Μέχρι σήμερα ήταν γενικώς γνωστό ότι οι κάτοικοι του Κοσσόβου ήταν μουσουλμάνοι στο θρήσκευμα. Όμως, όπως φαίνεται, δεν είναι ακριβώς έτσι, αφού ένα μεγάλο ποσοστό τους είναι «κρυπτοχριστιανοί».

Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, το 90% των Αλβανών Κοσσοβάρων είναι μουσουλμάνοι και μόλις το 4% ρωμαιοκαθολικοί, ενώ στην περιοχή βρίσκονται δεκάδες σερβικά ορθόδοξα μοναστήρια και εκκλησίες. Τελευταία, ωστόσο, έχει παρατηρηθεί μεγάλη αύξηση της προσέλευσης πιστών στις λίγες ρωμαιοκαθολικές εκκλησίες που υπάρχουν στο Κόσσοβο. Μάλιστα, κτίζονται συνεχώς νέες και η προσέλευση είναι τόσο μεγάλη, που η λειτουργία γίνεται σε κτίρια μισοτελειωμένα, άβαφα ή χωρίς τον κατάλληλο εξοπλισμό.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Το φαινόμενο αυτό, το εξηγεί ο καθηγητής της ιστορίας στο πανεπιστήμιο της Πρίστινα, Μουχάμετ Μαλά, ο οποίος υπολογίζει ότι το 50-60% των Αλβανών του Κοσσόβου είναι «κρυπτοκαθολικοί» ή έχουν ισχυρούς συναισθηματικούς δεσμούς με τη ρωμαιοκαθολική πίστη, αφού αυτή ήταν η θρησκεία των προγόνων τους. «Το Ισλάμ άρχισε να επεκτείνεται μαζικά στις αλβανικές περιοχές τον 15ο αιώνα και η πλειοψηφία των ανθρώπων το αγκάλιασε κυρίως για οικονομικούς λόγους», λέει ο καθηγητής της Θεολογίας στο πανεπιστήμιο της Πρίστινα, Τζάχια Ντρανκόλι.

Όπως αναφέρεται, σε πολλά χωριά, η πίστη μεταδιδόταν κρυφά από τις μάνες στις κόρες τους και τοπικοί καθολικοί ιερείς έδιναν τη θεία κοινωνία σε αυτές τις «κρυπτοκαθολικές» γυναίκες κατά τη διάρκεια επισκέψεων στο σπίτι τους. Μάλιστα η ύπαρξη των «κρυπτοκαθολικών», ήταν τόσο γνωστή στην τοπική κοινωνία που στα αλβανικά χρησιμοποιείται για αυτούς, η λέξη «λαραμάν», που σημαίνει «ασπρόμαυρος» ή «δίχρωμος».

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Όπως λέει ο Ισμέτ Σόπι, ένας Αλβανός  στην καταγωγή κάτοικος του κεντρικού Κοσόβου, πρόκειται για τη συνέχεια της οικογενειακής πίστης. «Ζούσαμε διπλή ζωή, αφού στα σπίτια μας ήμασταν καθολικοί, αλλά δημόσια μουσουλμάνοι», λέει ο Σόπι, ο οποίος βαφτίστηκε και επίσημα ρωμαιοκαθολικός πριν από 5 μήνες και κάθε Κυριακή ταξιδεύει 40 χιλιόμετρα για να παρακολουθήσει τη λειτουργία.

Εφέτος ήταν η πρώτη χρονιά που κανένας στην οικογένειά του, η οποία αποτελείται από 32 άτομα, δεν τήρησε τη νηστεία για τον ιερό για τους μουσουλμάνους μήνα του ραμαζανιού. Ο Σόπι αναφέρει ότι επί αιώνες η οικογένειά του ακολουθούσε χριστιανικά έθιμα, όπως για παράδειγμα η βαφή των αυγών το Πάσχα, το οποίο γιόρταζαν παράλληλα με το ραμαζάνι.

«Δεν λέμε σε κανένα να αλλάξει θρησκεία, οι άνθρωποι έρχονται σε μας, όχι πλέον σαν άτομα, αλλά μαζικά από δεκάδες χωριά», λέει ο ιερέας της Επισκοπής του Κοσσόβου, Ντον Σαν Ζέφι, ο οποίος υποστηρίζει ότι η διαδικασία άρχισε πριν από χρόνια και σήμερα υπάρχουν χιλιάδες άνθρωποι που θέλουν να ξαναβρούν τη θρησκεία των προγόνων τους.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Επισημαίνεται ότι το ζήτημα έχει προκαλέσει τη δυσφορία της Ισλαμικής Κοινότητας του Κοσσόβου, ο μουφτής της οποίας δηλώνει αντίθετος στην οικοδόμηση ενός μεγάλου καθεδρικού ναού και στην κατασκευή νέων εκκλησιών σε όλη την περιοχή.

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης