2016 από 256 το 2005.
Σε κάθε περίπτωση ξενοδόχοι και υποψήφιοι επενδυτές οφείλουν να παρακολουθήσουν τον ανταγωνισμό και τις αλλαγές που συντελούνται στον ξενοδοχειακό χάρτη, ελέω Airbnb και άλλων ηλεκτρονικών πλατφορμών της οικονομίας του διαμοιρασμού. Είναι βέβαιο ότι πολύ σύντομα η προσφορά των ξενοδοχειακών καταλυμάτων και αυτών του Airbnb θα είναι 1 προς 1, γεγονός που επηρεάζει τη δράση των επιχειρηματιών. Οι ξενοδόχοι δεν φοβούνται τον ανταγωνισμό, αναφέρει ο κ. Βασιλικός, αλλά αντιδρούν σφόδρα στην άνιση φορολογική μεταχείριση.
Το επόμενο διάστημα είναι βέβαιο ότι θα υπάρχουν εξελίξεις στον ξενοδοχειακό μέτωπο της Αθήνας αλλά και της χώρας γενικότερα, απόρροια των «κόκκινων» δανείων, με τους επιχειρηματίες να ελπίζουν ότι δεν θα υπάρξει «τσουβάλισμα» ξενοδοχείων και πώληση αυτών σε επενδυτικά κεφάλαια με τιμές που δεν θα ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα.
ΠΗΓΗ: ΑΠΕ-ΜΠΕ