Κανείς δεν άκουσε το σήμα κινδύνου που εξέπεμπε απεγνωσμένα ο αεροσυνοδός Ανδρέας Προδρόμου, στις 14 Αυγούστου 2005, λίγο πριν από τη μοιραία πτώση του αεροσκάφους της «HELIOS» στο Γραμματικό.

Αυτό αποκάλυψε ο μάρτυρας κατηγορίας Ηλίας Νικολαϊδης, ο οποίος ανέλυσε στο δικαστήριο τις καταγραφές που υπήρχαν στον Καταγραφέα Φωνών Πιλοτηρίου (Cockpit Voice Recorder – CVR).

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Όπως εξήγησε ο κ. Νικολαϊδης, η ενδοεπικοινωνία των χειριστών του αεροσκάφους, είτε με τον Πύργο Ελέγχου είτε με τους πιλότους άλλων αεροσκαφών, γίνεται από το ίδιο κουμπί, τη θέση του οποίου καθορίζει ο ίδιος ο χειριστής ανάλογα με το πού θέλει να απευθυνθεί.

Σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία, ο κ. Προδρόμου, ο οποίος εκτιμάται ότι ήταν ο επιβάτης που μπήκε στο πιλοτήριο και εξέπεμψε το σήμα κινδύνου, είχε πατήσει το κουμπί της ενδοεπικοινωνίας. Ωστόσο, σε καμία από τις άλλες πτήσεις δεν είχε ακουστεί το σήμα κινδύνου, «Μέι-ντέι, Μέι-ντέι», που ακούγεται σε δύο διαφορετικές περιπτώσεις από τον Καταγραφέα Φωνών Πιλοτηρίου (CVR).

Το σήμα κινδύνου ακούστηκε κατά τη διάρκεια της δίκης στο Μόνιμο Κακουργιοδικείο της Λευκωσίας.
Σχολιάζοντας τους χειρισμούς που έκαναν οι δύο πιλότοι μετά την έναρξη του προειδοποιητικού σήματος ότι υπάρχει πρόβλημα στην πίεση της καμπίνας του αεροσκάφους, ο κ. Νικολαϊδης ανέφερε πως «οι χειριστές δεν κατάλαβαν τι είχε γίνει» και έκανε λόγο για «καθαρή παρερμηνεία της ηχητικής προειδοποίησης».

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Στην κατάθεσή του ενώπιον του δικαστηρίου, ο κ. Νικολαϊδης υποστήριξε ότι, μετά την ήχηση του σήματος, οι χειριστές έβγαλαν τον αυτόματο πιλότο και μείωσαν την ισχύ των κινητήρων, αφού το σήμα εξελήφθη ως ο προειδοποιητικός ήχος απογείωσης (take off warning), που ενεργοποιείται, όταν το αεροσκάφος απογειώνεται με αυξημένη ισχύ στους κινητήρες του.

«Το αεροπλάνο αυτό δεν είχε κάποια βλάβη», πρόσθεσε ο μάρτυρας, σημειώνοντας πως «ο επιλογέας του συστήματος συμπίεσης ήταν στη θέση χειροκίνητη λειτουργία (manual) και όχι στο αυτόματο».

 

Διαβάστε επίσης:

΅Ακούστηκαν οι συνομιλίες από τα μαύρα κουτιά του μοιραίου αεροσκάφους της «HELIOS»
, Πρώτη καταχώρηση: Δευτέρα, 11 Ιανουαρίου 2010, 18:39.

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης