Στο μοναδικό στη χώρα Μουσείο Τυπογραφίας, στα Χανιά, έγινε η απονομή των βραβείων και επαίνων του 3ου διεθνούς διαγωνισμού αφίσας, με θέμα «Τυπογραφία: Παρελθόν, παρόν και μέλλον».

Ο ετήσιος πλέον θεσμός του διαγωνισμού αφίσας, εντάσσεται στο ανήσυχο πνεύμα του εκδότη των «Χανιώτικων Νέων», και η απονομή ων βραβείων ήταν άλλη μια ευκαιρία να βρεθώ και πάλι στο χώρο του Μουσείου.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Ένα Μουσείο που αναδεικνύει όχι μόνο την διαχρονική μοναδικότητα της τέχνης της τυπογραφίας, αλλά φιλοξενεί εκθέματα που προκαλούν τον θαυμασμό του επισκέπτη.

Η συμβολή του Μουσείου Τυπογραφίας Γιάννη και Ελένης Γαρεδάκη στη διατήρηση της ιστορίας της τυπογραφικής Τέχνης αναδείχθηκε και πάλι, στο πλαίσιο της απονομής των βραβείων του 3ου Διαγωνισμού Αφίσας, που πραγματοποιήθηκε το βράδυ του Σαββάτου στο αμφιθέατρο του Μουσείου στο Βιοτεχνικό Πάρκο Χανίων.

Στο κατάμεστο αμφιθέατρο του Μουσείου παρουσιάστηκαν άγνωστες πτυχές της ιστορίας της Τυπογραφίας μέσα από τις εξαιρετικές ομιλίες που είχαν την ευκαιρία να ακούσουν οι παρευρισκόμενοι.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Στον διαγωνισμό αφίσας με θέμα “Τυπογραφία: Παρελθόν, παρόν και μέλλον” υπήρξαν 252 συμμετοχές από τις πέντε ηπείρους και κάθε γωνιά της Ελλάδας. Οι τριάντα καλύτερες αφίσες που επιλέχθηκαν από την κριτική επιτροπή έλαβαν τιμητικές διακρίσεις ενώ τρία έργα έλαβαν σημαντικότατα χρηματικά έπαθλα (1000 ευρώ ο πρώτος, 700 ευρώ ο δεύτερος και 500 ευρώ ο τρίτος, χορηγία της εφημερίδας “Χανιώτικα νέα”).

Το πρώτο βραβείο έλαβε ο JuanDiegoRestrepo από την Κολομβία ο οποίος μέσω βιντεοσκοπημένου μηνύματος εξέφρασε τις ευχαριστίες του διότι, όπως είπε, το Μουσείο Τυπογραφίας έδωσε την ευκαιρία σε ανθρώπους των γραφικών τεχνών να παρουσιάσουν την δουλειά τους ακόμη και στην άλλη άκρη της γης. Το δεύτερο βραβείο έλαβε ο Murat Cil από την Κωνσταντινούπολη, ο οποίος δεν μπόρεσε να παραβρεθεί καθώς από την Τουρκία δεν του δόθηκε η δυνατότητα να βγάλει διαβατήριο. Το τρίτο βραβείο έλαβε ο Ευάγγελος Καλογηρόπουλος από τα Χανιά ο οποίος και ευχαρίστησε το Μουσείο Τυπογραφίας.

Αξίζει να αναφερθεί πως αρκετοί δημιουργοί που διακρίθηκαν για τις αφίσες τους ταξίδεψαν από το εξωτερικό και την υπόλοιπη Ελλάδα στα Χανιά ειδικά για την εκδήλωση. Τιμητικές διακρίσεις έλαβαν οι: Αίαντας Κόκκαλης, Δημήτρης Αποστολίδης, Αργύρης Αθανασιάδης, ο IgorBendas, SilviaCasadodelRio, Ιωάννης Τσιαμαντάς, KamenGoranov, Δανάη Πετάση, BarboraMatlovicova, JanaPomykacova, Κωνσταντίνος Κρίγκας, OliveraBatajic, Δημήτρης Μπούκος, Γεράσιμος Χωραίτης, Σπύρος Πιττίδης, Άγγελος Γουναρίδης, YanZhou, Αλίκη Μαργαρού, Πολυξένη Λουκά, Μάρκελλος Κολοφωτιάς, MartonBorbas, CarlGodfrey, Σπύρος Καμποσούλης, MatiasAzevedo, ErickGinard, AlisonWatson, AndreaBarkhuize, Μιχάλης Μπα’ι’ρακτάρης, Γεώργιος Κρητικός, Τυπογραφείο Στοιχειάγρα.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Οι δράσεις του Μουσείου προβάλλουν τα Χανιά

Ο εμπνευστής και ιδρυτής του Μουσείου Τυπογραφίας Γιάννης Γαρεδάκης, επεσήμανε πως με την συγκεκριμένη εκδήλωση το Μουσείο Τυπογραφίας επιβεβαιώνει, ότι δεν θα παραμείνει απλά ένας μουσειακός χώρος. Διεκδικεί – και ως ένα σημείο το έχει επιτύχει- να είναι και χώρος για ποικίλες εκδηλώσεις πολιτισμού, χώρος δημιουργικός. Παράλληλα τόνισε ότι μέσα από τις δράσεις του Μουσείου προβάλλονται και τα Χανιά.

Για την εντυπωσιακή συμμετοχή του τρίτου διαγωνισμού αφίσας, μίλησε η διευθύντρια του Μουσείου Έλια Κουμή, η οποία τόνισε ότι με τις δράσεις που έχει αναπτύξει τα τελευταία χρόνια το Μουσείο προβλήθηκε πανελλήνια αλλά και διεθνώς. Άλλωστε αυτό αποδεικνύεται και από το γεγονός ότι ο φετινός διεθνής διαγωνισμός αφίσας ολοκληρώθηκε με ρεκόρ συμμετοχών από κάθε μήκος και πλάτος της Γης και φυσικά από κάθε άκρη της Ελλάδας.

Χαιρετισμούς απεύθυναν τα μέλη της κριτικής επιτροπής Γιώργος Ματθιόπουλος, καθηγητής Εφαρμογών στο Τμήμα Γραφιστικής της Σχολής Καλλιτεχνικών Σπουδών του ΤΕΙ Αθηνών, Αλέξανδρος Κοκκόλας, γραφίστας, καθηγητής Γραφιστικής στο Κολέγιο Βακαλό και Ελένη Σταυρίδη, γραφίστρια της εφημερίδας «Χανιώτικα νέα».

Ο Γ. Ματθιόπουλος, επεσήμανε ότι σε κάθε έκθεμα, σε κάθε μηχάνημα, σε κάθε έντυπο του Μουσείου Τυπογραφίας συναντώνται οι Τέχνες, τα Γράμματα με την Τέχνη των Επιστημών. Παράλληλα ανέφερε ότι ένα σημαντικό πεδίο της Τυπογραφικής Τέχνης είναι η οπτική επικοινωνία με την μορφή της αφίσας, η οποία αποτελεί ουσιαστικά ένα έργο Τέχνης.

Ο Αλέξανδρος Κοκκόλας, γραφίστας, καθηγητής Γραφιστικής στο Κολέγιο Βακαλό, ο οποίος επισκέπτεται κάθε χρόνο με τους μαθητές του το Μουσείο Τυπογραφίας στο πλαίσιο τριήμερης εκπαιδευτικής εκδρομής, έκανε λόγο για ένα χώρο που έχει δημιουργηθεί με πολύ κόπο, αγάπη και μεράκι, δίνοντας την ευκαιρία στα νέα παιδιά να μάθουν για την ιστορία της Τυπογραφίας μέσα στους αιώνες.

Η Ελένη Σταυρίδη, γραφίστρια της εφημερίδας «Χανιώτικα νέα» επεσήμανε ότι μέσα στις αίθουσες του Μουσείου γιορτάζει αποκλειστικά και μόνο η Τυπογραφία. Γιατί ο χώρος αυτός αρχικά δεν δημιουργήθηκε για να γίνει Μουσείο: οι αίθουσες του έχουν τις μυρωδιές και τα χρωματα του μελανιού και του φρέσκου χαρτιού αφού αρχικά είχε φιλοξενήσει τις εγκαταστάσεις της εφημερίδας Χανιώτικα νέα. Για αυτό τον λόγο, ο χώρος τούτος δεν θα είναι ποτέ απλά ένα Μουσείο.

Χαιρετισμό επίσης απεύθυνε και ο Διευθυντής των Χανιώτικων νέων Παρασκευάς Περάκης σημειώνοντας ότι το πίσω από το Μουσείο Τυπογραφίας κρύβεται το πάθος για μια Τέχνη, πάθος για δημιουργία, επισημαίνοντας ότι η εφημερίδα Χανιώτικα νέα ‘’αγκαλιάζει’’ κάθε δράση του Μουσείου γιατί ουσιαστικά αγκαλιάζει κάθε δημιουργική δραστηριότητα, κάτι που θα συνεχίσει να κάνει και στο μέλλον.

«Η ιστορία της ελληνικής τυπογραφίας είναι θέμα Κρητικό»

Κάνοντας μιας ιστορική αναδρομή στις απαρχές της ελληνικής τυπογραφίας, ο Κωνσταντίνος Στάικος, αρχιτέκτων, ιστορικός του βιβλίου, τόνισε ότι το Μουσείο Τυπογραφίας δεν είναι απλώς ένα Μουσείο καθώς «εδώ η ύλη συναντά τον δημιουργό της. Δηλαδή τους Κρήτες τυπογράφους οι οποίοι ουσιαστικά έβαλαν την σφραγίδα τους και η ιστορία της ελληνικής τυπογραφίας, τουλάχιστον οι απαρχές, είναι θέμα Κρητικό».

«Αυτή η σύμπτωση δεν υπάρχει στην Ελλάδα, δηλαδή να βλέπεις μια σειρά από πιεστήρια και να ξέρεις ότι πίσω από αυτά υπάρχει μια ιστορία η οποία ξεκινά τουλάχιστον από τα μέσα του 16ου αιώνα, τότε που το Γένος, ο Ελληνισμός περνάει δύσκολα. Τότε οι Κρήτες αναλαμβάνουν να διατηρήσουν, να φτιάξουν μια αλυσίδα, το χαρακτηριστικόν που πρέπει να έχει το Γένος ώστε να μην χαθεί κάτω από την Οθωμανική Αυτοκρατορία: Γλώσσα, Τυπογραφία, δηλαδή πνευματική παράδοση και Χριστιανική πίστη» ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Στάικος.

Ο Αντώνης Παπαντωνόπουλος, τυπογράφος – λιθογράφος, συνεργάτης του Μουσείου Τυπογραφίας μέσα από μια καταπληκτική αφήγηση, αναφέρθηκε με τον δικό του μοναδικό τρόπο στην ιστορία της ‘’γιαγιάς’’ Τυπογραφίας , στην εποχή του διαδικτύου. Το πνεύμα της ιστορίας ήταν ότι ο έντυπος λόγος θα συνεχίσει να υπάρχει αλλά μέσα από μια καινούργια μορφή καθώς όλα τα πράγματα εξελίσσονται. «Τα εργαλεία αλλάζουν αλλά η Τέχνη του γραπτού λόγου παραμένει…» εξήγησε και πρόσθεσε ότι το Μουσείο Τυπογραφίας για τους νεότερους, ουσιαστικά αποτελεί ένα «παραμύθι για να ξέρουν πως εξελίσσεται ο κόσμος».

Το «παρών» στην εκδήλωση έδωσαν μεταξύ άλλων ο θεματικός Αντιπεριφερειάρχης Παιδείας Παν. Σημανδηράκης, ο δήμαρχος ΑποκορώνουΧαρ. Κουκιανάκης, ο πρώην βουλευτής Χρ. Δαμιανάκης, ο πρώην πρύτανης του Πολυτεχνείου Γ. Φίλης, οι δημοσιογράφοι Μαν. Αναγνωστάκης, Κώστας Μπετινάκης κ.α.

Το Μουσείο Τυπογραφίας

Το μοναδικό στον Ελλαδικό χώρο Μουσείο Τυπογραφίας βρίσκεται στα Χανιά, λίγο έξω από την πόλη, στο Βιοτεχνικό Πάρκο Σούδας και αποτελεί όραμα ζωής του ιδρυτή του, Γιάννη Γαρεδάκη, ιδρυτή και εκδότη της εφημερίδας «Χανιώτικα νέα».

Το μουσείο εγκαινιάστηκε το 2005. Η συλλογή του περιλαμβάνει περίτεχνα τυπογραφικά πιεστήρια και άλλα μηχανήματα καθώς και εργαλεία και αντικείμενα που παρουσιάζουν την εξέλιξη της τυπογραφίας από τη γέννηση της την εποχή του Γουτεμβέργιου μέχρι τις μέρες μας. Σπάνια βιβλία και εφημερίδες καθώς και πολύτιμες λιθογραφίες ταξιδεύουν τον επισκέπτη στην τέχνη της Τυπογραφίας.

Η προσπάθεια για εμπλουτισμό του μουσείου με νέα εκθέματα και η επαφή με τους ανθρώπους της Τυπογραφίας είναι συνεχής.

Τον Απρίλιο του 2012 το μουσείο επεκτάθηκε σε νέα πτέρυγα προσθέτοντας στη συλλογή του εκθέματα που αφορούν στην εξέλιξη των γραφικών τεχνών καθώς και δύο αξιόλογες εκθέσεις που σχετίζονται με την εξέλιξη της τυπογραφίας και την ιστορία της γραφής.

Κατά τη διάρκεια των επισκέψεων μικροί και μεγάλοι έχουν την ευκαιρία να τυπώσουν στα παλιά τυπογραφικά πιεστήρια.

Το μουσείο είναι μέλος του Ευρωπαϊκού Συνδέσμου Μουσείων Τυπογραφίας (AEPM).

Περισσότερα από το εξαιρετικής σπουδαιότητας και μοναδικό στην χώρα, Μουσείο Τυπογραφίας που βρίσκεται στο βιοτεχνικό πάρκο Χανίων:

http://www.typography-museum.gr/

Ανήσυχο πνεύμα ο εκδότης των Χανιώτικων Νέων, Γιάννης Γαρεδάκης, κάθε φορά που προσθέτει κάτι καινούργιο, μου λέει: «Ως εδώ, δεν πάει άλλο». Για να του έρθει μια νέα ιδέα, και σε κάθε νέα μας συνάντηση να μου πει ένα άλλο σχέδιο που έχει στο μυαλό του. Όπως: «Ξέρεις σκέφτομαι να συγκεντρώσω εκείνη τη συλλογή με τις παλιές φωτογραφικές μηχανές…». Πάντως και χτες καθώς του ευχόμουν «Άντε καλή επιτυχία στη νέα σου προσπάθεια να μου επαναλάβει το γνωστό: «Α, ως εδώ. Δεν πάει άλλο».

Ρεπορτάζ: Κώστας Μπετινάκης

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης