Η Γερουσία των HΠΑ ψήφισε πριν από μερικές ημέρες υπέρ της κατάργησης των κανόνων προστασίας της ιδιωτικότητας του Διαδικτύου, το οποίο επιτρέπει στους παρόχους να πωλούν και να μοιράζονται δεδομένα περιήγησης των χρηστών στο Διαδίκτυο, αλλά και άλλες προσωπικές πληροφορίες χωρίς τη συγκατάθεσή τους.

H Γερουσία υπέρ… της διαφήμισης

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Οι κανόνες ιδιωτικότητας είχαν εγκριθεί τον Οκτώβριο του 2016 από την τότε δημοκρατική ηγεσία της Ομοσπονδιακής Επιτροπής Επικοινωνιών (FCC) επί προεδρίας Ομπάμα, όμως αντιτίθενται στις απόψεις της νέας πλειοψηφίας του Κονγκρέσου, που αποτελείται από Ρεπουμπλικάνους. Η Γερουσία χρησιμοποίησε αυτήν την πλειοψηφία για να διαβεβαιώσει ότι οι κανόνες περί ιδιωτικότητας δεν θα έχουν πλέον ισχύ, αλλά επίσης και να εμποδίσει την Επιτροπή Επικοινωνιών από το να θεσπίσει νέους κανόνες.

​Η Βουλή των Αντιπροσώπων, που ελέγχεται επίσης από τους Ρεπουμπλικάνους, θα πρέπει να ψηφίσει σχετικά με το μέτρο πριν απαλειφθούν επίσημα οι κανόνες προστασίας της ιδιωτικότηταςΗ Βουλή των Αντιπροσώπων, που ελέγχεται επίσης από τους Ρεπουμπλικάνους, θα πρέπει να ψηφίσει σχετικά με το μέτρο πριν απαλειφθούν επίσημα οι κανόνες προστασίας της ιδιωτικότητας. Ο Πρόεδρος των ΗΠΑ, Donald Trump, θα μπορούσε επίσης να διατηρήσει την ισχύ των κανόνων αυτών με την έκδοση βέτο. Εάν συμφωνήσει και η Βουλή, αλλά και ο Trump με τη δράση της Γερουσίας, οι πάροχοι (ISP) δεν θα χρειάζονται πλέον την έγκριση του πελάτη τους για το διαμοιρασμό του ιστορικού περιήγησης, αλλά και άλλων προσωπικών πληροφοριώνμε τους διαφημιστές.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Η ψηφοφορία της Γερουσίας ήταν 50-48, με τους νομοθέτες να ψηφίζουν εξ ολοκλήρου κατά τις κομματικές γραμμές.

«Ο Πρόεδρος Trump μπορεί να εξοργίζεται με τις ψεύτικες παραβιάσεις της δικής του ιδιωτικότητας, αλλά κάθε Αμερικανός θα πρέπει να ανησυχεί για την πολύ πιο πραγματική παραβίαση των δικών του προσωπικών δεδομένων που θα προκύψουν από την κατάργηση της προστασίας της ευρυζωνικής ιδιωτικότητας από τους Ρεπουμπλικάνους», δήλωσε ο γερουσιαστής Ed Markey μετά την ψηφοφορία.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Οι Ρεπουμπλικάνοι που στήριξαν την κατάργηση των κανονισμών αυτών επισημαίνουν ότι θα αποκαταστήσει την ισότητα στον διαφημιστικό τομέα μεταξύ των παρόχων, όπως η Verizon και η Comcast, και των κολοσσών του Διαδικτύου όπως η Google και το Facebook, που ακολουθούν άλλους κανόνες.

Ποια ιδιωτικότητα;

Η νομοθεσία στην Ευρώπη είναι αρκετά διαφορετική. Σύμφωνα με τους κανόνες της ΕΕ για την προστασία των δεδομένων, τα προσωπικά σας δεδομένα μπορούν να αποτελέσουν αντικείμενο επεξεργασίας μόνο σε ορισμένες περιπτώσεις και υπό ορισμένους όρουςΒάσει των κανονισμών, οι πάροχοι ίντερνετ θα έπρεπε να λαμβάνουν την έγκριση των πελατών τους προτού χρησιμοποιήσουν την ακριβή τοποθεσία τους, πληροφορίες για την οικονομική τους κατάσταση, την κατάσταση της υγείας τους, πληροφορίες για τα παιδιά τους, τον θρησκευτικό τους και σεξουαλικό τους προσανατολισμό, ή ακόμη και το ιστορικό των αναζητήσεών τους στο Διαδίκτυο για εμπορικούς και διαφημιστικούς σκοπούς.

Η κατάργηση των κανονισμών αυτών προστασίας της προσωπικής ζωής έχει προκαλέσει έντονες συζητήσεις στις ΗΠΑ, με κάποιες οργανώσεις να ανησυχούν για τη ανεξέλεγκτη διάδοση προσωπικών δεδομένων των χρηστών του Διαδικτύου.

​Οι εταιρείες τηλεπικοινωνιών υποστηρίζουν ότι οι κολοσσοί του Διαδικτύου, όπως η Google, γνωρίζουν πολύ περισσότερα για τους χρήστες από ότι οι ίδιες

Φυσικά, η Google και το Facebook σάς παρακολουθούν ήδη. Αλλά οι υποστηρικτές των κανονισμών ιδιωτικότητας υποστηρίζουν ότι η εταιρεία που παρέχει τη σύνδεσή σας στο Διαδίκτυο μπορεί να δει ακόμα περισσότερα για εσάς: κάθε ιστοσελίδα που επισκέπτεστε, κάθε εφαρμογή που στέλνει ή λαμβάνει δεδομένα, όλους σε όσους αποστέλλετε email και πολλούς, στους οποίους στέλνετε απλά μηνύματα. Οι εταιρείες τηλεπικοινωνιών υποστηρίζουν ότι οι κολοσσοί του Διαδικτύου, όπως η Google, γνωρίζουν πολύ περισσότερα για τους χρήστες από ότι οι ίδιες.

Οι υποστηρικτές των καταναλωτών επισημαίνουν επίσης ότι μπορεί να είναι δύσκολο, σε πολλές περιοχές της χώρας, να αλλάξετε πάροχο ίντερνετ, αν δεν σας αρέσουν οι πρακτικές του. Φυσικά, είναι επίσης δύσκολο να σταματήσετε να χρησιμοποιείτε την Google ή το Facebook.

Η αναίρεση της ρύθμισης της Ομοσπονδιακής Επιτροπής Επικοινωνιών αφήνει τις διαδικτυακές πληροφορίες εντελώς ευάλωτες. Σήμερα, μπορείτε να πείτε σε έναν πάροχο να μην χρησιμοποιεί τα δεδομένα σας. Οι ειδικοί λένε ότι το ομοσπονδιακό δίκαιο εξακολουθεί να απαιτεί από τους παρόχους να προστατεύουν τις πληροφορίες των πελατών τους, αλλά δεν διευκρινίζει πώς ακριβώς. Αυτό σκόπευαν να διευθετήσουν οι κανόνες ιδιωτικότητας της FCC.

Η ψηφιακή διαφήμιση

​Εταιρείες του Διαδικτύου, όπως η Google, λειτουργούν υπό πιο χαλαρές προϋποθέσεις και δεν χρειάζεται να ζητήσουν την άδεια των χρηστών για να εντοπίσουν ποια sites επισκέπτονταιΟι εταιρείες καλωδιακής τηλεόρασης, φορείς κινητής τηλεφωνίας και η διαφημιστική βιομηχανία επιτέθηκαν στους κανόνες της FCC. Η ανάγκη της συγκατάθεσης των πελατών για τη γνωστοποίηση των ιστορικών τους όσον αφορά της περιήγηση στο Διαδίκτυο και τη χρήση εφαρμογών θα δυσκολέψει τις εταιρείες αυτές να χτίσουν ισχυρότερες βάσεις για διαφήμιση, όπως θέλουν να κάνουν για παράδειγμα οι εταιρείες τηλεπικοινωνιών.

Εταιρείες του Διαδικτύου, όπως η Google, λειτουργούν υπό πιο χαλαρές προϋποθέσεις και δεν χρειάζεται να ζητήσουν την άδεια των χρηστών για να εντοπίσουν ποια sites επισκέπτονται. Οι Ρεπουμπλικάνοι και οι διαφημιστική βιομηχανία θεωρούν άδικη αυτή τη διαφορά, θεωρώντας ότι προκαλεί σύγχυση στους καταναλωτές.

Τι ισχύει στην Ευρώπη

Η νομοθεσία στην Ευρώπη είναι αρκετά διαφορετική. Σύμφωνα με τους κανόνες της ΕΕ για την προστασία των δεδομένων, τα προσωπικά σας δεδομένα μπορούν να αποτελέσουν αντικείμενο επεξεργασίας μόνο σε ορισμένες περιπτώσεις και υπό ορισμένους όρους, όπως:

  • αν έχετε δώσει τη συγκατάθεσή σας (πρέπει να ενημερώνεστε για τη συλλογή των δεδομένων σας)
  • αν η επεξεργασία των δεδομένων είναι αναγκαία για μια σύμβαση, αίτηση για θέση εργασίας ή αίτηση χορήγησης δανείου
  • αν υπάρχει νομική υποχρέωση για επεξεργασία των δεδομένων σας
  • αν η επεξεργασία είναι προς το «ζωτικό συμφέρον» σας, π.χ. αν ένας γιατρός χρειάζεται πρόσβαση στα ιατρικά σας δεδομένα σε περίπτωση που είχατε κάποιο ατύχημα
  • αν η επεξεργασία είναι αναγκαία για την άσκηση καθηκόντων που εξυπηρετούν το δημόσιο συμφέρον ή για την άσκηση καθηκόντων από την κυβέρνηση, τις φορολογικές αρχές, την αστυνομία ή άλλους δημόσιους φορείς.

Προσωπικά δεδομένα σχετικά με τη φυλετική ή την εθνοτική καταγωγή σας, τον σεξουαλικό σας προσανατολισμό, τα πολιτικά σας φρονήματα, τις θρησκευτικές ή φιλοσοφικές σας πεποιθήσεις, τη συμμετοχή σας σε συνδικαλιστικές οργανώσεις ή την υγεία σας δεν μπορούν να αποτελέσουν αντικείμενο επεξεργασίας παρά μόνο σε συγκεκριμένες περιπτώσεις (π.χ. όταν έχετε δώσει τη ρητή συγκατάθεσή σας ή όταν η επεξεργασία είναι απαραίτητη για λόγους ουσιαστικού δημόσιου συμφέροντος, βάσει του δικαίου της Ένωσης ή του εθνικού δικαίου).

Οι κανόνες αυτοί ισχύουν τόσο για τους δημόσιους όσο και για τους ιδιωτικούς φορείς.

Οι κανόνες της ΕΕ για την προστασία των προσωπικών δεδομένων και της ιδιωτικής ζωής στις ηλεκτρονικές επικοινωνίες καλύπτουν τη διαδικτυακή επικοινωνία, όπως την πρόσβαση στο διαδίκτυο και την επικοινωνία μέσω δικτύων κινητής και σταθερής τηλεφωνίας.

Ο πάροχός σας πρέπει να συμμορφώνεται με τους ακόλουθους κανόνες:

  • απόρρητο των επικοινωνιών: απαγόρευση της ακρόασης, της υποκλοπής ή της αποθήκευσης των επικοινωνιών χωρίς τη συγκατάθεσή σας
  • ασφάλεια των δικτύων και των υπηρεσιών: διασφάλιση ότι οι πάροχοι ηλεκτρονικών επικοινωνιών λαμβάνουν μέτρα για την ασφάλεια των υπηρεσιών τους
  • κοινοποιήσεις για παραβίαση δεδομένων: εάν ένας πάροχος διαπιστώσει παραβίαση της ασφάλειας που έχει ως αποτέλεσμα την απώλεια ή την κλοπή προσωπικών δεδομένων, οφείλει να ενημερώσει την εθνική αρχή και, σε ορισμένες περιπτώσεις, τον συνδρομητή ή τον ενδιαφερόμενο
  • δεδομένα κίνησης και θέσης: αυτά τα δεδομένα πρέπει να διαγράφονται ή να καθίστανται ανώνυμα όταν δεν χρειάζονται πλέον για σκοπούς επικοινωνίας ή τιμολόγησης, εκτός αν έχετε δώσει τη συγκατάθεσή σας για να χρησιμοποιηθούν με άλλον τρόπο (ή αν απαιτούνται για σκοπούς επιβολής του νόμου)
  • ανεπιθύμητα ηλεκτρονικά μηνύματα (spam): θα πρέπει να δώσετε τη συγκατάθεσή σας αν θέλετε να σας αποστέλλονται ανεπιθύμητα ηλεκτρονικά μηνύματα εμπορικού χαρακτήρα (γνωστά ως «spam»). Η συγκατάθεσή σας απαιτείται επίσης για τα σύντομα μηνύματα (SMS) και άλλα ηλεκτρονικά μηνύματα
  • δημόσιοι κατάλογοι: θα πρέπει να δώσετε τη συγκατάθεσή σας για να καταχωριστούν σε δημόσιο κατάλογο ο αριθμός τηλεφώνου σας, καθώς και η ηλεκτρονική και ταχυδρομική σας διεύθυνση
  • αναγνώριση καλούντος: πρέπει να μπορείτε να επιλέξετε να μην εμφανίζεται ο αριθμός τηλεφώνου σας όταν τηλεφωνείτε

O αγώνας δε σταματά

Φυσικά, ο αγώνας των ISP και της βιομηχανίας της διαφήμισης δεν σταματά στην αμερικανική ήπειρο. Πρόκειται για παγκόσμιες ισορροπίες που αυτή τη στιγμή γέρνουν προς τη μία ή την άλλη πλευρά αναλόγως της γεωγραφικής σας θέσης. Αν θα γίνουν τα δεδομένα μας διαθέσιμα σε διαφημιστικές είναι κάτι, το οποίο πρέπει να ανησυχεί κάθε χρήστη του Διαδικτύου.

Οι κυβερνήσεις αλλάζουν και οι επικρατούσες απόψεις επί του θέματος επίσης. Αυτή τη στιγμή, η ΕΕ καλύπτεται από νομοθεσία όσον αφορά την ασφάλεια των δεδομένων, όμως αυτό μπορεί να αλλάξει στο μέλλον. Το σημαντικότερο είναι οι χρήστες να γνωρίζουν τα δικαιώματά τους, αλλά και να είναι καλά ενημερωμένοι, ώστε να μπορούν να προστατευθούν.

Επιμέλεια: Παύλος Κρούστης

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης