Τα εγκαίνια της έκθεσης «Ο Βυζαντινός κόσμος του Ηλία Κοντοζαμάνη» τέλεσε στις 8 Μαΐου 2017 στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο, η Α.Ε. ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας κος Προκόπιος Παυλόπουλος. Κατά τη διάρκεια της ομιλίας, του, αναφέρθηκε με επαινετικά λόγια για το έργο του ζωγράφου και την πρωτότυπη έμπνευσή του να παρουσιάσει μια περίοδο της ιστορίας του γένους χρησιμοποιώντας δάνεια πρόσωπα από τη σημερινή εποχή και συνδέοντας το ελληνικό πνεύμα με τον χριστιανισμό στους τρεις ιστορικούς πυλώνες: Ρώμη, Κωνσταντινούπολη, Ιερουσαλήμ. Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας, παρότρυνε τον κ. Κοντοζανάνη, να συνεχίσει το έργο του.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Ο ο.τ. Καθηγητής της ιστορίας της τέχνης και κοσμήτορας της Φιλοσοφικής Σχολής του Α.Π.Θ. Μιλτιάδης Παπανικολάου, ανέφερε χαρακτηριστικά: «Ο δημιουργός, παρέσυρε τους προσκεκλημένους σ’ ένα μαγικό ταξίδι στους παλιούς εκείνους καιρούς σε όσα δεν ξέχασε ούτε ο χρόνος, ούτε η καρδιά, παρουσιάζοντας τα “καβαφικά” πορτρέτα του. Και, η εκφραστικότητά τους και η ζωντάνια του βλέμματος σε καλούν να γνωρίσεις τον κόσμο τους».

Και υπογράμμισε: «Γνωρίσαμε τον Ηλία ως ζωγράφο πριν από λίγα χρόνια (2014), στην έκθεσή του στη Δημοτική Πινακοθήκη Θεσσαλονίκης με έργα εμπνευσμένα από την ιστορία τns γης της Μακεδονίας, τόπο καταγωγής των προγόνων του. Διακρίναμε τότε το πάθος και τη νοσταλγία του για τις μικρές ιστορίες ενός τόπου που ο ίδιος γνώρισε όψιμα, κυρίως λόγω του διορισμού του ως ανώτατου δικαστικού λειτουργού στη Θεσσαλονίκη, αλλά τις έζησε μέσα από τις μνήμες και τις διηγήσεις των δικών του ανθρώπων. Φαίνεται ξεκάθαρα ότι ο μύθος και η ιστορία είναι για τον Ηλία Κοντοζαμάνη, έναν ευαίσθητο και αισθαντικό καλλιτέχνη, το πλέγμα όπου σε αυτό τυλίγεται ένας ολόκληρος κόσμος: αυτός των ονείρων και της δημιουργικής αναπόλησης, όπως και αυτός της καθημερινότητας και του οικείου περιβάλλοντος.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Στα τωρινά του έργα, μία σειρά πορτρέτων από το χιλιόχρονο Βυζάντιο, βλέπουμε τους βασιλιάδες και τους πρίγκιπες, τους ιερείς και τους άρχοντες μαζί με τους νέους ανθρώπους, που σαν άγγελοι περιτριγυρίζουν στη Βασιλεύουσα, ανάμεσα σε φίλους και εχθρούς. Είναι τα πρόσωπα, που με τη στάση τους και τη συμπεριφορά τους συγκίνησαν τον ζωγράφο μας και τους αποδίδει μέσα στις πολύτιμες φορεσιές τους και με χαρακτηριστικά, ανάλογα με την εσωτερική θεώρηση που ο ίδιος έχει διαμορφώσει γι’ αυτά μέσα στη φαντασία του. Αυτός ο τρόπος θέασης των ιστορικών προσώπων με έκανε να τα χαρακτηρίσω ως “καβαφικά”, γιατί ο ίδιος ο ζωγράφος συνδιαλέγεται μαζί τους σε πρώτο πρόσωπο, λες και ο χρόνος έχει απαλειφθεί με τρόπο μαγικό».

Τα εγκαίνια της Έκθεσης, τίμησαν με την παρουσίας τους, ο εκπρόσωπος του Μακαριωτάτου Αρχιεπισκόπου Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ. κ. Ιερώνυμου πατήρ Θωμάς Συνοδινός, ο Γενικός Γραμματέας της Προεδρίας της Δημοκρατίας κ. Γεώργιος Γεννηματάς, ο υφυπουργός Κοινωνικών Ασφαλίσεων κ. Αναστάσιος Πετρόπουλος, η Εισαγγελέας του Αρείου Πάγου κ. Ξένη Δημητρίου, η Γενική Επίτροπος Επικράτειας Διοικητικών Δικαστηρίων κ. Ευτυχία Φουντουλάκη, οι Αντιπρόεδροι του Συμβουλίου της Επικράτειας κ.κ Αθανάσιος Ράντος, Μαρία Καραμανώφ και Ιωάννης Γράβαρης, ο Αντιπρόεδρος του Ελεγκτικού Συνεδρίου κ. Κωνσταντίνος Κωστόπουλος, ο καθηγητής της προϊστορικής αρχαιολογίας στο Πανεπιστήμιο Αθηνών κ. Γεώργιος Κορρές, ο Πρόεδρος της Λυρικής Σκηνής στο Ίδρυμα Νιάρχου κ. Αθανάσιος Θεοδωρόπουλος, ο εκπρόσωπος των Ενόπλων Δυνάμεων Υποστράτηγος Δημήτριος Μαρδάς, ο εκπρόσωπος του Γ.Ε.Ν. Υποναύαρχος Χρ. Λυμπέρης, ο εκπρόσωπος του Αρχηγού της Πυροσβεστικής Αντιστράτηγος Σωτήριος Τερζούδης, η Πρόεδρος της Ένωσης Διοικητικών Δικαστών κ. Αγγελική Λαϊνιώτη, ο Προϊστάμενος του Διοικητικού Εφετείου Αθηνών κ. Θεόδωρος Ασημακόπουλος, ο Αντιεισαγγελέας του Αρείου Πάγου κ. Δημήτριος Παπαγεωργίου, ο ε.τ. Πρέσβης της Ελλάδος στην Ουάσιγκτον κ Χρήστος Παναγόπουλος, η Δρ. κα Μαριάννα Βιλδιριδη, η κα Αλεξάνδρα Κοπελούζου, ο Καθηγητής της καρδιολογίας στο Πανεπιστήμιο Αθήνων και Διευθυντής στο Ιπποκράτειου Νοσοκομείο κ. Δημήτριος Τούσουλης, ο Διευθυντής Οικονομικού Προγραμματισμού της Εθνικής Σχολής Δικαστικών Λειτουργών κ. Δημήτριος Πέππας, ο δικηγόρος και συγγραφέας κ. Ιωάννης Δρυλλεράκης, η συγγραφέας κα Μαρία Καράγιαννη, ο γναθοχειρουργός κ. Ιωάννης Χρύσανθου, ο Πρόεδρος του Περιφερειακού Συμβουλίου Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας κ Αντώνιος Γυφτόπουλος κ. ά.



Βιογραφικό του Ηλία Κοντοζαμάνη

Ο Ηλίας Κοντοζαμάνης γεννήθηκε στην Καλαμάτα. Ο παππούς του, Ηλίας Κοντοζαμάνης, γεννήθηκε στον Πελεκάνο (Πέλκα) της επαρχίας Βοΐου Κοζάνης.
Τελείωσε το Δημοτικό, το Γυμνάσιο και το Λύκειο στην Καλαμάτα. Πήρε πτυχίο νομικής από το Πανεπιστήμιο Αθηνών και ακολούθησε τον δικαστικό κλάδο.

Σήμερα, είναι Πρόεδρος του Τριμελούς Συμβουλίου Διεύθυνσης του Διοικητικού Εφετείου Θεσσαλονίκης μετά από εκλογές και Διευθυντής κατάρτισης και επιμόρφωσης Διοικητικής Δικαιοσύνης στην Εθνική Σχολή Δικαστών. Συνολικά, στη Θεσσαλονίκη συμπληρώνει 27 χρόνια.

Ασχολήθηκε με τη ζωγραφική από νεαρή ηλικία. Έχει κάνει μια ατομική έκθεση ζωγραφικής «αγιογραφίες και πορτρέτα του φαγιούμ» στην Κάζα Μπιάνκα το 2014, στο Λαογραφικό και Εθνολογικό Μουσείο Μακεδονίας Θράκης με θέμα «Ο Βυζαντινός Κόσμος του Ηλία Κοντοζαμάνη», τον Σεπτεμβρίου 2016, που παρουσιάστηκε και στο Σισμανόγλειο Μέγαρο στην Κωνσταντινούπολη, τον Νοέμβριο του 2016. Ομαδικές εκθέσεις στη Νέα Υόρκη, τον Φεβρουάριο του 2015 και στο Κέντρο Ρωσικού Πολιτισμού στη Θεσσαλονίκη «Έλληνες και Ρώσοι αγιογράφοι».

Ο ίδιος ο δημιουργός – ζωγράφος, είπε χαρακτηριστικά για τον «Βυζαντινό Κόσμο»: «Με την έκθεση αυτή θέλω να σας παρουσιάσω μια Αυτοκρατορία χιλιόχρονη και λαμπερή, την Ανατολική Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία και να σας παρασύρω σ’ ένα ταξίδι συναρπαστικό, μαγικό, μαυλιστικό, στα παμπάλαια εκείνα χρόνια, που η Αυτοκρατορία αυτή ήταν σχεδόν όλος ο κόσμος. Το ταξίδι αυτό θ’ αρχίσει με τη συνάντησή μας με τον Φλάβιο Βαλέριο Κωνσταντίνοτον Α΄, τον υιό της Ελένης και τη μεταφορά της πρωτεύουσάς του, στο ελληνικό Βυζάντιο, όπου ίδρυσε τη λαμπρή Κωνσταντίνου Πόλη τη θεοφρούρητη, τη θεοφύλακτη, την Πόλη πασών των πόλεων κεφαλή, τη βασιλεύουσα, την flora των δυτικών, την τσάριγκραντ των Σέρβων και των Ρώσων, την Γκονσταντνούμπολη των Αρμενίων, την Ασιθανέ των Περσών, την Ντερσααντέτ των αράβων, την Κονσταντίνιγιε των Οθωμανών, την Ινστανμπούλ των Τούρκων, την Πόλη των Ρωμιών, το αντικείμενο του πόθου όλου του κόσμου, που για το λόγο αυτό κινδυνεύει από ερωτική εξάντληση. Και θα τελειώσει με τον Κωνσταντίνο τον ΙΑ΄ τον Παλαιολόγο, τον υιό της Ελένης, να ρίχνει μια τελευταία ματιά στην Κωνσταντινούπολη και στην Αυτοκρατορία που χάνει και τον Πατριάρχη Γεννάδιο, τον θρησκευτικό αρχηγό του υπόδουλου πλέον γένους στην αρχή του μεγάλου ύπνου…, γιατί πρέπει να γνωρίζουμε ποιοι είμαστε, από πού ερχόμαστε και πού πηγαίνουμε.

Στο μεταξύ, όμως, στη διαδρομή μας αυτή θα συναντήσουμε αυτοκράτορες και αυτοκρατόρισσες, άρχοντες και πριγκίπισσες, στρατηλάτες, φιλόσοφους και πατριάρχες, επιστήμονες, ιστορικούς, γιατρούς, στα παλάτια, στις εκκλησιές, στα πανεπιστήμια και τα νοσοκομεία που ίδρυσαν, αλλά και ψαράδες, βαρκάρηδες, χαλκοπράττες, ταβερνιαραίους, στις αγορές, στα χαλκοπρατεία, στα καπηλειά του Ιπποδρόμου και στα μαγερειάτης Πόλης. Ελάτε μαζί μου για μια επίσκεψη στην Αγία Θεοδοσία στο Τζιμπαλί, να παραβρεθούμε στην τελευταία λειτουργία, γιατί την ημέρα της άλωσης γιόρταζε και η εικόνα της και όλη η εκκλησία ήταν στολισμένη με τριαντάφυλλα του Μαγιού, γι’ αυτό και οι τούρκοι την είπαν Γκιούλ Τζαμί. Και από εκεί να πάρουμε μια βάρκα για το Κοντοσκάλι, τη μεγαλύτερη ψαραγορά της Πόλης, κι’ ύστερα να ανηφορίσουμε για τον Ιππόδρομο, να σας κεράσω ένα κρασί στα πολύβουα καπηλειά του, που μυρίζουν ζεστό φαΐ και καπνό από ξύλα, κι’ ύστερα να σας αφήσω ελεύθερους, να περιηγηθείτε στην Πόλη, στην έκθεση, για να δείτε πρόσωπα που έζησαν εκείνες τις μακρινές εποχές και που ζωντανεύουν μόνο και μόνο για να συναντηθούν μαζί σας και, ίσως, αν τους παρατηρήσετε καλά στα μάτια, ν’ ακούσετε και τις φωνές τους να σας καλούν να γνωρίσετε τον κόσμο τους…».

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης